Hlediska, podle nichž učitelé vybírají učebnice češtiny pro cizince Ludmila Koláčková
Struktura vystoupení Učebnice v jazykové přípravě Optimální učebnice? Výzkumná sonda Dotazník Hlediska výběru Nejpoužívanější učebnice Další výsledky dotazníkového šetření Shrnutí, literatura, dotazy
Učebnice v jazykové přípravě ESL: Harmer, 2008 (kritéria pro výběr učebnice, fáze a hlediska výběru) Ur, 1999 (výhody a nevýhody používání učebnice, příprava a hodnocení vlastních výukových materiálů) ČJ pro cizince: Hádková, 2008 (evaluace učebních materiálů) Hrdlička, 2009 (prezentace gramatiky v učebnicích, seznam 16 základních učebnic češtiny pro cizince)
Optimální učebnice TŘI KRITÉRIA: přiměřená potřebám, zájmům a schopnostem studentů vyhovující vyučujícím splňující požadavky školního kurikula ČTYŘI FÁZE VÝBĚRU: analýza (analysis) pilotování (piloting) konzultace (consultation) shromáždění názorů (gathering opinions) (Harmer, 2008)
VÝZKUMNÁ SONDA květen a červen 2010 jazykové školy (30) a VŠ pracoviště (7) v JM kraji elektronicky distribuovaný dotazník odpovědi: 56 šest vyučujících
DOTAZNÍK (FÁZE ANALÝZY) Kterou učebnici ve výuce cizinců používáte? Jaké jsou důvody, proč ji používáte? Používáte při práci s učebnicí zprostředkující jazyk? Je na trhu učebnice, kterou byste rádi používali, ale z určitých důvodů nemůžete? Používáte mimo učebnice doplňkové materiály?
HLEDISKA VÝBĚRU Cena Dostupnost Přitažlivá témata Atraktivní design Procvičuje rovnoměrně všechny dovednosti Její součástí je zvuková nahrávka/ cvičný sešit/manuál pro učitele Jiné důvody (Harmer, 2008)
Nejpoužívanější učebnice Graf č. 1
UČEBNICE L. HOLÉ Graf č. 2
Communicative Czech Graf č. 3
Čeština pro život Graf č. 4
JE NA TRHU UČEBNICE, KTEROU BYSTE RÁDI POUŽÍVALI, ALE Z URČITÝCH DŮVODŮ NEMŮŽETE? Graf č. 5
Používáte mimo učebnice doplňkové materiály? Graf č. 6
Literatura HÁDKOVÁ, M. – CAKIRPALOGLU, I. Manuál pracovní skupiny Čeština pro cizince. Praha: 2008. ISBN 978-80-86856-44-5. 61 s. HÁJKOVÁ, E. Učebnice jako komunikátor. In Dovednostní model učitelovy profese. Praha: 1986, s. 139 – 161. HARMER, J. How to Teach English. Harlow : Longman, 2008. ISBN 978-1405853095. 288 s. HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha : UK, 2009. ISBN978-80-246-1527-1. 158 s. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200- 1213-3. 209 s. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. UR, P. A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. ISBN 0521449944. 375 s. SIKOROVÁ, Z. Jak vybírat učebnice. Komenský. 2002, roč. 126, č. 5/6, s. 100 – 103.
UČEBNICE CVEJNOVÁ, J. Česky, prosím I. Praha: Karolinum, 2008. ČECHOVÁ, E. TRABELSIOVÁ, H. Do you want to speak Czech? Liberec: Harry Putz, 2002. HÁDKOVÁ, M. Czech in 30 days. Praha: 2006. HOLÁ, L. Czech Express I, II. Praha: Akropolis, 2006. Czech Step by Step. Praha: New Czech Step by Step. Praha: NEKOVÁŘOVÁ, A. Čeština pro život. Praha: Akropolis, 2008. ISBN978-80-86903- 80-4. REŠKOVÁ, I., PINTAROVÁ, M. Communicative Czech - Elementary Czech. Brno: Ivana Rešková, 2006. ŠTINDL, O. Easy Czech Elementary. Praha: Akronym, 2008 (s CD).
Děkuji za pozornost. Ludmila Koláčková ludmila.kolackova@centrum.cz Praha, 4. prosince 2010 Děkuji za pozornost. Ludmila Koláčková ludmila.kolackova@centrum.cz