Letecké laserové skenování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
Advertisements

Počítačové sítě Přenosová média
MĚŘENÍ POSUNŮ STAVEBNÍCH OBJEKTŮ
Fotogrammetrie 1 Průseková metoda přednášející Jindřich Hodač JH_13.10.
8 Průseková metoda - nejstarší fotogrammetrická metoda
Využití výškových dat.
Aplikace GNSS v IG Grečnár Jiří.
Autor: Boleslav Staněk H2IGE1. -Síť splňující konkrétní konfigurační a kvalitativní požadavky daného inženýrského či jiného projektu. -Důvody vzniku účelové.
Systémy tisku CTP a CTF semestrální práce
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Moderní trendy měření Radomil Sikora za společnost RMT s. r. o.
Digitální model terénu
Obor: Geodézie a katastr nemovitostí
PŘEDNÁŠKA 8 Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
14. Laserové skenování (letecké a pozemní)
Vytyčení polohy - metodika, přesnost
Kristýna LEIMEROVÁ Katedra geoinformatiky
Mikrovlnné systémy Bc. Jindřich Poledňák. mikrovlnné záření vlnová délka: 1mm – 1m od 70. let 20. století pro dálkový průzkum se využívají vlnové délky.
Elektronické dálkoměry
Inerciální měřící systémy
Pasivní (parametrické) snímače
, Brno Připravil: Ing. Jaromír Landa LIDAR.
Metodika měření svislých posunů staveb
Letecké laserové skenování
Optický přenosový systém
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
GPS – Global Positioning System
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Blízká fotogrammetrie
Metodika měření horizontálních posunů staveb
Snímeksnímek bezměřítkaorientace obraz bez přesného měřítka a orientace překreslený snímek překreslený snímek směřítkemorientací obraz s přesným měřítkem.
Datová fúze satelitní navigace a kompasu
DÁLKOVÝ PRŮZKUM ZEMĚ.
Optické difúzní vnitřní bezdrátové komunikace: distribuce optického signálu Ing. David Dubčák VŠB-Technická univerzita Ostrava Katedra elektroniky a telekomunikační.
Výzkum uplatnění dat laserového skenování v katastru nemovitostí
Tvorba mapy pro orientační běh s použitím GPS
Optický kabel (fiber optic cable)
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
8. Prostorové vytyčovací sítě - Běžně se polohová a výšková složka určuje odděleně (obzvláště při vyšších požadavcích na přesnost). -Souřadnicový systém.
4 Základy - pojmy Střed promítání ,,O“ Hlavní bod snímku ,,H“ Konstanta komory ,,f“ Osa záběru Střed snímku ,,M“ Rámová značka (měřický snímek) Úvod do.
Petr Junek Laboratoř DPZ, Katedra mapování a kartografie
Laserové skenování Ing. Martin Štroner, Ph.D.
Technologie - snímkové orientace
ZÁKLADY GEOINFORMATIKY
Digitální aerotriangulace v aplikaci pozemní fotogrammetrie
Družicové datové přenosy. Družicové komunikační systémy jsou v dnešní době velmi důležitou součástí komunikačního řetězce. Doplňují pozemní kabelové,
Geoinformatika úvod.
Satelitní měření polohy
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
1 Fotogrammetrie - úvod Proč?? Co ?? Jak?? snímek mapa.
PB169 – Operační systémy a sítě Přenos dat v počítačových sítích Marek Kumpošt, Zdeněk Říha.
Obsah prezentace Princip fungování Technické parametry Proces realizace Závěrečné zhodnocení 4.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Navigační systémy Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Workshop „Příklady dobré praxe“ 22. června Váhy pro kontrolní (úřední) vážení vozidel Váhy pro obchodní vážení vozidel a materiálu Představení společnosti.
Parametry požáru I. část Požár a jeho rozvoj. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
Protierozní ochrana 2. cvičení Téma: Protierozní ochrana 2. cvičení Téma: Analýza území - morfologie terénu, odtokové dráhy 143YPEO ZS 2015/ ;
Výškopis ● Vrstevnice -Vrstevnice je čára o stejné nadmořské výšce zobrazená na mapě. – Interval i = M / 5000 – Hlavní, vedlejší.
Moderní poznatky ve fyzice
Předzpracování obrazových záznamů
Laserové skenování 3D záznam tvarů objektů dopadem laserového paprsku na předmět a detekce odraženého záření – intenzita a směr, složení obrazu z velkého.
Úvod do Globálních Navigačních Satelitních Systémů
Dokumentace památkových objektů
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
ZEMĚMĚŘICKÝ ODBOR PARDUBICE MAPOVÁNÍ NOVÉHO VÝŠKOPISU ČR
Co je pohyb?.
8. Prostorové vytyčovací sítě
Transkript prezentace:

