2. přednáška - ŘÍZENÍ MATERIÁLOVÉHO TOKU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logistika v silniční dopravě
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Tvorba cen v maloobchodě
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
Koncept bodu rozpojení a TOC
V-A-T ANALÝZA Používá se pro rozdělení firem podle charakteru výroby a následně pro vyhodnocení možnosti aplikace IS do řízení výrobního procesu. Každá.
Technická dokumentace
Vybrané problémy z distribuční logistiky
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
SYSTÉMY ŘÍZENÍ ZÁSOB Jana Burešová Kateřina Cimická
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Referenční modely ERP Procesní dekompozice ERP: MTS, MTO, ATO, ETO
Organizace logistiky Ivan Gros
Semestrální práce z předmětu Projektový management
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Doc. Ing. Tomáš Šubrt, Ph.D. Katedra systémového inženýrství
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Nákup ( kap. 12).
Předmět: Řízení podniku 1
MARKETINGOVÝ MIX.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
VÝZNAM ZÁSOB v logistických řetězcích
Význam místa Přímé a nepřímé distribuční cesty Cena
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
MARKETING.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
TVORBA HODNOTY VNÍMANÁ ZÁKAZNÍKEM
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
2 LOGISTICKÉ SYSTÉMY Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Management - Organizování
4. přednáška - LOGISTICKÉ NÁKLADY
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MARKETING Přednáška P
Výroba. Výroba Výrobní proces zahrnuje všechny činnosti, které vedou k hotovému výrobku.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
OBSTARÁVACÍ FUNKCE PODNIKU (NÁKUPNÍ, POŘIZOVACÍ, ZÁSOBOVACÍ)
Transkript prezentace:

2. přednáška - ŘÍZENÍ MATERIÁLOVÉHO TOKU Top management se o logistiku většinou nezajímá, začíná si jí všímat v okamžiku, kdy nastávají problémy (vysoký stav zásob v podniku, dlouhé dodací termíny, nepravidelné dodávky)

Logistické problémy Logistický systém nebyl schopen položky produktů soustředit do jednoho nákupního centra Logistický systém nezabezpečil dostatečně široký sortiment Je na výrobek dobrá komunikační politika (reklama), ale s řízením zásobování jsou problémy

Hlavní logistické činnosti Zákaznický servis (Customer Service) Prognózování poptávky (Demand Forecasting Planning) Řízení stavu zásob (Inventory Management) Logistická komunikace (Logistical Communication)

Hlavní logistické činnosti -pokračování Vyřizování objednávek (Order Processing) Balení (Packing) Podpora servisu náhradní díly (Parts and Service Support) Stanovení místa výroby a skladování (Plant and Warehouse Site Selection)

Důležité logistické termíny Business Logistics – podniková logistika Channel Management – řízení distribučních kanálů Distribution – distribuce Industrial Logistics – průmyslová logistika Logistical Management – logistické řízení

Důležité logistické termíny - pokračování Materials Management – řízení materiálů Physical Distribution – distribuce zboží (fyzická distribuce) Quick Response System– systém rychlé odezvy ( reakce ) Supply Chain Management – řízení dodavatelských řetězců Supply Management – řízení zásobování

Logistické řízení znamená proces plánování, realizace a řízení efektivního, výkonného toku a skladování zboží, služeb a informací z místa vzniku do místa spotřeby s cílem uspokojit požadavky zákazníka

Vlastnosti logistického řízení tok materiálu ve výrobním sektoru a v sektoru služeb (státní správa, nemocnice, maloobchod, velkoobchod) uplatnění logistiky i v nevýrobní sféře dodavatelé poskytují suroviny (zásoby surovin, zásoby ve výrobě, zásoby hotových výrobků)

Vlastnosti logistického řízení - pokračování řídící činnosti (plánování, implementace, řízení) výstupy z logistického systému jsou konkurenční výhody využití času a místa , efektivní zásobování, logistika je v podstatě kapitálem podniku

