SPECIFIKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU DĚTÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Dlouhodobý rozvoj sportovce
Sportovní trénink dětí a mládeže
VY_32_INOVACE_2C16 P OSILOVACÍ PROGRAM PRO DNEŠNÍ ŽENY.
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Sportovní trénink dětí a mládeže
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
TRÉNINKOVÉ ZATÍŽENÍ Michal Lehnert Osnova přednášky:
Trénink atletických skoků
Taktická příprava Michal Lehnert.
Silové schopnosti v přípravě dětí
Základy sportovního tréninku
Metodický list  Výuka probíhá diskusní formou. Vhodnými otázkami se pokoušíme přivést studenty k odhalování struktury sportovní výkonnosti sportovců.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Kondiční příprava hráče baseballu
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Žena a sport.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
ROZVOJ SÍLY II. David Zahradník, PhD.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Sportovní trénink dětí a mládeže
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
STAVBA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
Řízení sportovního tréninku
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
ROZVOJ VYTRVALOSTI David Zahradník, PhD.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Aplikace metodiky sportovního tréninku v Taekwon-do ITF
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Plavecká výuka v návaznosti na výkonnostní plavání Mgr. Daniel Jurák 2015.
PLÁNOVÁNÍ SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Celoroční suchá příprava hráčů Fyziologicky je hokej vysoce intenzivní hra, zjistilo se, že během zápasu dojde zvýšení tepové frekvence na 80% - 90%. Nepřerušované.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA.
Běh a chůze v základní etapě atletické přípravy
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
ATLETIKA přednáška.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Metodicko – organizační normy
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Kondiční příprava ve sportu
VYTRVALOST Michl Lehnert.
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
„Zdravý životní styl + obezita“
Specifika a požadavky těchto skupin
Transkript prezentace:

SPECIFIKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU DĚTÍ David Zahradník, PhD. Projekt: Zvyšování jazykových kompetencí pracovníků FSpS MU a inovace výuky v oblasti kinantropologie, reg.č.: CZ.1.07/2.2.00/15.0199

Problémy Sportovního tréninku dětí Ne každý úspěšný vrcholový sportovec může být kvalitním trenérem dětí Ne každý aktivní rodič může být kvalitním trenérem dětí Ambiciózní trenér Negativní vztah trenér-dítě jako sportovec Rodič jako sponzor v nejen kolektivních sportech Dítě jako nástroj plnění snů a tužeb jeho rodičů

Cíle sportovní přípravy dětí Nepoškodit děti fyzicky nebo psychicky Fyzicky (skolióza, únavové zlomeniny, předčasná osifikace kostí atd. Důvod: nevhodný, nevyvážený, nadměrný trénink Psychicky (dlouhodobé stavy frustrace, stavy úzkosti, podcceňování) mohou vést k psychickým poruchám Důvod: nevhodné působení osobnosti trenéra 3 priority trénéra

Cíle sportovní přípravy dětí 2. Vytvořit u dětí vztah ke sportu jako k celoživotní aktivitě ,,hodně povolaných málo vyvolených,, 3 priority trénéra Jen část dětí dojde do vrcholové úrovně Aby většina pochopila význam pohybové aktivity v životě

Cíle sportovní přípravy dětí 3. Vytvořit základy pro pozdější trénink Je možné, aby se děti blížily dospělým v koordinaci, ve zvládnuté technice 3 priority trénéra Proto je potřeba zaměřit trénink na zvládnutí základních požadavků dané sportovní disciplíny (,,naučit řemeslo,,: techniku, základní pravidla, základní normy chování, taktické postupy nutné k realizaci hry …a k tomu odpovídající rozvoj pohybových schopností…

Dvě základní koncepce tréninku dětí Koncepce ranné specializace Tímto způsobem může mladý sportovec dosáhnout relativně maximálního výkonu dříve. Ale specifická zátěž je vždy jednostranný pohyb, zapojují se stále stejné svaly a existuje nebezpečí svalové nerovnováhy a různých poškození či zranění. Koncepce tréninku přiměřeného věku Trénink odpovídající věku dětí a mládeže se popisuje jako proces spojený s jejich fyzickou a psychickou zralostí a je nejvhodnější pro většinu sportů. Tento koncept umožňuje zachovat vrcholový výkon po mnoho let během dospělosti.

