Co je to stupnice a tónina?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Mollové stupnice s béčky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Advertisements

Název Durové stupnice s béčky Předmět, ročník
Co je to divadlo, kde se hraje, zpívá a tančí?
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Stavba kostry člověka l
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
1.r.2.r.3.r.4.r.5.r.6.r.7.r. Hra na klavír Hudební nauka Skupinová interpretace 1111 Učební plán hry na klavír hudebního oboru ZUŠ.
Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název Notopis 1 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Stupnice Štěpánka Kubínová.
Název Durové stupnice s křížky Předmět, ročník
Název Mollové stupnice s křížky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Název Klaviatura a enharmonické tóny Předmět, ročník
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Částice látek Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Čeleď brukvovité Přídopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Znaky dvouděložných a jednoděložných rostlin
Hudební renesance v Čechách
kapitoly z dějin hudby zábavné rock and roll
Co je to kánon a fuga? Hudební výchova
Hudba 20.století, DODEKAFONIE
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
kapitoly z dějin hudby zábavné jazz – Éra swingu
Převody jednotek objemu
Převody jednotek délky
Název Kvintakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Polovodičová dioda Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Název Septakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Muzikál Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Co je to akord? Hudební výchova
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
lidová píseň Hudební výchova
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Mgr. Lenka Rohanová Fyzika Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
O skladatelských technikách Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Trajektorie a dráha Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Typy právní kultury Občanský a společenskovědní základ
Socializace Občanský a společenskovědní základ
Autor: Mgr. Lenka Rohanová
malý exkurz do dějin hudební akustiky
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl, 9. května 1181, Litomyšl Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název: Hudební slovník 15. část.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_05_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Akord, terciová skladba akordu Základní škola.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
POP Ventrubová Eva Kvarta.
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Stupnice Tematická oblast
BOUŘE Prezentace o skladbě+obraze….
Co je to kantáta a oratorium?
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/10
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
HUDEBNÍ VCÝHOVA – 7. ročník
Tóniny Tematická oblast
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
HUDEBNÍ VÝCHOVA STUPNICE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Co je to stupnice a tónina? Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Hudební výchova Co je to stupnice a tónina? Autor: Mgr. Michal Mynář

Co je stupnice? Jednoduchá odpověď: A kolik je těch tónů? Řada tónů uspořádaná podle nějakého pravidla. A kolik je těch tónů? No, různě, někdy 5 a někdy třeba 12, ale nejčastěji 8. A jaké je to pravidlo? No, taky různé, většinou jde o uspořádání tónů a půltónů – ale pojďme raději na další stránku, tam se to pěkně ukáže … Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

Představ si schody do sklepa, které mají stupně různé výšky stupnice se skládá s tónů a půltónů Abys neupad, musíš si pamatovat, který schod je malý a který velký durová stupnice má po třech celých tónech půltón a po dalších třech celých tónech zase půltón Jenže schody do sklepa jsou jenom jedny a stupnic je mnoho a s různými pravidly – hudebník má co dělat, aby někde v hudebním světě „neupadl“! Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

Stupnice typické pro evropu durová stupnice tu už jsme viděli – 8 tónů (1 1 1 ½ 1 1 1 ½ ) mollová stupnice aiolská 8 tónů (1 1 ½ 1 1 ½ 1 1 ) mollová stupnice harmonická 8 tónů (1 1 ½ 1 1 ½ 1½ ½ ) mollová stupnice melodická 8 tónů (1 1 ½ 1 1 1 1 ½ ) a shora (1 1 ½ 1 1 ½ 1) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

Cvičení: všechny stupnice od „d“ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

Zkontrolujte si výsledek: durová (d e fis g a h cis d ) mollová aiolská (d e f g a b c d ) mollová harmonická (d e f g a b cis d ) mollová melodická nahoru (d e f g a h cis d) mollová melodická dolů (d c b a g f e d) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

tónina to jsou vlastně všechny tóny stupnice, resp. skladby – říkáme, že skladba je např. v tónině G-dur, nikoliv ve stupnici G-dur první tón stupnice je pro nás opora – říkáme mu „tónika“ a obvykle na něm skladba končí i vy máte cit pro tóniku – dozpívejte závěr: Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

A pro zpestření na závěr toto je chromatická stupnice (12 tónů) ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ ½ toto je celotónová stupnice (7 tónů) 1 1 1 1 1 1 1 a toto je pentatonická stupnice (5 tónů) 1 1½ 1 1 1½ („procházka po černých klávesách“) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů

Použité zdroje ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2003, 199 s. ISBN 80-86385-21-3 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů