Hydroxidy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Kyseliny a zásady.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Příprava, vlastnosti, užití
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Dusík, N.
Příprava, vlastnosti, užití
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 23 Autor: Lenka Poláková
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
ZÁSADY - HYDROXIDY.
A M O N I A K ČPAVEK NH3.
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
HYDROXIDY.
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
HYDROXIDY VY_32_INOVACE_19 - HYDROXIDY.
Neutralizace.
Z Á S A D Y – H YD R O X I D Y.
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Názvosloví - opakování III.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Jak se tvoří názvy hydroxidů
Bezkyslíkaté kyseliny
Bezkyslíkaté kyseliny
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Kyslíkaté kyseliny.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Hydroxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Hydroxidy – zástupci Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
AMONIAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_26.
Neutralizace Vznik solí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Hydroxidy – názvosloví
Bezkyslíkaté kyseliny
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
Hydroxidy Mária Lukačinová.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Názvosloví a chemická reakce Název : Kyseliny a hydroxidy Zdroje.
Transkript prezentace:

Hydroxidy

Charakteristika hydroxidů jsou tříprvkové zásadité sloučeniny lakmus barví modře obsahují hydroxidový aniont OH s oxidačním číslem -I hydroxidový aniont se váže na kationty kovu hydroxidy rozpustné ve vodě jsou silné žíraviny při potřísnění postižené místo omývejte proudem studené vody a roztokem ředěného octa (5%) ve vodě se štěpí na ionty, proto vedou elektrický proud NaOH → Na⁺ + OH⁻

Významné hydroxidy

Hydroxid sodný a draselný NaOH, KOH silné žíraviny = louhy způsobují hluboké poleptání kůže leptají sklo pevné bílé látky rozpustné ve vodě pohlcují vlhkost Využití: - čištění zanesených odpadů - výroba mýdel a plastů - odstraňování starých nátěrů

Hydroxid vápenatý Ca(OH)₂ hašené vápno bílá pevná žíravá látka, málo rozpustná ve vodě směs Ca(OH)₂ a vody = vápenné mléko zfiltrovaný roztok Ca(OH)₂ = vápenná voda – používá se k důkazu CO₂ Využití: - výroba malty - výroba cukru a sody - hnojivo na kyselé půdy

Hydroxid amonný NH₄OH nestálý, známý pouze ve vodném roztoku vzniká reakcí amoniaku (čpavku) s vodou NH₃ + H₂O → NH₄OH amoniak: - je bezbarvý plyn pronikavého zápachu - je jedovatý, žíravý a nebezpečný pro životní prostředí Využití: - chlazení ledových ploch na stadionech - hnojivo - výroba kyseliny dusičné

Doplňte chemické rovnice ……… + H₂O → Ca(OH)₂ NH₃ + H₂O → ……… …KOH → K₂O + ……… CuO + H₂O → ……… Řešení: CaO + H₂O → Ca(OH)₂ NH₃ + H₂O → NH₄OH 2 KOH → K₂O + H₂O CuO + H₂O → Cu(OH)₂

Názvosloví hydroxidů Vytvořte názvy nebo vzorce hydroxid hlinitý LiOH hydroxid olovičitý Fe(OH)₃ hydroxid manganistý CuOH hydroxid rtuťnatý Cr(OH)₃ hydroxid sodný Mg(OH)₂ Al(OH)₃ hydroxid lithný Pb(OH)₄ hydroxid železitý Mn(OH)₇ hydroxid měďný Hg(OH)₂ hydroxid chromitý NaOH hydroxid hořečnatý

Zapište děje chemickými rovnicemi Hydroxid sodný a draselný se velmi dobře rozpouští ve vodě a při tom se štěpí na kationty kovu a hydroxidové anionty Řešení: NaOH → Na⁺ + OH⁻ KOH → K⁺ + OH⁻

Shrnutí Doplňte text Hydroxidy jsou ……… sloučeniny, které obsahují ……… ……… vázané na ……… ……… . Hydroxidový aniont má oxidační číslo ……… . K nejvýznamnějším hydroxidům patří hydroxid ………, ………, ……… a ……… . Hydroxidy jsou ……… a jsou dobře ……… ve vodě, kromě hydroxidu ……… . Roztoky hydroxidu sodného a draselného se nazývají ……… . K výrobě malty se používá hydroxid ……… . Hydroxid amonný vzniká reakcí ……… s vodou. Hydroxidy se ve vodě štěpí na ………, proto dobře vedou ……… ……… . Při potřísnění roztoky hydroxidů ……… zasažená místa ……… ……… ……… a …… ……… ……… .

Řešení shrnutí Hydroxidy jsou tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty vázané na kationty kovu. Hydroxidový aniont má oxidační číslo -I. K nejvýznamnějším hydroxidům patří hydroxid draselný, sodný, vápenatý a amonný. Hydroxidy jsou žíraviny a jsou dobře rozpustné ve vodě, kromě hydroxidu vápenatého. Roztoky hydroxidu sodného a draselného se nazývají louhy. K výrobě malty se používá hydroxid vápenatý. Hydroxid amonný vzniká reakcí amoniaku (čpavku) s vodou. Hydroxidy se ve vodě štěpí na ionty, proto dobře vedou elektrický proud. Při potřísnění roztoky hydroxidů omýváme zasažená místa proudem studené vody a 5% roztokem octa.

Použité zdroje http://www.komenskeho66.cz/materialy/chemie/WEB- CHEMIE8/obrazky/naoh.jpg http://xantina.hyperlink.cz/spravce2/molekuly/koh.gif http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thum b/6/6e/Calcium_hydroxide.jpg/250px- Calcium_hydroxide.jpg http://www.envigroup.cz/data/photobank/fotobanka/pr uvodce/symboly/t/extra/2008-08-27-08-53-07-8.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thum b/8/87/Hazard_C.svg/500px-Hazard_C.svg.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thum b/6/6a/Hazard_N.svg/500px-Hazard_N.svg.png