Prohloubení problematiky GATT – dodatkové smlouvy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Advertisements

Zahraniční obchod.
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Mikroekonomie I Měnový kurz Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Volný pohyb zboží.
Evropské soutěžní právo Michal Částek
Mezinárodní ekonomické právo (5) – mez. investice
Mezinárodní ekonomické právo 2. – mez.obchod
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Nařízení Brusel II Nařízení Rady č. 2201/2003 o příslušnosti a uznávání a výkonu rozhodnutí ve věcech manželských a ve věcech rodičovské zodpovědnosti.
EXPORT MIMO EU, jak na to? Strategie přístupu na trh Ing. Andrea Heverlová, MBA 16. září 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Mezinárodní ekonomické právo 3. – WTO
Marketingové prostředí
Mgr. Michal ŠAFRA DOHLED NAD OBECNOU BEZPEČNOSTÍ VÝROBKŮ (OBV) V RÁMCI DOVOZU ZE TŘETÍCH ZEMÍ Mgr. Michal ŠAFRA
Celnictví Význam a druhy cel.
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Obchodní politika EU a její přínos pro české firmy Ing. Jan Walter Ministerstvo průmyslu a obchodu © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mezinárodní obchod.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 5. Světová ekonomikaOPF2 1) Měření světového obchodu 2) Tendence ve světovém obchodě 3) Světové ceny 4) Obchodní.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Společná obchodní politika EU
Vnější hospodářská politika
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
Mezinárodní obchodní instituce Vznik mnohostranného obchodního systému světová válka světová válka neexistuje mezinárodní plán poválečné.
Mezinárodní ochrana duševního vlastnictví
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
PŘEDNÁŠKA Č. 3 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA ES - ZÁKLAD PRÁVNÍ ÚPRAVY MO.
Fáze ekonomické integrace
Právní regulace zahraničně obchodních vztahů ČR aspekt veřejnoprávní –obchod uvnitř EU (intrakomunitární) –obchod s nečlenskými státy aspekt soukromoprávní.
WTO – HLAVNÍ AKTÉR SVĚTOVÉHO OBCHODU
1 IV. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY. 2 Volný obchod – úvod úplně volný obchod – pár zemí (Hongkong) není dokonalý, ale lepší než jiné politiky.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Právo hospodářské soutěže
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
PŘEDNÁŠKA Č. 3 GATT 1994 DOHODY NAVAZUJÍCÍ NA GATT 1994.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Vnější hospodářská politika1 V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY.
ŘEŠENÍ SPORŮ. PRAMENY ROZHODČÍHO PRÁVA. PŘEDNÁŠKA č. 6.
Právo mezinárodního obchodu  Úvod – systematika mez.obchodních vztahů, roviny úpravy  Mezinárodní ekonomické právo (mez.organizace, WTO, rozbor GATT)
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Společná zemědělská politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná zemědělská politika Zemědělství obecně: Je základním sektorem ekonomiky Dnes nehraje tak důležitou.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Transatlantická dohoda o obchodu a investicích mezi EU a USA – kdo na ní získá víc? Ing. Ludmila Štěrbová, CSc.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
PŘEDNÁŠKA Č. 4 SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA ES - ZÁKLAD PRÁVNÍ ÚPRAVY MO.
Mezinárodní právo obchodní, prof. N. Rozehnalová MEZINÁRODNÍ PRÁVO OBCHODNÍ PŘEDNÁŠKA Č. 1.
Mezinárodně právní úprava hospodářské spolupráce s Kanadou a USA.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec Seminář 2016.
Česká inspekce životního prostředí
Společná obchodní politika
EU v ekonomických vztazích
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Úvod, základní principy a cíle
Právo mezinárodního obchodu
Fáze ekonomické integrace
Právo mezinárodního obchodu
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
SPOLEČNÁ OBCHODNÍ POLITIKA – POKRAČOVÁNÍ
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Prohloubení problematiky GATT – dodatkové smlouvy Filip Křepelka (krepelka@law.muni.cz) Světové hospodářské právo

