Strukturální fondy a Fond Soudržnosti EU. Struktura kursu Legislativní a institucionální rámec Legislativní a institucionální rámec SF a CF – Agenda 1999.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Advertisements

PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
EU a Česká republika Instituce EU
Monitorovací výbor Rámce podpory Společenství RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
VYJEDNÁNÍ NSRR A OPERAČNÍCH PROGRAMŮ Ing. Ivo MINAŘÍK Odbor regionálního rozvoje KrÚ JMK Hodonín,
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Seminář v Evropském domě
Historické milníky evropského práva
Strukturální fondy a Fond Soudržnosti EU. Struktura kursu Legislativní a institucionální rámec Legislativní a institucionální rámec SF a CF – Agenda 1999.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Tato prezentace byla vytvořena
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Řízení a koordinace politiky soudržnosti v České republice v období Ostravice Hotel Montér Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Struktura a principy Evropského práva
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Evropská Unie.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
OEF/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor evropských fondů.
Česká republika a Evropská unie. ČR na cestě do EU n Dohoda o obchodu průmyslovými výrobky mezi ČSSR a EHS n Kooperační dohoda mezi ČSFR.
Certifikace součást procesu ukončování projektů Fondu soudržnosti 19. března 2008 Tereza Hudcová.
FONDY EU Předvstupní podpora Programové období 2000 – 2006 a její plnění v ČR.
FONDY EU Programové období
Vytváření a prosazování českých zájmů v Evropské unii Členství ČR v EU, 18. ledna 2011.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Příprava na období 2014 – 2020 Cíl 2 „Evropská územní spolupráce“ Ostrava, 29. listopadu 2012.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
TŘINÁCTÉ ZASEDÁNÍ Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Barokní refektář Dominikánského kláštera u sv. Jiljí Jilská 7a, Praha 1.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Přehled orgánů Evropské unie
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Transkript prezentace:

Strukturální fondy a Fond Soudržnosti EU

Struktura kursu Legislativní a institucionální rámec Legislativní a institucionální rámec SF a CF – Agenda 1999 – 2006 a její plnění v ČR SF a CF – Agenda 1999 – 2006 a její plnění v ČR Finanční perspektiva Finanční perspektiva

Doporučená literatura Wokoun René, Regionální politika a rozvoj v ČR Wokoun René, Regionální politika a rozvoj v ČR Podpora regionální a municipální politiky v EU, expertní studie – PHARE, Praha 1997 Podpora regionální a municipální politiky v EU, expertní studie – PHARE, Praha 1997 Strategie regionálního rozvoje ČR / Strategie regionálního rozvoje ČR / Regionální programy MMR / Regionální programy MMR / Strukturální operační programy – MMR, MPO, MPSV, MZe, MŽP /www/ Strukturální operační programy – MMR, MPO, MPSV, MZe, MŽP /www/

Legislativní rámec EU Smlouva o založení EHS a EUROATOM, ve znění pozdějších smluv nebo jiných aktů – Římské, 1957 Smlouva o založení EHS a EUROATOM, ve znění pozdějších smluv nebo jiných aktů – Římské, 1957 Smlouva o Evropské unii, ve znění pozdějších smluv nebo jiných aktů – Maastrichtská, 1993 Smlouva o Evropské unii, ve znění pozdějších smluv nebo jiných aktů – Maastrichtská, 1993 Smlouva o přistoupení 2003 České republiky, Estonska, Kypru, Lotyšska, Litvy, Maďarska, Malty, Polska, Slovinska a Slovenska - (příloha II, bod 15 o regionální politice a koordinaci strukturálních nástrojů) Smlouva o přistoupení 2003 České republiky, Estonska, Kypru, Lotyšska, Litvy, Maďarska, Malty, Polska, Slovinska a Slovenska - (příloha II, bod 15 o regionální politice a koordinaci strukturálních nástrojů)

