Monča Křenková, Kačka Veselá

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románské umění 11. – 13. století.
Románské umění.
Středověká kultura Románský sloh
Románská kultura 10. – 12. století
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
Umění raného středověku
Románská kultura 10. – 12. století
Kultura raného středověku
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Románský sloh 11. – 13. století 7. ročník
Románský sloh.
KŘESŤANSTVÍ V RANÉM STŘEDOVĚKU
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
Románský sloh.
Románská kultura ve světě
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gotická kultura.
ROMÁNSKÁ KULTURA.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Ve znamení gotického slohu
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Románský sloh VY_32_INOVACE_ 01 Románský sloh.
Olomouc.
Románská kultura.
Románský sloh.
Dějepis Románský sloh.
Jméno autora: Jitka Hegerová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2012 Ročník: sedmý Tematická oblast: Dějepis - středověk Téma: První středověké.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Počátky mnišství Anežka Herzánová. ► Co to je mnišství? ► Druhy mnišství.
VY_32_INOVACE_215_Románské umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
TŘEBÍČ – BAZILIKA SV. PROKOPA A ŽIDOVSKÁ ČTVRŤ
Středověká literatura - úvod
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR – románský sloh
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Románský sloh.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život za vlády prvních Přemyslovců
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Studijní prezentace Mgr. Miroslav Zoubek Verze 1.0
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
Byzantská říše.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Význam křesťanství ve středověku
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Transkript prezentace:

Monča Křenková, Kačka Veselá Raný středověk Monča Křenková, Kačka Veselá

Raný středověk obecně dochází k šíření křesťanství v původních i nových civilizačních centrech rozvíjí se románská kultura rodové zřízení se rozpadá ve Středomoří zaniká antická otrokářská společnost vznikají samostatné raně feudální státy, ovlivněné románskou kulturou (např. Franská říše) Poslední římský císař Romulus Augustulus (zánik říše Západořímské)

Románský sloh Nejvýrazněji se prosadil v církevní architektuře - tzv. sakrální stavby (k náboženským účelům). 10.-11.st. Výzdoba kamenné reliéfy (rostlinné, zvířecí, geometrické i figurální motivy) především na vstupních portálech mozaika (podlahy, stěny i klenby staveb) desková malba, sklomalba výroba nástěnných koberců (tapisérií). 12. stol. - světská architektura hradní stavitelství, panovnické paláce, tržní osady v podhradí (ty pak během 12. a 13. stol. přerůstají v města. U nás - Praha, Brno, Olomouc, Žatec, Cheb), rotundy a baziliky

Rotunda ve Znojmě Říp - kaple sv. Jiří Bazilika sv. Prokopa

Vzdělanost ve středověku nebyl kladen přílišný důraz snaha získat čistě praktickou (řemeslnou či válečnickou) dovednost nejprve prostřednictvím klášterů (mniši), později v městském prostředí - neklášterní školy a první univerzit nárůst > postupná přeměna středověké společnosti v novověkou Učenec se svými žáky – středověká iluminace

Mnišství důležitá úloha vedle papežství vznik západní mnišství - 3.st. Egypt - První mniši (sv. Antonín) žili jako poustevníci a opovrhovali světským životem. Později se začali sdružovat v určitá společenství a vznikali kláštery. Od 6. st. kláštery s pevnou organizací života, s pevným řádem. Řeholníci (řeholí => řeholník) museli se zdržovat v klášterech být poslušní příkazů svých nadřízených (představený kláštera = opat) skládali sliby poslušnosti, čistoty a chudoby modlitby, rozjímání, pracovních povinností zaměření řeholí bylo jiné > benediktini – studium a opisování knih; františkáni - péče o chudé a nemocné vznikaly i mnohé ženské řehole a kláštery (klarisky, voršilky, karmelitky apod.) Kláštery se staly středisky vzdělanosti, vznikaly při nich školy, nemocnice i útulky pro sirotky. V neklidných dobách sloužily jako obranné pevnosti pro blízké obyvatele.

Tanec Tanec Nedochovaly se žádné zápisy o provedení tance. Jen stručné zprávy z církevních spisů (většinou odsuzující a káravé), zmínky kronikářů a pár výtvarných děl. V raném středověku se tanec nijak nedělil, ale později se už mohl třídit na lidový a dvorský. Za taneční profesionály lze považovat žakéry. Tančívalo se při různých svátcích (slunovraty, májové slavnosti, dožínky, narození, dospění, svatby, pohřby...). Původní funkce byla rituální. Byly to řetězové tance, párové tance, tance v kruhu, v řadách bez držení, v trojicích a čtveřicích. Od 4.st. církev začala napomínat věřící, aby upustili od pohanských způsobů tance, od 7.st. se pak množí zákazy týkající se buď nekřesťanského tance nebo vůbec tance na posvátných místech.

Hudba Hudba se začala vyvíjet v závislosti na křesťanství v Evropě. Dělí se na liturgickou (duchovní) a světskou. Liturgická bohoslužebná (mše), gregoriánský chorál (jednohlasý, vokální), neumatická notace (zaznamenávání nad text), duchovní hry (biblické pasáže),… Světská Lidová – žádné výrazné památky (chudina byla negramotná), studentské písně, vznik 2-3 hlasých skladeb,… Rytířská – trubadúři, truvéři, témata jako např. chrabrost Nástroje smyčcové - viella drnkací - loutna, harfa klávesové -varhany dechové - zobcové flétny, píšťaly, rohy bicí nástroje

Konec Tak jak se vám sedělo?