Měření závislosti odporu rezistoru a termistoru na teplotě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Advertisements

IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Opakujeme Přesvědčili jsme se: I – elektrický proud – A ( ampér )
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli za sebou
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
Ohmův zákon. Budeme zkoumat,jaký vliv má
Elektrické obvody Dělení elektrických obvodů Jednoduchý el. obvod
Název úlohy: 4.7 Termistor
Vedení elektrického proudu v polovodičích
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Obvody stejnosměrného proudu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
VY_32_INOVACE_08-11 OHMŮV ZÁKON.
ELEKTRICKÝ PROUD V POLOVODIČÍCH
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Elektrický proud Elektrický proud v kovech
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Součástky a technologie
Název úlohy: 3.19 Výkon elektrického proudu. Fyzikální princip Výkon P elektrického proudu vypočítáme jako součin napětí na spotřebiči a proudu, který.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Pro pokračování klikni
Jak se chová skutečný zdroj?. Zadání Ke zdroji, jehož napětí jsme měřili kvalitním voltmetrem a získali jsme hodnotu U = 4,5 V, připojíme rezistor o odporu.
Bezpečnost v elektrotechnice
VY_32_INOVACE_6C-11 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Určení rezonance v RLC obvodu Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
Název úlohy: 7.21 Střídavý proud s indukčností
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Úloha č. 2: Zenerova dioda, stabilizační obvod
SOUČÁSTKY ŘÍZENÉ NEELEKTRICKÝMI VELIČINAMI
Název úlohy: 7.18 Přechodný děj
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: MIROSLAV MAJCHER Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_ZMĚNY.
Tato prezentace byla vytvořena
odpor vodiče, supravodivost
Elektrický proud.
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
Kirchhoffovy zákony Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech.
Účinky elektrického proudu
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Riskuj Měření napětí a proudu Měření výkonů Měření odporů Měření kapacity a impedance
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ZAPOJENÍ REZISTORŮ ZA SEBOU.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Měření indukčnosti střídavým proudem proudem Téma:OB21-OP-EL-ELKM-OTR-M
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AUTOMOBILOVÁ MECHATRONIKA 5.cvičení SMAD Ing. Gunnar Künzel.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Měření elektrických veličin RNDr. Zuzana Karafiátová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Měření odporů výchylkovými Měření odporů výchylkovýmimetodami.
ZAPOJOVÁNÍ REZISTORŮ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
MĚŘICÍ PŘÍSTROJE ÚVOD ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ. ÚVODNÍ INFORMACE MĚŘICÍ PŘÍSTROJE - přístroje, umožňující změřit požadované elektrické veličiny ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ.
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ MĚŘENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU.
Elektrické měřící přístroje
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Měření s multimetrem Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Jak lze změnit odpor polovodičů
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ ZVĚTŠOVÁNÍ ROZSAHU VOLTMETRŮ.
MĚŘENÍ VLASTNOSTÍ PASIVNÍCH SOUČÁSTEK
Elektrické měřící přístroje
ZVĚTŠOVÁNÍ ROZSAHU AMPÉRMERTRŮ
Elektrický odpor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Měření odporů Ohmovou metodou větší střední odpory
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_06 Zákony.
OHMŮV ZÁKON PRO ČÁST ELEKTRICKÉHO OBVODU.
Název prezentace (DUMu): Přístroje k měření elektrických veličin
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Denisa Trubirohová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_36_ Výpočet U, I a R z Ohmova zákona Číslo projektu:
KIRCHHOFFOVÝCH ZÁKONŮ
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
Ohmův zákon Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Měření závislosti odporu rezistoru a termistoru na teplotě Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Žáci ZŠ Teorie úlohy Rezistor řadíme k základním elektronickým součástkám, jejichž charakteristickou vlastností je elektrický odpor. Odpor nezávisí na obvodových veličinách ani na teplotě rezistoru. Elektrický odpor rezistoru je konstantní. Termistor řadíme k součástkám, jejichž činnost je založena na vlastnostech polovodičů. Charakteristickou vlastností termistoru je elektrický odpor. Elektrický odpor termistoru závisí na teplotě. Druhy termistorů jsou - PTC, u kterých s rostoucí teplotou odpor roste - NTC, u kterých s rostoucí teplotou odpor klesá. Měřit budeme termistor NTC. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

2. Seznámení s úlohou, úkoly Úloha umožňuje zjistit závislost odporu rezistoru a termistoru na teplotě a výsledné charakteristiky obou prvků porovnat. Úkoly pro žáky ZŠ: 1. Změřit závislost odporu termistoru na teplotě v rozsahu 0 ̊C až 60 ̊C. 2. Změřit závislost odporu rezistoru na teplotě v rozsahu 0 ̊C až 60 ̊C. 3. Sestrojit graf závislosti odporu rezistoru a termistoru na teplotě. Obě závislosti vynést do jednoho grafu. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

