Úvod do studia biologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
Nikola Malá, 3.A Gymnázium U Balvanu březen 2013
Život na Zemi.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Obecná biologie.
Projevy života, třídění organismů
Rozdělení živých soustav
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Základy přírodních věd
Obecná charakteristika živých soustav
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BOTANICKÝ SYSTÉM A NÁZVOSLOVÍ ROSTLIN
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
GENETIKA Genetika je vědní disciplína, která se zabývá studiem dědičnosti a variability organismů.
Projevy života Život je jeden z nejsložitějších přírodních dějů, které probíhají v organismech. Hlavní projevy života: PŘÍJEM POTRAVY VYLUČOVÁNÍ DÝCHÁNÍ.
BUŇKA PŘÍRODOPIS 6. TŘÍDA.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Rostliny.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Složky krajiny a životní prostředí
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Biochemie Úvod do biochemie.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Biologie.
Metabolismus bakterií
- zabývají se studiem živých soustav
PROJEVY ŽIVOTA.
Živá příroda.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Základy biologie člověka
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Obecné biologické principy
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Systém a evoluce rostlin
Úvod do systému rostlin
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Co jsme již poznali.
Základy botaniky vyšších rostlin
Projevy života, třídění organismů
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_Projevy života  ROČNÍK: 6. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Přírodopis.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Chemické složení živých organismů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Projevy života, třídění organismů
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Genetika Přírodopis 9. r..
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
3. Vlastnosti živých soustav
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Transkript prezentace:

Úvod do studia biologie vyučující: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. Mgr. Robert Vlk, Ph.D. Mgr. Martina Jančová, Ph.D. Doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. studijní literatura: Nečas O. et al.: Obecná biologie pro lékařské fakulty. 3. přepracované vydání, Jinočany, H+H, 2000. Rosypal S. et al.: Nový přehled biologie. 2. vydání, Praha, Scientia, 2003.

první čtyři přednášky: základní projevy života – obecná charakteristika živých soustav rozdělení organismů základy taxonomie a systematiky výživa: autotrofie a heterotrofie

2. Všechny živé soustavy jsou vysoce organizované a uspořádané stupňovitě (hierarchicky). Atomy-molekuly-makromolekuly-nadmakromolekulární komplexy-buněčné organely-buňky-tkáně-orgány-orgánové soustavy-organismus. Živé systémy se vyznačují vysokým stupněm vnitřní složitosti a funkčního uspořádání - lze rozlišit různé úrovně: buněčná, orgánová. Základní, stavební a funkční jednotkou těla je buňka.

3. Z termodynamického hlediska jsou všechny živé soustavy otevřené. To znamená, že si se svým okolím vyměňují látky, energii a informaci. Mají regulovaný tok všech těchto látek. Tokem energie se rozumí příjem energie, přeměnu ve volnou energii a výdej ve formě tepla nebo chemických látek s nižším obsahem energie. Tok informace zahrnuje procesy s přenosem informace s její přeměnou. Informace jsou uloženy v nukleových kyselinách.

živé soustavy jsou otevřené tj * živé soustavy jsou otevřené tj. se svým okolím si vyměňují látky, energii a informaci v průběhu evoluce se tak mohou vytvářet účelné vlastnosti obecně existují systémy, které se v průběhu času mění – systémy s pamětí a bez paměti. bez paměti – se chovají (tj. mění kombinaci signálů na svých výstupech) podle toho, jakou kombinaci signálů mají na vstupech s pamětí – reakce závisí nejen na vstupních signálech ale také na kombinaci signálů, s nimiž se daný systém setkal v minulosti tyto systémy se mohou v průběhu času měnit – mohou procházet evolucí živé soustavy jsou systémy s pamětí, v průběhu evoluce se vyvíjejí. Jejich evoluce tj. biologická evoluce směřuje k získávání vlastností, které se u neživých systémů nevyskytují (za takové vlastnosti jsou považované komplexita, uspořádanost, biodiverzita a účelné přizpůsobení životním podmínkám).

4. Všechny soustavy se vyznačují schopností autoregulace. Tzn 4. Všechny soustavy se vyznačují schopností autoregulace. Tzn. že pochody uvnitř soustav jsou v závislosti na vnějším prostředí regulovány systémem zpětných vazeb. (tato vlastnost není výlučná pro živé systémy) 5. Metabolizmus je znakem všech živých soustav, což je souhrn enzymových reakcí, které probíhají uvnitř živých soustav a zajišťují přeměnu látek a energií přijatých soustavou. Nevyužitou energii předávají do okolí v podobě tepla, energii chemickou navázanou ve zplodinách metabolismu. Živé organismy si tak mohou vytvořit z přijatých látek látky vhodné pro stavbu svého těla nebo je využít jako zdroj energie. → anabolismus (z jednodušších látek na složitější; energie se spotřebovává) fotosyntéza , → katabolismus (ze složitějších l. na jednodušší; energie se uvolňuje) dýchání

