DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trénink v tyčích Úvod Cílem závodního lyžování je co nejrychlejší projetí vytyčené trati, díky optimálně zvolené linii. Nejdůležitější předpoklady pro.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Metodika a didaktika výcviku sjezdového lyžování dětí SK Arnika 2011
Požadavky k získání známky
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
ALPSKÉ LYŽOVÁNÍ.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Taktická příprava Michal Lehnert.
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
LYŽOVÁNÍ disciplíny.
Specifická příprava na závod Aneb jak porazit stavitele a ne sám sebe.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Metodika a didaktika výcviku sjezdového lyžování dětí SK Arnika 2014
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Reedukace SPU s využitím počítačů
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Metodika jízdy v obřím slalomu a slalomu Nápravná cvičení pro odstraňování chyb v technice Jan Fiedler.
BEZPEČNOST PŘI VÝUCE LYŽOVÁNÍ
Vyučovací formy-výuka v bloku
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Instruktor lyžování © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
Instruktor lyžování praktikant © 2008 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise ÚZL SL ČR.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Instruktor lyžování Metodická komise ÚZL SL ČR © 2008 jen pro vnitřní potřebu.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výuka lyžování a snowboardingu V OSÚ ZL SL ČR
Organizační formy práce v tělesné výchově
Instruktor IV.třídy (Praktikant) jen pro vnitřní potřebu
jen pro vnitřní potřebu
Charakteristika linie jízdy a výkonnost Autoři: Jörg Spörri, Josef Kröll, Ch. Schiefmüller, Erich Müler 2010 International Congress on Science and Skiing.
jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
Didaktické zásady edukačního procesu
Instruktor lyžování III.třídy (50) jen pro vnitřní potřebu
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Instruktor sjezdového lyžování (50) jen pro vnitřní potřebu
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
Instruktor lyžování (150) jen pro vnitřní potřebu
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Teorie vzdělávání dospělých
Instruktor lyžování praktikant jen pro vnitřní potřebu
Didaktika TV; Martina Matúšková
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Metodicko – organizační normy
LYŽOVÁNÍ Jazyk a řeč.
Test lyžařských dovedností
SVAZ LYŽAŘŮ ČESKÉ REPUBLIKY
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ

DIDAKTICKÉ ZÁSADY zásada uvědomělosti a aktivity (pochopení smyslu a podstaty prováděné činnosti) zásada názornosti (žáci si vytvářejí představy na základě bezprostředního vnímání předmětů a jevů objektivní skutečnosti nebo jejich zobrazení) zásada soustavnosti (osvojené vědomosti a dovednosti žáka tvoří ucelený systém) zásada přiměřenosti (obsah, rozsah a obtížnost učiva odpovídá tělesnému a psychickému rozvoji žáka, jeho věku a individuálním zvláštnostem) zásada trvalosti (žáci si vědomosti a dovednosti zapamatují tak, že si je dokáží kdykoliv vybavit a prakticky použít).

SPECIFICKÉ DIDAKTICKÉ ZÁSADY od jednoduchého ke složitému od známého k neznámému od příčiny k účinku od pohybového vnímání k pohybovému vědomí od pochopení pohybu k jeho realizaci od pohybového prožitku k pohybovému projevu

POSTUPNÉ ZTĚŽOVÁNÍ PODMÍNEK mírný svah  strmý svah jednotlivý oblouk  navazované oblouky smýkání  řezání jízda bez holí  jízda s holemi pomalá jízda  rychlá jízda dlouhý oblouk  krátký oblouk upravený svah  volný terén

PODMÍNKY PŘI VÝUCE LYŽOVÁNÍ Vnější materiální (výzbroj, výstroj, didaktické pomůcky) sociální (velikost družstva, vztahy v družstvu) sněhové (kvalita sněhu) meteorologické (vliv počasí na výuku) Vnitřní fyzický a psychický stav žáka

ORGANIZACE VÝUKY stanoviště učitele volba místa terén sněhové a povětrnostní podmínky

FORMY VÝUKY frontální – všichni cvičí současně stejné cvičení skupinová - paralelní – stejné úkoly, různá obtížnost - střídavá – různá cvičení pro různé skupiny individuální - na stanovištích - manéž

FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ učitel sjede jako první, žáci ho jeden po druhém následují + demonstrace, okamžitá oprava žáka, žáci se učí z chyb ostatních - dlouhé prostoje žáci sjedou stanovený úsek, každý předá předcházejícímu učitelův komentář + samostatná volba stopy, v případě pádu je učitel rychle u žáka

FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ jízda v hadu za učitelem + dobrá kontrola družstva (je nutné určit posledního), vhodné při horší viditelnosti - učitel nemůže opravovat chyby, žák imituje chyby jezdce před sebou jízda v hadu za žákem, učitel jede poslední + učitel má přehled o celé skupině - učitel nemůže ovlivnit rychlost a stopu jízdy

FORMY VÝUKY PŘI SJÍŽDĚNÍ sjíždění v malých skupinkách + lepší pracovní podmínky - nelze ovlivnit rychlost a stopu jízdy učitel sjíždí s malou skupinkou, ostatní žáci sjíždí individuálně + individuální učení, vysoká intenzita a efektivita výuky - žádná kontrola nad samostatně sjíždějícími žáky

LYŽOVÁNÍ DĚTÍ „výuku“ můžeme zahájit mezi 2. – 3. rokem – pouze seznamování s novým prostředím o výuce hovoříme mezi 3. – 5. rokem fyzické, psychické a mentální zvláštnosti => výuka má specifický charakter, není možné ji provádět jako obměnu výuky dospělých

VÝCVIKOVÝ PROSTOR lyžařská hřiště (dětské školky) – velmi mírný sklon, dojezd do roviny nebo protisvahu vybavení: dětský vlek, umělé terénní tvary (příčné a podélné nerovnosti, tobogany), slalomové tyče, terče s obrázky, kužely, lana

VĚKOVÉ ČLENĚNÍ 3 – 5 let (seznámení a navykání) hlavním cílem je získání pocitů (lyží a skluzu) výcvik probíhá formou hry děti neopravujeme ve smyslu „dobře – špatně„ učitel je převážně v roli pečovatele a ošetřovatele

6 – 10 let klíčové období pro rozvoj motoriky děti mají velkou schopnost napodobování => usnadnění nácviku nových pohybových dovedností bezchybná ukázka !!! soutěže, hry

11 – 15 let pestrá výuka soutěže, hry