Literární bludiště Nápověda Vstup do hry Odkazy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM SLOV Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-22
Advertisements

Výlet do české literatury
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Digitalizace výuky Příjemce
Jiří Wolker: Těžká hodina Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Figury II Marcela Jurková.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_02
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Rozvíjející větné členy - opakování -
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Urči autora Český jazyk 6. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vítejte na farmě KLIKEJ!
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Značky prvkůZnačky prvků 5 Vezmi si sešit a postupně si zapisuj značky prvků. K nim dopisuj tebou vybraný název prvku. U správné odpovědi udělej fajfku.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo Test k ověření znalostí Funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vítejte v Písmenkově – seznamte se s písmenkem N, n
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
LOGARITMICKÉ ROVNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
PRASE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Doušová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_47
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_26
Česká republika - státní symboly
Druhy rýmů.
Název učebního materiálu
Farben Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Kde žije… Klikni na obrázek místa, kde žije dané zvířátko. Pokud vybereš správně, zvířátko se objeví. Pokud špatně, objeví se naštvaný smajlík. Autorem.
Vítejte v Písmenkově − seznamte se s písmenkem D, d
Literatura 19.století - shrnutí
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Karel Čapek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Drnková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Opakujeme základní pojmy
Česká republika - státní symboly
Řídící a rozvíjející větné členy 1
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Hra ke zopakování nebo procvičování učiva
Hyperoskulační kružnice hyperboly
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Jiří Wolker životopis, literární.
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
BALADY A ROMANCE VY_12_INOVACE_Rů_I_22
Fahrzeuge ‒ 1 Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 2_67
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Na které písmenko začíná obrázek?
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Literární bludiště Nápověda Vstup do hry Odkazy [1] Nápověda Vstup do hry Odkazy Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

je základní stavební jednotka básně. Rým je základní stavební jednotka básně. stěna - opožděná skáčeme - pláčeme ryba - chyba maminka - vzpomínka ANO NE

ANO NE „Ostýchají se první dát do řeči,…“ VĚCI Jiří Wolker Miluji věci, mlčenlivé soudruhy, protože všichni nakládají s nimi, jako by nežily, a ony zatím žijí a dívají se na nás jak věrní psi pohledy soustředěnými a trpí, že žádný člověk k nim nepromluví. Ostýchají se první dát do řeči, mlčí, čekají, mlčí, a přeci tolik by chtěly trochu si porozprávět! Proto miluji věci a také miluji celý svět. (Host do domu) „Ostýchají se první dát do řeči,…“ je personifikace (zosobnění). [2] ANO NE

Limonádový Joe je parodie na klasické westerny. ANO NE Winifred Dough Badman Horác alias Hogofogo Tornado Lou Kolaloka Ezra Goodman Limonádový Joe ANO NE

? Rým obkročný má schéma abba. ANO NE Dědova mísa (úryvek) … V zelené trávě, v kvítí u studánky (úryvek) Giovanni Boccaccio V zelené trávě, v kvítí u studánky seděly jednou na louce tři víly a ty tři víly spolu hovořily – nejspíše o milých – a jejich spánky, … (přeložil Jan Vladislav) Dědova mísa (úryvek) Jan Neruda V kamnech praská, dědek každou chvíli zvadlé ruce sobě zahřívá, kolo vrčí, syn si s prací pílí, nádobu si z dřeva vyrývá. … ? [3] [4] ANO NE

Erbenova Kytice je sbírka bajek. ANO NE Hajej, dadej, mé děťátko, … Hajej, dadej, mé děťátko, můj bezděčný synu! Ty se na mne usmíváš, já žalostí hynu. Ty radostně vypínáš ke mně ručky obě, a já bych se radš viděla tam na zemi v hrobě. (Vodník) je sbírka bajek. [6] [5] ANO NE

Dvojice W + V slavila úspěch s tzv. forbínami. „Vši vodní“ „Vši vodní“ „Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ (Jan Werich) „Vši vodní“ [7] ANO NE

Petr Bezruč hyperbolu. ANO NE Maryčka Magdónova … Bez konce jsou lesy markýze Géra. Otcové když v jeho robili dolech, smí si vzít sirotek do klínu drva, co pravíš, Maryčko Magdónova? Maryčko, mrzne a není co jísti… Na horách, na horách plno je dřeva… Burmistr Hochfelder viděl tě sbírat, má mlčet, Maryčko Magdónova? (Slezské písně) [9] Petr Bezruč zde použil hyperbolu. [8] ANO NE

? ? Apostrofa a anafora jsou synonyma. ANO NE Milenčin, dopise, lampo, kniho kamarádova, věci zrozené z lásky, světla a víry, dnes při mně stůjte a třikrát mi věrnější buďte! J. Wolker, Těžká hodina) [11] … stíny modra nebe v očích krásné ženy stíny stínů hvězd v zrcadle vodní pěny stínů citů jež jsou beze jména (V. Nezval, Edison) ? [10] ANO NE

(autor stejnojmenné básně) „Za trochu lásky“ šel by světa kraj Vítězslav Nezval. (autor stejnojmenné básně) [12] ANO NE

Dílo Josefa Václava Sládka je určeno pouze dospělým čtenářům. Zvony a zvonky Zlatý máj Skřivánčí písně Na hrobech indiánských Americké obrázky Jiskry na moři České znělky Selské písně [13] ANO NE

Jediným naším nositelem Nobelovy ceny za literaturu je Jaroslav Seifert. † 10.ledna 1986 [14] ANO NE