Legislativní rámec EU Nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, které stanoví obecná ustanovení o strukturálních fondech Nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, které stanoví obecná ustanovení o strukturálních fondech Nařízení Parlamentu a Rady (ES) č. 1261/1999 o Evropském fondu regionálního rozvoje Nařízení Parlamentu a Rady (ES) č. 1261/1999 o Evropském fondu regionálního rozvoje Nařízení Parlamentu a Rady (ES) č. 1262/1999 o Evropském sociálním fondu Nařízení Parlamentu a Rady (ES) č. 1262/1999 o Evropském sociálním fondu

Legislativní rámec EU  Nařízení Komise (ES) č. 438/2001 ze dne 2. března 2001, kterým se stanoví podrobná pravidla pro provádění nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, týkající se řídících a kontrolních systémů pro pomoc poskytovanou v rámci strukturálních fondů  Nařízení Komise (ES) č. 1685/2000, kterým se stanoví pravidla pro uznatelnost výdajů na činnosti spolufinancované strukturálními fondy  Nařízení Komise (ES) č. 448/2004 ze dne 10. března 2004, kterým se mění Nařízení Komise (ES) č. 1685/2000 ze dne 28. července 2000, kterým se stanoví podrobná pravidla pro provádění Nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, týkající se uznatelnosti výdajů na činnosti spolufinancované strukturálními fondy

Legislativní rámec ČR Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech … (úplné znění 580/2004 Sb.) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech … (úplné znění 580/2004 Sb.) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví Zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře Zákon č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě

Další závazné dokumenty Národní rozvojový plán na léta Národní rozvojový plán na léta Sektorové operační programy a SROP Sektorové operační programy a SROP Operační manuály ŘO, PO, PJ, ZS Operační manuály ŘO, PO, PJ, ZS Manuál provádění interního auditu prostředků poskytnutých ze zahraničí Manuál provádění interního auditu prostředků poskytnutých ze zahraničí Manuál provádění kontrol vzorku 5 % operací Manuál provádění kontrol vzorku 5 % operací Metodika finančních toků a kontroly strukturálních fondů a Fondu soudržnosti / Metodika finančních toků a kontroly strukturálních fondů a Fondu soudržnosti / Metodika certifikace výdajů strukturálních fondů, vydaná Ministerstvem financí ČR. Metodika certifikace výdajů strukturálních fondů, vydaná Ministerstvem financí ČR. Dohody o delegování činností a pravomocí mezi ŘO a Zprostředkujícími subjekty Dohody o delegování činností a pravomocí mezi ŘO a Zprostředkujícími subjekty Dohody o financování mezi ŘO/ZS a Konečnými příjemci určenými k implementaci OP RLZ Dohody o financování mezi ŘO/ZS a Konečnými příjemci určenými k implementaci OP RLZ

Institucionální rámec SF a CF EVROPSKÁ KOMISE – Kolegium (20 členů)- Generální ředitelství k politikám ES a vnějším vztahům (23 – exekutiva) – Expertní výbory – Prováděcí výbory (komitologie) Pravomoci Monitoring plnění smluv a právních norem Monitoring plnění smluv a právních norem Iniciace přijímání právních předpisů v tzv. I. pilíři Iniciace přijímání právních předpisů v tzv. I. pilíři Řízení ve věcech porušení smlouvy ad. Řízení ve věcech porušení smlouvy ad.

Institucionální rámec SF a CF Rada EU – zástupci MS na úrovni ministrů Pravomoci: Je legislativním orgánem (společně s EP) Je legislativním orgánem (společně s EP) Koordinuje hlavní směry hospodářské politiky MS Koordinuje hlavní směry hospodářské politiky MS Sdílí rozpočtové pravomoci s EP a přijímá rozpočet ES Sdílí rozpočtové pravomoci s EP a přijímá rozpočet ES Uzavírá jménem EU mezinárodní smlouvy Uzavírá jménem EU mezinárodní smlouvy Přijímá rozhodnutí v oblasti společné zahraniční a bezpečnostní politiky Přijímá rozhodnutí v oblasti společné zahraniční a bezpečnostní politiky Koordinuje aktivity MS a přijímá opatření v oblasti justice a vnitra Koordinuje aktivity MS a přijímá opatření v oblasti justice a vnitra

