Aktivní politika pracovního trhu – zásady a typy opatření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Nezaměstnanost.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Evropský sociální fond v ČR
Příležitost dělá(t) zaměstnance
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
JPD 3 CZ / /0370 Posílení konkurenceschopnosti pražských podnikatelů v programech zahraniční rozvojové spolupráce Evropských společenství.
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Možnosti monitoringu pracovního trhu v systému práce ÚP ČR: Současný stav a výhledové možnosti Josef Pitner, ÚP JmK Brno, Projekt OP LZZ „Aktivní.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
ÚŘAD PRÁCE.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Jak se pozná sociální podnik
Podpora částečných úvazků?
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 7 Politika zaměstnanosti v ČR (2/2)
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Státní politika zaměstnanosti
Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát I.K.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Podpora zaměstnanosti v Jihočeském kraji
Aktivní politika zaměstnanosti Cíle aktivní politiky zaměstnanosti Prosazování rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou na pracovním trhu, zejména.
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Naše zkušenosti a výsledky v dosavadní projektové činnosti v oblasti řešení problémů nezaměstnanosti a podpory uchazečů o zaměstnání uplatnit se na.
Regulace nezaměstnanosti. Stručný přehled vývoje politiky zaměstnanosti  Keynesiánský přístup  Stimulace agregátní poptávky  Regulace mezd  Měnová.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Služby, projekty a práce s nezaměstnanými Aktivní politika zaměstnanosti v ČR.
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Poradenství poskytované úřady práce.  Poradenství pro zaměstnavatele  Výběr uchazečů  Poskytování informací  Další  Poradenství pro nezaměstnané.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Informační a poradenské středisko Mgr. Jindřiška Dvorská Mgr. Markéta Severinová.
Flexibilní formy práce Aktivní politika zaměstnanosti – modul Ia.
Politika zaměstnanosti Krajská pobočka v Olomouci.
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová Jeronýmovy dny.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Proč by měl dát zaměstnavatel šanci pracovat člověku po ukončení léčby aneb legislativou dané motivační nástroje Hana Potměšilová 23. října 2015, PRAHA.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Politika pracovního trhu
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
JAK VYUŽÍT SLUŽEB ÚŘADU PRÁCE Mgr. Ivona Černohausová
Strategie sociálního začleňování ve vybraných oblastech
Rozbor schémat kompenzace příjmu v nezaměstnanosti
Teorie a politika pracovního trhu
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
SPP728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými podzim 2010
Ekonomika malých a středních podniků
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Nezaměstnanost.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Kariérové poradenství a podnikavost
Transkript prezentace:

Aktivní politika pracovního trhu – zásady a typy opatření Politika zaměstnanosti a pracovního trhu Přednáška č. 7

Workfare Dva základní charakteristické rysy: Pracovní náplň, dávku si musí odpracovat; donucení, riziko ztráty sociální dávky nebo její redukce, „nové nabídky“, jež nelze odmítnout, nedobrovolný charakter. Pracovní požadavky jsou nejčastěji kladeny na příjemce dávek sociální pomoci (nemají nárok na dávky z pojištění) dlouhodobě nezaměstnané a mladé. Propojuje politiku trhu práce se systémem sociální pomoci.

Workfare Příklad: francouzský systém – mladí do 25 let nemají nárok ani na dávky sociální pomoci, důvodem je obava z rozvoje kultury závislosti. Workfare interpretován také jako prevence sociální exkluze. V centru pozornosti stojí strukturální příčiny vyloučení a snaha o překonání strukturálních bariér prostřednictvím rozvoje lidského kapitálu. Dalším účelem je redukce sociálních výdajů, test ochoty pracovat.