Letecké laserové skenování Ing. M. Štroner, PhD., (154LSK_pred_5) Letecké laserové skenování Osnova : 0. Úvod Schéma „LSS“ Měření Chyby měření Zpracování měření Aplikace Komerčně dostupné systémy Zhodnocení [1] Dolanský, T.: Lidary a letecké laserové skenování. Universita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad labem, 2004. ISBN 80-7044-575-0.

0. Úvod - původně vojenská technologie je známa 20 let, (Letecké laserové skenování) 0. Úvod - původně vojenská technologie je známa 20 let, - masivní rozvoj proběhl až během posledních pěti let, kdy se letecké laserové skenování dostalo i na území České a Slovenské republiky. - technologie je podobná terestrickému skenování, ale: skener vytváří pouze profil, další rozměr skenování doplňuje letecký prostředek, neustálý, nestálý a rychlý pohyb skeneru přidává nutnost kontinuálního určování polohy (stanoviska), každý bod má své stanovisko,

(Letecké laserové skenování) 0. Úvod Skener: - vysokorychlostní světelný (laserový) impulsní dálkoměr (některé systémy ho používají v kombinaci s fázovým měřením) s pasivním odrazem, schopný pracovat při frekvenci řádově v desítkách kHz, - u většiny skenerů lze zaznamenat i echo (pořadové číslo odrazu). V praxi bývá vyhodnocen první a poslední odraz, reprezentující bod na DSM (Digital Surface Model) a DTM (Digital Terrain Model), ale v některých aplikacích se používají i další. Metoda: - umožňuje získávání velkého objemu dat v krátkém časovém intervalu, ve spojení s poměrně vysokým stupněm automatizace jejich zpracování při vytváření digitálního modelu terénu a území. Oproti klasické fotogrammetrii je díky velké hustotě bodů použitelná s dostatečnou přesností i při získávání polohových údajů o objektech relativně malých rozměrů, jako jsou stožáry a vodiče elektrických přenosových soustav.

(Letecké laserové skenování) 1. Schéma „LSS“

1. Schéma „LSS“ Inerciální navigační systém: (Letecké laserové skenování) 1. Schéma „LSS“ Inerciální navigační systém: - využívá obvykle tří gyroskopů (určení náklonů) a tří akcelerometrů (určení zrychlení) pro určení rozdílů polohy a natočení. Protože to není nekonečně přesně a v nekonečně krátké době, hromadí se chyba a proto je systém využíván pro určení polohy v mezích mezi dvěma určeními polohy GPS (obvykle 0,5 s). Měření vzdálenosti: - pro měření vzdálenosti se obvykle používají jako zdroje záření lasery s vlnovou délkou emitovaného záření 1100 až 1200 nm. Vyšle se krátký puls záření (10 - 15 ns), na základě měření času návratu pulsu se určuje vzdálenost. Díky své ploše se svazek paprsků odráží od vrstev či hran v různé výšce, jako např. vegetace – strom, vegetace – křoviny, zemský povrch, a proto skener získá více odrazů a tedy více vzdáleností. Některé systémy dokáží registrovat až 5 odrazů, obvykle se používají 3.

(Letecké laserové skenování) 1. Schéma „LSS“ Měření vzdálenosti:

2. Měření Letadlo × Vrtulník (Letecké laserové skenování) 2. Měření Letadlo × Vrtulník - pro určování digitálního modelu terénu a měření plošných území bývá laserový systém instalován v letadle, při měření objektů, kde je požadována větší přesnost a hustota bodů je nutné nainstalovat systém do vrtulníku. Letadlo: - létá zpravidla ve výšce od 200 do 1600 metrů rychlostí kolem 200 km/h. Odstup laserových stop je tedy asi 0,4 m v podélném, a 2 m v příčném směru (Toposys). Absolutní přesnost měřených bodů se pohybuje v rozmezí 0,1 – 0,3 m. Vrtulník: - nabízí možnost letět výrazně pomaleji než letadlo a i ve velmi malé výšce. Hustota bodů může tedy být několikanásobně vyšší. - hustota bodů spolu s přesností, která např. pro systém FLI-MAP (Fugro) je 4 – 7 cm, umožňuje využití i v inženýrské geodézii.

