Mikroekonomie II úvodní přednáška

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
C) Změna optima při změně mzdové sazby
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Poptávka na trhu zboží a služeb
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Odvození nabídky kapitálu nabídka kapitálu = ochota nabízejících půjčovat své disponibilní důchody při různých úrovních reálné úrokové míry nabídka kapitálu.
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Teorie chování spotřebitele
Chování spotřebitele a teorie užitku
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Elasticity poptávky a nabídky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Teorie chování spotřebitele
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
2. Analýza spotřebitelské poptávky
Základní předpoklady lidského jednání
II. Analýza poptávky Přehled témat
Mikroekonomie II úvodní přednáška
Poptávka a poptávané množství
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
12. Všeobecná rovnováha.
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chování spotřebitele
Rozhodování spotřebitele
3. Produkční analýza firmy
Poptávka po volném čase
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Mikroekonomie II úvodní přednáška Petr Musil, kancelář č. 621 Konzultace – pondělí 11.05 – 12.35 Jiný termín po dohodě – pmusil@econ.muni.cz Informace ke kurzu: studijní materiály IS – MPE_MIE2

Zkouška Písemný test – úspěšnost alespoň 60 % (12 bodů z 20 možných) Struktura testu: 5 příkladů, každý na 1 velký okruh (spotřebitel, produkční funkce, trh finální produkce, trh výrobních faktorů, všeobecná rovnováha) Cesta k úspěchu: pochopit teorii – umět ji aplikovat – nepodcenit přípravu – používat zdravý selský rozum

Literatura Základní: Soukupová, J. et al.: Mikroekonomie Varian, H.R.: Mikroekonomie – moderní přístup (jakékoli vydání – pozn.: poslední české z r. 1995) Doporučená: Macáková, L. et al.: Mikroekonomie II - cvičebnice Macáková, L. et al.: – Mikroekonomie II repetitorium Musil, P.: Mikroekonomie: středně pokročilý kurz

1. Úvod do analýzy chování spotřebitele Literatura k přednášce: Soukupová et al.: Mirkoekonomie. kapitola 2, str. 47 – 71 v 3. doplněném vydání Rothbard, M. N.: Ekonomie státních zásahů, str. 17 – 52. Liberální institut 2001

Co je smyslem teorie chování spotřebitele? smysluplné uchopení pojmů jako: racionalita, užitek, oběť, a tedy... ...pochopení principů, na základě kterých spotřebitel činí svá rozhodnutí při výběru z několika alternativ (např. spotřebních) smyslem rozhodně NENÍ dávat běžnému spotřebiteli teoretický návod k tomu, jak se má rozhodovat – běžný spotřebitel je svéprávný a rozhodovat se umí

Racionalita Chová se běžný spotřebitel racionálně? A jak se to pozná? → AXIOMY RACIONALITY: Axiom nenasycenosti – větší množství statků je vždy preferováno před množstvím menším, jedná-li se o „dobré“ statky Axiom tranzitivity – pokud je koš statků A lepší než B a zároveň B lepší než C, platí, že A je lepší než C Axiom rozmanitosti (konvexnosti) – spotřebitel preferuje průměrnou spotřebu před extrémy – např. spotřeba jídla a pití

Racionalita Axiom výběru – spotřebitel se snaží o co nejvíce preferovaný statek Axiom spojitosti – existuje množina statků oddělující preferované statky od nepreferovaných Axiom úplnosti srovnání – každé dva koše statků mohou být srovnávány z hlediska preference spotřebitele

Racionalita Lze učinit jednoduchý závěr?: jsou-li splněny axiomy racionality, spotřebitel se chová racionálně a nejsou-li splněny, pak se spotřebitel vždy chová iracionálně Nelze! Splnění axiomů pouze dává jisté šance, že posuzované jednání je racionální Axiomy nemusí platit vždy a všude a přesto může být dané jednání racionální: nežádoucí a lhostejné statky (neplatí axiom nenasycenosti) specializace ve spotřebě (neplatí axiom rozmanitosti) nasycené preference (neplatí axiom nenasycenosti)