Zaměstnatelnost Zvýšení zaměstnatelnosti je jedním z klíčových cílů deklarovaných Evropskou strategií zaměstnanosti. Sirovátka (2003) v obecné rovině ztotožňuje zaměstnatelnost s „capabilities“ (schopnostmi) ve významu, které jim přikládá Sen. „Tyto schopnosti jsou důsledkem interakce individuálních charakteristik na straně pracovní síly (lidský kapitál a sociální kapitál) a na straně institucionálních struktur, jež vymezují příležitosti na trhu práce, resp. přístup k němu. Jsou předpokladem k uskutečnění schopností a životních plánů. Tyto plány zahrnují v oblasti práce celou řadu hledisek: stabilitu zaměstnání a příjmu, zajímavost práce a sebeuplatnění, vyhlídky na postup a další vzdělávání, sociální status a uznání, sebeúctu a autonomii.“

Zaměstnatelnost Tři nejvýznamnější pojetí zaměstnatelnosti: „zaměstnatelnost jako výkon na pracovním trhu“, interakce tří pravděpodobností (pro určité časové období): pravděpodobnost získání zaměstnání, pravděpodobná délka trvání tohoto zaměstnání a pravděpodobný příjem. „iniciativní zaměstnatelnost“, věnuje pozornost schopnosti jednotlivce akumulovat lidský a sociální kapitál, vnímáno jako „prodejnost“. „interaktivní zaměstnatelnost“, zaměstnatelnost jako relativní schopnost jednotlivce získat smysluplné zaměstnání v interakci mezi osobními charakteristikami a trhem práce. (Gazier, 2001)

Zaměstnatelnost Pro potřeby politiky trhu práce bývá za nejdůležitější dimenzi zaměstnatelnosti považována schopnost získat zaměstnání na regulérním pracovním trhu. Odhad zaměstnatelnosti uchazečů o zaměstnání (tzv. profiling) pak slouží k identifikaci cílové skupiny, tj. osob zvýšeně ohrožených nezaměstnaností, pro jejich včasné zařazení do programů APZ. Očekává se, že se takový postup zprostředkovaně promítá do efektivnosti APZ (identifikace ohrožených skupin omezuje např. efekt mrtvé váhy) a do úspory výdajů na politiku zaměstnanosti

Kvalita práce Dominantním diskurzem je diskurz sociálního začlenění, vytlačuje postupně diskurz chudoby. Začlenění na pracovní trh je vnímáno jako nejlepší ochrana před sociálním vyloučením, a to jednak vzhledem k ochraně proti chudobě (zajištění pravidelného příjmu), tak také vzhledem k dalším pozitivním psychosociálním efektům práce. Zaměstnání má však skutečný začleňující charakter pouze dosahuje-li určité kvality.

Kvalita práce Od kvality zaměstnání se odvíjí příležitosti, které zaměstnání nabízí v oblasti sociální participace. Kvalita zaměstnání je pojímána velmi komplexně. Evropské směrnice z roku 2003: „[…] multidimenzionální koncept vztahující se jak k charakteristikám pracovního místa, tak k širšímu pracovnímu trhu. Zahrnuje skutečnou kvalitu práce, dovednosti, celoživotní vzdělávání a kariérní rozvoj, rovnost mezi pohlavími, zdraví a bezpečnost v práci, flexibilitu a zabezpečení, začlenění a přístup k pracovnímu trhu, organizaci práce a rovnováhu mezi prací a soukromým životem, sociální dialog a zapojení pracovníků, diverzitu a nediskriminaci a celkový pracovní výkon“.

Kvalita práce Významné složky kvality práce tvoří: - Přístup ke vzdělávání, pracovnímu výcviku a osobnostnímu rozvoji Bezpečnost práce a ochrana před zdravotními riziky Organizace práce a pracovní doba Finanční ohodnocení (ochrana před chudobou) Stabilita, jistota zaměstnání (security) Přístup ke vzdělávání: přizpůsobení se novým požadavkům, růst produktivity práce, konkurenceschopnosti, riziko ztráty schopnosti učit se, nízký efekt rekvalifikací. Rozdíly v přístupu mezi kategoriemi pracovníků.

