Ohrožené skupiny na trhu práce ageismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
Advertisements

Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Evropský sociální fond v ČR
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Koncepce péče o staré občany
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Význam agenturního zaměstnávání pro flexibilitu pracovního trhu
Imigranti na trzích práce v EU
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
NEZAMĚSTNANOST.
REGIONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM O UPLATNITELNOSTI ABSOLVENTŮ NA TRHU PRÁCE TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKOU UNIÍ A ČESKOU REPUBLIKOU.
Stáří jako sociální událost
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková Porovnání vývoje trhu práce v zemích V4.
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Nezaměstnanost.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Konference Net ZP – Síť péče o osoby se zdravotním postižením Včasná pracovní diagnostika pro tělesně postižené CZ.1.04/5.1.01/B Mgr. Martin Korych.
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Ohrožené skupiny na trhu práce
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Služby, projekty a práce s nezaměstnanými Aktivní politika zaměstnanosti v ČR.
( vzdělanostní struktura obyvatel )
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Informační a poradenské středisko Mgr. Jindřiška Dvorská Mgr. Markéta Severinová.
Politika zaměstnanosti Krajská pobočka v Olomouci.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Podnikání a zemědělství.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti Oblast rovných příležitostí žen a mužů PhDr. Ivana Štrossová Havlíčkův Brod, 23. dubna.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
Zítra v práci – inovace CZ.1.04/2.1.01/E Karlovy Vary Síť mateřských center Rut Kolínská.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Makroekonomické aspekty demografického vývoje doc. Ing. Miroslav Kuře, CSC., Ing. Lucie Marková, Ph.D. SVŠES.
Politika pracovního trhu
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Z0027 Geografická analýza trhu práce
Regionální projekty krajské pobočky ÚP ČR v Ústí nad Labem
Charakteristika a vývoj plzeňského kraje
Studijní obor: Sociální činnost
Rozbor schémat kompenzace příjmu v nezaměstnanosti
Teorie a politika pracovního trhu
SPP728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými podzim 2010
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Kontaktní pracoviště v Mostě
Význam agenturního zaměstnávání pro flexibilitu pracovního trhu
Prorodinné aktivity Olomouckého kraje
Transkript prezentace:

Ohrožené skupiny na trhu práce ageismus 21. Listopad 2011

Prognózy BRUSEL / 14:23, 07. 07. 2010 „Podle prognóz se má v Evropě počet lidí v důchodu ve srovnání s těmi, kteří jejich důchody financují, do roku 2060 zdvojnásobit“ V roce 2008 připadali 4 lidé v produktivním věku (15–64 let) na každého občana EU ve věku 65 a více let. Do roku 2060 by měl podle průzkumů tento poměr klesnout na 2:1 (evropský komisař pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování László Andor) Střední prognóza ČSÚ – 2050 – zdvojnásobení počtu obyvatel ve věku 65 let Zátěž pro zdravotnictví, systém starobních a invalidních důchodů + podstatné změny na trhu práce (nabídka pracovní síly) "Máme na výběr mezi chudšími důchodci, vyššími důchodovými příspěvky, nebo lidmi, kteří budou pracovat více a déle.

Věková struktura populace ČR Pramen: Stratilová podle VŠPS 2002 - 2007 , 2008 K 31.12. 2008 – 21,04 %, 2009 – 20,8 %, ČSÚ, Statistické ročenky

Podíl 50-64 letých na celkové pracovní síle Pramen: Stratilová podle VŠPS 2002 - 2007 , 2008

Pramen: ČSÚ

Průměrný věk odchodu do důchodu (2008) EU (27) 61,4 EU (25) 61,3 EU (15) 61,5 ČR 60,6 % Min FR 59,3 (Malta, Chorvatsko) Max Island 64,4 (Norsko, Švédsko, Nizozemí) V roce 2008 byl průměrný věk odchodu do důchodu v Evropské unii 61,4 roku, přitom v Japonsku to bylo 70 let a v USA, největší ekonomice světa 65 let. Zdroj: Eurostat, Average Exit from the Labour Market

Důvod pro setrvání v zaměstnání Ekonomická motivace (nárok a úroveň důchodů, omezení výše předčasných důchodů, souběh důchodů a pracovní činnosti, apod..) V ČR pouze motivace na straně nabídky x zaměstnavatelé Potřeba kontaktu s lidmi Potřeba užitečnosti

Pozice starších osob na PT Ohrožené skupiny Růst nezaměstnanosti Lidský kapitál Charakteristiky – Diskriminace „Ageismus je ideologie založená na sdíleném přesvědčení o kvalitativní nerovnosti jednotlivých fází lidského životního cyklu manifestovaná skrze proces systematické, symbolické i reálné stereotypizace a diskriminace osob a skupin na základě jejich chronologického věku a/nebo na jejich příslušnosti k určité generaci.” (Vidovicová, VÚPSV)