Složky logistického řízení Logistické vstupy: přírodní zdroje, lidské zdroje, finanční a informační zdroje Logistické výstupy: využití místa a času, orientace na marketing, efektivní zásobování zákazníka, majetkové přínosy

Logistické řízení - pokračování Suroviny →Zásoby ve výrobě→Hotové výrobky Řídící činnosti: plánování, implementace procesů, vlastní řízení

Logistické činnosti Zákaznický servis, prognóza poptávky, komunikace, řízení stavu zásob řízení pohybu materiálu, vyřizování objednávek, lokalizace závodu a skladu, balené zboží, recyklace = zpětná logistika, doprava, balení

Řízení materiálů Logistické řízení se zabývá efektivním tokem surovin, zásob ve výrobě a hotových výrobků z místa vzniku do místa spotřeby. Řízení materiálů zahrnuje správu surovin, součástek, vyrobených dílů, zásob ve výrobě a balících materiálů.

Řízení materiálů - pokračování Řízení materiálů se netýká konečných zákazníků, ale ovlivňuje úroveň zákaznického servisu (schopnost konkurence podniku)

Řízení materiálů - pokračování Efektivní řízení toku materiálu je nezbytné pro výrobu produktů za požadovanou cenu! Nedostatek materiálu vede ke zpomalení výroby, dokonce k jejím výpadkům, to může vyvolat vyčerpání zásob hotových výrobků

Oddělení nákupu musí zajistit Výběr a prověření dodavatele Vypracování dodavatelsko-odběratelské smlouvy Hledat stále výhodnějšího dodavatele Informovat o novinkách a inovacích v oblasti nákupu

Oddělení zásobování (odlišné od oddělení nákupu) musí zajistit: Dodávku komponent pro výrobu s ohledem na minimalizaci nákladů Operativní řízení materiálového toku na vstupu do podniku

Logistika poskytují vstupy pro proces plánování a řízení výroby plán odbytu určuje množství a typ hotových výrobků plán výroby – potřebu surovin, dílů, součástek a dalších subdodávek rozhodování v oblasti řízení výroby musí být sdílena jak výrobou, tak logistikou.

Distribuce musí zajistit Vysokou úroveň služeb Vybudování sítě fyzické distribuce (mezičlánky, sklady a kapacity) Vhodný podíl zásob skladovaných v jednotlivých skladech Možnosti přímého prodeje

Postavení vývoje z pohledu logistiky vývoj musí přihlížet k požadavkům zákazníků vývoj musí přihlížet také k nákladům v celém logistickém řetězci

Postavení marketingu usiluje o to, aby byl správný produkt za správnou cenu, podpořený správnou komunikací k dispozici na správném místě marketingový mix- výrobek, cena, komunikace a distribuce správné místo – úloha logistiky !

Logistika - vlastnosti pohlíží se na ní jako na činnost obslužného charakteru je však průřezovou činností mezi nákupním a odbytovým trhem cílem logistiky je integrální řízení veškerého materiálového toku podnikem

Logistika - vlastnosti od dodavatelů k odběratelům včetně informačních toků integrace je spojování podsystémů a dílčích procesů do celkového systému výrobního podniku

Řízení (management) zahrnuje 1. analýzu 2. návrh a realizaci systémů 3. plánování 4. řízení v užším slova smyslu znamená kontrolu a regulaci procesů

Úloha řízení v oblasti materiálů určujícím faktorem není strana nabídky (výroba), ale strana poptávky (trh)

