9. Heterogenní a homogenní skupiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Dramatické a pohybové činnosti v Mš
Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005.
Společensky účelné pracovní místo v mateřské škole
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Klíčení Rosteme s dětmi Pionýrský program neformálního vzdělávání se zaměřením na děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
Konflikt sociálních rolí
Zdravá škola.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Děti by nikdy neměly trpět bolestí Léčba musí probíhat ve spolupráci s rodinou Stále někdy nedostatečná léčba Dítě nedokáže bolest dobře vyjádřit a popsat.
Logopedická třída MOTÝLCI
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
10. Proměny cílů předškolní výchovy
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Odloučené pracoviště NAD PLOVÁRNOU Statutární zástupce školy Mgr. Božena Suchánková Vedoucí učitelka Věra Kopečná.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Projekt „Cestička k úspěchu“ město Šumperk Partnerství Comenius Regio město Prievidza
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Rodina a typologie rodin
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kameny Příroda kolem nás.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
STRAVA HRAVĚ A ZDRAVĚ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Pravidla ve školce – správné chování v MŠ
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Socializace Kejřová.
Pantomima – povolání I. Poznej co kdo dělá?.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Organizační formy a metody vzdělávání
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
1. Mateřská škola Karlovy Vary, Komenského 7, příspěvková organizace
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Dobroty z vajec podoblast.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Lidé kolem nás TÉMA: Zásady.
AUTOR: Kateřina Křížová
Pracovní stáž Malta 2019.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

9. Heterogenní a homogenní skupiny „Za věkově smíšenou třídu považujeme takovou třídu, v níž jsou zařazeny děti všech věkových skupin, tj. od tří do šesti let (respektive od dvou do sedmi let). Třídy složené např. z dětí tří - až pětiletých, nebo čtyř - až šestiletých a podobné chápeme pouze jako částečně smíšené; nesplňují podmínky, pro které je jejich zřizování doporučováno.“ HAVLÍNOVÁ, 2008, s. 42

„Věkově smíšené třídy lépe zrcadlí společnost jako takovou a děti se v ní, jako v obecněji pojaté společnosti, mohou mnohostranněji rozvíjet.“ KOŤÁTKOVÁ, 2005, s. 163

„Každé dítě by mělo mít v předškolním věku příležitost ke styku s druhými dětmi, ať už v institucionální podobě ve školce, nebo jinak. Jen v jejich společnosti se učí způsobům chování, které budou později tolik důležité. Ve styku s dospělými se nemůže učit pomáhat slabším, nenaučí se někdy druhé vést a jindy se jim podřídit, soupeřit se stejně schopnými, spolupracovat na stejné úrovni a řešit kompromisem mnohé vznikající konflikty.“ LANGMEIER, 2006, s. 100

Homogenní skupiny „Třída, do níž jsou žáci zařazování na základě určitého společenského kritéria výběru, zpravidla podle schopností, inteligenční úrovně, učebního tempa nebo učebních výsledků (prospěchu) – diferenciace podle schopností.“ PRŮCHA, 2009, s. 74

„Více než dvacet dětí stejného věku často produkuje a násobí věkově specifické chování charakterizující určitou vývojovou etapu.“ KOŤÁTKOVÁ, 2005, s. 165

Ve třídě s nejmladšími dětmi dochází k intenzivním projevům, které patří k tomuto věku, což ve větším množství zatěžuje děti i učitelku. Nepříznivě působí také nedostatečně vyvinuté sebeobslužné dovednosti dětí, jako je oblékání, hygiena a stolování, to ubírá čas, který může být vynaložen efektivněji a přínosněji.

Velký počet starších dětí ve skupině může vyvolat soutěživost až soupeřivost a zlehčování způsobů hry, některé děti se mohou nudit.

Výhody heterogenních skupin přirozené zapojení nováčka do skupiny při jeho adaptaci = dochází k setkávání kamarádů, sourozenců, příbuzných - dítě vchází do kolektivu, kde nachází oporu v dětech, které zná, to mu dodává jistotu a pomáhá se adaptovat,

vzájemné učení dětí - starší děti hledají způsob, jak mladším něco sdělit, vysvětlit a k tomu účelu hledají vhodná slova, opakují informací s různými obměnami, aby ji mladší dítě snáze pochopilo. Vysvětlování má pro ně význam aktivního myšlenkového zpřesňování

smysluplnějšímu rozvoji aktivit nejmladších dětí, protože starší jsou jim inspirací mnohem více než pedagog, a to zvláště pro děti, které nemají sourozence je zde možnost získat sociální zkušenosti a zážitky, protože jsou v mateřské škole schopni nalézt své postavení v náhradní skupině „sourozenců“.

Nevýhody přetížení nebo naopak nevytížení děti, přílišné spoléhání na pomoc ostatních, zneužívání postavení starších