2. Měření Vyzařovací úhel: (Letecké laserové skenování) 2. Měření Vyzařovací úhel: - Liší se podle jednotlivých skenovacích systémů. V praxi existují systémy s vyzařovacím úhlem 14° (Toposys), 20° nebo 40° (Saab TopEye), ale také 60° (Fugro). Průměr stopy svazku paprsků se pohybuje v rozmezí 0,1 až 3,8 m, v závislosti na systému a výšce letu.

3. Chyby měření Kalibrace: (Letecké laserové skenování) 3. Chyby měření Kalibrace: - jedná o velmi složitý systém, je třeba pravidelně provádět kalibraci jednotlivých komponent i celého systému. - předletová (hlavně nastavení jednotlivých komponent systému do správného funkčního stavu), - poletová (hlavně určení prostorových vztahů jednotlivých komponent, resp. možnost zjištění a zpětné odstranění systematických chyb skeneru). Chyby měření „vnější“: - chyby GPS, - chyby INS.

3. Chyby měření Chyba laseru – vyslání pulsu v chybný čas. (Letecké laserové skenování) 3. Chyby měření Chyba laseru – vyslání pulsu v chybný čas. Chyba detektoru – detekce slabého odrazu (šum), – detekce příliš silného odrazu (saturace, měří kratší délky), Chyba hodin – chyba měření času systémovými hodinami, která má obvykle vzestupnou tendenci, lze ji matematický modelovat a zavádět do výpočtu, – časové zpoždění v řídící jednotce, jejímž výsledkem je systematická chyba v poloze. Chyby zrcadla – chyba určení úhlu zrcadla, – torze oscilujícího zrcadla (kroucení osy vlivem hybnosti = setrvačnosti zrcadla).

3. Chyby měření Chyby integrace (Letecké laserové skenování) 3. Chyby měření Chyby integrace – chyby řídící a kontrolní jednotky, hlavně nesplnění toho, že všechna měření musí být vztažena ke stejné časové ose, protože každá komponenta má obvykle své hodiny. Vliv atmosféry – dráha svazku paprsků není přímková, ale jedná se o prostorovou křivku, tj. měří se delší vzdálenost než je správná, – vliv atmosférické refrakce je nejmenší ve směru kolmo k Zemi, největší na okrajích skenovaného pásu (kulové rozložení teplot, index lomu je nejvíc závislý na teplotě atmosféry), – potlačuje se pomocí modelů.

(Letecké laserové skenování) 4. Zpracování měření Data získaná ze skeneru jsou velmi nepřehledná (mimo jiné 2 a více odrazů) a obsahují chyby či šum. Proto je nutné je automaticky předzpracovat. Jsou-li u pozemních skenerů mračna o velikosti miliónů bodů, u leteckého skenování mohou být více než řádově větší. Podle komplexnosti se předzpracování dělí na Filtraci a Klasifikaci. Filtrace = nalezení bodů jednoho povrchu. Provádí se např. za znalosti přibližného průběhu terénu a nebo s ohledem na okolní body. - morfologické filtry, - filtry porovnávající sklon, - filtr region growing, - lineární predikce.

4. Zpracování měření Klasifikace (Letecké laserové skenování) 4. Zpracování měření Klasifikace = Pro rozsáhlejší práce je vhodné provést automatickou klasifikaci, tj. rozdělené bodů do tříd podle druhu objektu, na kterém leží. Často se provádí na základě výškových poměrů okolních bodů, intenzity signálu či doplňkových hodnot např. z kamery nebo RGB skeneru. Klasifikace probíhá ve více cyklech, kdy se v jednom cyklu vybírají body jedné třídy. Další cyklus již probíhá bez již klasifikovaných bodů. Obvykle se používají třídy: - terén, - budovy, - vegetace, - chyby, dále např. body pod terénem, nízká vegetace, vysoká vegetace, komunikace, výšková vedení, body terénní kostry + další podle účelu zpracování.