Pojetí v oblasti materiálů Kritérium Staré pojetí Nové pojetí 1. trh Trh prodávajícího, nízká konkurence, vývozní omezení Trh kupujícího, silná konkurence, globalizace trhu 2. výrobky Nízký sortiment, dlouhý životní cyklus, nízká úroveň technologie Široký sortiment, krátký životní cyklus, vysoká úroveň technologie 3. výroba Plné vyžení kapacit, dlouhé doby dodání, nízké náklady, výroba vlastními silami Plné vytížení kapacit, vysoká pružnost, malé výrobní série, krátká průběžná doba výroby, nízké náklady 4. úroveň servisu Vysoká úroveň servisu, vysoké stavy zásob, dlouhé doby přepravy, pomalý logistický proces Vysoká úroveň servisu, nízké stavy zásob, krátké doby přepravy, rychlý logistický proces 5. informační technologie Papírová administrativa, ruční zpracování dat Elektronické zpracování dat, elektronické vyřizování objednávek 6. podniková strategie Orientace na výrobu Orientace na trh, orientace na zákazníka

Nové trendy v řízení toku materiálu globální orientace zkracování životního cyklu produktu vlivem inovací nižší stavy zásob zaměření na trh elektronické zpracování dat

Řízení materiálu zahrnuje předvídání požadavků materiálových zjišťování zdrojů dopravení a uložení materiálů do podniku monitorování stavu materiálu jako oběžného aktiva

Funkce logistiků 1.zahrnují nákup 2.kontrolu zásob surovin 3.přejímka a uskladnění materiálů 4.výrobní plánování a doprava

Cíle v oblasti materiálů nízké náklady optimalizovat náklady na materiál, na kapitál a režijní náklady vysoká úroveň servisu optimalizovat reakce na požadavky výroby a trhu zajištění kvality

Cíle v oblasti materiálů - pokračování udržování zvyšování kvality materiálů nízká úroveň vázaného kapitálu optimalizovat objem vázaného kapitálu v zásobách podpora ostatních funkcí poskytovat podporu útvaru prodeje a útvaru vývoje

Cíle řízení materiálu jsou spojeny se základními cíli podniku dosažení přijatelné úrovně rentability udržení pozice v konkurenčním prostředí trhu nízké náklady vysoká úroveň servisu

Cíle v oblasti materiálů - pokračování zajištění kvality nízký vázaný kapitál podpora ostatních funkčních útvarů podniku

Bod rozpojení v logistickém řetězci dotýkají se 2 okruhy a způsoby řízení procesů – okruh řízení objednávkou a okruh řízení predikcí rozdělení na výrobu neutrální a specifické zakázky s jeho umístěním souvisí podnikatelská rizika

Bod rozpojení v logistickém řetězci od bodu rozpojení až k zákazníkovi by neměly být žádné zásoby v místě bodu jsou umístěny hlavní pojistné zásoby tento způsob řízení použila poprvé společnost Philips

Bod rozpojení v logistickém řetězci Základní logistická struktura 1 Rozpojení ve skladech distribuční sítě Výroba a expedice na sklad 2 Ve skladu hotových výrobků Výroba na sklad 3 Ve skladu montážních komponent Montáže na zakázku

Bod rozpojení v logistickém řetězci - pokračování Základní logistická struktura 4 Ve skladu surovin a nakupovaných dílů Výroba na zakázku 5 Mimo podnik Nákup a výroba na zakázku

Cílem je posunout bod co nejdále proti směru hmotného toku, co nejblíže k dodavatelům, aby rozhodující část řetězce byla řízena dle objednávek (dle přání zákazníka)

Úzké místo v toku materiálu místo v logistickém řetězci, kterým je omezen celkový výkon tohoto řetězce. toto místo musí být maximálně využito rozhodujícím způsobem ovlivňuje úroveň služeb zákazníků

Úzké místo v toku materiálu tomuto místu je třeba podřídit řízení celého systému před tímto místem by měla být vytvořena zásoba nedokončené výroby pro zajištění nepřetržité činnosti tohoto místa

Je patrné požadavky z výzkumů jsou porovnávány s nákupními kapacitními možnostmi. pokud kapacita úzkého místa vyhovuje požadavkům, úzké místo určuje průběh všech operací před ním. před úzkým místem je nutné vytvořit zásobu nedokončené výroby (tažný systém před úzkým místa, od úzkého místa tlačný systém).

