Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc 9.5.2013 matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Advertisements

Kvadratické nerovnice
Směrnicový a úsekový tvar přímky
Úplné kvadratické rovnice
Mnohočleny a algebraické výrazy
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
2.2.2 Úplné kvadratické rovnice
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_68.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
2.2 Kvadratické rovnice.
Neúplné kvadratické rovnice
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Slovní úlohy řešené pomocí lineárních a kvadratických rovnic
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Milan Hanuš Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
KVADRATICKÉ NEROVNICE
KVADRATICKÉ NEROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Ryze kvadratická rovnice
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Kvadratická rovnice.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Kvadratické nerovnice
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Kvadratické rovnice II.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
Kvadratické rovnice.
Transkript prezentace:

Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Kvadratická rovnice OPAKOVÁNÍ: Kvadratická rovnice s jednou neznámou je každá rovnice ve tvaru: ax² + bx + c = 0... a,b,c ɛ R a ≠ 0 kvadratický člen lineární člen absolutní člen

Kvadratická rovnice Typy kvadratických rovnic: a) Obecná kvadratická rovnice (úplná) - na levé straně rovnice je úplný kvadratický trojčlen: ax² + bx + c = 0 b) Ryze kvadratická rovnice – lineární člen je nulový: ax² + c = 0 c) Kvadratická rovnice bez absolutního členu – absolutní člen je nulový: ax² + bx = 0

Kvadratická rovnice Řešení ryze kvadratické rovnice (lineární člen nulový): 1) Pomocí diskriminantu: seřadíme si jednotlivé členy od nejvyššího stupně mocniny k nejnižšímu: ax² + c = 0 dosadíme do vzorce pro DISKRIMINANT: D = b² - 4ac …(b = 0) dopočítáme neznámou x dosazením do vzorce: X 1,2 = Poznámka: Výsledkem jsou vždy dvě navzájem opačná čísla.

Kvadratická rovnice 2) Úpravou: absolutní člen převedeme na pravou stranu rovnice: ax² = -c rovnici vydělíme koeficientem a: x² = rovnici odmocníme: x = ± Poznámka: koeficienty a,c musí mít různá znaménka Odmocňujeme, proto píšeme ±

Kvadratická rovnice Př: Řešte rovnici v R: 3x² - 27 = 0 Řešení pomocí diskriminantu: Řešení úpravou: D = b² - 4ac = 0² (-27) = 324 3x² = 27 /:3 x 1,2 = = x² = 9 /√ x = ±3 x 1 = 3 x 2 = -3

Kvadratická rovnice Řešení rovnice bez absolutního členu (absolutní člen nulový): 1) Pomocí diskriminantu: seřadíme si jednotlivé členy od nejvyššího stupně mocniny k nejnižšímu: ax² + bx = 0 dosadíme do vzorce pro DISKRIMINANT: D = b² - 4ac …(c = 0) dopočítáme neznámou x dosazením do vzorce: X 1,2 = Poznámka: Jedním z výsledků je vždy nula.

Kvadratická rovnice 2) Pomocí vytýkání: z dvojčlenu na levé straně vytkneme neznámou x: x(ax + b) = 0 rozdělíme: x = 0 (ax + b) = 0 ax = -b x = Součin je roven nule, když alespoň jeden z činitelů je roven nule.

Kvadratická rovnice Př: Řešte rovnici v R: 3x² - 27x = 0 Řešení pomocí diskriminantu: Řešení vytýkáním: D = b² - 4ac = (-27)² = 7293x² - 27x = 0 x 1,2 = = x(3x – 27) = 0 x = 03x – 27 = 0 x 1 = 9 x 2 = 0 3x = 27 x = 9

Kvadratická rovnice Př: Řešte rovnice a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení): Phil Pastoret: „Pokud si myslíte, že psi neumí počítat, zkuste si dát tři psí …… do kapsy od kalhot a po chvíli mu dát jenom dva.“ 1) 5x² - 20 = 0a) S = {-2, 2}, b) N = {2} 2) -3x² + 5 = 0a) A = {± }, b) U = {± } 3) 2x² + 8 = 0a) CH = Ø, b) N = {-2, 2} 4) 2x² + 8x = 0 a) A = {-4, 0}, b) U = {0, 4} 5) 7x² - 28x = 0 a) K = {-4, 0}, b) R = {0, 4} 6) √3x² - √5x = 0a) A = {0, }, b) Y = {0, }

Kvadratická rovnice Správné řešení: Phil Pastoret: „Pokud si myslíte, že psi neumí počítat, zkuste si dát tři psí ………… do kapsy od kalhot a po chvíli mu dát jenom dva.“ SUCHARY

Kvadratická rovnice Použité zdroje: Matematické citáty. [online]. [cit ]. Dostupné z: elmartin.txt.cz/clanky/50290/matematicke-citaty/