Připomenutí základních institutů GATT Připomeňme si základní instituty GATT: (1) Doložka nejvyšších výhod – stejná cla pro zboží ze všech smluvních stran GATT. (2) Výjimka pro zóny volného obchodu a též výsady pro nejméně rozvinuté země. (3) Mnohostranný celní kompromis o výši cel na jednotlivé druhy zboží důležité pro jednotlivé smluvní strany. (4) Jednací kola GATT a podstatné snížení cel v průběhu půlstoletí uplatňování, jež činí obchod s řadou druhů zboží ve světovém měřítku bezcelní či cla nemají větší dopad na zbožový obchod. Jednací kolo WTO: kolo z Dauhá (Doha Round): Dauhá (2001), Cancún (2003), Ženeva (2004, Paříž (2005, Hong Kong (2005), Ženeva (2006), Potsdam (2007), Ženeva (2008) – kolaps jednání

Další aspekty mezistátního zbožového obchodu pokryté stručně a obecně GATT GATT v roce 1947 věnoval rámcovou pozornost řadě dalších aspektů mezinárodního zbožového obchodu stručnými ustanoveními. Jejich výklad však byl nezřetelný, což se ukázalo při řešení některých sporů v rámci řešení sporů v rámci provizorního režimu GATT. Postupně tedy sílilo volání po jednoznačnějším právním ošetření jednotlivých problémů.

Zpřesnění dílčími dohodami v rámci přílohy 1A Uruguayské kolo vyústilo ve sjednání dílčích doprovodných dohod pro řadu z těchto pravidel GATT 1947. Některé z uvedených dohod navazují na dohody vytvořené v rámci tokijského kola jednání. Dohody nejsou samostatné, jsou přílohou GATT 1994, jež je sama přílohou Dohody o zřízení WTO. Některé dohody doplňují přílohy, prohlášení a vysvětlení.

Srovnání se situací v Evropských společenstvích / Evropské unii ES/EU je celní unie, integrace zbožových trhů z hlediska právního je tedy úplná. Nedodržování závazků nelze řešit odvetným opatřením v podobě dalšího omezení vzájemného obchodu. Existuje soustavný dozor (Komise) a nástroj řešení nedostatků (Soudní dvůr). ES/EU má vlastní legislativní kompetence, stručná ustanovení SES/SFEU lze tedy rozpracovat do detailní legislativy uplatňované jak přímo, tak prostřednictvím práva členských států. Nejsou tedy třeba dohody mezi členskými státy.

Technické překážky obchodu - TBT (Agreement on Technical Barriers to Trade). Navazuje na předchozí dohodu z tokijského kola. Zavazuje státy k takovému uplatnění normalizačních, testovacích a certifikačních procedur, jež nevytvářejí zbytné překážky pro obchod. Uznává nicméně právo státu zavést kontrolu dováženého zboží kvůli ochraně života a zdraví lidí, zvířat a rostlin a životního prostředí. Státy se nabádají k široké mezinárodní harmonizaci norem, nicméně se po nich nepožaduje standardizace směrem dolů. Vytváří se soustava notifikačních povinností týkajících se záměru centrálních správ členských států. Pamatuje se rovněž na praktiky místních správ a nestátních organizací. Státy jim mají zapovědět, respektive nepodporovat je v takové standardizaci, která by narušovala mezinárodní obchod. Přílohou k dohodě je doporučující Kodex správné tvorby technických norem státními, polostátními i soukromými institucemi.

Obchodní aspekty investičních opatření – TRIMS (Agreement on Trade Related aspects of Investment Measures) Úprava zakazuje některá opatření dopadající na investice, která představují porušení národního režimu nakládání s dováženým zbožím a to i u lokálních správ. Jde zejména o požadavek lokálních subdodávek a o požadavek vývozu ekvivalentu dovozu. Všechna taková neslučitelná opatření se hlásí WTO a žádá se jejich postupná eliminace.

Oceňování pro celní účely - CV (Agreement on Implementation of Article VII – Customs Valuation) Státy uplatňují náhradní určování ceny dováženého zboží, je-li deklarována nevěrohodně nízko. Tato náhradní, úřední deklarace ceny může ovšem představovat diskriminaci dováženého zboží. Úmluva vymezuje způsoby, které státy pro náhradní deklaraci mohou použít, a to také v případech, kdy není možné srovnávání cen s jinými dovozci.

