Loď bláznů eva šlesingerová děti, blázni a čarodějnictví.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Zákon o sociálních službách
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Durkheimovo pojetí času jako sociální kategorie Jiří Šubrt Katedra sociologie FF UK Praha
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rodina.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Právo jako filozofický pojem
Romantismus.
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
04 SOCIÁLNĚ POLTICKÉ DOKTRÍNY, PRINCIPY SOCIÁLNÍ POLTIKY
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Mentální anorexie.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
Náboženská mapa současného světa
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Homosexualita zvířat.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Filosofie křesťanského středověku
Model transkulturní péče
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Sociální patologie SCPT SCPA
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Lidská práva Leden Osnova Definice Členění Historie Právní normy v ČR Organizace.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Sexualita, sociologie těla
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
SEKTA je náboženská skupina, která nějakým způsobem omezuje své členy.
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Socializace Kejřová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Michel Foucault (s důrazem na práci Dohlížet a trestat)
GO XIV S. LEM LEM.
Lidská práva Leden 2016.
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Novoplatonismus.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

loď bláznů eva šlesingerová děti, blázni a čarodějnictví

osnova konformita … normální/patologické loď bláznů/dějiny šílenství - Michel Foucault moderní subjekt/člověk historická antropologie role medicíny etnopsychiatrie

konformita … normální/patologické Durkheim a normalita idea solidarity, soudržnost touha být normální tvorba self a sociální identity – je lepší být normální, konformní ontologické bezpečí/anomie jak se bránit dezintegraci: rituály, náboženství … rituály přechodu (van Gennep, Turner) liminalita sociálních identit

normální/patologické křehkost identit v obdobích narození/puberty/svatby/umírání… Goffmann – rituály každodennosti, etnometodologické experimenty „Jak se máš?“ „Jak to myslíš, vzhledem ke zdraví, k financím?“ „Hele, podívej, chtěl jsem být slušný …“ … „Kam deš?“ „Nikam“, „Kdy přijdeš?“ „Nevim“ normalita předpokládá sdílenost norem, která je rutinizovaná a podvědomá

normální/patologické a sociální exkluze co leží pod každodenním sdíleným sociálním konsensem? kdo jsou lidé/sociální skupiny, které stojí mimo, za/pod/mimo tento „normální“ svět? sociologická a antropologická výzva ideji o univerzalitě dobra a morálky? Elias – hranice studu/hnusu/trapnosti Goffman – STIGMA (fyzické, chování,skupinové … AIDS, Židé …)

normální/patologické a sociální exkluze nálepkování: slabomyslný, retard, blázen, kripl, debil, idiot, teplouš, děvka, divnej, cigán, šikmookej … NORMALITA x NE-NORMALITA normální/slušní lidé (udržení řádu) „normální“ je strategie prosazení MOCI/tlak na konformitu. spojení s morálkou, se systémem hodnot sebevražda, zločin, prostituce, mentální nemoci, choroby … ohrožení sociálního řádu

dějiny šílenství Sebastian Brandt (1497) - epická báseň Loď bláznů Narrenschiff pomatení lidé mají na velkých řekách severní Evropy k dispozici plavidlo, které občas zakotví u lidských sídel zásobí se tím, co jim bohulibí občané poskytnou nalodí na palubu jiné "blázny" (tj. vyděděnce, pomatence a další "zvláštní" jedince) pokračují v cestě odnikud nikam.

takoví lidé požívali SVOBODU x jenž si jinak zákona dbalý občan pomalu vznikající kapitalistické společnosti musel odepřít. svobodné potulování na sklonku středověku -POUTNICTVÍ překážkou tzv. správného vývoje společnosti posádkám nic nezakazovalo ani nepřikazovalo. Jedná se přece o BLÁZNY. dějiny šílenství

loď bláznů Loď bláznů - Hieronymus Bosch (1450-1516) vizuálně ukazuje iracionální síly, ohrožující rozum člověka Michel Foucault: na společenský horizont vyděděnců-malomocných nastoupil vyděděnec-blázen zprvu svoboda a potom věznění v blázincích Démony sužovaný malíř tentokrát pojal výjev téměř vesele. Je to bárka, jež asi nikam nepluje a kterou nikdo neřídí. Posádka je zvláštní, ani jeden muž nevypadá jako plavec. Jsou to skutečně blázni, nebo jenom lidé oslavující nějaký svátek na lodi? Na palubě se hoduje, popíjí, hraje na strunný nástroj. Muž v pozadí vykřikuje nějaký názor, ale nikdo ho neposlouchá. Jiný chlápek osamoceně popíjí svůj likér zapomnění. Někdo spadl do vody. Další evidentně přebral, a tak zvrací. Učiněný hodokvas. Tak to vypadá, když lidé přijdou o rozum. Údajně to symbolizuje strom namísto stožáru. Je to vykořeněný strom vědění, který se kymácí na nejisté palubě, kde vládne velký NEROZUM.