Pyramida dlouhodobého tréninku Vrcholový trénink Etapa specializovaného tréninku Etapa základního tréninku Etapa seznamování se se sportem

Etapa seznamování se se sportem (6-10) Vytvoření všeobecných základů pro daný sport Jednotlivé složky nejsou proporcinálně zastoupeny Trénink je zaměřen na zvládnutí co největšího množství pohybových dovedností (základní techniky) Herní princip, soutěživá forma, žádná taktika Cílem je připravit děti, aby byli schopni: Plnit všechny podmínky tréninku Pravidelně trénovat Znát a dodržovat pravidla dané sportovní disciplíny a sportu všeobecně Podřizovat se kolektivnímu způsobu tréninku Vystupovat samostatně, aktivně a ukázněně v tréninku a utkáních

Etapa základního tréninku (10-13) ,,Postupný růst specializované výkonnosti na základě všestranné přípravy,, Hlavní cíle: Všestranně rozvíjet základní pohybové schopnosti (respektovat senzitivní období) Pokračovat v osvojování co největšího množství pohybových dovedností Zvládnout základy ,,dětské techniky,, a základy taktiky dané sportovní disciplíny Vypěstovat trvalý vztah k systému tréninku Osvojování základních vědomostí o dané disciplíně Technika se přirozeně zlepšuje vlivem rozvoje odpovídajících pohybových schopností Roste objem zatížení ( vlivem délky trn. Jednotky)

Etapa specializovaného tréninku (13-17) Charakteristické zvyšující se intenzitou zatížení Hlavní úkoly (cíle): Rozvoj základních a speciálních pohybových schopností Rozšiřování zásoby pohybových dovedností Zvládnutí a zdokonalování účelné techniky Zvládnutí hlavních zásad taktiky Záměrný rozvoj speciálních dovedností odpovídající intenzitou

Senzitivní období Koordinační schopnosti 7-11let děvčata Do 12 let u chlapců Rychlost 7-14 let obě kategorie Síla 10-13 let děvčata 13-15 let chlapci Vytrvalost kdykoliv

Specifika rozvoje jednotlivých pohybových schopností u dětí Rychlost Doporučuje se rozvíjet s koordinací (agility) Interval zatížení do 10s Interval odpočinku 1:6 Formou překážkových drah, ,,vějířovitých běhů,, atd

Specifika rozvoje jednotlivých pohybových schopností u dětí Vytrvalost Především dlouhodobá vytrvalost V mladším školní věku nevede výrazný vytrvalostní trénink k nárustu ukazatelů zatížení (VO2max) Do 10 let není potřeba zvláštní vytrvalostní trénink Smyslný trénink vytrvalosti by měl nastoupit v pubertě Rozvoj anaerobní vytrvalosti až od 14-15 let Na anaerobní trénink je dost času a není potřeba s ním spěchat

Specifika rozvoje jednotlivých pohybových schopností u dětí Síla – období do 10 let Kostra a svaly ještě nejsou připravené pro silový rozvoj Rychlostně obratnostní cvičení sama o sobě podporují nárůst síly Princip přirozeného posilování šplh lezení po žebřinách ručkování na bradlech, hrazdě různé visy úpolová cvičení, přetahování, přetlačování cvičení s plným míčem (max 1kg), kutálení, přenášení, odhazování Veškerá cvičení hravou formou Veliká pestrost

Specifika rozvoje jednotlivých pohybových schopností u dětí Síla – období 10-12 let Tělo ještě stále není připraveno Trénink směřovat do oblasti krátkodobých silových cvičení Rozvoj směřovat na souměrnost svalového rozvoje, nikoliv jen na podstatné svalové partie důležité pro sportovní disciplínu Prostředky se rozšiřují o další, hlavně o cviky, které využívají hmotnost vlastního těla: kliky, dřepy, sedy-lehy cvičení na nářadí (kliky na bradlech, shyby) Vhodná metoda – silové vstupy

Specifika rozvoje jednotlivých pohybových schopností u dětí Síla – období 13-15 let Zde už možnost systematického silového tréninku Zvyšuje se efektivita práce jednotlivých svalů vlivem pohlavních a růstových hormonů Silový rozvoj se zaměřuje na tři základní oblasti: Nácvik techniky posilování Všeobecná silová průprava Využití speciálních metod

Specifika rozvoje jednotlivých pohybových schopností u dětí Nácvik techniky posilování Cvičení, ve kterých se zaměřujeme na manipulaci s osou činky 2. Všeobecná silová průprava Vychází z metod a prostředků užívaných v předchozích obdobích Obvykle formou kruhového provozu Využívají se mimo jiné expandery, kotouč, lehké činky atd. 3. Využití speciálních metod Metoda rychlostní Metoda vytrvalostní Metoda opakovaných úsilí

Děkuji za pozornost