Ministerstvo financí ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Možnosti a limity kontroly obcí
Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Prostředí pro projekt spolufinancovaný ze SF EU Ing. Zdeněk Chaluš, CSc.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Přístup ke kontrole prostředků poskytnutých ČR ze zahraničí Josef Polák Výroční konference ROP JZ Listopad 2011.
Rozpočtové hospodaření obcí
Uznatelné výdaje v projektech podpořených ze strukturálních fondů EU v administraci NROS Vyúčtování globálních grantů.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Daňová teorie a politika
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Účetní reforma v druhém roce
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Evropské projekty & management VÝCHODISKA:  Realita vstupu do EU, rozvoj regionů, potřeba posílení dovedností zaměstnanců a organizací, možnost změny.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 19. března 2014.
Vládní neziskové organizace
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Ministerstvo financí ČR Výsledky auditu návrhu státního rozpočtu na rok 2007 Ministr financí Vlastimil Tlustý 1. náměstek Eduard Janota Poradce Miroslav.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Finanční a rozpočtové právo
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Financování kapitol státního rozpočtu II
Účetnictví pro ÚSC, PO a OSS
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Publikace vydané RVDA Martina Smetanová.
Obecná část rozpočtového práva II
ROP JV – informace o novém programovém období
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů
Ministerstvo financí ČR
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Finanční účetnictví RADNICE
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Obecná část rozpočtového práva III
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Ministerstvo financí ČR Základní informace o Ministerstvu financí ČR a odboru 17 - Centrální harmonizační jednotce Exkurze 1. 11. 2007

Osnova prezentace Obecné informace o MF Úvod Organizační struktura MF Rozpočet kapitoly 312 – MF Kompetence MF v oblasti kontroly Cenrální harmonizační jednotka pro finanční kontrolu Twinningový projekt Systém PIFC

Úvod Adresa MF: Ministerstvo financní ČR, Letenská 15, 118 10, Praha 1 Současný ministr financí: Ing. Miroslav Kalousek (od 9. ledna 2007)‏ Seznam ministrů financí ČR po roce 1989: Václav Klaus (10. prosince 1989 – 2. července 1992), Ivan Kočárník (2. července 1992 – 2. června 1997), Ivan Pilip (3. června 1997 – 16. července 1998), Ivo Svoboda (22. července 1998 – 20. července 1999), Pavel Mertlík (21. července 1999 – 13. srpna 2001), Jiří Rusnok (13. srpna 2001 – 15. července 2002), Bohuslav Sobotka (15. července – 16. srpna 2006), Vlastimil Tlustý (4. září 2006 – 11. října 2006).

Úvod MF zřízeno zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, dle něhož je MF: Ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet, státní závěrečný účet, státní pokladnu ČR, finanční trh s výjimkou dozoru nad kapitálovým trhem v rozsahu působnosti Komise pro cenné papíry, daně, poplatky a clo, finanční hospodaření, finanční kontrolu, účetnictví, audit a daňové poradenství, věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí, ochranu zahraničních investic, pro tomboly, loterie a jiné podobné hry, hospodaření s majetkem státu, privazitaci majetku státu, pro věci pojišťoven, penzijních fondů, ceny pro činnost zaměřenou proti legalizaci výnosů z trestné činnosti.

Úvod Pokračování kompetencí MF dle zákona č. 2/1969: Zajišťuje členství v mezinárodních finančních institucích a finančních orgánech OECD, EU a dalších mezinárodních hospodářských seskupení, pokud toto členství nepřísluší výlučně ČNB. MF koordinuje příjem zahraniční pomoci.

Organizační struktura MF

Rozpočet kapitoly 312 – Ministerstvo financí ve vztahu ke státnímu rozpočtu Tabulka uvádí skutečné příjmy, výdaje a saldo za roky 2004 až 2006 v mil. Kč jednak státního rozpočtu (SR) a zvlášť kapitoly 312 – MF. Poslední řádek představuje procentní podíl kapitoly 312 na státním rozpočtu (%). (Zdroj: Státní závěrečný účet za rok 2004, 2005 a 2006).

Rozpočet kapitoly 312 – Ministerstvo financí Příjmy MF byly pro rok 2006 ve složení, jež zobrazuje 1. graf. Složení výdajů roku 2006 je obsaženo v grafu č. 2. (Zdroj: Státní závěrečný účet). Platy zaměstnanců MF tvoří 51 % běžných výdajů, pojistné placené zaměstnavatelem pak 18 % běžných výdajů.

Kompetence MF v oblasti kontroly O kompetencích MF a Centrální harmonizační jednotky (CHJ) bude hovořit pan ředitel (CHJ) Ing. Josef Svoboda, Ph. D. Kompetence MF jsou vymezena zejména zákony: 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, 320/2001 Sb., o finanční kontrole, 420/2004 Sb., o přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.

Odbor 17 – Centrální harmonizační jednotka pro finanční kontrolu (CHJ) Ředitel: Ing. Josef Svoboda, Ph.D. CHJ je funkčně nezávislý na řídících orgánech a na platebním a certifikačním orgánu. CHJ se skládá ze 4 podřízených útvarů: Oddělení Harmonizace finanční kontroly ve VS, Oddělení Veřejnosprávní kontroly, Oddělení Přezkoumávání hospodaření ÚSC, Oddělení Audit fondů EU. O kompetencích CHJ se více dozvíte od pana ředitele Ing. J. Svobody, Ph. D.