loď bláznů symbol lodi před vznikem psychiatrických institucí loď bláznů je svrchovaným vizuálním symbolem prvotní, společensky nekontrolované svobody blázna. LOĎ je symbolem SVOBODY a zároveň UVĚZNĚNÍ. někam odplout - nejen ekonomická výměna a poznávací cesta tento fakt s sebou pokaždé nesl význam symbolický, zpravidla imaginární, ale přesto značně poučný. převozník Cháron, výpravy Argonautů, objevitelské cesty, plavbu neohroženého Odyssea, bezejmenný plavec, který při pohledu na zlatovlasou Lorelei utone ve vlnách Rýna.

dějiny šílenství 1657 vznik Všeobecného špitálu a „velké uvěznění“ chudiny a 1794 osvobození z pout Bicêtre. tento proces: šílenství jako mentální choroba Moderní člověk vs. Šílenec: mlčení, řád, abstraktní rozum, anonymní tlak skupiny, požadavek konformity dnes: zkušenost šílenství mlčí v klidu vědění, které toho ví tolik, až na ni zapomíná.

dějiny šílenství 19.století: Sigmund Freud dvojice lékař-nemocný (psychoanalytická situace) Lékař – kvazi božská všemohoucnost. POHLED, OTEC, SOUDCE Autorita Rodiny, Viny, Chaosu narušujícího společenský řád.

zlo vs. zvíře v nás středověk: mentální choroby: posedlost, transcendentní příčiny. Cesta k Bohu. novověk: do přírody, zvíře v nás. svoboda a její protiklady, represe a manipulace jsou „tradiční“ témata. Jde totiž o téma civilizace, protože kultura (civilizace) je podle Freuda postavena na represi, není to „výsada“ jen totalitních režimů.

šílení blázinec jako metafora Švankmajer (Poe, de Sade …) Poe: Zaživa pohřben a Šílený psychiatr. Markýz, postava inspirovaná markýzem de Sade děj celého filmu se zdánlivě odehrává začátkem 19.století ve Francii je však alegorií současného světa blázinec je jeho výstižnou kulisou absolutní svoboda, civilizační represe a manipulace jsou jeho tématem ... šílení blázinec jako metafora

šílení ideologický spor o to, jak vést blázinec existují dva základní způsoby, jak řídit takový ústav na jedné straně absolutní svoboda na druhé osvědčený konzervativní přístup dohlížet a trestat. třetí princip, který kombinuje a kumuluje ty nejnegativnější stránky z obou systémů předcházejících, a „to je blázinec, ve kterém žijeme.“ vychutnat si normálnost šílenství v kontrastu s úchylnostmi civilizace, ve které žijeme

etnopsychiatrie od svého počátku na konci 18.stol klinická psychiatrie poznává, že mentální choroby mohou být způsobeny, ovlivněny společenskými rolemi, city … Některé choroby byly chápány jako univerzální Kroepelin (1904), Jáva Lokální kultura umísťuje nemoc do kategorií, které jsou odlišné od těch západních jako např. posedlost nebo povolání k šamanské roli Myslel, že rozezná univerzální nemoci od těch „kulturně pomněných“

etnopsychiatrie Jako jsou např.: dhat syndrom: zveličení hindu strachu z nečistoty, witiko/wendigo jako nutkání ke kanibalismu vyplývající z nedostatku jídla a odstavování od kojení Objidwa dětí, kayak angst jako arktická osamělost, pibloktoq jako arktická hysterie nebo nemoci pocházející od woodoo.

etnopsychiatrie Devereux, 50.tá léta Šamanství, homosexualita, sny, sebevraždy, schizofrenie, znásilnění a potraty (Indiáni a Řekové) nyní: transkulturní psychiatrie, antropologie psychiatrie, kognitivní antropologie Západní culture-bounded syndromy: anorexie, post-traumatický stresový syndrom

historická antropologie a lidé nekonformní Dülmen, R. Bezectní lidé. O katech, děvkách a mlynářích. sociální marginalizace, diskriminace a důraz na lidskou individualitu otázka cti a bezúhonnosti patřila k základním kategoriím raněnovověké společnosti jak byla čest konkrétně vnímána, manifestována a prožívána či bezectnost trestána jednotlivci (zločinci) i celé sociální skupiny (špinavá řemesla – např. pohodní), všech „lidí na okraji“.

