Energetická bilance.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie zažívacího systému
Advertisements

Otázky z fyziologie – přednášky
Fyziologické aspekty PA dětí
OBEZITA.
Látková výměna (metabolismus)
ZÁTĚŽOVÉ VYŠETŘENÍ Robergs a Roberts – EXERCISE PHYSIOLOGY.
Klasifikace práce K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.
K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové
Zásady výživy sportovce
Výživa a potraviny Příjem a výdej energie
PRESKRIPCE PROGRAMU POHYBOVÉ AKTIVITY IV. Přednášky pro studenty FTK UP Olomouc.
Žena a sport.
„EU peníze středním školám“
Výživa a potraviny Metabolismus člověka Obrázek:
TĚLESNÁ PRÁCE Glykémie v průběhu zátěže závisí na rovnováze mezi spotřebou glukózy ve svalech a jejím uvolňování z jater V klidu je glukóza uvolňována.
Potraviny – zdroje energie
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Výživa.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_431.
METABOLISMUS = chemické látkové přeměny v těle
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Elektrické teplo - základy Teplo 1 Elektrické teplo - základy.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Poruchy výživy. Pavel Šuranský.
Principy výživy kojenců a malých dětí podle doporučeních WHO (2002)
ENERGETICKÁ BILANCE, METABOLISMUS
ENERGETICKÁ BILANCE, METABOLISMUS
Poznámky k metabolismu
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
Fyziologické Aspekty Cyklických Sportů
Výživa ve sportu - opakování
Energetická bilance.
Dýchací systém.
Zdravotní problém lidstva
Zdravé stravování KC3.
Výpočet denního energetického výdeje
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Fyziologické Aspekty Cyklických Sportů
Výživa I..
METABOLISMUS.
METABOLICKÁ CHARAKTERISTIKA VÝKONU METABOLICKÉ KRYTÍ PODÍL AEROBNÍHO a ANAEROBNÍHO KRYTÍ.
Energetická bilance.
Fyziologie sportovních disciplín
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Výživa běžců.
Monika Šotková Veronika Volavá
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
Potraviny poživatiny s výživovou (nutriční) a energetickou hodnotou.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: Potravinová pyramida, poruchy trávení ČÍSLO PROJEKTU:
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma: Přeměna látek a energií - výživa. Možnost využití: interaktivní tabule.
Příjem a výdej energie. V čem měříme množství energie? Množství energie (ať již obsažené v potravinách či potřebné pro správnou funkci našeho těla) měříme.
E-projekt: Chemie/Biologie
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Fyziologie dětí Mgr. Lukáš Cipryan.
Fyziologické aspekty PA dětí
Hiblerův zábal v praxi Ladislav Sieger 2006.
Metabolismus (přeměna látek a energií) Výživa U/49
Výživa v chirurgii.
Fyziologie ASEBS Martina Bernaciková.
Úvod do výživy ENERGIE A POHYB
5-denní jídelníček.
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Hiblerův zábal v praxi Ladislav Sieger 2006.
Výživa.
Transkript prezentace:

Energetická bilance

energetický příjem – energetický výdej Energetická bilance Energie: schopnost vykonávat práci nebo vytvářet teplo Strava slouží k nahrazení spotřebovaných zásob energie či k přeměně na potřebnou energii EB by měla být přísně vyvážená – stabilní tělesná hmotnost (dle BMI) Negativní energetická bilance ( E výdej vyšší o > 10 % ) => nedostatek energie, pokles hmotnosti, poškození zdraví, prodloužená doba regenerace Pozitivní energetická bilance => nadbytek energie, vzestup hmotnosti, ukládání tuku, budování svalové hmoty Energetická bilance = energetický příjem – energetický výdej

Množství energie v potravinách Kalorie - cal (kcal - kilokalorie) - množství tepla, potřebného k ohřátí jednoho litru vody ze 14,5 na 15,5 stupně Celsia Joule - J (kJ - kilojoule) - stanovena na základě skutečného energetického obsahu

Přepočet: 1 kcal = 4,1855 kJ (4,2kJ) 1 kJ = 0,239 kcal (0,24 kcal) Fyziologická energetická hodnota kcal kJ Cukry 4,1 17,2 Tuky 9,3 38,9 Bílkoviny