Aktivní politika pracovního trhu – zásady a typy opatření Klasifikace OECD rozlišuje čtyři základní opatření aktivní politiky trhu práce: (1) Veřejné služby zaměstnanosti (2) Pracovní výcvik a vzdělávání (3) Tvorba nových pracovních míst (4) Integrace zdravotně postižených Často dochází k využívání více opatření současně a v různých kombinacích za účelem co nejlepší pomoci nezaměstnanému.

Poradenství a služby zaměstnanosti Jde o snahu pomoci klientovi získat v krátké době vhodné zaměstnání. Poradce-zprostředkovatel nabízí vhodná pracovní místa, a pokud nejsou žádná k dispozici, může doporučit profesní výcvik za účelem přizpůsobení kvalifikace klienta požadavkům na pracovním trhu, případně může doporučit zařazení do jiného programu APZ. Instituce veřejných služeb zaměstnanosti tedy poskytují poradenství, zprostředkování zaměstnání a většinou také financování a organizaci programů APZ.

Poradenství a služby zaměstnanosti Základem jsou dostatečné a aktuální informace, jejich propojení. Registr uchazečů o zaměstnání, registr volných pracovních míst, registr zaměstnavatelů. Matching – srovnávání specifikací a charakteristik pracovního místa s charakteristikami nezaměstnaného, může se uskutečňovat s důrazem na jednu nebo druhou stranu.

Poradenství a služby zaměstnanosti Povinnost hlásit volná pracovní místa není ve všech zemí a ochota a spolupráce zaměstnavatelů se také liší. Důležitá je dobrá spolupráce mezi ÚP a zaměstnavateli, možnost lepší informovanosti, ochota přijímat specifické skupiny nezaměstnaných.

Funkce poradenství při zprostředkování zaměstnání Zvládnutí životní situace: stimulace Slaďování nabídky s poptávkou: sladění kvalifikace a zkušeností nezaměstnaného s požadavky zaměstnavatelů. Aktivace: nabídnout nezaměstnanému, pro kterého momentálně není vhodné místo smysluplnou aktivitu. Prevence ztráty zaměstnání a prevence dlouhodobé nezaměstnanosti.

Profiling Systematická identifikace rizika, kterému bude nezaměstnaný při jeho charakteristikách vystaven. Stanovení pravděpodobnosti dlouhodobé nezaměstnanosti, pravděpodobnost nelezení zaměstnání do 12 měsíců nebo pravděpodobnost vyčerpání nároku na podporu. Kombinace profilingu založeném na posudku a porfilingu založeném na modelu.

Příklad profilingu dle modelu Nizozemí: Kansmetr – měří vzdálenost nezaměstnaných od pracovního trhu na základě pravděpodobnosti, že získají zaměstnání do dvanácti měsíců s účastí na APZ a bez ní. Sledují se proměnné: věk, pohlaví, stupeň dosaženého vzdělání, délka pracovní zkušenosti a původ (zda je cizinec). Nezaměstnaní jsou rozděleni do čtyř skupin: (1) osoby připravené k integraci na pracovní trh; (2) osoby které potřebují kratší program APZ; (3) osoby, které potřebují delší program APZ, (4) osoby, které musí nejprve vyřešit jiné problémy.

Fáze poradenského procesu při zprostředkování práce Zařazení nezaměstnaného do registru; Srovnání specifikací a charakteristik pracovního místa s charakteristikami nezaměstnaného, možnost automatického matchingu; Klient přichází do kontaktu se zaměstnavatelem, zpětná vazba.

Formy poradenství Individuální - registrace podmínkou pro výplatu dávek, vytvoření individuálního akčního plánu. Skupinové poradenství - v podobě kolektivních seminářů, job-clubů, workschopů. Samoobslužné poradenství - kořeny ve Švédsku, cílem šetřit čas poradců, nástěnky, počítače…

Základní trendy v oblasti zprostředkování zaměstnání Decentralizace poskytování služeb, role lokálních podmínek na trhu práce, rozšířily se ale také možnosti hledání přes internet Spolupráce s dalšími institucemi, networking Nakupování služeb od jiných subjektů Prevence Holistický přístup Cílenost na specifické skupiny nezam.

