Dormance.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Použitý zdroj: Biologie rostlin, pro gymnázia, Lubomír Kincl
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
Jak se rostliny přizpůsobily
VĚDOMOSTNÍ TEST anatomie a morfologie nahosemenných rostlin Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Regulátory rostlinného růstu
Interakce 2,4-D a etylénu v růstu tabákové BY-2 suspenze
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
Exogenní geologické děje
Cytokininy Cytokininy odvozeny od cytokinesis
Zpracovali: Eva Machynková, Standa Dryják
Fytohormony Zástupci nejdůležitějších skupin růstových regulátorů
NázevRůst rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika AnotaceVýklad s testem, lze použít i jako materiál k samostudiu Klíčová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Strom po celý rok Jaro Léto Podzim Zima Adam Škoda Kalendář.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Témata pro studentské eseje:
Princip, jednotlivé fáze
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
LIDÉ A ČAS KALENDÁŘNÍ ROK.
Ethylén Plynný hormon Objevil D. Neljubov (1901) – inhibice etiolovaných rostlin svítiplynem, identifikoval ethylen-triple response H. Cousins – 1910 –
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Jiří Kec,Pavel Matoušek
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Senescence.
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Růst a vývoj rostlin.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Roční období Název školy:
Přírodní látky Hormony –různé chem. látky, ovlivňují živé buňky a procesy v nich – řídí a ovlivňují činnost buněk –rostlinné hormony = fytohormony – řídí.
Stromy po celý rok Veronika Prouzová.
VYUŽITÍ EXPLANTÁTOVÝCH KULTUR
Otázky k přednášce 1. 1.Jaké jsou charakteristické vlastnosti rostlin na rozdíl od živočišných organismů na úrovni buňky, pletiva a celého organismu? Jaký.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
ABA Kyselina abscisová, též v minulosti zvaná abscisin II nebo dormin, někdy označovaná zkratkou ABA (z angl. Abscise Acid) jeinhibiční fytohormon, zpomaluje.
Faktory ovzduší Klimatické faktory Antropogenní znečištění.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Části stromů Strom v ročních obdobích Význam zeleně pro člověka
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - TEPLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ROČNÍ OBDOBÍ VY_32_INOVACE_1C_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Rodinná a Občanská výchova Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Rostliny.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
BUŇKA – základ všech živých organismů
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
STŘÍDÁNÍ ROČNÍCH OBDOBÍ
Generativní množení hrnkovek
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
DUM I. / 15. roční období Bc. Zdeněk Klíma.
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
4. Buňky.
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Transkript prezentace:

Dormance

Dormance Dormance (z lat. dormans, spící) je souhrnné označení pro přechodné zastavení nebo omezení fyziologických procesů v živých organismech. Hlavní význam je v úspoře energie, která pomáhá organismu nepříznivé období přežít. Může být vyvolána geneticky i vnějšími vlivy, zejména nepříznivým počasím. Dormance u rostlin znamená preventivní zastavení růstu v nepříznivém období roku. Je řízena biologickými „hodinami“ a reaguje na teplotu, zkrácený sluneční svit nebo nízké vodní srážky. Velmi důležité při vernalizaci – nízké teploty zastaví růst a dochází k defirenciaci vzrostných vrcholů v květní. Týká se hlavně pupenů u listnatých stromů, může ale probíhat diferenciace a zakládání listů a květů. Pupeny mají nízký obsah RNA, nízkou respiraci. Dělí se na: 1)Exodormanci – způsobena vnějšími faktory prostředí 2)Endodormanci – způsobena endogenními faktory – pravděpodobně fytohormony (ABA? v korelaci a cytokininy a gibereliny) Vstup pupenů do dormance ovlivněn zejména délkou dne a nízkými nebo i vysokými teplotami – krátký/dlouhý den. Závisí rovněž na stáří rostliny – starší vstupují do dormance dříve. Celková doba dormance velmi různá – většinou začíná v září a končí v prosinci až lednu - třešně kvetou v teple na vánoce. Dormance, ABA, gibereliny, teploty.

Dormance Proces dormance je možné rozdělit do následujících fází: a)Predormance - pupeny vstupují do dormance,  konc. ABA b)Pravá dormance – od října do prosince, vliv nízkých, obsah ABA klesá. c)Postdormance – pupeny vystupjí z dormance. Predormance, pravá dormance, postdormance, ABA. Dormance pupenů u šeříku 3

Dormance Teplota a odpočinek pupenů periodicky se vracející horko (tulipány, hyacinty), neklíčí při vysokých teplotách a při predormonaci a postdormonaci musí cibule projít nízkými teplotami periodicky se vracející chlad – neraší při nízkých teplotách, většinou vysokých teplotách > 30oC, dormance při normálních teplotách většina rostlin – horké suché léto a chladná zima – klíčení ve středních teplotách, vysoká i nízké teplota navozují dormanci Dormance semen znamená inhibici klíčení, i když jsou pro ně vhodné podmínky. Zahrnuje jednak vnitřní (genetickou) inhibici klíčení, jednak vnější inhibici neprodyšným obalem. Dormance, pupeny, semena, inhibice klíčení. 4

Biochemické změny při senescenci Ethylen je primárním regulátorem abscise společně s auxinem (ten funguje jako supresor), supraiptimální koncentrace auxin stimulují produkci ethylenu a používají se jako defolianty (2,4,5-T, Vietnamské válka) Listová abcise ve 3 fázích: Fáze udržování listů – existuje gradient auxinů z čepele do řapíku a odlučovací vrstvičky necitlivá k ethylenu – neprobíhá senescence, list funguje normálně. Aplikace exogenního auxin na řapík odříznutého listu oddálí opad. Fáze indukce opadu – redukce auxinového gradientu nebo jeho reverze vyvolá listovu senescneci a tvorbu odlučovací vrstvičky – ošetření defolianty urychluje senescenci a opad (ethylen, desikanty – metoxuron, chlorečnan hořečnatý, 2-chloethylfosfonová kys.) Fáze opadu – zcitlivělé buňky odlučovací vrstvičky jsou citlivé na malé koncentrace endogenního ethylenu a syntetizují celulasy a další hydrolytické enzymy → opad listů Obrovské využití v zemědělství – Ethrel, Ehephon – urychlování opadu plodů a květů, blokování opadu (Ag+, AVG, CO2, 1-methylcyclopropen (EthylBloc®) – řezané květiny, u plodů ochrana před opadem – ostřik NAA – posun o 2-6 týdnů ABA – rovněž reguluje abscisi, ale pouze u několika druhů, primární hormon je etylén. ABA je ale zapojena v senescenci – stimuluje degradaci chlorofylu – stimulace degradace DNA a proteinů – hydrolasy, není závislé na ethylenu, ABA je primárním impulsem Senescence, etylen, auxin, ABA, hydrolasa. 5

SOUHRN Dormance je dočasné zastavení viditelných projevů růstu rostlin. Nezbytnost odolat nízkým nebo vysokým teplotám vedla u rostlin k vytvoření životní cykličnosti, v níž se střídají období růstové aktivity a období klidu. Klíčové jsou dormance pupenů, cibulí a semen. V dormanci jsou zapojeny rostlinné hormony, zejména kys. abscisová (ABA) Dormance, rostlinné hormony, ABA