Veřejné zakázky Robert Páleník Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0280 1 Podpora odborných praxí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
VŠFS správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Zákon č.137/2006 Sb. o veřejných zakázkách Shrnutí.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Robert Páleník
Zadávání veřejných zakázek. Právní úprava zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, transponuje evropské směrnice v současnosti je v mezirezortním.
Pravidla výběru dodavatelů při pořizování zboží a služeb z prostředků finanční podpory OP VK Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Robert Páleník
Studijní blok č. 4 Jana Soukopová
ROP NUTS II SEVEROVÝCHOD
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Novela zákona o veřejných zakázkách Porada s ekonomy neškolských příspěvkových organizací Jihomoravského kraje Mgr. Michal Lipovský.
Výběr dodavatele, veřejné zakázky. Legislativa, informace Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Důležité.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Pokyn NKM k VZMR financovaných z EHP a Norských fondů Česko-norský výzkumný program CZ09 Czech-Norwegian research programme CZ09 Ministerstvo.
Seminář pro žadatele k 49. výzvě IROP „Deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování II." Zadávání a kontrola veřejných zakázek.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ (zvláštní část) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Projekt „Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Zadávání veřejných zakázek Ing. Jana Nedrdová Ústí nad Labem,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Hodnocení ve veřejných zakázkách
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Veřejné zakázky Robert Páleník Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU u budoucích zaměstnavatelů

2 Obsah 1.Proč zadávat? 2.Souvislosti s EU, základní principy a legislativa 3.Ekonomické dopady 4.Zadavatel 5.Definice veřejné zakázky 6.Zadávací podmínky 7.Kvalifikace 8.Druhy zadávacích řízení + průběh 9.Přezkum zadávání veřejných zakázek

3 I. Otázka k diskuzi ??? Co je to vlastně veřejná zakázka? Jaké jsou důvody (ekonomické…) existence regulace v oblasti zadávání veřejných zakázek? Jaký je cíl regulace?

4 Principy zadávání Smlouva o fungování EU: článek 2 – vytvoření společného trhu! článek 12 – princip nediskriminace článek 28 – volný pohyb zboží článek 43 – svoboda usazování článek 49 – volný pohyb služeb

5 Principy (2) Ideje Smlouvy o založení ES (SFEU) promítnuty do sekundární legislativy (směrnic) => základní zásady zadávaní VZ (§ 6 zákona): Princip zákazu diskriminace, Princip stejného zacházení, Princip transparentnosti. (vzájemné uznávání, proporcionalita)

6 Legislativa 2004/18/ES (klasická) 2004/17/ES (sektorová) Směrnice rady (92/13/EHS a 89/665/EHS – přezkumné směrnice – minimální požadavky na systémy přezkumu zadávání VZ v členských státech) transponováno zákonem č. 137/2006 Sb., o VZ, a zákonem č. 139/2006 Sb., koncesní zákon

7 Ekonomické dopady Podíl VZ na HDP v zemích EU cca % 16 % VZ nadlimitních, tj. 2,6 % HDP EU 15 Vnitřní trh – vliv na růstový potenciál firem, zvyšování konkurenceschopnosti evropských producentů na celosvětovém trhu (globalizace) Efektivnost výdajů na VZ a deficity veřejných rozpočtů

8 Zadavatel Veřejný Dotovaný Sektorový + sdružení zadavatelů centrální zadavatel (zadává za několik veřejných zadavatelů)

9 Veřejný zadavatel ČR státní příspěvková organizace územní samosprávný celek + příspěvkové organizace „veřejnoprávní subjekt“ (koncept „body governed by public law“)

10 Dotovaný zadavatel 1.VZ z více než 50 % financována z veřejných zdrojů nebo 2.VZ s financováním z veřejných zdrojů přesahujícím 200 mil. Kč postupuje jako veřejný zadavatel tj. nikoliv zadavatel „z principu“, ale jen pro daný případ, zakázku (firmy)

11 Sektorový zadavatel uplatnění dominantního vlivu veřejným zadavatelem NEBO má oprávnění poskytující zvláštní nebo výhradní práva + vykonává relevantní činnost dle § 4

12 Definice VZ (1) (§ 7): Veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Veřejná zakázka, kterou je zadavatel povinen zadat podle tohoto zákona,musí být realizována na základě písemné smlouvy. Obecně přijímaná definice neexistuje! Co znamená slovo zakázka…(?) Proces začínající uveřejněním a končící uzavřením smlouvy. Znakem je vztah zadavatele a vybraného uchazeče (úplatnost). Zadávací právo tedy upravuje jen mechanismus výběru dodavatele, nikoliv předchozí fáze (rozhodování o uskutečnění projektu a jeho parametrech – vyjádření potřeb) ani následné fáze (plnění ze smlouvy) => vztah k principům 3 E (rozpočtová pravidla, finanční kontrola)

13 Veřejná zakázka (2) VZ je od 1.- Kč Dělení podle předpokládané hodnoty: nadlimitní / podlimitní / VZ malého rozsahu Dělení podle předmětu: dodávky / služby / stavební práce