Energetická potřeba (EP) Energetická potřeba je určována následujícími faktory: Bazální výdej (BV) Fyzická aktivita (FA) Trávení potravy Termický efekt jídla (DIT)

Bazální výdej Množství energie, kterou každý organismus potřebuje k zachování své existence Klidová energetická potřeba člověka na lačno, při normální tělesné teplotě a teplotě okolí 60% - produkce tepla 40% - udržování základních životních funkcí BM odpovídá asi 60 – 75 % EP

Faktory ovlivňující bazální metabolismus (BM) Teplota – ↑ BM (při ↑ TT spotřeba energie na pot a tím ↑ metabol. Pochodů při přehřívání, při ↓ TT se ↑ BM za účelem tvorby tepla) Stress - ↑ BM Teplota okolí – teplo i zima ↑ BM Hladovění – prolongované hladovění ↓ LBM = ↓ BM Malnutrice - ↓ BM Hormony – např. hormon štítné žlázy thyroxin čím vyšší produkce tím ↑ BM Věk – v mládí je ↑, LBM se s věkem ↓ a tím se ↓ BM Pohlaví – muži ↑ BM, ženy ↓ BM Výška – vysoký, hubený ↑ BM Růst – děti a těhotné ↑ BM Po fyzické aktivitě - ↑ BM Stavba těla - ↑ LBM = ↑ BM ↑ tuku = ↓ BM

Metody měření BM 1. Přímá kalorimetrie 2. Nepřímá kalorimetrie Izolované místo, měření TT ohřívající vzduch, teplo odebíráno do vodní lázně Měří množství uvolněného tepla, které je přímo úměrné velikosti BM 2. Nepřímá kalorimetrie Množství spotřebovaného O2 za časovou jednotku Více než 95% energie se uvolňuje za přítomnosti kyslíku Hodnota závisí na hmotnosti, pohlaví, výšce a věku Na lačno, teplota 18-20st.C, fyz. i duš. klid

BM (kcal/den)= H x 24 (muži) Metody odhadu BM 1. metoda Faustův vzorec BM (kcal/den)= H x 24 (muži) H x 23 (ženy) 2. metoda Harris – Benedict (kcal) Muži: BM= 66,5 + 13,8 x H + 5,0 x V – 6,8 x R Ženy: BM = 655 + 9,6 x H + 1,8 x V – 4,7 x R 3. metoda 1 kcal/kg/hod. (muži) 0,9 kcal/kg/hod. (ženy) 4. metoda 25 kcal/kg/den 5. metoda BM = 70 x H 0,75 H……..hmotnost, V…….výška v centimetrech, R…..věk

Odhad bazálního metabolismu faktorovou metodou (podle WHO 1985) (Recommended Dietary Allowances, 10th edition) Věk Muži Ženy 0 – 3 let (60,9 x hmotnost) – 54 (61,0 x hmotnost ) – 51 3 – 10 let (22,7 x hmotnost) + 495 (22,5 x hmotnost) + 499 10 – 18 let (17,5 x hmotnost) + 651 (12,2 x hmotnost) + 746 18 – 30 let (15,3 x hmotnost) + 679 (14,7 x hmotnost) + 496 30 – 60 let (11,6 x hmotnost) + 879 (8,7 x hmotnost) + 829 > 60 let (13,5 x hmotnost) + 487 (10,5 x hmotnost) + 596

Průměrný bazální metabolismus na 1 kg hmotnosti za 24 hodin Věk kJ.kg-1 Kcal.kg-1 Děti 6-10 let 300-340 70-80 Děti 11-14 let 250-300 60-70 Mládež 15-18 let 170-220 40-50 Dospělí do 60 let 110-150 25-35 Dospělí nad 60 let 80-100 20-24

Fyzická aktivita (FA) Energetický výdej potřebný pro zapojení lidské motoriky do činnosti U sportovců a velmi aktivních lidí tvoří největší podíl na EP V době tréninku a závodu 500 – 1000 kcal/hod. U vrcholových sportovců (atleti) až 1600 kcal/hod. Cyklisté při extrémních závodech přes 6000 kcal/den Záleží na mnoha faktorech: druh sval. práce hmotnost jedince počet zapojených svalových skupin intenzita práce a její trvání věk spotřebě kyslíku (1l O2 = 5 kcal) Zdroj chyb při určování celkové spotřeby energie

