Python Klára Pešková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Standardní knihovní funkce pro práci s textovými řetězci
Advertisements

Pro začátek něco lehčího
VISUAL BASIC Práce s řetězci Použitá literatura: Kvoch: Visual Basic 4.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ŘÍDÍCÍ STRUKTURY - PODMÍNKY
Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy II.
Seminář C++ 5. cvičení Dědičnost Ing. Jan Mikulka.
Programovací jazyk C++
Programování funkcí v Excelu
HYPERTEXT PREPROCESSOR. JAZYK PHP. Jazyk PHP (Hypertext PreProcessor) je intepretovaný jazyk určený pro web. Je celkem jednoduchý, snadno přenositelný.
VISUAL BASIC Práce se soubory.
Semestrální práce KIV/PT Martin Kales Hana Hůlová.
Pole, ukazatele a odkazy
Počítače a programování 1. Obsah přednášky Výjimky - základní typy výjimek Způsoby zpracování výjimek.
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
Cvičení 2 Proměnné(jednoduché a složené) a konstanty První program Zápis výrazů.
Skriptový jazyk, který se používá při tvorbě stránek.
Programování v Pascalu Přednáška 7
Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá pole řetězec debugr.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá. Odkazy - oficiální stránky (překladače, help, metody, vývojové prostředí NetBeans,...)
Práce se soubory. * soubory patří k základním datovým prvkům v počítači * převážná většina programovacích jazyků má podporu určité formy práce se soubory.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro práci se soubory 13 Verze
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01B8 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření listopad.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
OSNOVA: a) Řetězce v C b) Funkce stdio.h pro řetězce c) Funkce string.h pro řetězce d) Příklad Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
Seminář C cvičení STL, Trolltech Ing. Jan Mikulka.
Softwareová architektura
Datové typy a práce s nimi
Návrh a tvorba WWW Přednáška 11
Alg91 Textové soubory Na rozdíl od jiných typů souborů jsou textové soubory určené pro gramotné lidské oko. Textový soubor je posloupnost znaků členěná.
Počítače a programování 1
JavaScript Podmínky, cykly a pole.
OSNOVA: a)Programování se soubory b)Záloha databáze v souboru c) Příklady Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky, FEKT VUT v Brně Počítače a programování.
OSNOVA: a) Úvod do OOPb) Třídy bez metod c) Třídy s metodamid) Konstruktory a destruktory e) Metody constf) Knihovní třídy g) Třídy ve tříděh) Přetížení.
VISUAL BASIC PRALG.
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
Objektově orientované programování - cvičení 1
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Šesté cvičení Výjimky Balíky.
Práce s řetězci Řetězec je libovolný text nebo libovolná skupina znaků. Řetězec se také označuje jako string. Činnosti prováděné s řetězci: Počítání znaků.
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
Systém souborů. Množina souborů různých typů – Data – Spustitelné programy – Konfigurační a pomocné informace – I/O zařízení Způsob organizace množiny.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část I.
Úvod do UNIXu (6th round)
IB111 Programování a algoritmizace
IB111 Práce se soubory Správa paměti. Práce se soubory v Pythonu Soubor musíme „otevřít“ Poté s ním pracujeme –Čteme a/nebo zapisujeme Nakonec musíme.
Klára Pešková Python Klára Pešková
Překladače 1. Překladače a programovací jazyky © Milan Keršlágerhttp:// Obsah:
PROGRAMOVÁNÍ 3ITA,3ITB Jaroslav Burdys Hlavní zdroj:
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.
Překladače 6. Sémantická analýza
Makra v Excelu syntaxe. Zápis nahraného makra SubEnd Sub O klíčová slova Sub a End Sub – začátek a konec makra O komentáře O text za znakem ', až do konce.
Moduly.
Programování ENUM, SWITCH,pole jednorozměrná a vícerozměrná, deklarace, inicializace, kopírování, porovnání Erik Král.
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Úvod do Pythonu – IO operace se soubory.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Překladače Syntaktická analýza
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Algoritmizace a programování
Návrhový vzor Flyweight
Moderní didaktické technologie a zdroje informací
TNPW1 JavaScript Ing. Jiří Štěpánek.
C# přehled vlastností.
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
ALG 14 Vícedimenzionální data Řazení vícedimenzionálních dat
CU01 Informatika II 2/13 Základy algoritmizace
Transkript prezentace:

Python Klára Pešková

Programovací jazyky Strojové  instrukce "1:1"  Assembler Systémové  "high-level": primitiva jazyka nekorespondují přímo se strojovými instrukcemi  dá se v nich napsat "všechno"  C, Pascal, Java... Skriptovací  ještě víc "high-level" -- "glue", lepíme z komponent  Python, Perl, bash, Visual Basic,...