(Letecké laserové skenování) 4. Zpracování měření Klasifikace - příklad neklasifikovaných a klasifikovaných dat Viditelné třídy: - budovy, - vegetace. - el. vedení.

(Letecké laserové skenování) 5. Aplikace Tvorba DMT Vytváří se obvykle z klasifikovaných bodů třídy „povrch“.

(Letecké laserové skenování) 5. Aplikace Tvorba DMT

(Letecké laserové skenování) 5. Aplikace 3D modely Doplňují se často texturami fasád, jsou vhodné pro plánování ve městech, vedení, viditelnost, architektonické studie. Probíhá v současné době i v Praze v IMIPu (vzhledem k jeho rušení to ovšem nemá zřejmě perspektivu).

(Letecké laserové skenování) 5. Aplikace 3D modely

5. Aplikace Mapování komunikací (Letecké laserové skenování) 5. Aplikace Mapování komunikací Pohled na klasifikované bodové mračno části dálnice. Data byla pořízena systémem FLIMAP, hustota skenování je asi 14 bodu na m2.

5. Aplikace Mapování komunikací (Letecké laserové skenování) 5. Aplikace Mapování komunikací Řez dálničním tělesem v místě, kde je přemostěn lávkou pro chodce a cyklisty. Body byly pořízeny systémem FLIMAP a klasifikovány v grafickém prostředí TerraScan.

5. Aplikace Mapování komunikací (Letecké laserové skenování) 5. Aplikace Mapování komunikací Pohled shora na klasifikovaná data železniční stanice. Data pochází ze zkušební kampaně organizované společností GEODIS BRNO, s.r.o. a byla pořízena systémem FLIMAP.

5. Aplikace Mapování průběhu vedení Pohled na výstup vodičů z rozvodny (Letecké laserové skenování) 5. Aplikace Mapování průběhu vedení Pohled na výstup vodičů z rozvodny

5. Aplikace Mapování průběhu vedení (Letecké laserové skenování) 5. Aplikace Mapování průběhu vedení Stožár elektrického vedení v programu FLIP7 – mračno bodů

(Letecké laserové skenování) 5. Aplikace Mapování průběhu vedení

5. Aplikace Mapování vegetace (Letecké laserové skenování) 5. Aplikace Mapování vegetace S výhodou se využívá několikanásobného odrazu v biometrických analýzách, např. měření objemu biomasy v lesních porostech. Určuje se např. objem, poškození, druhové zastoupení, výška porostu nebo dokonce počet stromů. Mapování pobřeží a v blízkosti vodních ploch Velmi specifické práce, většinou se mapují nejen pobřeží, ale také pobřežní vody s určením povrchu dna. Infračervené spektrum je vodou téměř zcela pohlcováno a proto se využívají jiné vlnové délky, hlavně zelená nebo modrozelená barva. Často se měří infračerveným i alternativním laserem současně (DIAL = Differential Absorption Laser), infračervený mapuje hladinu, alternativní dno. Teoreticky za vhodných podmínek (klidná hladina, průzračná voda) lze mapovat až do hloubky 50 m.

6. Komerčně dostupné sytémy (Letecké laserové skenování) 6. Komerčně dostupné sytémy Hardware Leica Geosystems - ALS50 IGI - LiteMapper 1400, LiteMapper 2800 Optech - ALTM 3100 SHOALS - SHOALS 1000 (duální lidar pro mapování pobřežních vod) TopoSys - Falcon II Riegl - LMS-Q140i, LMS-Q280i Software Leica Geosystems - Socet Set IGI - Las Tool Geocode TopoSys - ToPIT

(Letecké laserové skenování) 7. Zhodnocení Letecké laserové skenovací systémy přinášejí dříve nedosažitelné možnosti sběru prostorových dat v obrovském měřítku a také pro obvyklé práce slušnou míru automatizace. Nevýhodou je opět vysoká pořizovací cena aparatury (v to počítaje i letecký prostředek a jeho provoz). Pro nasazení ve velkých oblastech může nahradit fotogrammetrii a např. v oblasti zaměřování elektrických vedení se prosazuje i u nás (Geodis Brno), přestože jinak se Česká republika pro nasazení resp. zakoupení těchto technologií nehodí, není zde dostatečně rozsáhlý trh a navíc jsou zde historicky dostupné podklady, které ubírají část zákazníků.

(Letecké laserové skenování) …KONEC …