historická antropologie a lidé nekonformní GINZBURG Benandanti. Čarodějnictví a venkovské kulty v 16. a 17. století Inkviziční protokoly 16 a 17 stol. Problém čarodějnictví Nositelé kultu plodnosti narození v „košilce“ (tj. s částí placenty přichycenou na těle), jimž se ve Furlansku (kraj na severu Itálie) říkalo benandanti, Tzv. lidová zbožnost a proměna benandantů v čarodějníky

historická antropologie a lidé nekonformní Svátky bláznů a karnevaly Heers Jacques francouzský medievalista Jacques Heers středověká karnevalová kultura a středověkému vztahu k zábavám a slavnostem. světské slavnosti, svátky bláznů, karnevaly. děti, jindy naopak tělesně postižení či blázni. kategorie blázna, i dvorského blázna, ve středověké společnosti, jež této postavě často přisuzovala divotvorné a magické vlastnosti.

subjekt mnohočetné identity Subjekt je plně individualizovanou osobou, která ovládla tělo duchem a vášně rozumem. díky této sebevládě - vymanění se z předsudků své zvláštní skupiny a jednat podle obecně platných — racionálních — pravidel. život bohatého heterosexuálního bílého muže je tedy výrazem univerzálně lidské podstaty naopak životy blázna, ženy, divocha, Ira, Orientálce, homosexuála atd. jsou partikulárních skupinových kategorií definovaných duševní nemocí ("blázen"), pohlavním rodem ("žena"), sexuální úchylkou ("homosexuál"), nábožensky či kulturně ("islám", "Orient"), etnicky ("Ir") či rasově ("černoch"). Rozvoj moderních politických institucí a liberální kultury od konce 18. století byl mimo jiné charakterizován úsilím vyloučených a podmaněných skupin o zahrnutí do kategorie obecného lidství. Na jedné straně se dovolávaly univerzalistické ideologie svých poručníků, vtělené do ideje práv člověka, na straně druhé napadaly jejich výlučný nárok na rozhodování o tom, kdo patří do kategorie "člověk".

subjekt multičetné identity Západ: jedno konzistentní Já, Dualita rozum a cit Gahuku-Gama (části těla) Bororo (řada identit: rodiče, přátelé, nepřátelé) Cuna Indiáni (8 Já – část těla, intelektuál/hlava, zloděj/ruka, romantik/srdce …) Zinacanteco (duše má 13 částí, rezervoár zemřelých duší, ne unikátní bytost, jedinec je fragmentem sociálního světa Zinancanteco) Antropologie emocí

chvála bláznovství "Nikdo nemůže čekat, že se bláznivost bude chovat jako všichni ostatní, nikdo ji nemůže definičně vymezit, protože je neohraničitelná. Bláznivost nemůžeme stísnit do hranic přesnějších pojmů, i když v jejím uctívání je svět tak jednotný.„ Erasmus Rotterdamský, Chvála bláznivosti (Stultitiae Laus) Kultura středověku i renesance se bez figury BLÁZNA neobešla. Vystupuje v literatuře, na obrazech, v hrách, lidových veselicích a žádný ČAS SVÁTEČNÍ se bez BLÁZNA nemůže uskutečnit. Je to ČAS VESELÝ, čas karnevalový, který koncentruje lidové sváteční veselí, kdy pro každého je hojnost, ba přímo nadbytek jídla a pití a kdy je v převleku sociálních rolí dovoleno každému cokoliv. Velebí se smyslnost a parodie, přestrojování a mystifikace, náznaky a uvolněnost. Nepřetržitost zásadních proměn života a smrti, věčný kolotoč práce a odpočinku. A postava BLÁZNA nám všem ukazuje, jak překonat naši každodenní hloupost, jak očistit mysl alespoň dočasně od všech povrchních a pomíjivých lidských starostí a PUSTIT VŠECHNO MIMO SEBE. Takové bylo BLÁZNOVSTVÍ a jeho nezaměnitelný představitel, BLÁZEN. Proto je obraz H. Bosche výrazem BLÁZNOVSTVÍ, a nikoliv šílenství, temnoty duševních chorob.