(Ivan Andrejevič Krylov) Z bajek pro nás vyplývá mravní ponaučení. Vlk a beránek (Ivan Andrejevič Krylov) „Byl horký letní den. Beránek na výsluní dostal chuť pít a zaběhl si k tůni. Co čert však nechtěl, bloudil vlk v tom kraji, měl prázdný břich a hledal, kde se nají. … [16] Jean de La Fontaine [17] [15] Ezop ANO NE

Nejstarší naší (latinsky psanou) kronikou je Kronika tak řečeného Dalimila. "Kněz Oldřich o Postoloprtiech lovieše. Sta sě, když skrzě jednu ves jědieše, uzřě, že sedlská dievka na potocě stáše bosa i bez rukávóv rúcho práše, a sedlka krásná velmi bieše, a k tomu ovšem stydlivé nravy jmieše.“ (úryvek) [19] [18] ANO NE

Karel Havlíček Borovský psal epigramy. Na kříž reformátora, byla methoda stará, dnes však svět pověsí spíš, na reformátora kříž. Modli se Čechu, k svatému Vojtěchu by tě svobodné národy vzaly do cechu. [21] [20] ANO NE

Pokud autor použil při psaní ich formu, vyprávěl děj ve 3. osobě jako nezaujatý pozorovatel. ? Ten den seděl starý Novák doma. Ten den seděla celá naše rodina doma. ANO NE

Konec testu!

S Další úkol

M Další úkol

E Další úkol

E Další úkol

D Další úkol

R Další úkol

M Další úkol

O Další úkol

M Další úkol

F Další úkol

A Další úkol

H Další úkol

L Další úkol

C Další úkol

Ý Další úkol

Ý Další úkol

C Další úkol

L Další úkol

H Další úkol

A Další úkol

F Další úkol

M Další úkol

O Další úkol

M Další úkol

R Další úkol

D Další úkol

E Další úkol

E Další úkol

M Další úkol

S Další úkol

Test tvoří 15 otázek z literární výchovy. Návod : Luštit začni na startu (Vstup do hry). Kliknutím na příslušné tlačítko ANO, nebo NE vyjádři souhlas, či nesouhlas s napsaným tvrzením . Objeví se ti písmeno. To si zapiš (zapamatuj). Přes tlačítko Další úkol se vrať do testu. Takto postupuj, dokud nesplníš všechny úkoly. Pokud budeš úspěšný, sestavíš z písmenek správnou tajenku. Tajenka bludiště ti pak odhalí, že divadlo SEMAFOR je vlastně zkratkové slovo pro ______________________________ Druhá varianta luštění: Hledej špatné odpovědi, zapisuj (zapamatuj) si je. Pokud budeš úspěšný, sestavíš z písmenek správnou tajenku – musíš však číst písmenka pozpátku.

Bibliografie [1] Vlastní zdroj [2] HRABÁKOVÁ, J.; HULÁK, J.; KŘIVÁNEK, V.; STEJSKALOVÁ, A. Poezie, 1. vydání – dotisk Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-05-0. s. 99. [3] SOUKAL, J. Čítanka 7. 1. vyd. Praha : SPN, 1997. ISBN 80-85937-55-7. s. 42. [4] HRABÁKOVÁ, J.; HULÁK, J.; KŘIVÁNEK, V.; STEJSKALOVÁ, A. Poezie. 1. vydání – dotisk Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-05-0. s.140. [5] VILÍMEK, J. volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit. 2009-07-01]. Dostupný z WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Jarom%C3%ADr_Erben.jpg > [6] SOUKAL, J. Čítanka 6. 2. vyd. Praha : SPN, 2003. ISBN 80-7235-229-6. s. 64. [7] SOUKAL, J. Čítanka 9. 1. vyd. Praha : SPN, 1996. ISBN 80-85937-28-X s. 15. [8] HRABÁKOVÁ, J.; HULÁK J.; KŘIVÁNEK V.; STEJSKALOVÁ A. Poezie. 1.vydání – dotisk Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-05-0. s. 29- [9] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit. 2009-07-01]. Dostupný z WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bezruc_2.jpg> [10] ZEMAN, M. Teorie literatury pro střední školy. 2. vyd. Praha : FORTUNA, 1992. ISBN 90-88298-79-1 s. 45. [11] ZEMAN, M. Teorie literatury pro střední školy. 2. vyd. Praha : FORTUNA, 1992. ISBN 90-88298-79-1 s. 47. [12] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit. 2009-07-01]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vitezslav_Nezval_bust_by_Otakar_Svec_782.jpg > [13] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit. 2009-07-01]. Dostupný z WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Josef_V%C3%A1clav_Sl%C3%A1dek.jpg > [14] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit. 2009-07-01]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jaroslav_Seifert_grave_at_Kralupy_nad_Vltavou_cemetery_CZ_0008.jpg> [15] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit. 2009-07-01]. Dostupný z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Diego_Velasquez,_Aesop.jpg [16] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit. 2009-07-01]. Dostupný z WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean_de_La_Fontaine.jpg> [17] KRYLOV, I. A. Člověk a stín (Výbor z díla) 1. vydání, Praha: Svoboda, 1976. s. 12. [18] MAŇAS M. Wikimedia Commons [online]. 2006 [cit. 2009-07-01]. Dostupný z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dalimilova_kronika_parizsky_fragment.jpg [19] NEZKUSIL, V. Čítanka pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1997. ISBN 80-7168-497 s. 104. [20] volné dílo -Wikimedia Commons [online]. [cit. 2009-07-01]. Dostupný z WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Havl%C3%AD%C4%8Dek.jpg> [21] Wikipedie: Otevřená encyklopedie : Karel Havlíček Borovský [online]. c2009 [citováno 1. 7. 2009]. Dostupný z WWW: < http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD&oldid=4065249>