Média a konstrukce identity Feministické kritiky médií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Média a role čtenáře: kulturální studia
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ20
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Mass media and advertising Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_09.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
My cultural life Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
A Job Interview By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Culture By Dagmar Machů Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Předmět:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Immigration and multiculturalism Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Complaints 06C16 AutorLadislava Pechová Období.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Pondělí Úvod Média a konstrukce identity PhDr. Monika Metyková, PhD Media Department, Northumbria University Newcastle, Velká Británie Kontakt:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Petra Skotnicová MASS MEDIA RADIO MAGAZINE TELEVISION INTERNET NEWSPAPER COMICS.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Angličtina: Queen Victoria
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Název vzdělávacího materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Dana Vítová Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_KOMUNIKACNI_SITUACE_16.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_Inovace_ Conjunctions Project 3
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Společnost (Society) B2
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
ANJ - komunikační situace Ročník, obor: 4. ročník, ekonomické lyceum
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
The Seniors.
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Transkript prezentace:

Média a konstrukce identity Feministické kritiky médií Média a společnost Média a konstrukce identity Feministické kritiky médií PhDr. Monika Metyková, PhD University of Sussex, Velká Británie Kontakt: 32153@mail.muni.cz; m.metykova@sussex.ac.uk

Sylabus Témata na každé sezení Seznam literatury ke každému sezení (klíčové texty ve studijních materiálech) Docházka

Témata Média a společnost Média a konstrukce identity Feministické kritiky médií Mediální obsahy Konstrukce genderu v mediálních textech Gender a mediální organizace Publikum Gender a konzumace mediálních produktů

Zakončení aktivní účast na seminářích závěrečný esej (80% celkového hodnocení) analýza reklamy (20% celkového hodnocení)

Analýza reklamy Dle vlastního výběru Tištěná, billboard, televizní atd. Anebo hudební videoklip 500 – 800 slov Termín odevzdání: 6.12.2013 emailem

Esej Rozsah: 1 500 - 2 000 slov (citace z anglicky psané literatury nemusíte překládat do češtiny). Témata: a. Semiotická obsahová analýza mediálního produktu (textualního anebo vizuálního, např. videoklipu, reklamního spotu, tištěné reklamy, textu písně apod.) zaměřená na reprezentaci genderu. b. Tematická analýza tištěného mediálního produktu (např. časopisu, romance, dětské literatury) zaměřená na konstrukci genderových rolí. c. Ženské publikum jako analytický nástroj – výhody a nevýhody výzkumu genderovaného publika. d. Připravte výzkumný záměr orientovaný na konzumaci specifického mediálního produktu (teoretická východiska, výběr a zdůvodnění výzkumných otázek, metody, výzkumného vzorku atd.). Po domluvě si můžete vybrat vlastní téma. Termín odevzdání: 10.1.2014 emailem

Úvod Média a společnost, funkcionalistické přístupy – liberální, radikální a alternativní perspektivy.

Vztah mezi médii a společností OKNO – zkušenosti, obzory, žádné obstrukce TLUMOČNÍK – vysvětluje a dává smysl jinak fragmentovaným/matoucím událostem/jevům PLATFORMA pro informace a názory INTERAKTIVNÍ ČLÁNEK – spojení mezi vysílateli a příjemci NOTICKA – ukazuje směr, dává instrukce, nápověda FILTR – selektuje některé zkušenosti, kterým je věnovaná zvýšená pozornost ZRCADLO – zpětná reflexe společnosti PLÁTNO – zahaluje pravdu a slouží propagandistickým účelům

Teorie médií a společnosti - média a moc - média a sociální integrace - média a sociální změna: Dominance vs. pluralismus – média jako nástroj v rukou elity Centrifugální vs. centripetální tendence médií – podporují média diversitu a pluralitu nebo jsou nástrojem koherence, řádu? - teorie zaměřené na média vs. na společnost

Další relevantní teorie Teorie masové společnosti Marxismus Politická ekonomie Frankfurtská škola a kritická teorie Hegemonie Socio-kulturální teorie Naše zaměření: funkcionalistický přístup Jaké funkce/role mají média ve společnosti a v životech jednotlivců?

Funkce médií pro společnost Informace – o dění ve společnosti a ve světě Korelace – vysvětlují a interpretují události, socializace, budují konsensus Kontinuita – dominantní kultura, vytváří a upevňují společné hodnoty Zábava – baví a redukují napětí ve společnosti Mobilizace – kampaně za sociální cíle v souvisloti s politikou, válkou, ekonomickým rozvojem atd.

