Od narození do šesti týdnů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Druhy smyslového vnímání
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
Prenatální období Škola:
Psychické stavy.
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Neverbální komunikace
Centrální nervová soustava- mozek
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Komunikace s dětským pacientem
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Člověk 2. díl Za předpokladu použití psacích potřeb.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Čidla receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
VY_52_INOVACE_PŘ Lidské tělo,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Nervová soustava a smyslové orgány
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec.
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Logopedická třída MOTÝLCI
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Potřeba spánku a odpočinku
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová psychologie Prenatální období.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Ontogeneze lidské psychiky
1. Nervová soustava: úvod.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Koncept bazální stimulace
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Pedie Co mají společné?.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
LIDSKÝ ORGANISMUS SMYSLY A NERVY.
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Období lidského života
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Od narození do šesti týdnů Novorozenecké období Od narození do šesti týdnů

Porod Přechod dítěte z chráněného intrauterinního života. Důraz na nenásilný, přirozený, něžný porod, šetrný k matce a dítěti. Fréderick Leboyer, Michel Odent – francouzští porodníci

Problémy porodnictví Způsob porodu, který staví ženu do role podřízeného pacienta a minimalizuje možnosti její aktivní spolupráce a rozhodování. Neosobní a anonymní přístup porodnického personálu, chybí emoční podpora, matky označeny za nespolupracující. Upřednostňování hygienických aspektů péče před psychologickými, není vždy možnost důkladně se přivítat s novorozencem. Separace matka – dítě: několikahodinová i na odděleních se systémem rooming-in, několikadenní v ostatních případech Nedostatečné informace o kojení. Nerespektování vlastního biorytmu dítěte: přednost má organizační jednoduchost. Rutinní práce dětských sester – rychlé, zručné pohyby, chybí jemné signály, jemné dotyky.

Novorozenecké škály

Dr. Virginia Apgar

Novorozenecké škály BRAZELTONOVA   ŠKÁLA – měří schopnost novorozence odpovídat na prostředí. Testy se provádějí v domácím prostředí a matka hraje při testování důležitou úlohu facilitátora, který podněcuje dítě, pobízí ho. Zaznamenávají se pak ty nejlepší výkony. V testu sledujeme tyto 4 dimenze chování: Interaktivní chování – ukazuje, jak se novorozenec adaptuje na domácí prostředí; Motorické chování – velice důležité je pozorování toho, jestli si dítě saje paleček, tzn. pozorujeme aktivitu ručička a ústa a dále nesmíme opomenout základní reflexy Ovládání fyziologického stavu znamená, za jak dlouho se dítě uklidní po excitaci; Reakce na stres – sledujeme úlekové reakce- zaznamenáváme ze zkušenosti. Zkouška trvá přibližně půl hodiny. Prediktivní hodnota je vyšší u Brazeltonovy škály než Agparovy. Je důležitější z psychologického hlediska. 

Stavy vigility novorozence Stavy spánku a bdění rozlišeny, spánek rozdroben do většího počtu kratších úseků, spánek zabírá 20 hodin. 6 základních stavů (Brazelton): hluboký spánek – pravidelný dech, zavřené oči, minimální pohyb, nízký svalový tonus lehký spánek (REM fáze) – oči mohou být pootevřené, rychlé oční pohyby, nepravidelný dech, drobné záškuby, nahodilé pohyby, časté změny mimického výrazu dřímota – přechodný stav mezi spánkem a bděním klidný bdělý stav – jasný pohled, zaměřená pozornost na sledování a naslouchání okolí aktivní bdělý stav – značná pohybová aktivita s velkými pohyby končetin, často krátké hlasové projevy pláč – velká pohybová aktivita, nepravidelný dech, křik Rozeznávání těchto stavů důležité pro správné zacházení s dítětem!

Zrak – vidí od počátku, zraková ostrost podstatně snížená, dospělé úrovně dosahuje až kolem 1 roku, pozornost přitahuje pohyb, dává přednost ostrým kontrastům a složitým vzorcům před jednoduchými, křivkám a lomeným liniím před rovnými přímkami, nejpřitažlivější lidský obličej a jeho zobrazení, rozlišuje dobře základní barvy a tvary, pozornost udrží až 10 min,zapamatování viděného – má-li matka na obličeji masku, dítě se na ni upřeně dívá, méně pije, hůře usíná Sluch – preference vyššího ženského hlasu, pozná a preferuje hlas své matky, hlubší zvuky a tedy i hlas otce hůře pronikají do dělohy, výběr říkanky, povídky, která je známá z prenatálního období; zvuky, na které je dítě zvyklé nejsou rušivé, i když jsou silné, jiné slabší působí rušivěji

Smysly Již v prvních minutách po narození spojují info z různých smyslů, obracení pohledu za zvukem, později se tato schopnost ztrácí a objevuje se až na přelomu 3. a 4. měsíce. Hmat - uklidňuje teplo a dotyky, hmat oblastí úst, sání prstů již prenatálně, od 24. týdne. Porovnání informací z různých smyslů – hmatem pozná tvar, zrakem je schopno jej vybrat. Chuť a čich – velký význam právě v tomto věku, pozná matku i její oblečení po čichu, chuť vyvinuta již prenatálně. Schopnost vnímání bolesti

Adapatační Reflexy Základní adaptační reflexy jsou potravové, orgánové, obranné. Mezi potravové patří uchopovací, sací, polykací. Mezi orgánové reflexy patří například vypouštění moči. Obranné reflexy jsou reakce na podněty, jež jsou organismu nepříjemné.Tyto adaptační reflexy jsou řízeny podkorovým centrem. To má až do třetího měsíce převahu nad korovým. Po třetím měsíci již nadvláda podkoří ustává a s tím také mizí adaptační reflexy.

Schopnost učit se Nejdůležitější, s čím se novorozenec rodí! Nehotovost je předností, možnost osvojit si mnohem větší repertoár chování. Zralý novorozenec hledá souvislosti v podnětovém okolí a získává z nich zkušenosti. Sám aktivně vyhledává problémy, zajímavosti a pátrá po jejich správném řešení. Objevuje vztah mezi jeho vlastním chováním a následky tohoto chování v okolí – základ pro pochopení principu kauzality (křikem přivolám dospělého, rukou rozhoupu zavěšenou hračku,…). Učí se aktivně si vybírat příjemné a vyhýbat se nepříjemnému!

Sociální chování novorozence Sociálně naivní (chybí mu zkušenost) x sociálně slepý (chybí mu smysl pro sociální signály). Reaguje na lidský hlas – vysoký ženský. Vysoký zájem vzbuzují rysy lidského obličeje. Úchopový reflex silnější, jedná-li se o prst. Plazivé reflexní pohyby mnohem živější na nahém těle než v postýlce. Podmínky ze strany dospělého – věnovat se novorozenci s nerozdělenou pozorností. Synchronie pozornosti a afektu – společné zaměření pozornosti a společně sdílené emoce. Dovednosti intuitivního rodičovství. Časná asynchronie a nedostatek sociální interakce vede k chaotickým asynchronním vzorcům v pozdějším věku.