Racionalita racionální chování je takové, kterým se spotřebitel snaží dosáhnout maximálního celkového užitku, tedy maximální míry uspokojení svých potřeb jedná se tedy o subjektivní kategorii a nelze říci, že konkrétní jednání je racionální, zatímco jiné iracionální spotřebitelé se v zásadě chovají racionálně, neboť za daných podmínek dělají nejlepší možná rozhodnutí – věděli-li by o lepších variantách, pak by volili právě je

Užitek Užitek je efekt plynoucí (nejen) ze spotřeby určité kombinace statků či služeb – „veličina“, která ukazuje směr spotřebitelských preferencí Užitek NENÍ objektivní kategorií – jde o subjektivní pocit míry uspokojení dané potřeby Otázka, jakým způsobem, a zda vůbec, užitek měřit kardinalistický X ordinalistický přístup

Měření užitku - kardinalismus KARDINALISTICKÁ VERZE – užitek je přímo měřitelný, nabývá konkrétní hodnoty Menger, Jevons, Walras – kardinalisté, ale bez vysvětlení, jak užitek měřit Alfred Marshall – užitek měřitelný nepřímo, a to prostřednictvím peněz – demand price (cena poptávky) Celkový užitek (Total Utility, TU) – celkové uspokojení potřeb při spotřebě daného statku Mezní užitek (Marginal Utility, MU) – změna celkového užitku vyvolaná změnou spotřebovávaného statku o jednotku

Měření užitku - ordinalismus ORDINALISTICKÁ VERZE – užitek není přímo měřitelný (nebo nemá smysl jej měřit), ale spotřebitel je schopen posoudit, která kombinace statků mu přináší větší užitek než jiná V. Pareto, J. R. Hicks Spotřebitel je schopen seřadit kombinace statků podle velikosti užitku, který mu přinášejí → indiferenční křivky Indiferenční křivka (Indifference Curve, IC) – množina kombinací statků X a Y se stejnou velikostí celkového užitku

Měření užitku - kardinalismus Y TU=f(X,Y) X Velikost užitku jako funkce spotřeby statků X a Y

Měření užitku - ordinalismus Y TU3 TU2 TU1 X TU3 > TU2 > TU1

Další přístupy k teorii užitku PROJEVENÉ PREFERENCE – odmítání indiferenčních křivek např. Murray N. Rothbard: spotřebitel projevuje své preference v momentě svého rozhodnutí (např. při nákupu) teorém osla a dvou kupek sena – osel se nemůže rozhodnout, kterou ze dvou stejně kvalitních kupek sena „sežere“

Jaké jsou Ijáčkovy preference? ??? 15 metrů 15 metrů podobnost s IC (neschopnost spotřebitele dát přednost jednomu stejně kvalitnímu koši komodit před jiným)

Vlastnosti indiferenčních křivek Indiferenční křivky jsou klesající – v případě žádoucích statků, vyplývá z axiomu nenasycenosti Indiferenční křivky se neprotínají – vyplývá z axiomu tranzitivity V každém bodě spotřební situace se nachází indiferenční křivka – plyne z axiomu úplnosti srovnání Indiferenční křivka je konvexní směrem k počátku – vyplývá z axiomu rozmanitosti - existují výjimky – viz dále (zvláštní tvary indiferenčních křivek)

Mezní míra substituce ve spotřebě Marginal Rate of Substitution in Consumption (MRSC) jde o poměr, v němž je spotřebitel OCHOTEN nahrazovat ve spotřebě jeden statek statkem jiným, aniž by se měnil celkový užitek je to směrnice (sklon) indiferenční křivky sklon se zpravidla podél IC mění s tím, jak se mění relativní zastoupení statků ve spotřebním koši platí: MRSC = -ΔY/ΔX = MUX/MUY (pro viditelné změny), a... =(δTU/δX)/(δTU/δY) (pro nekonečně malé změny)

