Hlediska, podle nichž učitelé vybírají učebnice češtiny pro cizince

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační gramotnost na středních školách
Advertisements

INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Výuka cizích jazyků technických předmětů
1 Mgr. Dana Krouželová, hlavní metodička a supervizorka projektu Mediální výchova na gymnáziích.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Čeština jako nástroj komunikace zahraničních studentů Lékařské fakulty UP Magdalena Vintrová, Pavel Kurfürst Ústav cizích jazyků LF UP v Olomouci.
ALT – „Automotive Language Training“ PREZENTACE PROJEKTU.
Setkání kontaktních osob Praha Marta Rybičková.
Testovací techniky PhDr. Eva Složilová, MA Katedra jazyků
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
PhDr. Marie HANZLÍKOVÁ FF UK v Praze MŠMT 9/2010 Evropské jazykové portfolio pro VŠ.
Závěrečná práce Využití chytrého telefonu a tabletu v předmětu Aj Autor: Budka Oldřich Aprobace: Tv-Geo-Aj.
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
Využití programu Learning Space při přípravě výukové jednotky pro distanční vzdělávání Kateřina Kostolányová.
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
Výuka češtiny v anglickém programu na LF UP v Olomouci Pavel Kurfürst Centrum pro výuku cizích jazyků Lékařská fakulta Univerzita Palackého v.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
MALÁ MATURITA 9.ROČNÍKU ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov.
CENTRUM JAZYKOVÉ PŘÍPRAVY PdF UP
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Zkušenosti s e-learninem ve výuce cizích jazyků na SŠ Jaroslava Úlovcová, Gymnázium Cheb
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Public relations Obsah a struktura inovovaného předmětu Projekt 1098/ inovace výuky studijního předmětu public relations financovaný z prostředků.
Learning for a Sustainable Environment Fórum vysokoškolských učitelů 1.června 2004, Praha – Jinonice Iva Hönigová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_09.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ 005 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr.Stanislava Antropiusová PředmětAnglický.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Výuka českého jazyka pro cizince na Vysoké škole hotelové v Praze 8
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
VZDĚLÁVÁNÍ (BUDOUCÍCH) UČITELŮ ČEŠTINY JAKO CIZÍ JAZYKA
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Za akademický rok 2012/2013 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Kdo (ne)udělá maturitu? Co to znamená pro vysoké školy Jan Koucký.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
Výuka cizinců na ZŠ Příbram II, Jiráskovy sady 273 Mgr. Jaroslava Fousová.
Vzdělávací portál eKabinet.cz a digitální obsah pro střední školy Ing. Richard Valenta
Doc. PhDr. Radmila Dytrtová, CSc.. Výběr tématu a podklady pro psaní ZP  Podklady pro psaní bakalářských prací na webu ( v rubrice studium.
Filozofická fakulta Univerzity v Lublani, Slovinsko  Originální název: Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani,  Ústav: Oddelek za.
Language preparation for a study in Czech Universities 1) Czech language for foreigners in USP 2) Courses of Czech for foreigners in Czech Rep.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
Návrh účinné marketingové komunikace podniku v oblasti služeb
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Obecná didaktika ÚVOD.
Návrh podnikatelského plánu založení distribučního centra pro EU a svět pro výrobu tisknutelného světla na papír Jiří Plch.
„K inovaci s inspirací“
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Analýza konkurence na maloobchodním trhu ve zvolené oblasti
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
SEMINÁŘ Mgr. Karolina BOSTLOVÁ
Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice
Kurikulum: obsah školní edukace
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Sebehodnocení a hodnoceni spolužáků
MGR. PETRA JIRÁSKOVÁ MOC újop uk
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Hlediska, podle nichž učitelé vybírají učebnice češtiny pro cizince Ludmila Koláčková

Struktura vystoupení Učebnice v jazykové přípravě Optimální učebnice? Výzkumná sonda Dotazník Hlediska výběru Nejpoužívanější učebnice Další výsledky dotazníkového šetření Shrnutí, literatura, dotazy

