Studium ultrazvukových vln

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Advertisements

=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
Akustika.
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Základy sdělovací techniky
Ultrazvuk a Dopplerův jev
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
OPTIKA.
Elektromagnetické vlny
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ultrazvuk Zdenka Suchánková 2.u.
37. Elekromagnetické vlny
nastává při vzájemném pohybu zdroje zvuku a pozorovatele pozorovatel slyší jinou frekvenci než zdroj vydává CHRISTIAN JOHANN DOPPLER ( ) –rakouský.
Elektronické dálkoměry
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Elektromagnetické vlnění
OHYB VLNĚNÍ.
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhZvukové jevy.
(principy přístrojů CW, PW, CDI, ...)
Zvuk.
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Vlastnosti elektromagnetického vlnění
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Ultrazvuk X Infrazvuk.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Slyší neslyšitelné - Zvířata používají sonary
Elektromagnetické záření 2. část
VY_32_INOVACE_B3 – 01 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Ultrazvuk Tomáš Vaculík.
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
Programovatelné automaty ultrazvukové snímače 08
VY_32_INOVACE_PSYPS12460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Mikrovlny - chování mikrovlnného elektromagnetického záření
VY_32_INOVACE_6C-7 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Vlastnosti elektromagnetické vlny Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 19.
Dopplerův jev a vzduchová dráha
ULTRAzvuk Lia Roubínková I.A.
Dopplerův jev a vzduchová dráha
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELIII ANTÉNY Obor:Elektrikář.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Rychlost, měření rychlosti. Rychlost je charakteristika pohybu, která nám sděluje, jakým způsobem se mění polohu hmotného bodu vektorová fyzikální veličina.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
O DRAZ ZVUKU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Ultrazvuk Mario Šalanský SEPTIMA 2009/2010. Obecné informace o ultrazvuku Jako ultrazvuk označujeme jakýkoli zvuk s frekvencí vyšší než 20 kHz Pro člověka.
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Měření rychlosti zvuku
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Vlny Přenos informace? HRW2 kap. 16, 17 HRW kap. 17, 18.
Dopplerův jev a jeho využití v medicíně
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Druh učebního materiálu Pro koho je materiál určen
Transkript prezentace:

Studium ultrazvukových vln Marie Kvasnicová, Gymnázium Botičská Jiří Záhora, Gymnázium Boženy Němcové Jakub Slížek, Gymnázium Děčín

Ultrazvukové vlny vlny nad 20kHz – neslyšíme to odraz, lom, difrakce či disperze postupné podélné vlny disperze – rozptyl difrakce – lom y – okamžitá odchylka ym – amplituda (maximální výchylka) x – vzdálenost od počátku vlnění c – rychlost zvuku t – teplota vzduchu (v druhé rovnici, v té první to je čas)

Vznik ultrazvukových vln přítomnost molekul + dostatečná energie → pohyb → zvuk v dokonalém vakuu se zvuk nemůže šířit, protože neobsahuje žádné molekuly čím vyšší dodaná energie, tím vyšší intenzita intenzita (tlesknutí rukama)

Sonar SOund Navigation And Ranging na principu radaru, používá ultrazvuk vysílač a přijímač přijatý signál určí povahu odraženého vlnění od zkoumaného objektu užití především pod vodou , protože rádiové vlny mají pod vodou výrazně menší dosah než na souši a zvuk naopak větší – stabilnější signál  echolokace netopýrů a kytovců

Rozsah využití ultrazvuku příroda, orientace v prostoru průmysl, zkoumání materiálových vad medicína

Příklady využití v medicíně a průmyslu když je prostředí hustší, signál se pohybuje rychleji – má větší intenzitu ultrazvuk – přístroj, který vysílá vlnění o vysoké frekvenci, zachytává vlnění odražené strukturami těla → obraz zjišťování vad výrobků – signál se změní, když se dostane do dutiny – praskliny, vzduchové prostory

Měření a možné jevy Dopplerův efekt úhel dopadu = úhel odrazu

Dopplerův efekt změna frekvence a vlnové délky přijímaného oproti vysílanému signálu vzniká pohybem vysílače nebo přijímače f1 – při pohybu přijímače, přijímá přijímač f2 – při pohybu vysílače, přijímá přijímač f0 – vysílá zdroj

Dopplerův efekt číslo měření s (m) t (s) v (m/s) f0 (kHz) f1 (kHz) 3,60 0,28 39,98 39,95 0,03 2 2,90 0,34 39,99 39,94 0,05 3 2,50 0,40 40,00 4 5,40 0,19 0,01 5 4,60 0,22 40,02 0,04 6 6,90 0,14 40,05 40,07 0,02 7 4,50 40,03 40,06 8 40,09 0,06 40,08 9 2,40 0,42 40,04 40,10 10 7,40

Úhel dopadu = úhel odrazu ověření pravdivosti výroku číslo měření 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 α (°) 40 β (°) 90 80 70 60 50 30 20 i (V) 1,30 1,00 1,50 2,10 2,90 3,15 3,30 2,85 2,65 1,55

To jest vše  Děkujeme za pozornost!