MRSC – Cobb-Douglasovy preference MRSC při posunu z A do B = – (6 – 3)/(2 – 1) = – 3, neboli spotřebitel je ochoten při posunu z bodu A do bodu B obětovat 3 jednotky gumových medvídků ve prospěch získání 1 jednotky čokolády, poměr nahrazení ve spotřebě je 3:1 gumové medvídky A 6 3 2 1 MRSC při posunu z C do D = – (2 – 1)/(5 – 3,5) = – 2/3, neboli spotřebitel je ochoten při posunu z bodu C do bodu D obětovat 1 jednotku gumových medvídků ve prospěch získání 1,5 jednotky čokolády, poměr nahrazení ve spotřebě je 2:3 B C D 1 2 3,5 5 čokoláda podél IC se absolutní hodnota MRSC snižuje, neboť klesá zastoupení gumových medvídků (roste jejich vzácnost ve spotřebním koši) a roste zastoupení čokolády (klesá její vzácnost ve spotřebním koši) – spotřebitel je tedy ochoten obětovat relativně stále méně gumových medvídků ve prospěch získání relativně stále většího množství čokolády

MRSC – Lineární preference bílá čokoláda Při lineárních preferencích je mezní míra substituce ve spotřebě konstantní – spotřebitel je ochoten obětovat stále jednu jednotku bílé čokolády ve prospěch získání dvou jednotek mléčné čokolády – oba druhy čokolády jsou dokonalými substituty v poměru 1:2, MRSC = – 1/2 mléčná čokoláda

Zvláštní tvary indiferenčních křivek Y - pivo Y - sifon X - káva X - Starobrno Statek X je nežádoucí – viz např. scéna ze známého filmu: „sifon podáváme pouze ke kávě“ Statek X je lhostejný – „piju pivo, ale nezajímá mě Starobrno“

Zvláštní tvary indiferenčních křivek X X Statek X se mění z žádoucího v nežádoucí – „po desátém pivu se mi neudělalo dobře“ Specializace ve spotřebě – spotřebovávat lze pouze statek X nebo statek Y – „na dovolenou pojedu buď na Kanáry nebo na Krétu“

Zvláštní tvary indiferenčních křivek X X Statky X a Y jsou blízké substituty, např.: rohlík-chleba, vanilková-čokoládová zmrzlina apod. Statky X a Y jsou běžné komplementy, např.: automobil-pohonné hmoty, chleba-máslo apod.

Zvláštní tvary indiferenčních křivek X X Statky X a Y jsou dokonalé substituty , např.: Mattoni-Magnesia, Nescafé-Jacobs apod. Statky X a Y jsou dokonalé komplementy – objektivně: lyže-vázání, subjektivně: „do každé kávy si dávám dvě kostky cukru“

Zvláštní tvary indiferenčních křivek X X Nasycené preference – spotřebitel usiluje právě o jeden nejvíce preferovaný spotřební koš Diskrétní statky – lze je spotřebovávat jen v celých jednotkách

Možnosti spotřebitele preference (indiferenční křivky) představují OCHOTU spotřebitele k nějakému jednání (nákupu, spotřebě apod.) statky a služby nejsou zpravidla dostupné volně spotřebitel musí podstoupit na získání svého užitku oběť možnosti podstoupení oběti však nejsou nekonečné spotřebitel je omezen: svým disponibilním důchodem (I) a cenami nakupovaného zboží (P) → rozpočtové omezení

Pro rozpočtové omezení platí: I = PX . X + PY . Y neboli: ZDROJE = UŽITÍ ZDROJŮ spotřebitel vynakládá celý svůj důchod, nebo, tvoří-li úspory, pak úspory jsou jedním z nakupovaných statků Y BL X

Linie rozpočtu (Budget Line) hranice, vymezující tzv. komoditní prostor (který leží na a pod BL) tj. množina spotřebitelem dostupných kombinací statků a služeb důležité jsou její: vzdálenost od počátku, sklon a tvar