Učebnice v jazykové přípravě ESL: Harmer, 2008 (kritéria pro výběr učebnice, fáze a hlediska výběru) Ur, 1999 (výhody a nevýhody používání učebnice, příprava a hodnocení vlastních výukových materiálů) ČJ pro cizince: Hádková, 2008 (evaluace učebních materiálů) Hrdlička, 2009 (prezentace gramatiky v učebnicích, seznam 16 základních učebnic češtiny pro cizince)

Optimální učebnice TŘI KRITÉRIA: přiměřená potřebám, zájmům a schopnostem studentů vyhovující vyučujícím splňující požadavky školního kurikula ČTYŘI FÁZE VÝBĚRU: analýza (analysis) pilotování (piloting) konzultace (consultation) shromáždění názorů (gathering opinions) (Harmer, 2008)

VÝZKUMNÁ SONDA květen a červen 2010 jazykové školy (30) a VŠ pracoviště (7) v JM kraji elektronicky distribuovaný dotazník odpovědi: 56 šest vyučujících

DOTAZNÍK (FÁZE ANALÝZY) Kterou učebnici ve výuce cizinců používáte? Jaké jsou důvody, proč ji používáte? Používáte při práci s učebnicí zprostředkující jazyk? Je na trhu učebnice, kterou byste rádi používali, ale z určitých důvodů nemůžete? Používáte mimo učebnice doplňkové materiály?

HLEDISKA VÝBĚRU Cena Dostupnost Přitažlivá témata Atraktivní design Procvičuje rovnoměrně všechny dovednosti Její součástí je zvuková nahrávka/ cvičný sešit/manuál pro učitele Jiné důvody (Harmer, 2008)

Nejpoužívanější učebnice Graf č. 1

UČEBNICE L. HOLÉ Graf č. 2

Communicative Czech Graf č. 3

Čeština pro život Graf č. 4

JE NA TRHU UČEBNICE, KTEROU BYSTE RÁDI POUŽÍVALI, ALE Z URČITÝCH DŮVODŮ NEMŮŽETE? Graf č. 5

Používáte mimo učebnice doplňkové materiály? Graf č. 6

Literatura HÁDKOVÁ, M. – CAKIRPALOGLU, I. Manuál pracovní skupiny Čeština pro cizince. Praha: 2008. ISBN 978-80-86856-44-5. 61 s. HÁJKOVÁ, E. Učebnice jako komunikátor. In Dovednostní model učitelovy profese. Praha: 1986, s. 139 – 161. HARMER, J. How to Teach English. Harlow : Longman, 2008. ISBN 978-1405853095. 288 s. HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha : UK, 2009. ISBN978-80-246-1527-1. 158 s. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha : Academia, 2006. ISBN  80-200- 1213-3. 209 s. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. UR, P. A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. ISBN  0521449944. 375 s.  SIKOROVÁ, Z. Jak vybírat učebnice. Komenský. 2002, roč. 126, č. 5/6, s. 100 – 103.

UČEBNICE CVEJNOVÁ, J. Česky, prosím I. Praha: Karolinum, 2008. ČECHOVÁ, E. TRABELSIOVÁ, H. Do you want to speak Czech? Liberec: Harry Putz, 2002. HÁDKOVÁ, M. Czech in 30 days. Praha: 2006. HOLÁ, L. Czech Express I, II. Praha: Akropolis, 2006. Czech Step by Step. Praha: New Czech Step by Step. Praha: NEKOVÁŘOVÁ, A. Čeština pro život. Praha: Akropolis, 2008. ISBN978-80-86903- 80-4. REŠKOVÁ, I., PINTAROVÁ, M. Communicative Czech - Elementary Czech. Brno: Ivana Rešková, 2006. ŠTINDL, O. Easy Czech Elementary. Praha: Akronym, 2008 (s CD).

Děkuji za pozornost. Ludmila Koláčková ludmila.kolackova@centrum.cz Praha, 4. prosince 2010 Děkuji za pozornost. Ludmila Koláčková ludmila.kolackova@centrum.cz