FUNKCE 17. Mocninná funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV
Advertisements

Exponenciální funkce Exponenciální funkcí o základu a nazýváme každou část funkce, která je dána rovnicí: Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
Název projektu: Učení pro život
F U N K C E II Funkce 5 Mocninná funkce 3 Čihák Plzeň 2013, 2014.
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV
Základy infinitezimálního počtu
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_94.
Anotace Prezentace, která se zabývá opakováním funkcí. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují funkce. Speciální vzdělávací.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A13 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
Exponenciální funkce Körtvelyová Adéla G8..
Exponenciální funkce. y = f ( x ) = e x D ( f ) = R R ( f ) = (0, +∞)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_97.
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_147 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Vyvození a procvičení učiva
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08B07 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníListopad.
Čihák Plzeň 2013, 2014 Funkce 4 Mocninná funkce 2.
EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_SU_3_01.
Vzájemná poloha dvou kružnic
VZÁJEMNÁ POLOHA KRUŽNIC
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ICT M 5.R. Počítáme s velkými čísly
Vyvození a procvičení učiva žák rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní operace s úsečkami; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A10 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
FUNKCE 13. Zápis funkční závislosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
9. Vlastnosti funkcí – rostoucí a klesající funkce - příklady
česká abeceda obsahuje 42 písmen pořadí písmen nelze měnit
FUNKCE 16. Nepřímá úměrnost – zadání funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Vyvození a procvičení učiva žák rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše jednotlivé druhy trojúhelníků; vypočítá jeho obvod; nachází v realitě jejich reprezentaci.
VLASTNOSTI ÚHLOPŘÍČEK
12. Průsečíky se souřadnými osami
Vyvození a procvičení učiva žák rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní druhy trojúhelníků; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr.
Vyvození a procvičení učiva
Vyvození a procvičení učiva žák vyvodí vzorec výpočtu povrchu kvádru; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr. Michaela Suchardová Autorem materiálu.
FUNKCE 19. Logaritmická funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
6. Graf funkce – kvadratická funkce
FUNKCE 2. Pojem funkce – příklady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08A11 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníŘíjen.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_08B04 AutorRNDr. Marcela Kepáková Období vytvořeníListopad.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vyvození a procvičení učiva žák vyvodí pojem povrch krychle, vyvodí jeho výpočet; nachází v realitě jejich reprezentaci Autor: Mgr. Michaela Suchardová.
FUNKCE 18. Exponenciální funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_118.MAT.02 Mocninné funkce.
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Rozcvička Urči typ funkce:
FUNKCE 15. Nepřímá úměrnost
5. Graf funkce – konstantní, lineární (s abs. hodnotou)
Sčítání a odčítání do zpaměti VY_32_Inovace_01KJ-1
Matematické rozcvičky (písemné násobení) VY_32_Inovace_05KJ-1
Graf kvadratické funkce
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_120.MAT.02 Logaritmická funkce.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
8. Vlastnosti funkcí – monotónnost funkce
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_119.MAT.02 Exponenciální funkce.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Lineární funkce 2 šestiminutovka
Lineární funkce 3 desetiminutovka
FUNKCE 4. Graf funkce - úvod
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
11. Vlastnosti funkcí – extrémy funkce
Transkript prezentace:

FUNKCE 17. Mocninná funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z Provozuje OA a SZeŠ Bruntál.

Mocninná funkce je funkce, jejíž proměnná se nachází v základu mocniny. Pokuste se uvést příklad mocninné funkce.

9292 základ mocniny exponent (mocnintel)

Def.: Mocninná funkce je každá funkce Budeme rozlišovat tři typy funkcí: 1)n  N 2)n = 0 3)n  Z 

1) Jsou dány funkce a) určete hodnoty funkce f a g v bodech:  2;  1,5;  1;  0,5; 0; 0,5; 1; 1,5; 2 a zapište je do tabulky; b) sestrojte grafy obou funkcí.

Řešení: a) f: y = x 3 x 22  1,5 11  0,5 00,511,52 y 88  3,37 11  0,13 00,1313,378

Řešení: b) f: y = x 4 x 22  1,5 11  0,5 00,511,52 y 165,0610,60 15,0616

Všimněte si rozdílu mezi grafy, v čem to tkví? x3x3 x4x4

x3x3 x4x4 liché číslosudé číslo

2) Sestrojte graf funkce g: y = x 0

2) Řešení Každé číslo umocněné exponentem 0 se rovná 1, funkce je tedy konstantní.

3) Jsou dány funkce a) určete hodnoty funkce f a g v bodech:  3;  2;  1,5;  1;  0,5; 0,5; 1; 1,5; 2; 3 a zapište je do tabulky; b) sestrojte grafy obou funkcí.

3) Řešení: a) f: y = x  3 x 33 22  1,5 11  0,5 0,511,523 y  0,04  0,13  0,3 11 88 810,30,130,04

3) Řešení: b) f: y = x  2 x 33 22  1,5 11  0,5 0,511,523 y 0,110,250, ,250,11

Všimněte si rozdílu mezi grafy, v čem to tkví? x3x3 x  4x  4 liché číslosudé číslo

1)n  N a)n je liché číslo: f. y = x n je rostoucí a H(f) = R; b)n je sudé číslo: f. y = x n je klesající na intervalu (  ; 0) a rostoucí na intervalu (0; +  ) a H(f) =  0;  ). 2) n = 0 f. y = x n je konstantní a H(f) = 1. 3) n  Z  a)n je sudé číslo: f. y = x n je rostoucí na intervalu (  ; 0) a klesající na intervalu (0; +  ) a H(f) = R + ; b)n je liché číslo: f. y = x n je klesající na intervalech (  ; 0) a (0; +  ) a H(f) = R/{0}.

1) Načrtněte graf funkce g: y = (x + 2) 5 – 1

1)Řešení a) exponent mocninné funkce je číslo kladné a liché, základní graf bude vypadat:

1)Řešení b) číslo + 2 je součástí základu mocniny (součástí samotné funkce)  posun po ose x do čísla, které vyhovuje rovnici: x + 2 = 0

1)Řešení c) číslo – 1 leží mimo samotnou mocninu  posun po ose y.

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Šablona číslo: III/2/1/MAT/57 Předmět: Matematika Anotace: Prezentace je zaměřena na mocninnou funkci Autor: Mgr. Jitka Kusendová Jazyk: čeština Očekávaný výstup: dovede rozlišit mocninnou funkci a načrtnout graf Klíčová slova: mocninná funkce Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: střední odborná škola Typická věková skupina: 16 – 18 let Celková velikost: 865 kB