Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/15.0213) spolufinancován Evropským sociálním fondem a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Advertisements

 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Využití výškových dat.
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
Analytické nástroje GIS
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
Technologie pro CI. Od technologií pro CI vyžadujeme především funkce vyhledávání v rozsáhlých databázích na základě libovolných dotazů, propojování a.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Obrázky poskytla firma Complex,
EKO/GISO – Modely prostorových dat.  Mnoho definic - jedno mají společné – Gisy pracují s prostorovými daty  Minimální GIS vždy spojuje databázi, prostorové.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
DalšíPředchozíTÉMA: M. K a d l e c o v á M. K a d l e c o v á.
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
IVIG 2005 Informační vzdělávání a informační gramotnost v teorii a praxi vzdělávacích institucí Projekt online systému podpory informačního vzděláván v.
Relační databáze.
Gis pro krajinné ekology
Kartografie.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
DÚ I.1 Analýza podílu plošných a difúzních zdrojů na celkovém znečištění vod VÚV T.G.M, v.v.i, pobočka Ostrava, Ing. Martin Durčák.
Požadavky na vypracování rozptylových studií
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Georeporty aplikované využití geoprostorových informací
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
EKO/GISO – Shrnutí.  Co je GIS?  Jaké jsou datové modely (model vlastností, model krajiny)?  Co je souřadné zobrazení, jaká se nejčastěji používají.
Aplikace GIS 2 Tematické vizualizace - základy. Tematická vizualizace Zobrazíme geografické objekty, jevy tak, aby vynikla vlastnost, kterou chceme zkoumat.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
MISYS ČVUT v Praze Geografické informační systémy Zpracoval: J.Marák.
Marek Mihola fast10.vsb.cz/mihola/vyuka_is.htm
Databázové modelování
Mapové služby v životním prostředí, indikátory životního prostředí Ing. Kamila Vokřálová Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65 Praha 10,
Updating and maintenance of data models in ModelBuilder GIS Ostrava 2005 Dr. Ing. Jarmil Vyčítal Hydroprojekt CZ, a.s.
Základy zpracování geologických dat
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Regionální a municipální informační systém RAMIS Ing. Petra Mikulecká,
Geografické informační systémy. Digitální mapy Rastrové obrázky (například Vektorové obrázky Geografické databáze.
Lišta nástrojů Standard otevření, uložení a další manipulace se soubory (tj. projekty) načítání dat (mapových vrstev) „žluté plus“ odkaz na další lišty.
GIS systémy a ArcGIS Engine
ZÁKLADY GEOINFORMATIKY
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Geografické informační systémy. Digitální mapy Rastrové obrázky (například Vektorové obrázky Geografické databáze.
Geoinformatika úvod.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Proč s aplikací pracovat?. Aplikace Stopy mé Ekoškoly má jednoduché ovládání a snadno prezentovatelné výstupy. Zábavnější práci s analýzou Kvalitní a.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
CAD V - GIS Mgr. Jiří Čtyroký Ph.D Ing. Martin Šilha.
Vizualizační 3D projekt rozhleden na území Moravskoslezského kraje řešitel : vedoucí projektu : konzultant : zadavatel : Michal Osovský Mgr. Ivana Češková.
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE Jaro 2012 Monika RUSNÁKOVÁ Hana KOČOVÁ 2.
Hromadná korespondence 2 Word Předmět: Informační a komunikační technologie Autor: Milan Franek.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
ANALYTICKÁ KARTOGRAFIE OpenJUMP – základní nástroje export vybraných prvků do nové vrstvy –Replicate Selected Items – Replicate to new Layer.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Geoinformatické modelování RNDr. Blanka Malá, Ph.D.
Vytvoření jednoduchého databázového dotazu Access (7)
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Dlouhodobá zkouška trvanlivosti
Geografické informační systémy
Geografická kartografie
CorelDRAW – práce s rastrovou grafikou
KARTOGRAFICKÁ VIZUALIZACE
Gravitační model v geografii dopravy
Geografická kartografie
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Vytvoření formuláře Access (11).
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Geografické informační systémy
Geografické informační systémy
Geografické informační systémy
Transkript prezentace:

Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/ ) spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Geografické informační systémy Přednáška, cvičení Alice Dvorská

Přednáška

Přehled přednášky o Úvodní poznámky ke geografickým informačním systémům o Jak tyto systémy fungují o Jak s nimi pracujeme o Příklad studie o Užitečné odkazy