Aktivity CHJ a MF Rozhodnutím vlády v polovině roku 2007 si ministerstva musí sama kontrolovat čerpání financí z EU. Zajištění funkcí auditního orgánu pro všechny operační programy v plném rozsahu pouze útvarem CHJ je, dle zástupce tiskového doboru MF, bez navýšení personální kapacity velice těžko proveditelné. MF se rozhodlo raději využít zkušenosti auditorů jednotlivých ministerstev, kteří vykonávali audity financí z EU již v období 2004 – 2006.

Aktivity CHJ a MF MF připravilo projekt pro zdokonalení znalostí, jak efektivně řídit a kontrolovat čerpání peněz ze strukturálních fondů EU pro úředníky odpovědné za tuto oblast. V období 2007 – 2013 budou jednotlivé resorty a regiony administrovat dotace ve výši cca 745 miliard Kč. MF, jako auditní ogán, musí zajistit průběžné ověřování těchto výdajů. Kvalitně a včas proškolení pracovníci VS jsou klíčoví. Projekt pokrývá všechny řídící orgány (vybraná ministerstva a regionální rady) a auditní a certifikační orgán (MF) pro fondy EU. Celkem se jedná o 15 subjektů, cca 250 lidí, Těžištěm je soubor 10 výcvikových programů, které budou realizovány společností Ernst&Young a jejich mezinárodního týmu odborníků a školitelů, Plně financován z EU, přibližně se jedná o 8 mil. Kč.

Twinningový projekt pro podporu PIFC Dle pracovního porovnání procesů řízení a kontroly veřejných výdajů kandidátských zemí provedené Evropskou komisí (EK) v roce 1996, byla zjištěna nedostatečná finanční kontrola. Byly tak zahájeny práce na vývoji nového přístupu k řízení a kontrole veřejných finanční. EK ve spolupráci s kandidátskými zeměmi vyvinula základní model vnitřního řízení a kontroly veřejných financí (Public Internal Financial Control, dále PIFC), který byl představen v letech 1996 - 1997. Evrospká komise shválila pro ČR twinningový projekt „Posílení role vnitřní finanční kontroly ve VS“, projekt mezi Švédskem a ČR, který byl zahájen v červnu 2006. Projekt je financován z prostředků EU, celkový rozpočet činí 900 000 euro (600 000 eur na aktivity v rámci twinningového projektu, 300 000 eur na technickou podporu PIFC).

Twinningový projekt pro podporu PIFC Vedoucím projektu za českou stranu je ředitel odboru CHJ pan Ing. Josef Svoboda, Ph.D., za švédskou stranu MS. Annika Davidsson z The Swedish National Financial Management Authority. V přípravných akcích ČR byla založena CHJ a příslušné pracovní skupiny, byla novelizována legislativa upravující PIFC. Švédský partner začal poskytovat podporu v legislativních otázkách. V brzké době začnou probíhat především aktivity zaměřené na zvýšení povědomí zaměstnanců o problematice PIFC, tvorbu manuálů atd. O systému kontroly veřejných prostředků (PIFC) se více dozvíte od pana ředitele Ing. J. Svobody, Ph. D.

Koncepce pro finanční kontrolu Koncepce kontrolního systému v ČR se zaměřením na finanční kontrolu je základním programovým dokumentem, který stanoví hlavní principy, směry a priority integrace reformních a modernizačních aktivit státu, krajů, obcí a ostatních veřejných insitucí vedoucí k dalšímu rozvoji tohoto systému v ČR. Mimo jiné Koncepce obsahuje současné nastavení systému PIFC v ČR, rozvoj tohoto systému pro léta 2006-13, Její vytvoření bylo motivováno potčebou vlády ČR poskytnout záruku, že správa veřejných prostředků je důvěryhodná a řádná. Má sloužit: k posílení transparentnosti, otevřenosti, hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti využívání veřejných prostředků při zajišťování veřejných služeb a vytvořit podmínky pro předcházení událostem a jednáním, které ohrozí nebo znemožní plnění stanovených úkolů vyplývajících ze schválených záměrů a cílů s nežádoucími dopady.

Zdroje Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole Státní závěrečné účty roku 2004, 2005, 2006 Kolektiv autorů, Kontrolní mechanismy strukturálních fondů. Sborník z konference. Praha 2005 Metodiky finančních toků a kontroly pro finanční mechanismus EHP a Norský finanční mechanismus Koncepce kontrolního systému v ČR se zaměřením na finanční kontrolu Czech Republic Ministry of Finance – Central Finance and Contracts Unit/Administrative Office. Twinning Contract. Anderson, B., Twinningový projekt v oblasti vnitřní kontroly veřejných financí (PIFC) mezi ČR a Švédskem

Zdroje Včelák, J., Vládní koncepce systému PIFC v ČR. Základní přístupy ke koncepčnímu řešení řídících a kontrolních systémů Prezentace různých autorů k systému PIFC, Monitorování, Hodnocení atd. Dostupné na www.mfcr.cz Sarkisyan, I., Čeští úředníci si výrazně prohloubí znalosti pro kontrolu čerpání peněz z EU. 1. 9. 2007 [Cit. on-line] [14. 10. 2007]. Dostupné na: http://dumfinanci.cz/?text=284-cesti-urednici-si-vyrazne-prohloubi-znalosti-pro-kontrolu-cerpani-penez-z-eu Další dostupné informace z webových stránek MF: www.mfcr.cz