Nezaměstnanost starších osob

Zaměstnanost – muži (2009)

Zaměstnanost – ženy (2009)

Vývoj zaměstnanosti starších osob

Lidský kapitál Charakteristika starších osob Nízká informační gramotnost Znalost cizích jazyků Negativní přístup většiny starších pracovníků k dalšímu vzdělávání Zdravotní stav, Postoj k práci X Vyšší zodpovědnost a loajalita Spolehlivost Nižší fluktuace, časová flexibilita

Vzdělanostní struktura

Vzdělanostní struktura podle krajů

Vzdělanostní struktura - kraje

Informační gramotnost

Mzdy

Postoje zaměstnavatelů ke kvalifikaci starších zaměstnanců Preferují aktuálnost vzdělání a praxe Neochota investovat prostředky do vzdělávání zaměstnanců v předdůchodovém věku „Bylo vám už padesát? Tak to máte smůlu“ (Brněnský deník 18. 5. 2007: 10)

Strategie nezaměstnaných „ti, kdo ztratili svá zaměstnání v důsledku propouštění (jako přebyteční), ji nacházejí obtížněji než ti, kdo ze svého posledního zaměstnání odešli dobrovolně“ (Mareš, Sirovátka, 2003) Předčasný odchod do starobního důchodu se stává individuální strategií, jak se vyhnout nezaměstnanosti, nebo firemní politikou, jak se „zbavit“ starších zaměstnanců (Vidovicová, 2006) TPSD se zvyšuje 2001 (220 tis.), 2009 (380 tis.)

Sociální exkluze osob starších 50 let z trhu práce Problém dlouhodobé nezaměstnanosti, neúčinná APZ – kvóty – 25 % uchazečů, poddimenzování systému Dle ÚP – nejrizikovější skupiny (zejména u kumulace handicapů)

Vznik nezaměstnanosti starších osob podle teorie LK Nedostatek motivace se vzdělávat Další snížení lidského kapitálu

Politika trhu práce a zaměstnanosti Zákon č. 435/2004 Sb: Starší 50 let jsou řazeni mezi skupiny, které potřebují zvýšenou péči Nárok na delší podpůrčí dobu v nezaměstnanosti

Politika stárnutí populace Národní program přípravy na stárnutí 2008-2012 http://www.mpsv.cz/cs/5045 Rada vlády pro seniory – vytvořit podmínky pro zdravé a aktivní stáří a aktivní zapojení osob do ekonomického a sociálního rozvoje společnosti. Strategické směry Aktivní stárnutí Prostředí a komunita vstřícná ke stáří Zlepšení zdraví a zdravotní péče ve stáří Podpora rodiny a pečovatelů Podpora participace na životě společnosti a ochrana lidských práv

Přístup státu k řešení kvalifikace ÚP, APZ Další vzdělávání (zaměstnavatelé x osoby starší 50let x stát) Flexibilita

Politika zaměstnanosti – shrnutí problémů Nedostatečně účinná APZ vůči starším uchazečům Nízké využívání forem částečných úvazků Skupině starších 50 let není v legislativě s výjimkou zákona o zaměstnanosti věnována pozornost Nízká účast na vzdělávání (nízká motivace a sebedůvěra) Chybějící finanční stimuly pro zaměstnavatele, upřednostňování mladších pracovníků VUPSV, 2007 http://www.duchody-duchodci.cz/predcasny-duchod-privydelek.php

Hlavní směry VZDĚLÁVÁNÍ STARŠÍCH OSOB EKONOMICKÉ ZVÝHODNĚNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ STARŠÍCH OSOB – snížení odvodů zaměstnavatelů, dotace při zaměstnání nez. SO, umožnění zkrácení pracovní doby bez vlivu na výši budoucího důchodu, zvýhodnění přesluhování

Dobrá praxe – (zaměstnavatelé) Vzdělávání starších zaměstnanců Úprava pracovních podmínek starších zaměstnanců

Podpora zaměstnavatelů

Podpora zaměstnávání + CŽV http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_remr.pdf

Děkuji za pozornost 

Ohrožené skupiny na trhu práce fyzické osoby se zdravotním postižením, fyzické osoby do 20 let věku, těhotné ženy, kojící ženy a matky do devátého měsíce po porodu, fyzické osoby pečující o dítě do 15 let věku, fyzické osoby starší 50 let věku, fyzické osoby, které jsou vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než 5 měsíců a fyzické osoby, které potřebují zvláštní pomoc.