Zdraví 21 (Health 21) – neboli 21 cílů pro 21. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Koncepce péče o staré občany
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Společenská odpovědnost organizací
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Podpora pohybové aktivity, podpora cyklistiky & veřejné zdraví Bike konference, Brno, 5. října 2012.
Operační program Podnikání a inovace (OPPI) Vladimír Kebo, Sněm RVŠ 22.listopadu 2007.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Zdravý kraj Vysočina a MA 21
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Digitální strategie krajů Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Digitální strategie krajů Datum:
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Regionální politika RP ČR.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
MUDr. Věra Kernová Státní zdravotní ústav Praha
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Definice, základní pojmy
Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. Hlavní hygienik ČR a náměstek ministra pro ochranu.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Postavení PS ve struktuře orgánů Rady vlády pro udržitelný rozvoj
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Strategie regionu, obce
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Zdraví 21 (Health 21) – neboli 21 cílů pro 21. století.
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Národní diabetologický program (NDP)
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Stipendia města Ostrava
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Zdraví 21 (Health 21) – neboli 21 cílů pro 21. století.

V Evropském regionu WHO žije v 51 státech zhruba 870 milionů lidí V Evropském regionu WHO žije v 51 státech zhruba 870 milionů lidí. Na západě je ohraničen Grónskem a na východě Ruskou federací. Tento region, stejně jako zbytek světa, prochází hlubokou změnou. Současný rychlý vývoj informačních a dalších technologií zřejmě znamená novou „průmyslovou revoluci“ s dalekosáhlými důsledky, jejichž plný dosah nelze předpovědět.

Tento region je plný velkých protikladů Tento region je plný velkých protikladů. Všechny členské státy sice zastávají zásady demokracie, lidských práv a politického pluralismu, ale jsou mezi nimi jak vysoce rozvinuté a bohaté země, tak některé chudé nebo velmi chudé státy. Mnohé z nich stále bojují s důsledky společenského a ekonomického přechodu k demokracii, který začal počátkem 90. let.

Během posledních desetiletí vzrostl počet členských států z 31 na 51, a tím se zvětšil i rozsah problémů. Trvalé nesnáze spojené s bídou a nezaměstnaností prohlubují společenskou nerovnost a v mnoha zemích vyvolávají snížení kvality života, růst násilí a oslabení sociální soudržnosti.

Problematická kvalita zdravotnických a jiných služeb a nerovnováha mezi poptávkou a dostupností zdrojů vyvolala v mnoha zemích obavy z rozpadu obtížně vybudovaných sociálních sítí a sociálních opatření. Postupující globalizace, decentralizace a pluralismus spolu s nabídkou nových příležitostí často vyvolává dojem, že jedinci a dokonce i samotné vlády mají stále menší vliv na rozhodování o zdraví.

Nejdůležitější v době tvorby této strategie bylo, že Evropský region WHO měl v té době 15letou zkušenost se společným plánováním, zaváděním jistých změn, monitorováním a vyhodnocováním společných strategií zaměřených na výsledky, cíle a inovace ve zdravotnictví (viz Zdraví pro všechny do roku 2000).

Pro podmínky naší republiky byl rozpracován do Dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR (vládní usnesení č. 1046/2002). Pro orientaci a představu o charakteru strategie WHO uvádím oněch 21 cílů: Cíl 1: Solidarita ve zdraví v evropském regionu Cíl 2: Spravedlivost ve zdraví Cíl 3: Zdravý start do života Cíl 4: Zdraví mladých Cíl 5: Zdravé stárnutí

Cíl 6: Zlepšení duševního zdraví Cíl 7: Prevence infekčních onemocnění Cíl 8: Snížení výskytu neinfekčních onemocnění Cíl 9: Poranění způsobená násilím a úrazy Cíl 10: Zdravé a bezpečné životní prostředí Cíl 11: Zdravější životní styl Cíl 12: Snížit škody způsobené alkoholem, drogami a tabákem Cíl 13: Zdravé místní životní podmínky