3. Postup zpracování úlohy: 1. Úkol - Měření závislost odporu termistoru na teplotě v rozsahu 0 ̊C až 60 ̊C. Použít zapojení podle schéma obr.1. Obr.1: Schéma měření rezistoru (zdroj: autor) Modul ohmmetr připojíme do kanálu A, modul teploměr do kanálu B. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Po 1 minutě odečítáme a zapisujeme velikost měřených veličin. Teploměr zasuneme do pouzdra termistoru. Parametry měření – měřicí rozsah ohmmetru je1kΩ, frekvence vzorkování=300Hz, čas=10s, opakovat měření. Zobrazení tří panelů: odpor v digitálním zobrazení, teplota v digitálním zobrazení, závislost odporu na teplotě. Zapneme stabilizovaný zdroj napětí, rozsah U1=12V pro žhavicí rezistory. Měření provádíme po dobu 20 minut. Po 1 minutě odečítáme a zapisujeme velikost měřených veličin. 2. Úkol – měření závislost odporu rezistoru na teplotě v rozsahu 0 ̊C až 60 ̊C Použít zapojení podle schéma obr.2. Obr.2: Schéma měření rezistoru (zdroj: autor) Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Modul ohmmetr připojíme do kanálu A, modul teploměr do kanálu B. Teploměr zasuneme do pouzdra rezistoru. Parametry měření – měřicí rozsah ohmmetru je1kΩ, frekvence vzorkování=300Hz, čas=10s, opakovat měření. Zobrazení tří panelů: odpor v digitálním zobrazení, teplota v digitálním zobrazení, závislost odporu na teplotě. Zapneme stabilizovaný zdroj napětí, rozsah U1=12V pro žhavicí rezistory. Měření provádíme po dobu 20 minut. Po 1 minutě odečítáme a zapisujeme velikost měřených veličin. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Obr.3: Náhledy obrazovek ISES (zdroj: autor) Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

závislosti vynést do jednoho grafu. 3). Sestrojení grafické závislosti odporu rezistoru a termistoru na teplotě. Obě závislosti vynést do jednoho grafu. (zdroj: autor) Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Žáci SŠ 1. Teorie úlohy Rezistor řadíme k základním elektronickým součástkám, jejichž charakteristickou vlastností je elektrický odpor. Odpor nezávisí na obvodových veličinách ani na teplotě rezistoru. Elektrický odpor rezistoru je konstantní. Termistor řadíme k součástkám, jejichž činnost je založena na vlastnostech polovodičů. Charakteristickou vlastností termistoru je elektrický odpor. Elektrický odpor termistoru závisí na teplotě. Druhy termistorů jsou - PTC, u kterých s rostoucí teplotou odpor roste - NTC, u kterých s rostoucí teplotou odpor klesá. Měřit budeme termistor NTC. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

2. Seznámení s úlohou, úkoly Úloha umožňuje změřit závislost proudu rezistorem a termistorem na teplotě při zadaném napětí. Změřené charakteristiky obou prvků umožňuje porovnat v grafickém zobrazení. Úkoly pro žáky SŠ: 1. Změřit závislost proudu termistorem na teplotě při zadaném napětí. 2. Změřit závislost proudu rezistorem na teplotě při zadaném napětí. 3. Sestrojit graf závislosti proudu rezistorem a termistorem na teplotě. Obě závislosti vynést do jednoho grafu. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

3. Postup zpracování úlohy: 1. Úkol - Měření závislosti proudu termistorem na teplotě při zadaném napětí. Použít zapojení podle schéma obr.4. Obr.4: Schéma měření termistoru (zdroj: autor) K měření využijeme stabilizovaný zdroj, multimeter, termistor na propojovacím poli, spojovací vodiče, systém ISES, modul ampérmetr, modul teploměr. Modul ampérmetr zasuneme do kanálu A, modul teploměr do kanálu B. Pracoviště zapojíme podle schématu. Teploměr zasuneme do pouzdra termistoru. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Parametry měření – měřicí rozsah ampérmetru 0,1A, frekvence vzorkování=300Hz, čas=10s, opakovat měření. Zobrazení tří panelů: proud v digitálním zobrazení, teploměr v digitálním zobrazení, proud v závislosti na teplotě. K rezistorům určeným k ohřevu termistoru připojíme napětí U1=12V, k měřenému termistoru připojíme napětí U2=3V. Na termistoru nastavíme regulačním prvkem napětí U=1V. Měření provádíme po dobu 20 minut, po 1 minutě odečítáme a zapisujeme velikost měřených veličin. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

2. Úkol - Měření závislosti proudu rezistorem na teplotě při zadaném napětí. Použít zapojení podle schéma obr.5. Obr.5: Schéma měření termistoru (zdroj: autor) K měření využijeme stabilizovaný zdroj, multimeter, rezistor na propojovacím poli, spojovací vodiče, systém ISES, modul ampérmetr, modul teploměr. Modul ampérmetr zasuneme do kanálu A, modul teploměr do kanálu B. Pracoviště zapojíme podle schématu. Teploměr zasuneme do pouzdra rezistoru. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Parametry měření – měřicí rozsah ampérmetru 0,1A, frekvence vzorkování=300Hz, čas=10s, opakovat měření. Zobrazení tří panelů: proud v digitálním zobrazení, teploměr v digitálním zobrazení, proud v závislosti na teplotě. K rezistorům určeným k ohřevu měřeného rezistoru připojíme napětí U1=12V, k měřenému rezistoru připojíme napětí U2=3V. Na rezistoru nastavíme napětí U=1V. Měření provádíme po dobu 20 minut, po 1 minutě odečítáme a zapisujeme velikost měřených veličin. Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

Obr.6: Náhledy obrazovek ISES (zdroj: autor) Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech

3. Úkol - Sestrojit graf závislosti proudu rezistorem a termistorem na teplotě. Obě závislosti vynést do jednoho grafu. (zdroj: autor) Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Motivace žáků ZŠ a SŠ pro vzdělávání v technických oborech