Rychlost Systémové  rychleji to běží  pomaleji se to píše Skriptovací  rychleji se to píše  pomaleji to běží

Skriptovací jazyky - typické vlastnosti interpretované původně spíše special-purpose reflexe (kód = data) většinou bez explicitně určovaných typů  typy určeny až za překladu často podpora zpracování textu

Kdy použít a kdy ne? Rychlost vývoje je kritická Prototypování Předpoklad požadavků na změny "Special-purpose"  GUI, řetězce,... Nižší nároky na programátora Rychlost programu je kritická "Low-level" kód  ovladač karty Manipulace s velikými daty Kritické aplikace, silná potřeba ladění

Proč zrovna Python? rychlý vývoj aplikací (včetně GUI) nezávislý na platformě (Windows, Unix, OS/2, Macintosh, Windows CE ) - přenositelnost...a je to zadarmo! Python can do it all

Python - úvod Vznik – 1990 Hybridní (víceparadigmatický jazyk) – objektové i procedurální programování, prvky funkcionálního programování Open source Skriptovací, interpretovaný jazyk (jako např. PHP, JavaScript, Perl) pomalý x rychlý vývoj aplikací Implementovaný v jazyce C (výkonově kritické knihovny rychlé) -> 3-5x rychlejší než PHP

Úvod II. snadné začátky - interaktivní režim vhodný pro výuku programování vhodný pro krátké skripty i větší projekty automatická správa paměti konzistentní vzhled programů dobrá podpora OOP jednoduché propojení s jinými programovacími jazyky (C/C++, Java, COM objekty) použití: prototypování, umělá inteligence, webové aplikace Guido van Rossum – tvůrce Pythonu

Používá se to? skriptování - např. OpenOffice, Gimp v Pythonu lze psát interní funkce PostgreSQL Google uses Python for many tasks including the backends of web apps such as Google Groups, Gmail, and Google Maps, as well as for some of its search-engine internals. GoogleGoogle GroupsGmailGoogle Maps NASA is using Python to implement a CAD/CAE/PDM repository and model management, integration, and transformation system which will be the core infrastructure for its next-generation collaborative engineering environment. NASACADCAEPDM Youtube uses Python "to produce maintainable features in record times, with a minimum of developers" Youtube Yahoogroups uses Python "to maintain its discussion groups" Yahoogroups zdroj: wikipedia

Python vs. C, C++, Pascal dynamické typování automatické řízení paměti kratší a přehlednější kód, snadnější vývoj ale pomalejší a větší pamětové nároky  C 3-5x rychlejší  matematické výpočty: C až 10x rychlejší  práce s řetězci - stejně (dobré knihovny) řešení: možnost psát kritické moduly v C/C++

Python vs. the others II. rychlost výpočtu rychlost psaní kódu objektová orientace vývojové prostředí vhodnost pro velké projekty dostupnost knihoven Python uspokojivývynikající uspokojivývynikajícídobrý C vynikajícíslabý vynikajícídobrý C++ vynikajícíuspokojivývynikající dobrý Java uspokojivýdobrývynikající dobrý zdroj: D. Harms, K. McDonald - Začínáme programovat v jazyce Python, Computer Press, Brno 2003

Syntax jeden z cílů při vývoji - srozumitelný, krátký kód odsazování nutí psát přehledný kód; jednotý vzhled dynamické typování case sensitive def f(): if random.random() < 0.5: return False else: return True f()

Základní číselné typy Celá čísla - int a = 5 long (C) Reálná čísla – float b = 5.5; c = -3e-3 double (C) Dlouhá celá čísla (neomezeně dlouhá) - long c = L Komplexní čísla - complex x = (3+3j) x.real x.imag

Základní číselné typy II. Přetypování  a/3 vs. float(a)/3 Aritmetické operátory:  +, -, *, /, **, % Matematické funkce  round()  abs()  max(), min()  další funkce v modulu math (cmath): sqrt(), ceil(), floor() Goniometrické funkce, logaritmus…

Znakové řetězce - string s = "Ahoj" k položkám řetězce je možné přistupovat, ale není možné je měnit >>> t[0] # indexování od 0 'A' >>> t[1] = 'a' délka řetězce - funkce len(t)