6. Autoreprodukce a schopnost vyvíjet se 6. Autoreprodukce a schopnost vyvíjet se. Rozlišuje se vývoj ontogenetický (individuální) a fylogenetický (druhový). Reprodukce je nezbytná k přežití a udržení druhu (mechanismus množení může být různý) → nepohlavní reprodukce se účastní jen 1 jedinec, → pohlavní 2 jedinci (proměnlivost). biologická zdatnost (fitness) 7. Dráždivost a pohyb. Představuje schopnost živých organismů přijímat a následně reagovat na podněty z vnějšího prostředí, tedy podněty, které by mohli narušit homeostázu. Díky dráždivosti se dokáží organismy přizpůsobit vnějším podmínkám - adaptabilita organismů. Dráždivost nevyvolávají jen nežádoucí podněty, ale také podněty biologicky prospěšné, nezbytné pro život (světlo, potrava, prostředí). Některým podnětům se mohou organismy částečně přizpůsobit změnou a úpravou životních dějů, na jiné reagují pohybem, popř. smrtí. (tuto schopnost mají také některé neživé systémy) – třeba regulátor ústředního topení

8. Dědičnost a proměnlivost 8. Dědičnost a proměnlivost. Dědičností rozumíme schopnost přenášet dědičnou informaci uloženou v molekulách DNA (deoxyribonukleové kyseliny) z jedné generace na druhou. Při rozmnožování zpravidla v potomstvu vznikají různé odchylky, kterými se liší od rodičovských organismů proměnlivost (někteří potomci mohou být i životaschopnější než jejich rodiče). změny, ke kterým může docházet musí být dědičné (aby se organismus mohl vyvíjet) dědičnost spočívá v kopírování genetické informace vývojová proměnlivost (fylogeneze/ontogeneze) proměnlivost vyvolaná vnějším prostředím vnitřní proměnlivost u dnešních organismů se jako hlavní zdroj proměnlivosti uplatňují mutace, tj. chyby vznikající zpravidla v průběhu přepisu genetické informace 9. Růst a vývoj. Všechny živé organismy mají v delším časovém úseku schopnost vývoje, během něhož si druhy osvojují nové, efektivnější způsoby získávání a využívání dostupných zdrojů látek i energií. Každý org. prochází během života mnoha kvantitativními a kvalitativními změnami = růst a vývoj, jsou navzájem neoddělitelné."

* uspořádanost: odlišuje živé soustavy od neživých objektů, umožňuje životní projevy (vzniká samoorganizací, přirozeným výběrem a tříděním z hlediska stability) měřítkem uspořádanosti je životaschopnost organismu a funkčnost jeho orgánů * a složitost (komplexita) nápadná, ale těžko definovatelná vlastnost živých systémů (lze vyjádřit délkou algoritmu, který umožňuje systém popsat) pozn. ačkoli nám zkušenost napovídá, že evoluce vede od jednodušších organismů ke složitějším, nemusí to být vždy pravda př. - zjednodušení určitých orgánových soustav u některých parazitických organismů - redukovaná stavba těla některých krytosemenných rostlin (Eleocharis sp.) problematická je tato charakteristika u nebuněčných živých soustav (viry)

mnohé složitě uspořádané struktury u živých organismů vzniklé bez účasti přirozeného výběru mohou až dodatečně získat funkci důležitou z hlediska přežití organismu, mohou se druhotně stát adaptivními pro organismy je typická jejich vzájemná různorodost a pro biosféru jako celek vysoká biodiverzita za vzrůst biodiverzity jsou odpovědné speciace genetický drift přirozený výběr druhový výběr

základy taxonomie a systematiky Systematická biologie je věda o rozmanitosti organizmů (E. Mayr 1969: Principles of systematic zoology. Mac Graw – Hill Book Co., New York X+428 p.). Základním posláním systematiky je tuto rozmanitost (= variabilitu, = biodiverzitu p.p.): • registrovat = studovat a popsat • kauzálně ji vysvětlovat = objasňovat její příčiny a následky Jedním z prvoplánových cílů systematiky je vytvořit a spravovat klasifikační systém.

Metodologie systematická čili taxonomie vymezuje v teoretické rovině systematické kategorie, pravidla a způsoby klasifikace a pojmenování organizmů. Základním analytickým prvkem taxonomie je znak typ znaku příklad morfologický počet tyčinek anatomicko-cytologický přítomnost pyrenoidu v buňkách chemický přítomnost alkaloidů karyologický počet chromosomů molekulární sekvence nukleotidů genetický vzájemná křížitelnost Objekty taxonomického studia – taxony – jsou klasifikovány na základě syntézy pokud možno co nejvíce znaků.

Klasifikační systém Systematika chápe klasifikační systém jako uspořádání objektů, v našem případě druhů do soustavy hierarchických kategorií (obecně logických tříd, v našem případě zvaných jednotky) podle určitých třídících kritérií. Druh sám je přitom jednou z těchto kategorií (tedy jednotek) a to tou nejdůležitější.

