PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha.  KAPKA MEDU PRO VERUNKU Nový původní český muzikál pro všechny generace Příběh o lásce, přátelství, o modré planetě a o tom, jak.
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Výstupy z Úvodního semináře
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Sociální práce s rodinou 3
Základní škola a Mateřská škola Stařeč, okres Třebíč
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Učitel. jeden ze základních činitelů výchovně vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, který je spoluzodpovědný za: přípravu,
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
STÁŽ SLOVINSKO 2015 Stáže se zúčastnily: P. učitelky: Hana Kunzfeldová, Bc. Olga Širanová z MŠ Okružní 23, Bruntál Navštívené školy: MŠ Škofije Pedagogická.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Empirismus považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
9. Heterogenní a homogenní skupiny
11. Humanisticky orientované vzdělávání
10. Proměny cílů předškolní výchovy
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Dvouleté děti v MŠ Strakonice, 3. října 2016 Mgr. Hana Splavcová, NÚV
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
9. Tvorba individuálního plánu
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
Čím chci být až vyrostu ? Proč zrovna plavčice ? Pomáhá a zachraňuje lidské životy. Má to hodně těžké protože, když se člověk topí je velice těžké si ho.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Pedagogika jako vědecká disciplína
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konflikt, koření života
Psychologie výchovy a vzdělávání
Evaluace v mateřských školách
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Informace k PP2 a semináři
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Humanizace ve vzdělávání
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Podpůrná opatření včera, dnes a zítra
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pokročilé metody speciální pedagogiky
Transkript prezentace:

PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1 Zora Syslová

OBSAH Předmět předškolní pedagogiky Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Proměny cílů předškolní výchovy, humanisticky orientované vzdělávání (OOM, RVP PV, MŠPZ) Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog Dítě jako subjekt vzdělávání

Obsah PP2 (3. semestr) Cíle vzdělávání a jeho obsah – kompetence, vzdělávací oblasti, hodnocení výsledků vzdělávání Organizace vzdělávání (spontánní a řízené činnosti), podmínky pro vzdělávání Hra jako základní prostředek vzdělávání Metody práce s dětmi (prožitkové učení) Participační řízení, spolupráce s rodiči Návaznost předškolního a základního vzdělávání

Předmět předškolní pedagogiky Čím se zabývá předškolní pedagogika? - Pomáhá zvyšovat úroveň pedagogické praxe Jaký je vztah mezi teorií a praxí? Teorie zobecňuje konkrétní činnosti, vyjadřuje zákonitosti Praxe aplikuje obecné „poučky“ Které další vědní obory se zabývají a pomáhají s poznáním dítěte předškolního věku?

Předmět předškolní pedagogiky Při sledování každé výchovné situace je třeba mít na paměti, že je v ní přítomná: osobnost jedince, který je vychováván sociální a přírodní prostředí cíl, k němuž vzdělávání a výchovné působení směřuje osobnost vzdělavatele (jeho styl) Eva Opravilová, 2005

„Nejraději bych napsal, že pro mateřské školy bychom měli mít nejlepší učitelky ze všech školských kategorií a školských stupňů, třebaže se tento požadavek může zdáti přemrštěný. Ale není přemrštěný, jestliže pochopíme, jak velký, zodpovědný a obtížný úkol svěřujeme učitelkám mateřských škol. Pokazí – li něco učitel u žáka desetiletého, dvanáctiletého, lze to ještě napravit. Ale počíná – li si nemoudře vychovatelka dítěte ve věku předškolním, nikdo nikdy již nenapraví chyby, jichž se dopustila.“ Stanislav Vrána, 1946

Zkušenosti ze vstupní praxe Jaké cíle si klade dnešní MŠ? Jaké je dnešní dítě? Jaká je současná učitelka? Co byste vytkli dnešní MŠ? Co hodnotíte pozitivně na MŠ?

Zkušenosti ze vstupní praxe JAK UMÍME POZOROVAT A ZAZNAMENÁVAT (POPISOVAT) CO VIDÍME?