Práce se znakovými řetězci spojování řetězců >>> s = "Ahoj" >>> r = "lidi" >>> print s+" "+r 'Ahoj lidi' "násobení" rětězců >>> s = "ra"+"ta"*2 >>> s 'ratata' slicing >>> t[1:4] # vypise znaky <1,4) >>> t[:2] # prvni dva znaky >>> t[2:] # vse krome prvnich dvou znaku >>> t[-1] # vypise poslední znak

Práce se znakovými řetězci II. některé vestavěné funkce pro práci s řetězci  capitalize()  center(width[, fillchar])  find(sub[, start[, end]]) # vrací index  isalnum(), isalpha(), isdigit(), islower(), isspace()  join(seq)  strip([chars])  split([sep [,maxsplit]]), splitlines([keepends])  replace(old, new[, count]) modul string  whitespace - řetezec znaků  digits, hexdigits formátování řetězců >>>"%s je %s %s" % ("Python", "nejlepsi", "jazyk") Python je nejlepsi jazyk.

Seznamy - list s1 = [1, 2, 3, 4] položky seznamu můžou být různé datové typy (i seznamy, n-tice...) s2 = [a, 2, "tri", [4, "ctyri"], 5.5] k položkám je možné přistupovat i je měnit >>> s1[0] 1 >>> s2[3] [4, 'ctyri'] >>> s2[3][1] 'ctyri' >>> s2[3] = 'drzgresle' >>> s2 [a, 2, 'tri', 'drzgresle', 5.5]

Seznamy II. seznamy je možné spojovat >>> s3 = s1 + s2 + [5] # vsechny polozky musi byt seznamy funkce  len(s1) - vrátí počet položek seznamu  s1.sort() - seřadí položky seznamu při práci se seznamy se kopíruje pouze ukazatel na seznam modul copy - copy.deepcopy(seznam)

Seznamy III. Seznam jako zásobník >>> zasobnik = [3, 4, 5] >>> zasobnik.append(6) # přidá prvek na konec >>> zasobnik.pop() # vrátí prvek z konce # zásobníku a smaže ho Seznam jako fronta >>> fronta = ['Jan', 'Pavel', 'Tomas'] >>> fronta.append(3) >>> fronta.pop(0) # vrátí první prvek a # smaže ho

N-tice - tuples prvky n-tic není možné měnit => méně místa v paměti, rychlejší přístup použití - jako klíče slovníků mají neměnnou velikost, neměnné prvky >>> n = (1, 'A', 3) jednoprvková n-tice: >>> a = ('a',) není nutné psát závorky >>> i, j, k = n >>> i, j = j, i # prohodí prvky

... další věci list(n) - udělá z n-tice, řetězce seznam tuple(n) - vytvoří n-tici ze seznamu, z řetězce k proměnné lze přiřadit jakýkoliv typ hodota None Boolean  True, False  hodnota false - 0, prázdná hodnota  true - všechno ostatní

Slovník - dictionary = "hash", "asociativní pole", pole indexované čímkoliv klíče mohou být neměnné datové typy - čísla, znakové řetězce, n-tice položky nejsou uspořádané vzdalenosti = {'Karluv most': 160, 'hospoda': 50, 'Hrad': 300, 'zachody': 'pobliz' } změna položky: vzdalenosti['zachody'] = "v prvnim patre" přidání položky: vzdalenosti['koupaliste'] = '1 km' smazání položky: del vzdalenosti['zachody']

Slovník II. vypsání klíčů: for klic in vzdalenosti: print klic testování přítomnosti klíče: 'hospoda' in vzdalenosti # True, False vzdalenosti.get('potraviny', 'neznama') př. použití - řídká matice: matice = {(0, 0): -3, (1, 2): 7, (2, 0) : 4, (3, 2): 5}

Podmínky if, else, elif syntax s dvojtečkou if i < 5: print "i je mensi nez 5" else: print "i je vetsi nez 5" Python nemá "switch"

Operátory aritmetické:  +, -, *, /, **, % logické:  and, or, not porovnávací: , =, ==, !=, in, not in

Cykly - while while cyklus: while i < 10: print i*3 break, continue else

Cykly - for for cyklus - iterace přes skupinu položek (sekvenci) - seznam, n-tice, znakový řetězec... for i in [1, 'deset', 100.5]: print i funkce range(-4, 6, 2) - čísla z intervalu <-4,6) s krokem 2 for i in range(6): # <0,6), tj. print i # provede se 6x for i in range(-4, 6): # krok 1 print i

Funkce proměnné ve funkcích jsou lokální def dohromady(prvni, druhy) : global x # globalni promenna lokalni = prvni + druhy return lokalni >>> print dohromady(1, 2) >>> print dohromady("lady", "bird") Funkce v proměnné >>> f_prom = dohromady >>> f_prom(1, 2)

