Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Obecná stavba kosti. Růst a pevnost kostí. Kostní věk
KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Prader – Willi syndrom Olga Lokvencová.
VY_32_INOVACE_9C4 OPĚRNÁ SOUSTAVA
Stavba a funkční třídění pojivové tkáně
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Opěrná soustava kostra.
Opěrná soustava Úvod.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
KOSTRA 5. ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FYZIOLOGICKÁ OBDOBÍ ŽENY
ČLOVĚK STAVBA TĚLA.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Opěrná (kosterní) soustava
Opěrná soustava Člověk patří mezi obratlovce- tzn. má pevnou osu těla- páteř tvořenou obratli a na ní navěšeny kostry horní a dolní končetiny Počet kostí.
POJIVA Nejrozšířenější typ tkáně
Biologie člověka.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Člověk a jeho zdraví – Kostra
Základy vybraných kapitol z anatomie a fyziologie zátěže
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Stavba kosti.
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Obecná osteologie J. Riedlová.
Biologické děje v dospívání
KOSTERNÍ SYSTÉM ČLOVĚKA
Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_TKÁNĚ1_P1-2
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Kosterní a svalová soustava. vadné držení těla skoliózy kyfózy hyperlordóza křivice plochá noha artróza dna.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
KOSTERNÍ SOUSTAVA. FUNKCE KOSTRY  opora měkkých částí těla  pohyblivost  ochrana orgánů  krvetvorba  úložiště minerálních látek (Ca, P)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období mladšího školního věku klíčová slova : školní práce, bisexuální.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Tkáně. Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokuste se vystihnout pojem tkáň soubor tvarově podobných buněk s určitou,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Lidské tělo - kostra.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
Školení cvičitelů III. třídy VG 1. konzultace
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Opěrná soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_01_Kostra
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Tvar a pohyb těla Lebka a kosti.
Opěrná soustava.
Kosterní soustava.
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Období lidského života
Pohybový aparát (C) Mgr. Martin Šmíd.
Opěrná soustava Autor: Mgr.Diana Mücksteinová
Téma: Tkáně.
Hustá pojiva Pojiva oporná
Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle:
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení RŮST – růstové vlny Období štíhlosti – novorozenec, MŠ, puberta Období plnosti – batole, 1.st., dorost, dospělost Involuce – sestupný vývoj (stárnutí)

Posouzení tělesného vývoje  S tělesným vývojem souvisí i psychický vývoj (posouzení školní zralosti)  Mírné odchylky od vývoje – vliv prostředí, nemoc, dědičnost  Vývoj se liší u dívek a chlapců – chlapci při narození vyšší, u dívek se dostavuje dříve pubertální růstová vlna (od 10 do 13 let)  Normy vývoje – výška, váha, osifikace, prořezávání zubů

 Biologický a chronologický věk  Pro určení biologického věku se užívají: 1)Antropometrické tabulky (průměry)– výška, váha, obvod hrudníku – důležité např. pro velikost školního nábytku 2)Tab.normálního prořezávání zubů 3)Atlasy kostní zralosti – rtg. SKIAGRAMY – kostní jádra a přirůstání kostních hlavic (rtg ruky, kolene, lokte) 4)Stupnice pokročilosti pubertálních změn – vývoj hrtanu, mléčné žlázy, ochlupení – stydká obl., podpaží

Typy tělesné stavby - somatotypy  Trvalý sklon ke štíhlosti a podsaditějším tvarům, vliv dědičnosti  Štíhlý typ – leptosom – málo podkožního tuku, v dospěl.často úzký nos  Střední typ – mezosom – dobrý vývoj svalstva  Rozložitý typ – eurysom – ukládání podkožního tuku

Současné vývojové změny  Člověk = výsledek fylogenetického vývoje, neustále pokračuje  Zmenšování trupu  Zkracování hlavy (brachykefalizace)  Zvětšování tělesné výšky – 4 cm  Zvyšování váhy  Dřívější nástup puberty, menstruace = trvale pozorovatelné změny = SEKULÁRNÍ TREND důvody: zlepšování kulturní a hygienické úrovně prostředí, vliv výživy, odívání, doprava, dráždění CNS, industrializace, život ve městech Negativa: snížení odolnosti a výkonnosti

Pohybová soustava  Kostra:  fce kostry: opora těla, ochrana, zásobárna Ca a P  charakteristika kosti: pevnost, tvrdost  Pojivová tkáň: vazivo chrupavka chrupavka kost kost

 buňky  osteocyty  osteoklasty (resorbují kost.tkáň)  mezibuněčná hmota  bílkovina ossein,  Ca, P  Kolagenní vlákna (kompakta, spongióza) Poměr: ossein : Ca Dětství: ossein > Ca – pružnost Dospělost: ossein = Ca Stáří: ossein < Ca - křehkost

 Vývoj a růst kosti  desmogenní osifikace ( na základě vaziva)  → ploché kosti  → obličejové kosti  → klíční kost  chondrogenní osifikace ( na základě chrupavky)  → podkladem je hyalinní chrupavka

Odchylky ve tvaru a fce pohybového ústrojí  Vadné držení těla – skoliotické držení  Příčiny: svalové oslabení, únava – dlouhodobé sezení v lavicích nekompenzované pohybem, při rekonvalescenci po nemoci, strach, problémy v rodině, špatný školní nábytek, nošení tašek v ruce, tísnící oděv  Pouze funkční - lze vůlí napravit  Deformity páteře:  Skolióza – nelze již volně napravit, změny struktury kosti a svalstva  příčina – neznámá (porucha látkové výměny, nerovnováha svalových skupin) –  2-4%školních dětí  Dále: kyfózy, deformity hrudníku, vady kyčelního kloubu, vady kolen „O“, „X“)  Plochá noha – oslabení svalových skupin nohy  Projevy: únava, bolest  Prevence. Terapie: procvičování, obuv