Kontrola před odesláním (Agreement on Preshipment Inspection) Kontrola před odesláním do zahraničí nebo před přijetím do země je činnost, kterou běžně provádějí pro rozvojové země soukromé firmy. Jejím cílem je zabránění úniku kapitálu, zpronevěrám, celním únikům, popř. kontrole kvality a veterinární a fytosanitární nezávadnosti vyváženého zboží s ohledem na riziko jeho masivního nepřipouštění do státu dovozu. Státy mají zabezpečit, aby soukromé organizace tyto kontroly prováděly nediskriminačně, bez nepřiměřených průtahů. Leckdy jsou to totiž monopoly, jsou případy korupce. Vytváří se dokonce speciální kontrola tady těchto kontrol, založená na smíšených komisích ze zástupců kontrolních organizací a organizací vývozců.

Pravidla původu zboží (Agreement on Rules of Origin) Cílem úpravy je postupné sblížení pravidel pro určování původu zboží s ohledem na celní preference (zejména v zónách volného obchodu), aby tyto nepůsobily diskriminačně a nebrzdily obchod. Sjednává se, že se bude o těchto pravidlech dále jednat. Jak dalece se v tomto směru. Národní pravidla mají být transparentní a mají být aplikovány konzistentně, stejně a nestranně, nemají být svévolná. V některých světadílech (Evropa) se již sjednaly speciální místní úmluvy o určování původu zboží. Podobný záměr je deklarován také v rámci celé WTO. Spolupracuje se v této záležitosti s Mezinárodní celní organizací (WCO).

Licencování dovozu (Agreement on Import Licensing Procedures) Úprava se věnuje dnes již nepříliš častému licencování dovozců. Právní předpisy o licencování mají být transparentní a dovozci nemají být licencování podle toho, zda a co dovážejí a za jaké ceny. Neautomatické licence mají být udělovány v krátkých lhůtách.

Ochranná opatření (Agreement on Safeguards) Právní úprava reaguje na existenci přetrvávajících ochranných opatření pro ochranu tuzemského průmyslu před zásadním poškozením dovozy. GATT 1947 předpokládala možnost zavést ochranářská cla a kvóty v určitém rozsahu. Požaduje po členských státech, aby ve lhůtě osmi let všechna taková opatření odstranily. Ve lhůtě přetrvávající opatření mají být aplikována nediskriminačně (tj. je-li kvóta, má být rozdělována nediskriminačně). V současné době světové hospodářské recese jistě budou některé státy mít sklon zavádět ochranná opatření výše naznačeným způsobem. Případná ochranná cla by nebyla slučitelná s režimem WTO. Co dobrovolná omezení vývozu? Kde se vyskytují? Proč se vůbec uplatňují? Jakým způsobem k nim lze přistupovat?

Antidumpingová opatření – AD Cílem dumpingu je vytlačit konkurenci a následně inkasovat zisky z dominance. Státy mohou takový dumping potlačovat. Antidumpingová úprava má své kořeny v tokijském kolu. Vnitrostátní právní předpisy o ukládání antidumpingových cel (které slouží vyrovnání dumpingu) jsou harmonizovány, resp. jsou pro ně stanoveny standardy s ohledem na vymezení dumpingu vzhledem k určené normální ceně zboží, vymezení újmy domácímu průmyslu, otázky zahájení a provádění vyšetřování atd. Je možné i mezinárodní řízení před rozhodujícími orgány WTO. Všechna opatření se musejí oznamovat dotčeným stranám a WTO. Evropská unie má antidumpingový kodex v rámci jednotné vnější celní politiky.

Antisubvenční opatření - ASCM (Agreement on Subsidies and Countervailing Measures) Státní podpory se rozdělují do tří kategorií: zakázané, napadnutelné a povolené. ASCM se snaží pečlivě vymezit, co je to podpora. Proti zakázaným a napadnutelným státním podporám mohou postižené členské státy uplatnit vnitřní sankce (vyrovnávací clo) v mezích pravidel předvídaných touto smlouvou a na základě postupu jí vymezeného. Evropská unie má vlastní antisubvenční kodex v rámci jednotné vnější obchodní politiky. Možné je rovněž řešení sporu orgány pro řešení sporů WTO podle DSU a možná odvetná opatření.