Funkce II. - předávání parametrů odkazem: seznam, slovník, instance třídy hodnotou: n-tice, řetězec, číslo různé způsoby předávání parametrů:  implicitní hodnota, předávání jménem: arg=hodnota  proměnlivý počet parametrů: *args # seznam **args # slovnik  příklad: def funkce(x, y, **dalsi): pass funkce(2, y="3", prvni=1, druhy=2)

(Ne)měnné typy neměnné:  čísla, znakové řetězce, n-tice "normální" kopírování předávání hodnotou klíče slovníků měnitelné:  seznamy, slovníky, instance tříd kopíruje se pouze ukazatel předávání odkazem

exec Vykoná kód v řetězci >>> a = 5 >>> s = "print 'hodnota a je:', a" >>> exec s >>> s1 = "for i in [1, 2, 3] :\n" >>> s2 = "\t print i\n" >>> s = s1 + s2 >>> exec s

Regulární výrazy modul re syntax: . - libovolný znak (kromě dalšího řádku)  ^ - začátek řetězce  $ - konec řetězce  * - nula nebo více opakování předešlého výrazu  + - jedno nebo více opakování předešlého výrazu  ? - nula nebo jedno opakování předešlého výrazu  [] - množina prvků, např. [a-zA-Z0-9]  [^W] - všechny znaky kromě W  {m} - m opakování výrazu  {m, n} - m až n opakování >>> regexp = re.compile('[abc]+') vyhledávání regulárního výrazu v řetězci:  regexp.search("ahoj") # vrací None nebo objekt  regexp.findall("abeceda") # vrací seznam všech výskytů

Python & OOP atributy třídy lze definovat za běhu (dokonce i nové třídy) class Kruh: pass k = Kruh() k.polomer = 7 # proměnná instance Kruh.barva = 'bila' # proměnná třídy >>> k.barva 'bila' přístup k položkám instance.promenna pokud neexistuje proměnná instance, hledá se proměnná třídy (dá se využít pro nastavení implicitních hodnot)

OOP - dědičnost class Kruh(Tvar): def __init__(self): # musíme explicitně zavolat konstruktor # rodičovské třídy Tvar.__init__(self) pozor na kolize jmen proměnných => soukromé proměnné ( __promenna ) vícenásobná dědičnost (C++ omezení, Java zakazuje) - kolize názvů

OOP - správa paměti destruktor: def __del__(self) odstranění instance po smazání posledního ukazatele na ni Poznámky: umí: přetěžování operátorů neumí: metody tříd

Práce se soubory >>> f = open("pokus.txt", 'w') otevře soubor pro zápis >>> f.write("ahoj\n") zapíše do souboru „ahoj“ a odřádkuje >>> f.close() zavře otevřený soubor >>> f = open("pokus.txt") otevře soubor pro čtení >>> f.read() načte celý soubor do jednoho řetězce >>> f.readline() načte jednu řádku >>> f.readlines() načte soubor po řádkách, řádky ukládá do seznamu

Python 3000 print je funkce  print x, => print(x, end=" ") # přidá na konec mezeru místo nového řádku range(), dict.keys(), dict.values() nevrací seznamy list.sort() nepodporuje argument cmp 1/2 vrací float; ( 1 // 2 ) unicode <>, != => != exec je funkce

Co ještě... výjimky Tkinter dokumentační řetězce: """... """ funkce.__doc__ interní kódování UTF-8 ( # -*- coding: utf-8 -*- ) vytvoření.exe souboru (py2exe)

Kde se dozvědět více? Python documentation (incl. Tutorial) - součást instalace D. Harms, K. McDonald - Začínáme programovat v jazyce Python, Computer Press, Brno 2003 grafická knihovna Tkinter

Práce s moduly používání:  import jmeno_modulu  from jmeno_modulu import jmeno_funkce  from jmeno_modulu import * jak vypsat všechny dostupné moduly  help(), modules  v adresáři "Lib" dir(jmeno_modulu) pokud se modul změní => reload(module) vlastní moduly

Některé další moduly copy  copy(objekt1) -> objekt2  deepcopy(objekt1) -> objekt2 os  funkce pro operace závislé na platformě sys  systémové funkce a konstanty time  sleep(integer)  time() re types string random

Modul random pseudonáhodné generátory  randint(a, b)  choice(seq)  shuffle(x[, random]) # zamíchá sekvenci # na místě  sample(population, k)  random() # <0, 1)  uniform(a, b)  gauss(mu, sigma)