Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
John Stuart Mill (1806 – 1873).
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.01/Be.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng.Petra Pilková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY I.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
z Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Petra Pilková Název šablonyIII/2.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství v Německu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Pozitivismus Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Transkript prezentace:

název www.zlinskedumy.cz Název školy Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.1007 Autor PhDr. Jitka Mannová Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu Filozofie 2. poloviny 19. století I. Stupeň a typ vzdělávání střední Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Občanská nauka 4. ročníky maturitních oborů Tematický okruh filozofie Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 18 -19 let Anotace Charakteristika dalšího filozofického vývoje , zaměření na orientace vědecké, sociální a iracionální – přehled hlavních filozofických koncepcí. Vybavení, pomůcky - Klíčová slova Marxismus, teorie nadhodnoty, dialektický materialismus, pozitivismus, empiriokriticismus, iracionalismus, filozofie života Datum 6. 1. 2014 www.zlinskedumy.cz

FILOZOFIE 19. STOLETÍ (TZV. POKLASICKÉ OBDOBÍ) v 2. polovině 19. století dochází k rozpadu tradiční společnosti a vzniku nové industriální společnosti vzniká nová situace ve filozofii odklon od tradičních metafyzických otázek ústředním problémem filozofie se stává člověk vytváří se řada filozofických orientací, které můžeme rozdělit podle toho, zda prosazují spíše vědecký přístup, nebo zdůrazňují mimorozumové složky poznání - z tohoto hlediska odlišujeme scientistické směry od iracionálních ÚVOD DO FILOZOFIE Slovo filozofie pochází ze dvou řeckých slov – phileo = miluji, sophia = moudrost, vědění Předmětem filozofie je zkoumání přírody, člověka a společnosti v nejobecnější rovině – vzniká jako snaha překonat mytologický výklad světa. Východiskem filozofie je každodenní zkušenost

Směry navazující na Hegelovu dialektiku – hegelovská levice, marxismus pozitivismus – snaha o vědeckou teorii společnosti iracionalismus a filozofie života novokantovské školy –navazují na Kantovu gnozeologii MARXISMUS vzniká ve 40. letech, kdy se odděluje od hegelovské levice snaha o analýzu buržoazní společnosti – ekonomických a sociálních zákonitostí vychází ve své koncepci ze tří hlavních zdrojů: politická ekonomie (angličtí ekonomové Ricardo a A. Smith a jejich teorie hodnoty) německá klasická filozofie (Hegel, Feuerbach) utopický socialismus (Saint-Simon, Fourier, Owen)

KAREL MARX (1818 – 1883) A BEDŘICH ENGELS (1820 – 1895) hybnou silou dějin jsou pro ně ekonomické vztahy, které se projevují v sociálních konfliktech (třídní boj) zabývají se otázkou postavení člověka – výrobce ve formující se kapitalistické společnosti dělníkovi se odcizuje práce, která je nucená a stává se „jen prostředkem k uspokojování potřeb mimo ni“ „Filozofové svět doposud vysvětlovali, jde však o to změnit ho.“

tím se člověku odcizuje i celý jeho život nápravu vidí ve změně společenského řádu Jejich sociální učení vychází z osvícenského pojetí pokroku společenské vědomí, názory lidí jsou podřizovány materiálním podmínkám společnosti svou teoretickou a praktickou politickou činnost spojili s činností dělnického hnutí – s I. internacionálou „Člověk je obratlovec, v němž si příroda uvědomuje sebe sama.“

MARX A ENGELS - POKRAČOVÁNÍ filozofické názory M + E jsou označovány jako dialektický a historický materialismus dialektický materialismus spojuje problematiku ontologickou s gnozeologickou – svět jako objektivní realita má materiální podstatu, je uspořádaný a řídí se dialektickou zákonitostí existuje od nejjednodušších organismů až po nejsložitější – myslícího člověka východiskem poznání a kritériem pravdivosti je praxe – svět je poznatelný, ale naše poznání je nekonečný proces historický materialismus je marxistické pojetí dějin, jejichž hybnou silou jsou ekonomické faktory – člověk je tvůrce svých existenčních prostředků marxistické učení bylo deformováno a stalo se ideologií totalitních diktatur– na M+E navázal Vladimír Iljič Lenin

vzniká ve 30. letech 19. století POZITIVISMUS vzniká ve 30. letech 19. století reaguje na spekulativní filozofie a rozvoj přírodních věd odmítá nadřazování rozumu nad zkušeností – tím navazuje na anglický empirismus vyvíjí se ve třech fázích: pozitivismus empiriokriticismus novopozitivismus „Jediný absolutní princip: všechno je relativní“

AUGUSTE COMTE (1798 – 1857) francouzský filozof a zakladatel pozitivismu vytýká předchozí filozofii spekulativnost- má být budována podle modelu přírodních věd poznání musí být pozitivní – založené jen na naší zkušenosti, má spočívat na vědeckých základech je považován za zakladatele empirické sociologie rozlišuje tři stádia vývoje společnosti: teologické (mýtické) – vysvětluje všechny jevy pomocí nadpřirozených sil metafyzické (filozofické) – nadpřirozené síly jsou nahrazeny filozofickými pojmy pozitivní (vědecké) – skutečnost vysvětluje na základě faktů – zkoumat to, co je užitečné z hlediska rozvoje poznání – co lze vymezit a definovat

vytváří moderní klasifikaci věd - podle stupně jednoduchosti a abstraktnosti je řadí takto: matematika, astronomie, fyzika, chemie, biologie a sociologie (=komplexní společenská věda nahrazující tradiční) etické názory zakládá na lásce a solidaritě – pozitivistické náboženství, které stmelí společnost na principech humanity – předmětem úcty bude Velká bytost = lidstvo. na Comta navázali angličtí pozitivisté John Stuart Mill (důraz na psychologii), Herbert Spencer (vychází z evolucionismu) empiriokriticismus – zaměřuje se na relativnost vědeckého poznání, snaží se očistit zkušenost od objektivní reality nezávislé na počitcích – snaha odstranit z poznávacího procesu vše zbytečné kromě počitků – Richard Avenarius, Ernest Mach

Zdroje a prameny http://www.biography.com/imported/images/Biography/Images/Profiles/M/Karl-Marx-9401219-1-402.jpg http://komsomol.cz/archiv/foto/engels_01.jpg http://www.biography.com/imported/images/Biography/Images/Profiles/C/Auguste-Comte-9254680-1-402.jpg MANNOVÁ, Jitka a Ivana ŠLAPÁKOVÁ. Základy společenských věd: filozofie, sociologie, politologie, etika, estetika : (studijní materiál pro žáky středních škol). Vyd. 1. Brno: PC-DIR, 1995. ISBN 80-858-9506-4. MĚŠŤÁNEK, Tomáš. Poznámky k dějinám filozofie. 1. vyd. Praha: Bílý slon, 1992. Trychtýř. ISBN 80-900-7947-4. RUFFING, Reiner. Filozofický depozitář: 50 nejdůležitějších filozofických myšlenek. Vyd. 1. Praha: Euromedia Group,k. s. – Knižní klub, 2012. ISBN 978-80-242-3527-1 Anzenbacher, Úvod do filozofie, Praha 1990 Tomáš Měšťánek, Poznámky k dějinám filozofie, Brno 1991 Jitka Mannová, Ivana Šlapáková, Základy společenských věd, Brno 1995