Co jsou to geografické informační systémy? Geografický informační systém (GIS) vytváří, ukládá, analyzuje, spravuje a zobrazuje všechny typy prostorových dat. GIS kombinuje kartografii se statistickou analýzou dat a využívá k tomu databázových technologií. GIS nejsou pouze data a programy, nýbrž sestávají z těchto základních částí: o data a informace o hardware (počítače, scany, tiskárny) a software o koncepty analýzy dat o lidé (operátoři, manažeři, konzultanti a prodejci) o instituce a organizace, které používají GIS

Prostorová povaha environmentálních studií GIS propojuje informace o tom, KDE různé objekty jsou s informacemi o tom, JAKÉ jsou. Abychom mohli plně využít potenciálu GIS, musíme se na řešenou environmentální studii „podívat geograficky“. Studované území chápeme jako mapovou kompozici, která znázorňuje vztahy mezi jednotlivými objekty v prostoru, např.: o vzdálenost mezi objekty o hustotu objektů v zájmové oblasti o tvar a geometrie objektů o velikost objektů o změnu tvarů objektů v čase o pohyb objektů v čase o a další

Popis prostorových dat o Nominální: jedná se o názvy objektů, např. název odběrové lokality o Ordinální: objekty lze hierarchicky porovnávat mezi sebou, např. odběrové lokality, které jsou reprezentativní pro malou, středně velkou a velkou oblast o Intervalová: vlastnosti objektů narůstají v měřitelných intervalech, např. teplota ovzduší v odběrové lokalitě. Hodnoty nelze dát do poměru, jelikož vztahová hodnota je subjektivně zvolená, tj. např. nelze říci, že teplota 15°C je 2x nižší než teplota 30°C o Poměrová: data mají vlastnosti, které lze změřit a zároveň dát do poměru, protože vztahová hodnota je objektivní, např. koncentrace látky ve vzorku z dané odběrové lokality (koncentrace 15 ng/g je dvakrát nižší než koncentrace 30 ng/g) o Skalární: pro popis zvolených dat si vytvoříme vlastní škálu hodnot, např. míra rizikovosti zvolené lokality dle počtu splněných (námi určených) kritérií Většina GIS obsahuje databázové tabulky s různými typy popisných informací o zobrazených objektech. Úrovně popisu objektů jsou následující:

GIS v environmentálních vědách a modelování Využití GIS v environmentálních studiích konkrétně umožňuje: o uložení, obhospodařování a reprodukci environmentálních prostorových dat o provedení prostorových a statistických analýz s těmito daty o modelování nejrůznějších situací v životním prostředí, které také může sloužit k varovným či predikčním (prognostickým) účelům Pomocí GIS lze urychlit zpracování výsledků studií, dosáhnout vyšší přesnosti v prostorové lokalizaci dat a efektivnějšího managementu a analýzy dat. Vedle role archivační, informační či modelační se stále více posiluje i vizualizační funkce GIS.

Co s GIS můžeme vše dělat? o zakreslit do mapy polohu různých objektů (např. odběrových lokalit) o zobrazit v mapě kvantitativní vlastnosti objektů (např. koncentraci látky zjištěné v odběrové lokalitě) o vybrat místa nebo objekty žádaných vlastností (např. odběrové lokality znečištěné nad zvolenou mez) o zjišťovat vztahy mezi jednotlivými objekty a místy (např. vzdálenost mezi nimi) o zobrazování hustoty (např. intenzity osídlení) o zjišťovat vzdálenosti (např. mezi odběrovou lokalitou a zdrojem znečištění) o sledovat změny v čase (např. změnu kontaminace vody v řece po havárii) o a řada dalších funkcí… Pro environmentální a jakékoli jiné studie je důležité mít možnost:

Typy dat v GIS RastrVektor Existují dva základní způsoby uchovávání a reprezentace dat v GIS: linie bod polygonpolygon Nelze říci, který z typů dat je lepší či horší. Jaká data použijeme volíme podle jejich dostupnosti a konkrétní povahy naší studie.

Zdroje dat pro GIS průzkumem v terénu –nejstarší a nejdražší metoda –použití trigonometrických bodů (místa charakterizovaná přesnou hodnotou zeměpisné šířky, délky a výšky) získávání dat z map –scanování je rychlá metoda, ale nedovede získat popisné informace k objektům na mapách –digitalizace map je náročná na čas, ale získává kvalitní data dálkový průzkum Země Data pro studie v GIS získáváme několika způsoby:

Jak GIS pracují? Objekty na mapách mají všechny svou polohu, tvar, barvu a velikost V GIS jsou všechny objekty na mapách popsány v tabulce vlastností (anglicky attribute table) GIS umožňují zjistit vlastnosti každého objektu na mapě a lokalizovat objekt s danou vlastností.