Funkce médií pro jednotlivce Informace – informace, rady, učení se Osobní identita – modely, upevnění osobních hodnot Integrace a sociální interakce – vhled do situace jiných, pocit sounáležitosti, identifikace Zábava – únik z problémů, relaxace, vyplnění času

Why study media/cultural industries? Make and circulate texts that influence our understanding of the world (the effect is complex) Manage and circulate creativity (are ‘symbol creators’ Hesmondhalgh’s term) different? Geniuses? Responding to a higher calling? Or is it similar to other kinds of labour?) Agents of economic, social and cultural change (and the contents/texts are a good indicator of this) etc. Examples: I Love Lucy http://www.youtube.com/watch?v=-7lQ-l6W2o4 Friends http://www.youtube.com/watch?v=DqwzvtjeYBQ Big Bang Theory http://www.youtube.com/watch?v=reQzhXvlgPk Will and Grace http://www.youtube.com/watch?v=SHPcV9CSPho

Kellner: Cultural studies, multiculturalism and media culture - to avoid limitations critical cultural studies should: adopt a multiperspective approach that 1. discusses production and political economy (system of production and distribution of symbolic goods) 2. engages in textual analysis 3. studies the reception and use of cultural products

Herman and Chomsky: Propaganda model Set of news filters – components of the model: size, concentrated ownership (old data but still there are a handful of corporations controlling news sources, flows etc.) http://www.businessinsider.com/these-6-corporations-control-90-of-the-media-in-america-2012-6 2. advertising as a primary source of income – potential influence of advertisers, flawed – as it does not take into account marginal groups/interests 3. reliance of media on info provided by official sources – increased spin-doctoring and its implications on quality of news 4. “flak” a means of disciplining media – negative response to a media statement – recent example would be Iraq war and the firing of journalists 5. “anticommunism” – perhaps no longer valid, with the end of Cold War, maybe replaced by anti-Islamic terrorism

Dayan and Katz: Media events Media events – television ceremonies = interruptions of routine, live, organized outside the media (organizers usually public bodies that cooperate with gvt, political parties, international bodies etc.), pre-planned, presented with reverence and ceremony, celebrate not conflict but reconciliation Can’t analyze them simply as texts Why should we study them? (a number of reasons they give), among them: 1. media events create their own constituencies 2. civil religion 3. intrinsically liberating function – transformative function, situations that ought to exist but they don’t 4. privilege the home So their argument is essentially that media events have a socially/community cohesive function – to some degree they undermine order but do not threaten it.

Lewis: The role of the media in boosting military spending There is not much debate on cutting military expenditure in the media – the reasons: 1. media corporations are linked to the military industrial complex 2. diminishing opposition to excesses/sidelining the issue due to news conventions, journalistic assumptions and practices: - focus on shortfalls not excesses - lack of comparative data (among countries) - supporting troops - war against terrorism

Média a konstrukce identity

Média a identita Konstrukce identity – pro naše cíle chápání identity čerpá z kulturologické perspektivy, samozřejmě bychom mohli rozebírat filosofické, psychologické, sociologické, literární atd. přístupy k dané problematice Média – agenti socializace, osobní i kolektivní identita – taky národní apod.

Definice Identita 1.Hluboký pocit vlastní totožnosti založený na prožívání vlastní komunity. (Jakým člověkem jsem a čím se liším od druhých.) I. zahrnuje i hodnoty, kterým jedinec věří a na nichž zakládá smysl svého života (“světonázor”, osobní ideologie). 2. Ztotožnění jedince se svými životními rolemi. Souhrn soc. rolí. (Kdo jsem nebo budu ve vztahu k druhým.) Podle symbolického interakcionismu jsou identity jedince uspořádány hierarchicky. Jedinec má tolik soc. “já”, kolik je skupin, na jejichž mínění mu záleží. 3. Prožívání příslušnosti k větším nebo menším společenským celkům. (Ke kterým skupinám patřím a jak je to pro mě důležité.) Některé složky lidské i. jsou dané (pohlaví, barva kůže, věk), jiné jsou získané a jedinec mezi alternativami volit může nebo musí (náb. a polit. příslušnost, životní partner, kariéra). Identita kolektivní Společná shoda členů o podstatných rysech skupiny, o tom, kdo k ní patří a kdo nikoliv, a co by skupina měla a co by neměla dělat. Jan Jandourek: Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001.

Identita/socializace Peppa Pig http://www.youtube.com/watch?v=DCWHh_mZogE Two and a Half Men http://www.youtube.com/watch?v=aEcc_V5CTig U2 – Christian Rock http://www.youtube.com/watch?v=O_ISAntOom0

Frith: Music and Identity Does music express identity? Does musical expression depend on identity? And the consumption of music? To what extent is music reflective and representative of its conditions of making? Identity is mobile and our experience of music is an experience of self in process. Music – like identity – is performance and story.

