VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy práce s textem Prezentační techniky
Advertisements

Najdi ve větách VS po M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Křížovky s VS po M II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Křížovky s VS po P II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Křížovky s VS po L II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Křížovky s VS po B IV. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.1.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Najdi ve větách VS po S Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Fonetika.
Umělecký styl a odstraňování chyb při studiu češtiny jako cizího jazyka Karolína Štěpánková Západočeská univerzita v Plzni.
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Specifika rozhlasu a televize
Křížovky s VS po S I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
Vedoucí práce: PhDr. Irina Hobzová Student: Hana Stará, UČO:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Vyjmenovaná slova po P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Alternativní a augmentativní komunikace
Najdi ve větách VS po L Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Najdi ve větách VS po B Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Najdi ve větách VS po V Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Křížovky s VS po L III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Vyjmenovaná slova po M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Vyjmenovaná slova po S Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
F ONETIKA 2. Č ESKÁ ABECEDA Abeceda: A, B, C, Č, D, Ď, E, F, G, H, CH, I, J, K, L, M, N, Ň, O, P, Q, R, Ř, S, Š, T, Ť, U, V, W, X, Y, Z, Ž Česká písmena:
Křížovky s VS po B III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Vyjmenovaná slova po B Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, první období Typická věková skupina: 6 až 7 let Metodické doporučení: některé snímky lze žákům vytisknout Ověřeno.
Diagnostika a reedukace
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Vývojová dysfázie.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Přesmyčky s VS po M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Vyjmenovaná slova po V Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Postup při čtení německého textu Důraz je kladen na správnou výslovnost.
FONETIKA & FONOLOGIE ÚVOD DO PROBLEMATIKY dr. Kamil Kopecký Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
FONETIKA A FONOLOGIE OKRUHY KE ZKOUŠCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Najdi ve větách VS po P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
Slabika jako opomíjená součást jazykového systému
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Přesmyčky s VS po P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
TYPY HLÁSKOVÝCH ZMĚN Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
Anotace: prezentace slouží k procvičování rozdělení hlásek a druhů vět
SUPRASEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Přesmyčky s VS po V Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Sada 2 Jazyková výchova ZŠ a MŠ Dešná
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_234_ČJ2
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Transkript prezentace:

VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ

Obecné zásady pro výuku výslovnosti Bereme v úvahu strukturu mateřského jazyka studentů a srovnáváme ji se strukturou cílového jazyka; 2) Klademe důraz na popis artikulace hlásek a jejich procvičování; 3) Bereme zřetel na percepci/ rozvíjíme fonematický sluch; 4) Zaměřujeme se na rovinu suprasegmentální (procvičování intonace, členění věty na přízvukové takty apod.);

1) Bereme v úvahu strukturu mateřského jazyka studentů a srovnáváme ji se strukturou cílového jazyka; Porovnáme fonologické systémy jazyka mateřského a cílového Získáme seznam potenciálních výslovnostních chyb, které se s největší pravděpodobností objeví v mluvených projevech studentů

Seznam výslovnostních chyb, kterých se dopouštějí rusky mluvící cizinci Délka vokálů Výslovnost hlásky [ř] Redukce vokálů Umisťování přízvuku na první slabiku (výslovnost prepozic a následujícího slova) Výslovnost konsonantů [ď], [ť], [ň] Dloužení vokálů Měkčení tvrdých konsonantů Výslovnost hlásky [h] Výslovnost vokálů označovaných v češtině grafémy i - y Výslovnost souhláskových skupin [pě], [bě], [vě], [fě], [mě] Výslovnost hlásky [m] Výslovnost hlásek [p], [b], [d], [t], [l] Zavřená výslovnost vokálů (obzvlášť je to patrné u samohlásky [e]) Intonace Výslovnost hlásky [v] jako [w] Nedostatečná napjatost při výslovnosti konsonantů Výslovnost diftongů (nejčastěji záměna [au] za [av] ) Nežádoucí měkčení: záměna kombinací [de], [te], [ne] za [dě], [tě], [ně] výslovnost počátečního [e] jako „je“ např. [jevropa] Výslovnost hláskové kombinace [šť] jako [štč]

Graf znázorňující jevy, které studenti ve svých odpovědích označili za obtížné 23% 16% 10% 10%

Graf znázorňující jevy, které učitelé ve svých odpovědích označili za obtížné

2) Klademe velký důraz na popis artikulace hlásek a jejich procvičování A) místo artikulace B) způsob artikulace

České L Ruské L

(Romportl, 1962, s. 70)

3) Bereme zřetel na percepci/ rozvíjíme fonematický sluch; Sluchové vnímání zvuků cizího jazyka ve většině případů bývá chybné, protože je vnímáme prostřednictvím mateřštiny. Nejefektivnější technikou, jak dosáhnout správné výslovnosti, je akustické porovnání zvuků mateřského a cílového jazyka a ukázka jejich správné a nesprávné výslovnosti.

Příčiny výslovnostních chyb SENZORICKÁ ÚROVEŇ MOTORICKÁ ÚROVEŇ Neslyším Proto nemohu správně vyslovit Slyším Nemohu správně vyslovit

Databáze mluvené češtiny cizinců s ruštinou jako prvním jazykem Tento výstup vznikl za podpory Grantové agentury Univerzity Karlovy v Praze v roce 2008, projekt číslo 258190

Vyhledávácí program

Postup:

Ukázky přepisů

Práce s databází A) procvičování artikulace jednotlivých hlásek, popř. skupiny hlásek a slov: a) chybná výslovnost: pozor, babička, b) správná výslovnost : B) procvičování intonace, členění věty na přízvukové takty apod. a) chybná výslovnost: Babička se zeptala Petra: Petříku, máš už napsanou úlohu? … b) správná výslovnost: Babička se zeptala Petra: Petříku, máš už napsanou úlohu? …

Děkuji za pozornost!