Institucionální rámec SF a CF Rada EU – 9 formací GAERC – Rada pro všeobecné záležitosti a vnější vztahy ECOFIN – Rada pro ekonomické a finanční záležitosti - Justice a vnitřní záležitosti - Zaměstnanost, sociální politika, zdraví a záležitosti spotřebitele - Konkurenceschopnost - Doprava, telekomunikace a energetika - Zemědělství a rybolov - Životní prostředí - Školství, mládež a kultura

Institucionální rámec SF a CF Rada EU – řízení je zajišťováno PŘEDSEDNICTVÍM (PRES - rotační předsednictví – 6 měsíců) PRES – stanoví agendu pro dané období, svolává a řídí jednání Rady Výkon – Sekretariát Rady (8 GŘ) Evropská rada (1986) – vrcholní představitelé MS a předseda EK - není legislativním orgánem - formuluje klíčové politické směry (forma tzv. závěrů PRES)

Institucionální rámec SF a CF EVROPSKÝ PARLAMENT – přímá volba zástupců Pravomoci Účast v legislativním procesu společně s Radou (finanční perspektiva) Účast v legislativním procesu společně s Radou (finanční perspektiva) Rozpočtové pravomoci Rozpočtové pravomoci Rozpočet vstupuje v platnost pouze podpisem předsedy EP Rozpočet vstupuje v platnost pouze podpisem předsedy EP EP rozhoduje o cca 50 % výdajích v ročním rozpočtu (nepovinné výdaje); předkládá pozměňovací návrhy (u povinných výdajů) EP rozhoduje o cca 50 % výdajích v ročním rozpočtu (nepovinné výdaje); předkládá pozměňovací návrhy (u povinných výdajů) Kontrolní pravomoci – aktivity orgánů EU a ES Kontrolní pravomoci – aktivity orgánů EU a ES Odvolání komisařů, resp. EK Odvolání komisařů, resp. EK

Institucionální rámec SF a CF procedura rozhodování „Tři pilíře politik EU“ I.Pilíř ES – hospodářské, sociální, občansko právní sektory II.Pilíř - SZBP III. Pilíř – policejní a justiční spolupráce v trestních věcech I. Pilíř – procedurální postupy Návrh právního aktu v kompetenci EK Návrh právního aktu v kompetenci EK (paralelně projednání v Radě a EP, procedurální kroky určuje zakládající smlouva) (paralelně projednání v Radě a EP, procedurální kroky určuje zakládající smlouva) Přijetí právního aktu v kompetenci Rady Přijetí právního aktu v kompetenci Rady COREPER (I. a II. – velvyslanci MS) – příprava jednání Rady COREPER (I. a II. – velvyslanci MS) – příprava jednání Rady Přijetí právního aktu v kompetenci EP Přijetí právního aktu v kompetenci EP Právnicko-lingvistické dokončení Právnicko-lingvistické dokončení

Institucionální rámec SF a CF v ČR Orgány Resortní koordinační skupiny (RKS) – řídí gestorská ministerstva – cíl: formulace pozice ČR k projednávané otázce / oblasti Resortní koordinační skupiny (RKS) – řídí gestorská ministerstva – cíl: formulace pozice ČR k projednávané otázce / oblasti Výbor pro EU (V-EU) – zastoupení resortů a dalších vrcholných orgánů - zodpovídá za zabezpečení implementace politiky EU v ČR Výbor pro EU (V-EU) – zastoupení resortů a dalších vrcholných orgánů - zodpovídá za zabezpečení implementace politiky EU v ČR Vláda – určování otázek národního zájmu ve smyslu formulace a plnění politik EU Vláda – určování otázek národního zájmu ve smyslu formulace a plnění politik EU Parlament – bere na vědomí, příp. schvaluje klíčové rámcové pozice ČR Parlament – bere na vědomí, příp. schvaluje klíčové rámcové pozice ČR