Bod rozpojení a úzké místo články logistického řetězce ovlivňující úroveň služeb zákazníkům oddělující části řetězce s odlišnými způsoby řízení materiálového toku v obou místech se tvoří zásoby rozpracované (nedokončené výroby)

Klíčové otázky pro materiálové manažery prostředky komunikace mezi funkcí řízení materiálů a výrobou jak se dodavatelé podílejí na prognózování materiálu a řízení zásob jaký typ vztahů máme s našimi dodavateli

Klíčové otázky pro materiálové manažery plánování výrobních dávek, jaké metody jak často se provádí a aktualizuje výrobní plánování jaké mají strategie a postupy při řízení toku materiálů vliv na další úseky podniku

Vybrané pojmy z řízení výroby Typ výroby: výroba kusová, sériová a hromadná (je funkcí vyráběného množství) Forma výroby:výroba fázová, skupinová a proudová (je funkcí vyráběného množství, prostoru a času) Druh výroby: investiční a spotřební, např. strojírenská, elektrotechnická, stavební Výrobní linky, montážní linky a jejich parametry řeší problematiku proudové výroby

Typy výroby Kusová výroba – malý počet kusů a široký sortiment produktů Sériová výroba – větší počet kusů, menší sortiment produktů Hromadná výroba – dva druhy výrobků, úzký sortiment a velká množství jednotlivých vyráběných produktů

Fázová výroba koresponduje s kusovou výrobou pracoviště jsou uspořádány dle technologické podobnosti neopakovaná výroba, často se mění výrobní sortiment v malých dávkách

Skupinová výroba Koresponduje s typem sériové výroby Série uspořádány tak, aby prošly co nejrychleji jednotlivými pracovišti Vytváříme skupiny výrobků s podobnými operacemi (společná zařízení)

Hromadná výroba koresponduje s formou proudové výroby pracoviště uspořádány dle technologické posloupnosti základem výrobní a montážní linky

Typová řada taková řada produktů, která vychází z podobného konstrukčního řešení a z hlediska hloubky výrobního sortimentu vytváří typy výrobků

Výrobková řada hloubka výrobního sortimentu: počet druhů výrobků ve výrobkové řada šířka výrobního sortimentu: počet výrobkových řad, které uspokojují podobnou potřebu zákazníka

Specializace výrobková: úzký sortiment, velká množství výrobků, součástí je i montáž a instalace technologická: malá část celé posloupnosti operací zaměřena na úzký počet operací v širokém výrobním sortimentu

Proudová forma výroby ( nejvyšší forma výroby) Specializovaná výroba Stabilita výroby – výroba dlouhodobějšího charakteru

Proudová forma výroby Nutná úprava technologie (výrobní, montážní), pružné operace, operace rozděleny na krátké úseky z hlediska pracovišť Určení pracovních podmínek – určení režimu práce, stanovení rytmu výroby, prostorové řešení výrobního procesu

Linky výrobní montážní

Linky Synchronně pracující (na jednotlivých pracovištích jsou stejné operační časy) Nesynchronně pracující (různé operační časy pracovišť, snaha provést synchronizaci, jsou-li linky nesynchronně pracující nedochází k plnému časovému využití pracovišť)

Linky - pokračování s pevným pracovištěm (stabilní pracoviště, mezi pracovišti se pohybuje rozpracovaný výrobek) s pevným výrobkem (pracovní podmínky se přizpůsobují výrobku) pracující za pohybu výrobku a prostředí (automobilový průmysl)

Parametry linky Takt linky Interval mezi odvedením dvou po sobě jdoucích výrobků

Rytmus linky Přechodný ukazatel pro přechodné období Užití v době náběhu výroby

Využití času

Ustálený chod linky je od doby, kdy se první kus výrobku dostane na poslední pracoviště doba náběhu je zanedbatelná oproti době ustáleného chodu