Jak GIS pracují? Jednotlivé mapy jsou do GIS vkládány jako tzv. vrstvy (anglicky layers). V pořadí, v jakém jsou vloženy, se překrývají, což si lze představit jako vrstvení archů průhledných map na sebe. Smyslem překrývání vrstev je získání nové vrstvy, která obsahuje vybrané informace z vložených map (vrstev). Jejich kombinací vzniká nová informace, která zodpoví naše otázky.

Koncepční model v GIS ZÁKLADNÍ OTÁZKA: Co chci zjistit? Jaký má být výstup mého modelu? NÁSLEDNĚ rozložíme předpokládaný výstup do dílčích otázek (vrstev map), které k řešení potřebujeme. NAKONEC se rozhodneme, které elementy (prvky) map budeme vzájemně kombinovat za účelem získání finální mapy, která zodpoví naši základní otázku. Jednou z možností, jak určit potřebné prvky map, je navržení vývojového diagramu, který začíná předpokládaným výsledkem a rozkládá jej do jednotlivých dílčích otázek a aspektů. Doporučuje se postupovat bez uvažování jakýchkoli omezení tak, aby byl navržen co nejdetailnější model. Ten lze později zredukovat dle reálných možností. PAMATUJME, že každá dílčí otázka se vztahuje na polohu – zda někde něco je, kde to je, kde by být (ne)mělo nebo kde by být mohlo. Aby byl náš projekt v GIS úspěšný, je třeba si řádně promyslet, co vlastně chceme řešit. K tomu je vhodné si vytvořit tzv. koncepční model.

Koncepční model v GIS - příklad Výběr nového místa pro odběr vzorků různých environmentálních matric Požadavky na polohu a charakteristiku místa vychází z účelu studie (vzorkování). Musíme např. vědět: o jaké látky chceme stanovovat o zda se jedná o screening (tj. stačí méně vzorků), nebo o detailní studii (tj. nárok na počet vzorků stoupá např. kvůli statistické průkaznosti zjišťovaných vztahů) o jaké otázky chceme zodpovědět (např. zjistit vliv zdrojů na okolí, určit dlouhodobé pozaďové trendy apod) o a další Po výběru nového odběrového místa pomocí GIS je nutné se jít podívat do terénu, protože vrstvy map, podle nichž jsme se rozhodovali, nemusí být zcela aktuální.

Koncepční model v GIS – vývojový diagram Odběrové místo Co na místě roste nebo stojí? Mapa pokryvu a využití krajiny Jak vzdálené jsou potenciální zdroje studovaných látek? Mapa měst, REZZO apod Jaké má místo charakter (pozaďové, městské apod)? Jak je místo technicky vybavené (inženýrské sítě apod)? Jak je místo přístupné?Mapa komunikací Kdo pozemek vlastní? Katastrální mapa Jaké jsou klimatické podmínky na místě (převládající směr větru, srážky, teploty apod)? Klimatické mapy Mapa sídel, hustoty osídlení Dílčí otázkaGIS vrstva … a další Výstup modelu

Příklad environmentální studie s využitím GIS

Schématický diagram znázorňující výpočty s využitím map. šedá, bílá – vstupy černá – výstupy Rovnice modelu byly řešeny přímo v GIS pomocí tzv. mapové algebry. GIS rozdělí jednotlivé mapy na čtverce (buňky) a v každé provádí algebrové operace (např. sčítání, odečítání) pro data, která se v ní nachází a pro všechny vybrané mapy

Přehled GIS softwarů Komerční: o - nejrozšířenější o o o a řada dalších… o Open source: o - nejrozšířenější o o o o o a řada dalších… Nejdražší software nemusí být pro váš úkol vždy ten nejlepší. Při výběru je třeba zohlednit řadu kritérií a zejména je třeba zjistit, zda má vybíraný software funkce, které vy konkrétně potřebujete. 

Zdroje Vhodná studijní literatura: o Brimicombe A. (2003) GIS, Environmental Modeling and Engineering, Taylor & Francis, UK o DeMers M.N. (2009) GIS For Dummies, Wiley, USA o Pistocchi A. (2008) A GIS-based approach for modeling the fate and transport of pollutants in Europe. Environmental Science and Technology 42, o Životné prostredie (časopis), č. 2003/1, téma Geografické informačné systémy v životnom prostredí, Seznam webových zdrojů použitých obrázků:

Cvičení

Případová studie „Povodně na Zlínsku“ o Využití půdy o Městské oblasti o Zlínský kraj o Hustota osídlení o Zdroje znečištění o Povodně o Řeky o Silnice o Železnice o Lokality pro odběr vzorků sedimentů K dispozici bude soubor v programu ArcMap, který obsahuje tyto vrstvy: Cílem je procvičení jednoduchých funkcí programu ArcMap. ?