14 VZ podle předpokládané hodnoty NADLIMITNÍ Dodávky a služby:Stavební práce: ,- Kč ČR, státní p.o., MO ČR pro ,- pro vymezené zboží všechny zadavatele ,- Kč územní samospr. celky a jejich p.o., „veřejnoprávní subj.“, MO ČR pro nevymezené zboží ,- Kč sektorový zadavatel PODLIMITNÍ (zjednodušené zadávací řízení) Dodávky a služby: od 1 mil. do limitů pro nadlimitní Stavební práce: od 3 mil. do limitů pro nadlimitní (1 mil. od 2014 ?) možnost použití zjednodušeného podlim. řízení (u st. prací do PH 10 mil.) VZ MALÉHO ROZSAHU nedosahují limitů pro podlimitní – dodržení zásad

Zadávací podmínky 1.Zadávací dokumentace Podrobné vymezení předmětu. Pomocí technických podmínek (normy, technické popisy, požadavky na výkon a funkci) 2.Obchodní podmínky Minimální požadavky na obsah návrhu smlouvy. Obvykle předepsaný návrh smlouvy. 3.Kritéria hodnocení (cena x ekon. výhodnost) 4.Kritéria kvalifikace uchazečů (kv. doku.) Zápatí prezentace15

Kvalifikace dodavatelů 1.Základní kvalifikační předpoklady 2.Profesní kvalifikační předpoklady 3.Prohlášení o ekonomické způsobilosti 4.Technické kvalifikační předpoklady Běžně jako součást nabídky (užší ř. žádost) Kritéria na osobu dodavatele – způsobilý k plnění veřejné zakázky Zápatí prezentace16

17 Druhy zadávacích řízení Otevřené řízení (základní druh) Užší řízení (základní druh) Jednací řízení s uveřejněním (veřejný zadavatel jen za splnění podm. + sektorový zákl. druh) Jednací řízení bez uveřejnění (jen za splnění určitých podmínek) Soutěžní dialog (jen zvláště složité VZ) Zjednodušené podlimitní řízení (podlimitní VZ, u staveb jen do 20 mil. Kč)

Povinnost předběžného oznámení Formulářem ve Věstníku (TED) Každá nad i podlimitní VZ Veřejný zadavatel Základní informace o VZ + odůvodnění účelnosti zakázky! Min. 1 měsíc před zahájením zadávání Zápatí prezentace18

19 Otevřené a užší řízení Otevřené řízení: oznámení ve Věstníku (TED); mohou podat nabídku všichni dodavatelé Užší řízení: oznámení ve Věstníku (TED); I.Fáze- zájemci podávají žádost o účast (prokazují kvalifikaci) II.Fáze – zadavatel vyzve k podání nabídky zájemce kteří splnili kvalifikaci (zužování počtu zájemců omezeno + zákaz losování ) Současně se zahájením na profil odůvodnění zakázky! 1)odůvodnění účelnosti zakázky 2)odůvodnění technických podmínek 3)odůvodnění obchodních podmínek 4)odůvodnění kvalifikačních kritérií 5)odůvodnění hodnotících kritérií

20 výjimečný způsob zadávání za splnění podmínek (např. urgentní, vícepráce do 20 % ceny, technická neslučitelnost…) písemná výzva k jednání jednání možné event. i s více zájemci Jednací řízení bez uveřejnění

21 Jednací řízení s uveřejněním První fáze obdobná jako u UŘ (žádosti o účast) K podání nabídky vyzve min. 3 Na rozdíl od OŘ a UŘ se o nabídkách dále jedná (cena, další podmínky)!!!!

22 Zjednodušení podlimitní řízení výzva nejméně 5 zájemců (neopakovat) současně uveřejnit elektronicky na „profilu zadavatele“ musí přijmout i jiné nabídky, než od oslovených!

23 Další postup v řízení I.Otvírání obálek s nabídkami (komise) II.Posouzení kvalifikace (ne UŘ, proběhlo v I.kole) III.Posouzení nabídky z hlediska splnění zadávacích podmínek hodnotící komisí (mimořádně nízká NC – zdůvodnění; vysvětlení nabídky) IV.Hodnocení nabídek hodnotící komisí (kritéria v oznámení ZŘ) V.Přidělení VZ (rozhodnutí zadavatele a oznámení všem) VI.Uzavření smlouvy / Zrušení VZ VII.Uveřejnění výsledku ve Věstníku (TED) a dále na profilu zadavatele: uveřejnění smlouvy, uveřejnění realizační ceny, uveřejnění významných subdodavatelů

24 Stupně systému přezkumu řízení o námitkách - zadavatel správní řízení před UOHS – I. st. řízení o rozkladu (předseda UOHS ) – II. st. (15 dnů) správní žaloba ke Krajskému soudu v Brně (2 měsíce) kasační stížnost k NSS (2 týdny) ústavní stížnost (60 dnů) správní řízení správní soudnictví Evropský soudní dvůr řízení o porušení smlouvy - EK

25 Zdroje web UOHS (info MMR ČR) (Věstník VZ - uveřejňovací místo ČR) (uveř. místo EU) (info portál EU)

DÍKY ZA POZORNOST !!! 26 Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU u budoucích zaměstnavatelů Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/