Moderní personalistika DS 2009/
Hlavní úkoly moderní personalistiky Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas) Optimální využití pracovních sil Osobní rozvoj zaměstnanců (s cílem využít maximum jejich schopností ve prospěch podniku) Formování týmů
Východiska –Moderní organizační architektura –Procesní model řízení –Personální procesy
Moderní organizační architektura Decentralizace Týmová spolupráce Outsorcing Procesní organizace (Dědina, Malý: Moderní organizační architektura, Alfa Publishing 2005)
Liniové, procesní a maticové řízení Řízení projektů Zásada jediného nadřízeného Organizační struktury Vnitřní outsorcing- sdílené služby Maticová struktura Projektové řízení - -Částečné - -Úplné
Liniová struktura Generální ředitel Vedoucí výroby Technická příprava výroby Dílny Pomocné provozy Vedoucí nákupu Nákup surovin a polotovarů Nákup vedlejších produktů Vedoucí obchodu Prodej hlavní produkce Prodej vedlejších produktů Marketing a OZ Štábní útvary
Maticový model Generální ředitel Vedoucí PM Projektový manažer 1 Projektový manažer 2 Projektový manažer 3 Manažer nákupu Manažer obchodu Manažer výroby Štábní útvary Zaměst nanci nákupu Zaměst nanci obchodu Zaměst nanci výroby
Procesy a činnosti Opakující se ucelené aktivity skládající se z více činností (zapojení více osob) Činnost – dílčí aktivita vykonávaná obvykle jednou osobou Charakteristické znaky procesu – –Vstup – –Výstup – –Vnitřní uspořádání (sled činností) – –Identifikovatelné náklady na proces – –Potřebný čas – –Dokumentace, data – –Vlastník procesu – –Předcházející, související a navazující procesy
Příklad procesního modelu podniku
Příklad struktury personálního procesu Obsazování PM Změny v obsazení PM Uvolňování PM Požadavek na obsazení PM Vyhledání vhodných uchazečů Výběr kandidátů
Strategie podniku –Strategie organizace a její vliv na personál Kdo jsme Kam se chceme dostat Jakou cestou půjdeme –Východiska pro tvorbu strategie Makroekonomické prostředí – legislativa, podmínky pro podnikání atd. Mikroekonomické prostředí – obecné trendy, trendy v oboru, vývoj trhu… Trendy na trhu práce
Personální strategie Počty a struktura zaměstnanců – –Výchozí x „cílový“ stav Zdroje pracovních sil – –Vnitřní x vnější Způsoby pokrytí potřeby pracovní síly – –Interní x Externí (outsorcing) – –Vlastní výchova x volný trh práce
Personální politika Personální politika definuje filozofii a hodnoty organizace týkající se způsobů jednání s lidmi a z nich odvozené principy očekávaného jednání manažerů při řešení personálních záležitostí. Personální politika tak slouží jako doporučení při vytváření praktických postupů personálního řízení… Atributy – –Všeobecná akceptovatelnost – –Jednoduchost a srozumitelnost – –Konzistence – –Relativní trvalost
Dílčí personální politiky P. staffingu (recruitmentu, povyšování a přemisťování, outplacementu) P. odměňování a benefitů („car policy“) P. rozvoje LZ (hodnocení, osobního rozvoje, vzdělávání…) P. interní komunikace a firemní kultury
Personální plánování Součást podnikového plánu Vazby „business“ plánu a personálního plánu Dlouho- středně- a krátkodobé plány Plánovací cyklus a korekce plánu, controlling Struktura personálního plánu
Dílčí personální plány Plán počtu zaměstnanců – headcount Mzdový plán Plán vzdělávání Plány osobního rozvoje (karierní plány) Plány dovolených Harmonogramy směn
Informační podpora Expertní systémy PIS ERP