Vyučování a rozvoj dětského myšlení Školní pedagogika podzim 2014 B UMBÁLKOVÁ A., V AŇKOVÁ M. UM a UZ, 3. semestr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Konference Jihlava mluví o vzd ě lávání a Montessori pedagogice 2014 Montessori na 1. stupni ZŠ – zkušenosti z praxe.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Zdravá škola.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Pedagogika & DIDAKTIKA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Pedagogická komunikace
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Kateřina Lojdová  odlišná organizační forma od hromadného vyučování  záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Bc. Lektorství cizích jazyků
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kristýna Balátová Diagnostické metody v SP Etika.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_15.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_16.
9. Tvorba individuálního plánu
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Volnočasové aktivity a jejich řízení
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
KMT/DIZ1 Aktivizační metody
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vyučování a rozvoj dětského myšlení Školní pedagogika podzim 2014 B UMBÁLKOVÁ A., V AŇKOVÁ M. UM a UZ, 3. semestr

Základní pojmy Tvořivost Facilitace

Tvořivost ve výuce? Přemíra informací -> memorování -> zapomínání

Originalita Novost Užitečnost Akceptovatelnost

Komponenty tvořivosti Porozumění problému Generování myšlenek Příprava realizace řešení

Faktory determinující tvořivost Hodnocení výkonu Odměna a sociální posílení Sociální facilitace Imitace pozorovaného chování Motivační orientace Výchovné prostředí Společenské, politické a kulturní vlivy

Závěry důležité pro praxi Výkony lidí motivovaných k tvůrčí činnosti vnějšími motivačními faktory jsou v zásadě menší než výkony těch, kteří pracují bez vlivu takových činitelů Lidé pracující v prostředí, které podporuje tvořivost, produkují tvořivější řešení než lidé, kteří v takových podmínkách nepracují.

Metody tvořivého vyučování Problémové metody Dialogické problémové metody Výzkumná metoda Demonstrativní a laboratorní metody Heuristické metody Hry jako metoda Aktivizující metody Relaxačně aktivační metoda

Požaduje škola od dětí memorování nebo tvořivé výkony? Učí učitelé myslet? Jakým způsobem mohou žákovské myšlení rozvíjet?

Zdroje: K RAUS, B., Sociální aspekty výchovy, 2. vydání, Hradec Králové, Gaudeamus, 1999, 165 str., ISBN: X B Ě LOHRADSKÝ, V., Spole č nost nevolnosti, Eseje z pozd ě jší doby, 2. vydání, Praha, SLON, 2009, 370 str., ISBN: L OKŠA, J., L OKŠOVÁ, I., Tvo ř ivé vyu č ování, 1. vydání, Grada, 2003, 208 str., ISBN: K REJ Č OVÁ, L., Psychologické aspekty vzd ě lávání dospívajících, 1. vydání, Grada, 2011, 232 str., ISBN: F ISHER, R., U č íme d ě ti myslet a u č it se, 1. vydání, Praha, Portál, 1997, 176 str., ISBN: H Ř ÍBKOVÁ, L., Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické p ř ístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi, 1. vydání, Praha, Grada, 2009, 255 str., ISBN: M EDINA, J., Pravidla mozku dít ě te, 1. vydání, Brno, Computer Press, 2011, 224 str., ISBN Doporu č ení: K REJ Č OVÁ, L., Ž áci pot ř ebují p ř emýšlet: co pro to mohou ud ě lat jejich u č itelé, 1. vydání, Praha, Portál, 2013, 174 str., ISBN

Děkujeme za pozornost