Media and National Identity Benedict Anderson - print media crucial in creating an imagined community Public service broadcasting – van den Bulck - states that the system of public service broadcasting can be described as a typical and vital modern institution which played a crucial role in the modern process of nation building. She applies this to the case of Flemish public service broadcasting and demonstrates that it was given “the task of contributing to the creation and development of a national identity and culture. As such it had a threefold responsibility: education (as an extension of the national educational system), information (to create a political consciousness) and entertainment (to articulate a national culture)” (2001:57).

Arthurs: Sex and the City and consumer culture: Remediating post-feminist drama http://www.youtube.com/watch?v=jf-Z9O90hkU - new approach to the representation of women's sexuality in TV drama - woman-centred and sexually explicit discourse appears on TV - almost exclusive focus on consumerism and sexual identities - 2 approaches to these kinds of programmes: 1. replace any serious challenge to power relations of patriarchy 2. source of pleasure and power that are possibly resistant to male control - consumption – active process with unpredictable ideological consequences - dramatizes consumer and sexual advice provided by magazines

Gilroy, P.: British cultural studies and the pitfalls of identity a. identity as political currency versus b. a means of escaping politics (individual identity) c. cultural identity d. identity in critical thought Contemporary societies – time in which what (no longer who) you are can count for more than anything you do -> alienation; distinction between public and private is blurred Concept of identity 3 overlapping but basically different concerns: initially question of the self – identity as subjectivity: human agents are made and make themselves rather than being born in some already finished form; constituted in social processes; agent’s reflexive qualities and unreliable consciousness identity as sameness – collective identities: nation, gender, class, generation, ethnic group; language, memory, ritual – all identity-producing; Anderson – imagined communities – the role of print media in the creation of collective identities: question of solidarity – understand identity as an effect mediated by historical and economic structures

Feministické kritiky médií – přehled Van Zoonen: Jak se liší feministická perspektiva od jiných? Zabývá se genderem jako mechanismem, který strukturuje materiální a symbolické světy a naše zkušenosti. Rozlišuje 3 typy feminismu: liberální – stejná práva, genderová rovnoprávnost je výsledkem postavení žen ve společnosti; mediální reprezentace se změní pokud se ženy dostanou do domén, kterým dominují muži radikální – patriarchát – dominance mužů nad ženami, média jsou v rukou mužů řešením pro ženy je pouze vlastnění svých médií socialistický – gender, třída a ekonomické podmínky společně určují podřazené postavení žen ve společnosti, média jsou ideologickým nástrojem na zachování patriachátu

Druhy studií feministické provenience Studie o mediální produkci – role žen v redakcích, studie v USA ze začátku 90. let (Creedon 1993), které se zabývají postavením žen v komunikačních/mediálních firmách, témata např. genderové hodnoty v masové komunikaci, status žen v mediálním/komunikačním průmyslu (např. vliv novinářek na zpravodajskou agendu v USA v druhé polovině 80.let) a vliv žen na vzdělávání novinářů. Studie o obsahu – stereotypizace, genderová reprezentace Studie o publiku: otázka potěšení, jak a proč média zaujmou publikum, obzvlášť podle genderu, např. konzumace soap oper a romancí. Kritika Angové a Hermesové (1996): studie o genderové konzumaci se soustředí téměř výlučně na ženy, je „potřeba změnit frázi gender a konzumace médií na gender v konzumaci médií”

Binková: Feministická perspektiva v mediálních studiích 80. roky až současnost: text – diskurz – konzumace: ideologie/textualita – každodenní žitá realita Ideologie např. reklama – moc reklamního prumyslu definovat, konstruovat a následně „diktovat“ - koncentrace na televizi - proměna v polovině 80. let: časopisy a literatura pro ženy – populární feminismus (Andreon Stuart, 1990) – různorodé, nejednoznačné, protikladné podoby ženskosti - aplikace psychoanalýzy na filmovou teorii (postavení diváka jako genderově určené pozice subjektu) - soap opera (název – původ v reklamách na prací prostředky uváděné v rozhlasu mezi jednotlivými díly rozhlasového seriálu) – žánr, který odpovídá sociální situaci ženy v domácnosti (Modleski – ženský žánr – umožňuje ženám vnášet do patriarchálního řádu své vlastní způsoby vnímání, myšlení i slasti = nabourání dominantního kódu)

Who Makes the News www.whomakesthenews.com

Eminem Like Toy Soldiers http://www.youtube.com/watch?v=kAZykCSVF40&feature=related So Bad http://www.youtube.com/watch?v=rTqepK4Tz5E

Pop Goes My Heart http://www.youtube.com/watch?v=xVkU8dDSC9w Hudební parodie 80. léta Pop Goes My Heart http://www.youtube.com/watch?v=xVkU8dDSC9w