Vzdálenost BL od počátku os souřadnic s růstem disponibilního důchodu se BL posouvá vpravo, s poklesem vlevo Y růst I pokles I BL' BL'' BL X

Sklon rozpočtové linie Marginal Rate of Substitution in Exchange (MRSE) poměr, v němž je spotřebitel schopen směnit statky X a Y na trhu při vynaložení celého disponibilního důchodu – vyjadřuje relativní ceny statků MRSE = - ΔX/ΔY = PX/PY Y PX/PY = 1/1 PX/PY = 1/2 PX/PY = 2/1 BL'' BL' BL X

Tvar rozpočtové linie Podle tvaru BL poznáme, zda a jak se s nakupovaným množstvím statků mění jejich relativní ceny (tedy sklon BL) každá další nekonečně malá jednotka statku je dražší každá další nekonečně malá jednotka statku je levnější Y Y BL BL X X

Tvar rozpočtové linie každé další kumulované množství statku je dražší každé další kumulované množství statku je levnější Y Y BL BL X X

Rozpočtové omezení Je ovlivněno také: zdaněním (spotřebním i důchodovým) sociálním systémem dalšími regulacemi (cenové, přídělový systém, zákaz prodeje apod.)

Optimum spotřebitele O optimu spotřebitele hovoříme tehdy, je-li maximalizován užitek v závislosti na spotřebitelských preferencích a tržních možnostech Tržní možnosti jsou ovlivněny disponibilním důchodem a cenami spotřebovávaných statků

Optimum spotřebitele při nákupu jednoho statku nebo služby Pro optimum platí: MUX = PX nakupoval-li by spotřebitel množství menší než X*, pak z každé další spotřebované jednotky získá víc, než kolik musí obětovat (MU>P) – je tedy motivován svou spotřebu zvyšovat PX MUX pokud by nakupoval více než X*, pak na každou další spotřebovanou jednotku obětuje víc, než kolik její spotřebou získává (MU<P) – je tedy motivován svou spotřebu omezovat E PX* X* X v bodě E neexistuje žádný impuls ke změně, v bodě E je tedy spotřebitel v rovnováze

Optimum spotřebitele při nákupu více (dvou) statků nebo služeb Pro optimum spotřebitele (zpravidla) platí: MRSC = MRSE neboli: MUX/MUY = PX/PY čili: Optimum spotřebitele je v bodě, kde se linie rozpočtu dotýká indiferenční křivky POZOR, NEPLATÍ VŽDY!!!

Optimum spotřebitele – vnitřní řešení Y A E U3 U2 U1 B BL X Optimum spotřebitele je v bodě E. Body A, B jsou sice dostupné kombinace, ale nepřinášejí maximální užitek při daném rozpočtovém omezení. Užitek U3 je nedostupný.

Optimum spotřebitele – rohové řešení Y U3 E U2 A U1 BL X Optimum spotřebitele je v bodě E. Bod A představuje dostupnou kombinaci statků, ovšem opět není optimální, protože nepřináší maximální možný užitek. Také zde je užitek U3 nedostupný. ZDE SE MRSC A MRSE NEROVNAJÍ!!! (MRSE > MRSC v absolutním vyjádření)

Přebytek spotřebitele představuje rozdíl mezi celkovým užitkem ze spotřeby určitého množství statku a výdaji na získání tohoto množství statku CS (Consumer´s Surplus) = TU – PX . X neboli jde o rozdíl mezi ochotou a nutností obětovat část důchodu na získání požadovaného množství zboží

Přebytek spotřebitele PX Nakupované množství 1 2 3 Mezní užitek 10 9 8 Celkový užitek 19 27 Celkový výdaj 18 24 10 9 8 MUX =PX =D 3 X Přebytek spotřebitele při nákupu 3 kusů statku X: CS = TU – PX . X = 27 – 24 = 3