Sanitární a fytosanitární opatření – SPS (Agreement on Sanitary and Phytosanitary Measures) Státy mohou v oblasti obchodu potravin a zemědělských komodit zavádět a udržovat potřebná sanitární (tedy veterinární) a fytosanitární (rostlinolékařská) opatření. Ty však mají být přiměřené hrozícímu riziku a nemají neodůvodněně diskriminovat mezi členy (odůvodněná diskriminace je zde ovšem z povahy věci možná, stejně jako v ES). Členové však mohou udržovat i vyšší standardy, jsou-li vědecky odůvodnitelné. Po státech se chce, aby akceptovaly opatření jiných států jako ekvivalentní se svými a uznávaly v co největším počtu případů výsledky srovnatelných kontrol při dovozu zemědělských komodit a potravin. Členové se vyzývají k harmonizaci nebo unifikaci hygienických standardů v rámci WTO a na půdě speciální Organizace pro zemědělství a výživu – FAO – odvolání na Codex alimentarius).

Zemědělství – problémy Liberalizace obchodu zemědělskými produkty je mimořádně citlivá záležitost. Na světových zemědělských trzích sdružujících všechny státy vyjma těch nejchudších jsou obvyklé značné přebytky. Nedostatek nebo dokonce hlad je jenom v nejchudších zemích světa. Na zemědělské produkty proto státy (zejména vyspělé průmyslové státy s vysokým zalidněním a intenzivním zemědělstvím a silnou zemědělskou lobby – Evropská unie, další západoevropské státy, Japonsko) nechtěly připustit uplatnění obecných pravidel GATT vztažených na průmyslové zboží. Zemědělství zde je předmětem vysoké reglementace za účelem udržení zaměstnanosti a národní samostatnosti ve výrobě zemědělských produktů, připojují se i snahy o krajinnou ochranu a ekologizaci zemědělství. Výsledkem jsou subvence, omezování produkce kvótami a ochrana trhu před importem. Vnitřní trhy pak vykazují podstatně vyšší ceny.

Zemědělství – problémy II Proti tomu se staví vyspělé a středně vyspělé státy s extenzivním, vysoce rentabilním zemědělstvím (Kanada, Austrálie, Argentina, částečně USA). Možností se po roce 2000 jevilo používání části zemědělské produkce na biopaliva. Toto se technologicky zvládlo v posledních letech. Zvýšená poptávka vedla v roce 2007-8 k prudkému růstu cen řady zemědělských komodit. Důsledkem byl pokles potřeby subvencování zemědělství v zemích s intenzivním zemědělstvím. Současná hospodářská recese ale vede k návratu k normálním podmínkám.

Zemědělství – uvolnění Dohodou o zemědělství (AA) (Agreement on Agriculture) Výsledek jednání v oblasti zemědělství představuje velmi obtížný kompromis. Netarifní omezení (kvóty) se nahrazují cly a cla se v určitém harmonogramu postupně snižují. Vnitrostátní subvenční politika má mít minimální dopad na zahraniční obchod, přesto jsou povoleny dokonce (oproti oblasti nepotravinářského zboží) exportní subvence. Součástí ujednání je pozvolné snižování míry subvencí, které se počítají podle dohody jako celková agregovaná míra podpor ve vztahu k jednotce produkce (Total Aggregate Measurement of Support). Jisté typy podpor jsou nadále tolerovány. Dosavadní jednací kola vedla jenom k omezeným výsledkům.

Textil – poměry Oblast textilu je druhá citlivá oblast mezinárodního zbožového obchodu. Textilní produkce je totiž vždy první, se kterou se méně vyspělé státy na vzrůstu prosazují na trzích bohatších států a tam dochází k úpadku textilního průmyslu. Výjimkou byla první industrializovaná země – Velká Británie v 18. a 19. století, následně ale některé méně bohaté evropské země, třeba Rakousko-Uhersko, od 30., resp. 50. let pak Japonsko, později další země dálného východu, dnes Čína a řada dalších zemí). Vyspělejší země tedy mají tendenci tento svůj průmysl zaměstnávající mnoho lidí, zejména pak žen, chránit.

Textil – opatření (Agreement on Textiles and Clothing) Cílem dohody je postupné zařazení oblasti textilu do GATT, která v podstatě od 50. let na tuto oblast nedopadala a v oblasti se uplatňovaly bilaterální kvóty a Dohoda o vláknech (Multifibre Agreement). V několika fázích se zařazují vybrané produkty do režimu GATT, dosaženo v roce 2005. Uvedená vícestranná dohoda se nahrazuje GATTem, resp. Dohodou o textilu a oděvech. Přípustná jsou přechodná ochranná opatření v některých citlivých komoditách, poškozuje-li to výrazně domácí průmysl. Úprava obsahuje řadu výjimek různého druhu.