Vzdělávání a pracovní výcvik Jeden z nejvýznamnějších nástrojů, z hlediska výdajů je na rekvalifikaci vydán největší podíl prostředků v rámci všech programů APZ asi ve třetině zemí OECD. Důraz na vzdělávání a získávání praxe roste. Nejedná se o drahé programy. Největší podíl mezi programy APZ.

Funkce a výběr účastníků Především nástroj strukturálního přizpůsobení nabídky práce. Jak pro nezaměstnané, tak pro ty, jimž hrozí propuštění. Výběr participantů je většinou v rukou pracovníků ÚP, dilema zda umisťovat nejpotřebnější či nejuplatnitelnější (creaming-off efekt). Dle výzkumů jsou častěji zařazování mladší, vzdělanější a kvalifikovanější lidé.

Formy programů pracovního výcviku a vzdělávání Specifické programy – zaměřeny na specifické dovednosti a znalosti potřebné pro výkon určitého povolání, rekvalifikace, vychází z poptávky na TP, někdy podmíněno příslibem zaměstnání. Všeobecné – potřebné k výkonu celé škály povolání nebo pro hledání zaměstnání. Výcvik a vzdělávání zaměřené na podnikatelské aktivity – učí se jak začít podnikat.

Účinky vzdělávacích a pracovních programů Přímé účinky – najde si práci po absolvování programu. Nepřímé účinky – vliv na kvalitu života, sociální začlenění, zaměstnatelnost. Účinnost těchto programů na zaměstnanost není příliš vysoká. Je nutné klást důraz na vzdělávání již na pracovišti, aby se uměli učit a dále vzdělávat.

Základní trendy v oblasti pracovního výcviku a vzdělávání Decentralizace. Oddělení poskytování a financování. Trend k modulové konstrukci pracovních výcviků – absolvování více kratších navazujících kurzů.

Situace v ČR Rekvalifikace nejvýznamnějším prvkem APZ, levný a velmi využívaný (okolo 50% všech účastníků APZ). Jsou upřednostňovány krátkodobé rekvalifikace (1 měsíc, ¾ všech rekvalifikací jsou kratší než tři měsíce), často volena kombinace několika rekval. Často ale směřováno k lépe uplatnitelným uchazečům, málo lidí starších, zdravotně postižených a nekvalifikovaných.

Podpora vzniku nových pracovních míst Lze rozdělit do tří kategorií: Vytváření pracovních míst ve veřejném sektoru podpora pracovních míst v soukromém sektoru podpora nezaměstnaných, kteří se rozhodnou podnikat

Vytváření pracovních míst ve veřejném sektoru Přímá tvorba nových míst pro nezaměstnané, jedna z historicky nejstarších forem řešení nezaměstnanosti (sloužilo také k ekonomickému oživení). Veřejně prospěšné práce Přímý účinek na zaměstnanost je nízký, ústup od těchto programů, vnímáno jako poslední možnost. Kladný účinek na rozvoj infrastruktury a sociální začlenění, riziko uzamčení či kolotočový efekt.

Situace v ČR Veřejně prospěšné práce Maximálně po dobu 12 měsíců, ale i opakovaně. ÚP může poskytnout dotaci až do výše skutečných nákladů včetně odvodů na zdravotní a sociální pojištění. Využívá se především pro dlouhodobě nezaměstnané a více ve venkovských oblastech. Důraz hlavně v první pol. 90. let, 1997 40% nákladů na APZ, 2004 už jen 19%. Podíl účastníků klesá od roku 2000.