Se stoupající kvalitou adaptace a funkční zdatnosti a pohybové dovednosti se energetický výdej významně snižuje, ale stejná doba výkonu při stejné intenzitě je pro trénovaného i netrénovaného sportovce energeticky stejně náročná

Klasifikace práce podle individuální reakce (Wells, Balke a von Fosson, 1957) Klasifikace svalové činnosti Tepová frekvence za minutu Spotřeba kyslíku za 1 minutu (litry) kJ.min-1 Kcal.min-1 Minutová ventilace (litry) Dechová frekvence za minutu Respirační kvocient Kyselina mléčná (násobek klidové hodnoty Práci je možno dělat A. Velmi mírná Do 100 Do 0,750 Do 16,7 Do 4,0 Do 20 Do 14 0,85 1x Nepřetržitě dlouho B. Mírná Do 120 Do 1,500 Do 31,4 Do 7,5 Do 15 8 hod. denně C.Optimální Do 140 Do 2,000 Do 41,8 Do 10,0 Do 50 Do 16 0,90 Do 1,5x 8 hod. denně po několik týdnů D. Těžká Do 160 Do 2,500 Do 52,3 Do 12,5 Do 60 0,95 Do 2x 4 hod. 2-3x týdně sezónně E. Velmi těžká Do 180 Do 3,000 Do 62,8 Do 15,0 Do 80 Do 25 Do 1,0 Do 6x 1-2hod. Občas F. Velmi vyčerpávající Nad 180 Nad 3,000 Nad 62,8 Nad 15,0 Nad 120 Nad 30 Nad 1,0 Nad 6x Několik minut občas

Do fyzické aktivity jednotlivce započítáváme : energetickou náročnost v zaměstnání + energetickou potřebu na ostatní činnosti ve volném čase Energetický výdej při tréninku kJ kcal lehký trénink 4200 1000 středně intenzivní trénink 6300 - 10500 1500 - 2500 velmi těžký trénink (2 x denně) 12600 3000 celodenní soustředění až 16700 4000

Odhad denního výdeje energie na fyzickou činnost Intenzita činnosti Typ aktivity Faktor aktivity (x BM) Energetický výdej Velmi lehká Sezení a stání, řízení, labor. práce,student, sekretářka, řidič, šití, psaní, žehlení, vaření, hraní karet, hraní na hudební nástroje, malování 1,3 (muži) 1,3 (ženy) 31 30 Lehká Chůze (2,5-3mph), práce v garáži, truhlář, elektrikář, práce v restauraci,v domácnosti, péče o dítě, golf, plachtění, stolní tenis 1,6 (muži) 1,5 (ženy) 38 35 Střední Chůze (3,5-4mph), práce na zahrádce, nesení zátěže, cyklistika, lyžování, tenis, tanec 1,7 (muži) 1,6 (ženy) 41 37 Těžká Chůze do kopce, těžké manuální rytí, basketbal, horolezectví, fotbal 2,1 (muži) 1,9(ženy) 50 44 Mimořádná Profesionální sportovci 2,4 (muži) 2,2 (ženy) 58 51

Dietou indukovaná termogeneze (DIT) Trávení potravy Vyžaduje asi 10% celkově přijaté energie Dietou indukovaná termogeneze (DIT) Specificky dynamický účinek stravy Energie potřebná pro odbourávání , přestavbu a ukládání přijatých živin Bílkoviny 18-25%, cukry 4-7% a tuky 2-4% Smíšená strava 10-15% (= 150 - 200 kcal)

Odhad denní energetické potřeby EP = BM + FA + DIT EP..….celková energ. potřeba BM……bazální metabolismus FA…..fyzická aktivita DIT…..dietou indukovaná termogeneze a trávení potravy

Průměrný denní kalorický výdej Pohybově málo aktivní Muži 2500 kcal Ženy 2000 kcal Pohybově velmi aktivní Muži 4000 kcal Ženy 3500 kcal