Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené akce zaznamenávat v průběhu prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Advertisements

Z praktických zkušeností mnoha manažerů vyplývá, že vedoucí neuplatňuje ve všech situacích a ke všem podřízeným stejný styl řízení. Vlastní výběr a účinné.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
OSOBNOST.
KRUM INVEST a. s. Ing. Pavel Kopačka
Náročné životní situace
Rozdíly mezi osobnostmi
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Prezentaci pro vás připravily:. Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Psychologie II Sociální psychologie
Domácí péče Home care.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Fakulta zdravotnických studií
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené akce zaznamenávat v průběhu prezentace.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Model transkulturní péče
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Model fungujícího zdraví
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1. Ošetřovatelský model dle Royové
Modely mentální retardace
Využití GIS v hydrometeorologické stanici Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuze, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Fakulta zdravotnických studií
Ošetřovatelství jako vědní obor
Filozofie ošetřovatelství
Fakulta zdravotnických studií
Ošetřovatelství v primární péči
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
teorie oboru ošetřovatelství
MOTIVACE.
Standardy pro základní vzdělávání
MOTIVACE Zora Syslová.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Studijní program Ošetřovatelství
Callisty Royové Madeleine Leiningerové
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Úvod do psychologie II. přednáška
Psychologie koučování
Dějiny psychologie současná psychologie.
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené akce zaznamenávat v průběhu prezentace. V zobrazení Prezentace klepněte pravým tlačítkem myši. Vyberte příkaz Poznámky lektora. Vyberte kartu Akce. Zapisujte průběžně akce. Klepnutím na tlačítko OK toto pole zmizí. Tak bude na konci prezentace automaticky vytvořen snímek Akce, který bude obsahovat vaše poznámky. Ošetřovatelský model dle Royové a jeho využití v praxi (Adaptační model) DANA DOLANOVÁ

CALLISTA ROY * 14. 10. 1939, Los Angeles, USA 1960 základní oše vzdělání na Mount Mary´s College v Los Angeles, dále absolvovala bakalářské a magisterské vzdělání v ošetřovatelství, ukončila doktorandské studium sociologie a habilitovala v oboru klinické neurologie jako sestra má bohaté zkušenosti z oblasti poskytování ošetřovatelské péče, řízení a vzdělávání v ošetřovatelství je členkou Americké akademie věd, osobností Ameriky, členka NANDA a Světové organizace žen

Teoretická východiska Humanistická filozofie a holizmus Maslowovy práce Sociální interakční teorie Helsonova adaptační teorie

Metaparadigmatické koncepce (1) OSOBA: bio-psycho-sociální bytost v konstantní interakci se stále měnícím se prostředím reaguje na podněty z vnějšího a vnitřního prostředí skládá se ze subsystémů, které mají funkční smysl jako adaptační systém je příjemcem ošetřovatelské péče

Metaparadigmatické koncepce (2) PROSTŘEDÍ: vytváří podmínky, okolnosti, situace a vlivy, které působí na vývoj a chování jedinců nebo skupin působí na schopnost jedinců přizpůsobovat se faktory prostředí mohou být různě velké, pozitivní nebo negativní podněty z prostředí se označují jako stimuly (fokální, kontextuální a reziduální)

Metaparadigmatické koncepce (3) ZDRAVÍ: určitý stav a proces výsledek úspěšné adaptace jakmile nefunguje mechanizmus přizpůsobování se, jedinec onemocní když se jedinec dokáže přizpůsobit vlivům stimulů, je připravený opět reagovat na další, co je podstata zdraví a léčení (uvolňování energie pro adaptační mechanizmy)

Metaparadigmatické koncepce (4) OŠETŘOVATELSTVÍ: věda o nemocničním ošetřování i praktická disciplína hledá cesty pozitivního ovlivňování zdravotního stavu lidí využívá teoretické poznatky oše vědy při uspokojování potřeb jedinců a při pozitivním ovlivňování jejich zdraví jeho cílem je pomáhat jedincům ve zdraví i nemoci k efektivním a adaptivním odpovědím

ADAPTACE Proces přizpůsobování se změnám prostředí POZITIVNÍ ADAPTACE proces podpory fyzické, psychické a sociální integrity jedince, která je nezbytnou podmínkou jeho celistvosti (zdraví) vzniká jen tehdy, kdy jedinec pozitivně reaguje na změny vnějšího nebo vnitřního prostředí

STIMULY podněty z vnějšího a vnitřního prostředí vyvolávají adaptační odpověď, reakci pro adaptaci jedince jsou důležité druhy stimulů a adaptační niveau

DRUHY STUMULŮ FOKÁLNÍ KONTEXTUÁLNÍ REZIDUÁLNÍ

FOKÁLNÍ STIMUL podnět, který aktuálně působí na jedince v určitém momentu a na který okamžitě reaguje působí na jedince nejsilněji urychluje jeho adaptabilní chování

KONTEXTUÁLNÍ STIMUL náhodně působící podnět v době vlivu fokálního stimulu působí na jedince současně s kontextuálním vztahuje se na okolnosti

REZIDUÁLNÍ STIMUL podnět z osobnostní oblasti jedince (vlastnosti, postoje, názory, předcházející zkušenosti…) je poměrně stálý

ADAPTAČNÍ NIVEAU (úroveň) individuální rozsah efektivních reakcí jedince na stimuly vlastní standardní rozsah individuálních reakcí jedince na podněty „normálním způsobem“ chování

REAKCE NA STIMULY ADAPTIVNÍ – nepřesahují adaptační neveau jedince NEEFEKTIVNÍ – přesahují adaptační neveau jedince

ADAPTAČNÍ SYSTÉM JEDINCE (1) Primární subsystém = kontrolní (naučené nebo zdědené mechanizmy) Kognátor Reaguje na stimuly Prostřednictvím vyšší nervové činnosti (paměť, učení, emoce, …) Regulátor Reaguje na stimuly prostřednictvím nervových, chemických a endokrinných reakcí

ADAPTAČNÍ SYSTÉM JEDINCE (2) Sekundární subsystém = efektorový (převádí reakce jedinců do 4adaptačních oblastí) Fyziologická oblast (physiological mode) – obsahuje reakce spojené se strukturou těla a způsobem jeho funkce – dýchání, aktivita, odpočinek, spánek… Sebepojetí (self concept) – zahrnuje fyzikální, osobnostní a interpersonální složku Rolová funkce (role function) – obsahuje identifikaci a zvládání rolí, sociální interakce vzhledem k primární, sekundární a terciární roli Vzájemná závislost (interdependence) – zahrnuje vzájemnů závislost nebo závislost nezávislost během interpersonálních vztahů dvou a více osob při zabezpečování potřeb jedince

VYUŽITÍ V PRAXI Royová využívá 6 fáz oše procesu místo 5 Posouzení chování pacienta Posouzení působících podnětů Stanovení ošetřovatelské diagnózy Stanovení cílů Ošetřovatelské intervence Vyhodnocení

SHRNUTÍ (1) východiskem Royové modelu je stres-adaptační teorie adaptaci charakterizuje jako společní odpověď na mnohonásobní podněty (ohniskové, kontextuální, reziduální)

SHRNUTÍ (2) procesu adaptace se zúčastňují ohniskové, kontextuální a reziduální podněty na jedné straně a na straně druhé individuální úroveň adaptace jednotlivce výsledkem adaptace je účinní nebo neúčinní chování, ošetřovatelství zasahuje jenom při neúčinném chování

ĎĚKUJI ZA POZORNOST 