UKÁZKY - DĚTI „Chování dětí bych hodnotila ve škole známkou „výborně“. Opravdu mě překvapilo, jak disciplinované, hodné, tiché a klidné děti po celou dobu působily.“ „Děti jsou samostatné, ukázněné, klidné, spokojené, ohleduplné, usměvavé.“ „Děti na praxi mi přišli spíš jako roboti. Ony sice všechno udělají, udržují pořádek, ale taková ta dětská hravost jim chyběla.“ „Příchozí děti automaticky sedaly ke stolečkům a samostatně pracovaly, učitelka děti sledovala a dětem, které si řekly, radila. Děti, které si chtěly hrát odcházely k různým kamarádům do hracích koutků, případně si půjčily stavebnice nebo knížky k prázdným stolečků.“

UKÁZKY - DĚTI „Děti se na všechno ptají paní učitelky : „Můžu si jít prosím, paní učitelko, hrát na dopravko?“ „ Můžu si jít prosím, paní učitelko, hrát za dětmi na překážkovou dráhu?“. Nejsou schopné se na ničem samy domluvit, na všechno potřebují souhlas paní učitelky a to když si malují: „ Paní učitelko můžu si prosím vzít místo voskovek progresa?“. „Dva chlapci se spolu prali, oba to brali jako hru, dokud jeden toho druhého nepraštil víc než si ten druhý přál. Chlapec řekl: „Mě se to nelíbí“, ten druhý chlapec se mu omluvil a hráli si spolu dál. Učitelka vůbec nemusela do tohoto konfliktu mezi dětmi zasáhnout a děti ho v naprostém klidu vyřešily samy. Děti řeší téměř všechny své problematické situace neagresivně, hodně spolu komunikují.“

UKÁZKY - DĚTI „Dva chlapci si skládali stavebnici. Společně postavili loď. Po chvilce si ji jeden z nich půjčil a z lodě se náhle stal fotoaparát, který mu však omylem spadl a rozbil se. V tom přišel druhý chlapec a byl nazlobený, že rozbil jejich loď, mračil se a sedl si smutně na židličku. Druhý chlapec přišel za ním a řekl mu, že to neudělal schválně, že fotil a spadla mu stavebnice, ať se na něho nezlobí. Chlapeček se pousmál a řekl, že to nevadí a omluvil se mu, že se na něho zlobil.“

UKÁZKY - UČITELKA „U menších dětí učitelka jednala klidně, vše dětem vysvětlila, vedla děti k samostatnosti jak u převlékání, tak i při stolování. Nechávala jim možnost samostatně si zvolit jakou činnost chtějí dělat. Byl zde patrný i individuální přístup k jednotlivým dětem.“ „Učitelky dokáží zaujmout, mají u dětí autoritu a současně jsou jim vždy nápomocny dobrou radou.“ „Když děti chodily s problémy, které se vyskytly, snažila se je vždy navést k řešení a děti pak na vyřešení dané věci dostaly prostor. Paní učitelka se potom jenom zeptala, jestli zvládly problém vyřešit a případně jak jej vyřešily.“

„Paní učitelka je velice klidná, až bych možná řekla bez emocí „Paní učitelka je velice klidná, až bych možná řekla bez emocí. K dětem se chovala mile.“ „Vztah paní učitelky k dětem je velmi vřelý a poučný. Snaží se jim vše vysvětlit, dává jim pocit důležitosti, vnímá je, poslouchá a často chválí. Děti k ní rády chodí a se vším se jí svěřují.“

UKÁZKY - UČITELKA „Žalování učitelky přecházely se slovy „to mě moc nezajímá za mnou s tím nechoď, to si musíte vyříkat vy dva spolu.“ „Všimla jsem si, že na p.učitelku se neobrací mnoho dětí, i když samozřejmě stále jsou situace, které musí řešit. Jednu z nejčastějších zvládá takto: „P.učitelko, on mě bije!“ „Tak co s tím uděláš, jak to vyřešíš?“ když dítě neodpoví, pokračuje: „Řekni mu, že se ti to nelíbí, ať to nedělá! A jestli neposlechne, tak to budeme řešit dál…“

LITERATURA: BRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5 OPRAVILOVÁ, E. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985 OPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Praha: Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-251-2 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 PŘÍHODA, V. Problematika předškolní výchovy. Praha: SPN, 1966. ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola. Teorie a praxe I. Olomouc: Pedf UP, 2004. ISBN 80-244-0945-8