Materiál k výuce endodoncie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VERTIKÁLNÍ KONDENZACE
Advertisements

KERAMICKÉ INLAYE jako nepřímé náhrady jsou obecně indikovány tam, kde se běžně zhotovují rozsáhlejší přímé kompozitní a amalgámové výplně a řeší jejich.
OŠETŘENÍ ROZSÁHLÝCH KRČKOVÝCH KAZŮ
III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
JEDNORÁZOVÉ OŠETŘENÍ ZUBŮ (ENDO + KOMPOZIT)
Anatomie a fyziologie oka I.
Techniky plnění kořenového kanálku
ZUBY, DUTINA ÚSTNÍ.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Endodontické výkony.
Dočasný chrup.
Trávicí soustava I. - zabezpečuje příjem a trávení potravy, vstřebávání živin a odstranění zbytků - trávení je biochemický proces, kdy se potrava rozkládá.
KOMPLETNÍ REKONSTRUKCE DEVITÁLNÍHO ZUBU
Trávící soustava - opakování
Onemocnĕní pulpy.
Dana Miklicová Šárka Eliášová FN u sv. Anny v Brně
ZAVEDENÍ NOSOGASTRICKÉ SONDY
Digitální učební materiál
OZNAČENÍ A ZÁKLADNÍ MORFOLOGIE ZUBŮ
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Nemoci dutiny ústní u koní
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Příprava plánu měření pro přírubu
Trávící soustava - úvod
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
* Kružnice a kruh Matematika – 8. ročník *
1 fáze – dýhové sesazenky, přířezy, spárovky a rámy,
Kinematika 4. PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Kruh, kružnice Základní pojmy
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Da Vinci robotic surgical system
OŘEZ VY_32_INOVACE_GR_796. Oříznutí obrázku Oříznutí snímku provádíme nejčastěji pří použití nástrojů Rotace a Perspektiva nebo chceme-li změnit poměr.
SK1 – Tolerance U12113 © Pospíchal 2006.
Endoskopie RTG a UZ III. ročník.
Zobrazovací metody ve stomatologii
Zuby … ověř si, co o nich víš.
Určování pohlaví a věku z kosterního materiálu. Morfoskopické a morfometrické metody. Bi4340c Biologie člověka - cvičení (podzim 2014) Bi4340c.
DENTÁLNÍ HYGIENA.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Pavel Jelínek NÁZEV:VY_32_INOVACE_16_LIDSKÉ TĚLO_ZUBY ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3359 NázevZdravé zuby Téma hodinyZdravé zuby PředmětPřírodověda.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_17_Zuby.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 AnotaceZáklady.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMěření.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_583_Trávící soustava_3 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kruh, kružnice Základní pojmy
Kruh, kružnice Základní pojmy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.8.We.06_Travici_soustava_cloveka.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
VY_32_INOVACE_16_Trávicí soustava 1. část
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Materiál k výuce endodoncie
Mgr. Radka Pospíchalová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO
Měření posuvným měřítkem
Příklady flexibility v imunologii
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VYLUČOVACÍ SOUSTAVA 1.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Materiál k výuce endodoncie L. Roubalíková

Endodontická morfologie pojmy Dřeňová dutina Kořenový kanálek Foramen fysiologicum (apikální konstrikce) Foramen apicale (foramen anatomicum) Periodontální štěrbina Makrokanálový systém Mikrokanálový systém

Endodontická morfologie základní poučky Kořenový kanálek neprobíhá rovně, ale sklání se více nebo méně distálně Kořenový kanálek je zřídkakdy okrouhlý, obvykle je více či méně mesiodistálně oploštělý Každý kořenový kanálek mívá větvičky, které ústí do periodoncia – ramifikace. Nejvíce ramifikací je v blízkosti kořenového hrotu –apexu, jde o apikální ramifikace Kořenový kanálek do periodoncia vyúsťuje nálevkovitě – rozšiřuje se směrem do periodoncia Ústí hlavního kořenového kanálku neleží na hrotu kořene, ale pod ním nejčastěji distálně nebo distoorálně od hrotu Všechna vyústění kořenového kanálku do periodoncia leží v cementu

Morfologické základy endodoncie Sklovina a dentin Mohou být v oblasti krčku různě uspořádány – viz obrázek Apikální konstrikce Foramen apicale

Makrokanálový systém – hlavní kořenový kanálek a jeho větve

Mikrokanálový systém- dentinové tubuly

Morfologie apikální oblasti Hrot kořene – rtg apex Foramen fysiologicum – apikální konstrikce Foramen apicale (foramen anatomicum) Cement Dentin Periodoncium (periodontální membrána)

Anatomie oblasti kořenového hrotu Rentgenologický apex Foramen apicale Fysiologické zúžení –apik.konstrikce Vazivo periodontální štěrbiny Kořenový cement Dentin Podle Guldenera a Langelanda

Pracovní délka Pracovní délka je vzdálenost mezi referenčním bodem na korunce a apikální konstrikcí. Měříme rtg nebo apexlokátory Pracovní délku nastavíme na nástrojích pomocí endo mírky (speciální pravítko) a silikonových stopperů

Fáze endodontického ošetření Vyšetření pacienta, diagnostický snímek, rozvaha Odstranění výplní, změklého dentinu, případné provizorní dobudování korunky Suché pracovní pole Trepanace dřeňové dutiny

Fáze endodontického ošetření Rozšíření vchodů do kořenových kanálků Sondáž,odstranění obsahu a první rozšíření – do bezpečné délky Určení pracovní délky kanálku Opracování stěn kanálku do pracovní délky s výplachy Rekapitulace Sušení Plnění

Kontrolní otázky Co je apikální konstrikce? Nejužší místo kořenového kanálku. Co je mikrokanálový systém? Dentinové tubuly. Co je pracovní délka? Vzdálenost mezi referenčním bodem a apikální konstrikcí. Co je bezpečná délka nástroje? Nastavená délka, při které neporaníme periodoncium. Byla stanovena na základě měření velkého počtu zubů. Je asi o 2 – 3 mm kratší než délka pracovní.

Kontrolní otázky Jak zajistíme suché pracovní pole v endodoncii? Nejlépe kofferdamem. Jaké má kofferdam výhody? Suché pole, ochrana pacienta před polknutím nebo aspirací kořenového nástroje, drti i výplachových roztoků. Plynulé ošetření, menší expozice personálu před infekční aerosolem. Jak nastavíme pracovní délku? Pomocí endo mírky a silikonových stopperů (zarážek na kořenovém nástroji). Jaký má význam výplach kanálku? Odstranění preparační drti, likvidace infekce, lubrikace – ochrana kořenových nástrojů. K lubrikaci slouží i lubrikační gely, které se s výplachy kombinují. Nástroj č. 15 – jaký má průměr, barvu a kónus podle ISO normy? 0,15 mm na hrotu, bílou,2% kónus.