Cíl 14: Zdraví, hledisko v činnosti všech resortů Cíl 15: Integrovaný zdravotnický sektor Cíl 16: Řízení v zájmu kvality péče Cíl 17: Financování zdravotnických služeb a rozdělování zdrojů Cíl 18: Příprava zdravotnických pracovníků Cíl 19: Výzkum a znalosti v zájmu zdraví Cíl 20: Mobilizace partnerů pro zdraví Cíl 21: Opatření a postupy směřující ke zdraví pro všechny

Každý cíl je dále detailně rozpracován do dalších konkrétních úkolů, které je potřeba plnit. Jako příklad jsem vybral cíl 8, který se bere jako jeden z klíčových: Cíl 8: Snížení výskytu neinfekčních onemocnění: - Konkrétně: Do roku 2020 snížit nemocnost, četnost zdravotních následků a předčasnou úmrtnost v důsledku hlavních chronických nemocí na nejnižší možnou míru.

Pro plnění tohoto cíle jsou rozpracovány dílčí úkoly, které jsou dále rozděleny do níže uvedených oblastí: 8.1. Kardiovaskulární choroby 8.2. Nádorová onemocnění 8.3. Diabetes a prevence jeho komplikací 8.4. Nemoci svalové a kosterní soustavy 8.5. Prevence zubního kazu

3. V současnosti je již přijata další strategie: Health 2020 – nově přijatá strategie Evropského regionu - Regional Committee (RC62) - v principu jde o to, jak dosáhnout zdraví a rozvoje v současné Evropě

Faktory, které jsou na pozadí současného zatížení nemocemi, jsou velmi komplexní a vzájemně propojené. Patří mezi ně mj. stárnutí, migrace, převažující výskyt nepřenosných nemocí (new morbidity) a mentálních potíží.

V evropském regionu se nachází 53 zemí, které se od sebe vzájemně velmi liší v celé řadě parametrů: kultura, historie, rozvoj, bohatství zdrojů atd… Navzdory této různorodosti se evropské země společně sešly na výroční schůzi Regionálního výboru WHO pro Evropu a v září 2012 schválili výše uváděnou novou strategii – Zdraví 2020.

Členské státy evropského regionu WHO schválily Zdraví 2020 ve dvou formách: Evropský politický rámec pro podporu kroků napříč vládami a společnostmi pro zdraví a blahobyt - poskytuje politikům a klíčovým hráčům na politickém poli hlavní hodnoty a principy, tedy klíčové strategické politické rady pro aplikaci Zdraví 2020 v praxi. Delší verze Zdraví 2020: Politický rámec a strategie představuje mnohem detailnější přehled důkazů a praktik, vztahujících se ke zdraví a blahobytu a je určena pro ty, kteří se zabývají rozvojem politických strategií a jejich implementací na operační úrovni.

Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí (dále jen „Národní strategie“) je rámcovým souhrnem opatření pro rozvoj veřejného zdraví v ČR. Je rovněž nástrojem pro implementaci programu WHO Zdraví 2020, který byl schválen 62. zasedáním Regionálního výboru Světové zdravotnické organizace pro Evropu v září 2012.

Národní strategie vychází především z „Hodnotící zprávy plnění cílů Dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR v letech 2003 – 2012“ a rovněž z „Koncepce hygienické služby a primární prevence v ochraně veřejného zdraví“, která byla přijata Ministerstvem zdravotnictví ČR v roce 2013. Realizaci Národní strategie podpořila i vláda České republiky svým usnesením č. 23 ze dne 8. ledna 2014.

Účelem Národní strategie je především stabilizace systému prevence nemocí a ochrany a podpory zdraví a nastartování účinných a dlouhodobě udržitelných mechanismů ke zlepšení zdravotního stavu populace. Rozpracovává vizi systému veřejného zdraví jako dynamické sítě zainteresovaných subjektů na všech úrovních společnosti a je tedy určena nejen institucím veřejné správy, ale také všem ostatním složkám – jedincům, komunitám, neziskovému a soukromému sektoru, vzdělávacím, vědeckým a dalším institucím.

Jako rámcový souhrn opatření bude Národní strategie dále rozpracována do jednotlivých implementačních dokumentů dle stanovených témat ochrany a podpory veřejného zdraví a prevence nemocí, zdravotního stavu obyvatelstva ČR a dalších témat veřejného zdravotnictví a organizace zdravotní péče.