Druhy Základními objekty klasifikace rostlin jsou druhy. To že o nich hovoříme jako o objektech znamená, že uznáváme jejich reálnou existenci – tedy z obecného hlediska existenci zcela nezávislou na nás samotných. Ostatní jednotky klasifikační jako rody, čeledě atd. jsou do značné míry lidskými artefakty – abstrakcemi – tedy za reálně neexistující. Klasická Mayrova definice "biologického druhu" (biospecies) říká, že “druhem rozumíme soubor aktuálně nebo potenciálně se křížících populací oddělených od reprodukční bariérou od ostatních takových souborů. Takovouto definici lze pochopitelně vztáhnout pouze na sexuálně se množící – tzv. biparentální organismy. Takových je většina např. mezi živočichy. U rostlin splňují toto kriterium pouze rostliny obligátně allogamické.

Hierarchická klasifikace Samotný proces třídění (tedy vytváření oněch logických tříd; etymol.: z lat. classis = třída) nazýváme klasifikace hierarchická. Tvůrcem metody hierarchické klasifikace je řecký filosof Aristoteles. Vytvořil tímto způsobem první systém živočichů v díle Historia animalium. Aristoteles 384 - 322 B. C. Determinace a identifikace. Klasifikaci nesmíme zaměňovat s jiným procesem založeným na manipulaci se znaky – determinací (určováním) – tj. se zařazováním daného objektu do již existujícího klasifikačního systému.

Říše (regnum): Plantae Oddělení (divisio): – phyta Magnoliophyta Klasifikační jednotky Doména Eukarya Říše (regnum): Plantae Oddělení (divisio): – phyta Magnoliophyta pododdělení (subdivisio): – phytina Třída (classis): – opsida Magnoliopsida podtřída (subclassis): – idae Rosidae Řád (ordo): – ales Rosales nadřád (superordo): – anae Čeleď (familia): – aceae Fabaceae podčeleď (subfamilia): – oideae Rod – genus Trifolium Druh – species Trifolium repens subspecies varietas rozdíly mezi klasifikačními jednotkami živočišných a rostlinných druhů – kmen vs oddělení

Systém přirozený a umělý Klasifikovat lze obecně vzato mnoha způsoby – např. třídíme-li známky můžeme tak činit podle země původu, stáří, zobrazeného motivu, ale i třeba podle poškození, velikosti, tvaru atd. pokaždé dostaneme jiný výsledek klasifikace – jiný klasifikační systém. Výsledek klasifikace tedy velmi záleží na vztahu mezi objekty, který si zvolíme jako hlavní klasifikační kriterium. Přirozený systém je takový, který existuje nezávisle na klasifikátorovi – jeho principem u organizmů je uspořádání podle podobnosti nebo nepodobnosti založeném na studiu pokud možno maximálního počtu dostupných znaků – do jisté míry pouze ideální vlastnost ke které se můžeme jen víceméně blížit. Jeho protikladem je systém umělý, založený na kriteriu vytvořeném klasifikátorem, které není odrazem jejich reálného vztahu. Např. na absolutizaci významu jediného znaku.

Systémy umělé systémy – vytvořené na základě pouze několika náhodně zvolených znaků - vyvrcholení umělých systému: Carl von Linné (1707 – 1778) - dílo Species plantarum (1753) binomická nomenklatura - starting point pro cévnaté rostliny přirozené systémy – na základě velkého množství znaků, v podstatě odrážejí příbuznost taxonů Charles Darwin (1809 – 1882) zavedení rozměru do systematiky; od této doby snaha odrážet fylogenetické vztahy fylogenetické systémy – A. Tachtadžjan (1910 - ), A. Cronquist (1919-1992) kladistické systémy –objektivizace tvorby systémů, konstrukce nejpravděpodobnějšího vývojového stromu – kladogram připouští se pouze monofyletické taxony

Systém evoluční V případě evolučního (fylogenetického) systému je klasifikačním kriteriem míra evoluční příbuznosti. Konkrétní akt klasifikace spočívá pak v pojmenování (v duchu pravidel), přiřazení stupně (úrovně jednotky) a taxonomickém zdůvodnění.

Binární nomenklatura zakladatel Carl von Linné (1753) pojmenování druhů je dvojslovné (názvy vyšších hierarchických úrovní jsou jednoslovné) vědecká jména druhů jsou latinská (nebo se za ně považují) př. Verbena officinalis L. rodové jméno druhové epiteton český překlad akceptuje také binární nomenklaturu sporýš lékařský současná platná vědecká a česká pojmenování: Kubát K. (ed.): Klíč je květeně České republiky. – Academia, Praha, 2002.

Principy botanické nomenklatury botanická nomenklatura je nezávislá na nomenklatuře zoologické a bakteriologické názvy taxonomických skupin vycházejí z taxonomických typů (př. čeleď Ranunculaceae – typ rod Ranunculus; typem pro druh a nižší jednotku je herbářová položka) pojmenování taxonomické skupiny se zakládá na principu priority uveřejnění každá taxonomická skupina může mít pouze jediné správné jméno (existují výjimky)

obecná struktura kladogramu