Podpora zaměstnávání v soukromém sektroru Pro nezaměstnané – podoba mzdové dotace či daňové úlevy, cílena hlavně na dlouhodobě nezaměstnané či starší a mladé. Podmínkou bývá zachování místa po určitou dobu, a také to, že nevznikne na úkor propuštění. V ČR se jedná většinou o společensky účelná pracovní místa, finanční příspěvek dle míry nezaměstnanosti v okrese. Z hlediska výdajů i počtu účastníků významné.

Podpora vzniku nových pracovních míst obecně Cíle Evropské strategie zaměstnanosti se vztahují primárně k růstu zaměstnanosti, mnoho investiční pobídek pro domácí i zahraniční investory (např. daňové prázdniny), podíl těchto výdajů každoročně roste.

Podpora začínajícím podnikatelům Podpora rozvoje podnikání – usnadnění zakládání nových podnikatelských aktivit (očekává se vznik nových pracovních míst), snižování administrativní zátěže, zlepšování přístupu k finančním zdrojům, informační a poradenské zázemí. Pro nezaměstnané podpora sebezaměstnávání, jednorázové příspěvky, půjčky či pokračování ve výplatě dávek. Opět lépe zaměstnatelní nezaměstnaní.

Programy pro zdravotně postižené Kdo je zdravotně postižený – osoba se zdravotním postižením dle zákona o zaměstnanosti. Zhruba šest procent populace, ale ve skutečnosti až deset, ne všichni jsou zachyceni statistikou. Jejich nezaměstnanost je velmi vysoká (až 40%), stejně jako ekonomická neaktivita (až 75%). Kumulace handicapů, nedostatečné vzdělaní, kvalifikace, praxe, vysoký věk.. Hůře jsou na tom ženy, i přes vysokou neaktivitu.

Nové trendy v přístupu ke zdravotnímu postižení Antidiskriminační legislativa. Kvalita zaměstnání. Zdravotní, pracovní a sociální rehabilitace. Odstranění fyzických bariér. Informovanost veřejnosti, zdravotně postižených i zaměstnavatelů. Přístup orientovaný na individuální potřeby OZP. Ústup od vytváření specifických programů, které mohou posilovat segregaci. Posun důrazu od disability k ability. Prevence vniku zdravotního postižení.

Nástroje Směřování: Ke zdravotně postiženým s cílem zvýšení jejich zaměstnanosti. Na zaměstnavatele s cílem kompenzovat náklady spojené se zaměstnáváním OZP (finanční granty, mzdové dotace, snížení povinných odvodů, personální podpora atd.). K celkové podpoře zdravotně postižených na trhu práce (antidiskriminační legislativa, zvyšování povědomí, kodexy…).

Tvorba pracovních míst Chráněná pracovní místa a chráněné dílny (nad 60% zaměstnanců se zdravotním postižením). Malý vliv na zaměstnanost, určeno pro nejvíce znevýhodněné. Může mít význam pro kvalitu života, riziko segregace. Podpora formou příspěvků na vytvoření nebo provoz, není nárokové. Příspěvek pro zaměstnavatelé, kteří zaměstnávání více než 50% OZP, nárokový, měsíčně.

Kvótní systémy Pozitivní diskriminace, povinné kvóty, problém je ve vynutitelnosti plnění stanovených kvót, nepřispívá to ani k dobrým vztahům mezi zaměstnavateli a službami zaměstnanosti, či na pracovištích. V ČR zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají více než 25 osob, musí zaměstnat 4% z celkového počtu zaměstnanců OZP. Náhradní plnění formou odběru výrobků či služeb nebo odvodem do státního rozpočtu.

Vzdělávání a výcvik Klíčový nástroj integrace OZP na TP prostřednictvím přizpůsobení kvalifikační struktury pracovní síly požadavkům trhu. Význam celoživotního vzdělání, větší začleňování do necílených výcvikových a vzdělávacích programů. Zastoupení v rekvalifikačních programech pořád velmi nízké. Podporované zaměstnávání – možnost delegovat na neziskové organizace, zaměřeno na OTP, dlouhodobá individuální péče. Málo vhodných míst, nesystematické financování.