2D grafika Jak pracuje grafik s 2D daty Fotografie Statické záběry Záběry s pohybem kamery PC animace Pro neznalé - přiblížení práce grafika- co po něm chtít a jak mu usnadnit práci Pro znalé – jiný pohled na věc, doplnění souvislostí Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika PC pracuje s daným počtem pixelů s 3 (4) kanály barev (RGB + průhlednost) Barvu jednoho pixelu může však ovlivnit více prvků (objektů) Největší problémy jsou na hranicích prvků hrany_*.png Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Práce s pixely Čára a štětec (typy štětců, průhlednost) Guma Záplata a razítko - retušování Vyplnění Rozmazání a další funkce Práce se základními nástroji v Adobe Photoshop Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Vrstvy Díky maskám a průhlednosti můžeme vidět více vrstev současně Kombinovat se dají pomocí způsobu prolínání (Blending mode) Fire_*.jpg Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Posun a označení Posun, otočení a změna velikosti Zkosení, zkreslení (wrap, disort, persp.) Označení a přidání ubrání označení Obdélníkem Lasem a mnohoúhelníkem Kouzelnou hůlkou Barvou Vrstvou či kanálem Práce se základními nástroji v Adobe Photoshop Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Práce s vektory Geometrické obrazce Křivky Písmo Viz minulá přednáška Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Operace s kanály Světlost Kontrast Křivky Mixování kanálů Sytost Stejně pracují barevné filtry a presety Ukázka – důležité pochopit curves (z IMG_4273.jpg úprava na IMG_4273+.jpg ) a channel mixer (vypustění červené barvy z IMG_8142.jpg na IMG_8142+.jpg) Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika 2D funkce PS efekty Stín, záře, zkosení, obrys, překrytí barvou PS filtr Složitější úkony ke konkrétním problémům Hlavně fotky, lze i aplikovat dávkově na obrázkovou sekvenci PS = Photoshop Počítačová grafika, 2D grafika
Nepřesnosti fotografie Světlá a tmavá místa Hloubka ostrosti Vinětace Barevný posun a barevná charakteristika Šum a prach prebal.png Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Světlá a tmavá místa Oko i objektiv vidí v určitém rozpětí světlosti Zánik detailů v kritických místech Šedivost / kontrast HDR tónování IMG_427*.jpg Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Hloubka ostrosti Při pořízení je závislá na ohniskové vzdálenosti a na cloně Ohnisková vzdálenost je vlastně výřez Hloubka ostrosti se dá napodobit částečným rozmazáním snímku IMG_8142+.jpg (rozmazání podle masky – tj barevný přechod – mění se tak intenzita rozmazání Effect>Blur>Lens Blur) Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Fotomontáž Složení více fotografií použitím masek Retuš Barevná charakteristika Zkreslení, zrnění Rozlišení Většinou srovnat podle té méně kvalitní http://www.youtube.com/watch?v=vfkjHnsAsvg Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Masky Hranice definované pixely/ křivkami Animace hranic = rotoscoping Náročnost rotoscopingu někdy neovlivní, zda je záběr statický Ostré/ plynulé přechody Problém: rozmazání (pohybem) http://youtu.be/IxcnqF9htds Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Úprava videa Možno většinu hodnot animovat pomocí klíčových snímků Rozdíly oproti úpravě fotek Záleží na typu efektu a záběru Statický záběr Záběr v pohybu Typ efektu Vzdálenost efektu Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Rotoscoping Obkreslování reálných objektů Animace masek nejčastěji Použití lokálně na maskou oddělenou část obrazu Překryv vrstev, barevná korekce části obrazu, retuš http://youtu.be/IxcnqF9htds Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Klíčování Za reálným objektem bude dosazeno postprodukčně nové pozadí Automatické maskování Jednolitá plocha, nejčastěji greenscreen či bluescreen Bez vzorku, matné Problém s vpíjením a odrazy http://youtu.be/clnozSXyF4k Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Odrazy, světlo a stín Zůstávají na objektech vždy Stín a odraz se dají přidat ze stejného záběru jen v konkrétních situacích Simulace osvětlení objektu nekvalitní (chybí data, je třeba rotoscoping) Google –> „car side“ – převrátit svisle = odraz; převrátit svisle a vyplnit černou barvou = stín Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Matte paiting Dokreslená část ve videu Fotomontáž v záběru Pro objekty, které vidíme jen stále z jednoho úhlu Může přímo měnit/ navazovat na reálný objekt Retuš: MVI_4187_old.png -> MVI_4187_edit.png Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Pohyb ve videu Motion tracking Pohyb kamery i objektu Přichycení k výraznému shluku pixelů Přilepit grafický prvek / stabilizovat obraz Ve 3D - Camera tracking a matchmoving (příště) http://youtu.be/UFVhGoQ3iJo Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Compositing Skládání videových a statických vrstev FX nahrávky – prach, oheň, výbuch… Barevné korekce, záře, stíny Může obsahovat jednoduchou práci v 3D prostoru http://youtu.be/clnozSXyF4k Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Příprava Rešerše a příprava, jak co bude vypadat a chovat se Referenční záběry- jak by to v reálu vypadalo Vyfotit např. pozadí za greenscreenem, materiály Zkouška postupů- hledání nejefektivnějších řešení, volba vhodných plug-inů Testování efektů a postupů k jejich docílení Počítačová grafika, 2D grafika
Počítačová grafika, 2D grafika Poznámky Všechny úkony proveditelné na domácím PC Příprava na place – Google až když foto vážně chybí Rozlišení pomůže dobrému efektu Obecně problém s neostrostí Počítačová grafika, 2D grafika
Děkuji za pozornost