Difrakční jevy v optice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlnová optika Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Advertisements

Interference a difrakce
Základní experimenty s lasery
Od difrakce a interference světla k holografii a difraktivní optice P. Paták, Z. Safernová, D. Renát, M. Daněk, M. Šiška.
Zařízení pro měření fotopolymerních záznamových struktur
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
referát č. 20: ČINNOST LASERU
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
Pevnolátkové lasery Jan Berka1, Július Horváth2, Jan Kraček3
1 20. hodina FYZ2/20 Učební blok: Fyzika atomu Učivo: Laser Cíle vzdělávání: Žák: -vysvětlí činnost laseru Studijní materiály: učebnice Fyzika.
Interference světla Optika patří mezi nejstarší části fyziky – byla známu už ve starověkém Řecku. V 17. století se začaly rozvíjet dvě teorie o šíření.
OPTICKÁ EMISNÍ SPEKTROSKOPIE
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
18. Vlnové vlastnosti světla
O duhových barvách na mýdlových bublinách
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Difrakce na difrakční mřížce
Ohyb světla, Polarizace světla
37. Elekromagnetické vlny
Difrakce světla O difrakci mluvíme samozřejmě tehdy, když vlnění se setká s překážkou a postupuje v jiných směrech,než ve směrech předvídaných zákony přímočarého.
OHYB VLNĚNÍ.
Dvouštěrbinový experiment
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Využití difrakce v praxi
Vypracoval: Karel Koudela
Praktické ověření teoretického rozboru činnosti interferometru typu Nomarski s jednou čočkou KHAYDAROV RAVSHAN.
Holografie Z. Tognerová VIII. A.
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
Elektromagnetické záření
Geometrické znázornění kmitů Skládání kmitů 5.2 Vlnění Popis vlnění
Mikroskopické techniky
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
Dvouštěrbinový experiment
Počítačové algebraické systémy a jejich aplikace ve fyzice Jakub Náplava, Dominik Miketa, Jan Hájek (I.) Ondřej Borovec, Jan Krejčí (II.)
Relativistický pohyb tělesa
Laserový telefon Otto Hartvich Michal Farník Dagmar Bendová.
Mikrovlny - chování mikrovlnného elektromagnetického záření
GENERACE A ZESILOVÁNÍ ULTRAKRÁTKÝCH LASEROVÝCH PULSŮ
Algoritmy pro počítačovou grafiku Mikšů Vojtěch, Gymnázium Dr. A. Hrdličky, Humpolec Dobeš Václav, Soukromé Gymnázium AD Fontes, Jihlava Větrovský Lukáš,
Spektrální vlastnosti zdrojů
Od difrakce a interference světla k holografii a difraktivní optice
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
FYZIKÁLNÍ SEMINÁŘ | | 1 / 27HRÁTKY SE SPEKTREM fyzikální seminář | ZS 2011 Roman Káčer | Michael Kala | Binh Nguyen Sy | Jakub Veselý FJFI ČVUT.
Difrakce elektronů v krystalech, zobrazení atomů
RTG fázová analýza Tomáš Jirman, Michal Pokorný
Ondřej Hladík, Vladimír Žitka, Jan Kadlčík, Radim Homolka.
Měření transmise optických a laserových materiálů Irena Havlová Štěpánka Mohylová Lukáš Severa Vladimír Sirotek.
Plazmová koule Jana Filipská Filip Křížek Adam Letkovský.
M. Brablc M. Michl A. Mrkvička L. Těsnohlídková
Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014
RTG fázová analýza Tomáš Vrba.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_20 Název materiáluSpektra.
Název projektu: Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Projekt 3D planetárium, Techmania Plzeň.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Spektroskopie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do studia optiky Mirek Kubera.
Zpracovatel dat: Ing. Roman Musil
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Karel Jára Barbora Máková
PŘENOS ZVUKU POMOCÍ SVĚTLA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Difrakční jevy v optice Supervisoři: Dr. Ivan Richter Ing. Jan Kratochvíl Autoři: Tomáš Hebelka Vladimír Hobza Michal Marek Michal Široký

Obsah 1. Difrakce - ohyb světla 2. Mřížka - výroba a funkce 3. Lasery - rozdělení a princip 4. Hologramy - výroba a využití

Difrakce - ohyb světla - Na štěrbině Čím je štěrbina užší, tím jsou řády promítnuté na stínítku dále od sebe - difrakce je zřetelnější. - Na mřížce Čím je frekvence mřížky větší, tím jsou řády promítnuté na stínítku dále od sebe - difrakce je zřetelnější. l d

Vstupující laserový paprsek o vlnové délce 633 nm. (He-Ne laser) Graf intenzity záření v jednotlivých řádech Vystupující ohnuté paprsky Štěrbina ve stínítku

laserový paprsek štěrbina

Obr. 1 Obr. 2

Princip plynového laseru Lasery Rozdělení laserů: pevnolátkové plynové a další typy 100 % 95 % Princip plynového laseru

Mřížka je vlastně souborem vrypů, které fungují jako štěrbiny. Mřížky Mřížka je vlastně souborem vrypů, které fungují jako štěrbiny. Amplitudové Fázové Propustná jen místy interference Plně propustná

Fázová mřížka

Hologram je souborem „nepravidelných“ mřížek. Hologramy Hologram je souborem „nepravidelných“ mřížek. 2 1 3 4 5 6 7 8 1. Laser ( = 633 nm) 2. Zrcátka 3. Dělič 4. Matnice 5. Objektiv s „pinholem“ 6. Čočka 7. Objekt (váza) 8. Záznamový materiál

Výroba hologramu v praxi

… a její hologram Váza...

Doba temna- čas pro fantazii

Porovnání nasvícené vázy s hologramem

Poděkování: Nejprve bychom chtěli poděkovat za uskutečnění této akce, které nám zajistila přijatelné podmínky pro práci. Jednak finanční dostupnost a bohaté spektrum výběru zajímavých témat. Snad největší poděkování náleží našim supervisorům, kteří svým profesionálním přístupem a obětavostí nám poskytli možnost nahlédnout do tajů fyziky.