Úloha 4 Ovládání motoru pomocí detekce zvuku a ultrazvuku Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Jaroslav Zika 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentační manažer Kapitola 9.3 (Automatický chod - časování)
Advertisements

 AutorIng. Martin Allmer ŠkolaEuroškola Strakonice Datum6. Června 2013 Ročník3. Tematický okruhPráce s počítačem Číslo VM Anotace Obnovení systému Windows.
Programování motorů I..
Zpracováno v rámci projektu SIPVZ 0120P2006
Začínáme s LEGO MindStorms
Návod na programování v NXT- G
VY_32_INOVACE_59_Zoner_Callisto4_I. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
Úloha č. 8: Logické obvody - využití
X EXEL.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_13.
HARDWARE PC Uvnitř počítače.
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/2.
Styly písma - vytvoření vlastního stylu, zápatí a záhlaví stránek
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
VY_32_INOVACE_53_MS_Word_ II. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
Krátký návod pro prostředí LeJOS-NXJ
OS Windows 7 I. Úprava a nastavení PC Práce se složkami a soubory
postup tvorby prezentace
TEXTOVÝ EDITOR.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE III. Mgr. René Szotkowski TENTO MATERIÁL VZNIKL ZA FINANČNÍ PODPORY EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU A STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY.
Základní prvky internetového prohlížeče
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_09.
Orientace robotického systému v pracovním prostoru pomocí optických senzorů. Autor práce: Tomáš Baďura Vedoucí práce: Dr. Ing. Radovan Kukla.
Pracovní prostředí počítače
Vkládání klipartů a obrázků do excelu
Název úlohy: 7.18 Přechodný děj
Informační a komunikační technologie 1.3 Nastavení počítače Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK Učební obor: Kadeřník, Kuchař-číšník.
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK 3. Tabulkové procesory Učební obor: Kadeřník, Kuchař-číšník Ročník: 2.
Mgr. Karel FischerÚprava prezentace1 Změna použité šablony Ke změně šablony mohu použít jednu ze tří možností: a)Formát \ návrh snímku b)V panelu nástrojů.
Příkazy cyklů. Co je to cyklus Jako cyklus označujeme opakované vykonávání určitého bloku příkazů Jako cyklus označujeme opakované vykonávání určitého.
Vstupně-výstupní porty
COGAIN 2009 Možnosti řízení invalidního vozíku. Systém řízení vozíku  Rozdělen do několika částí  Část pohonu Motor pohonu Senzory ujeté vzdálenosti.
Digitální učební materiál
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Úvod do práce ve Windows Autor: Mgr. Aleš Kozák.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Základní nastavení systému
Úloha č. 4 Ovládání motoru pomocí detekce zvuku a ultrazvuku Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014.
Úloha 1 Měření úrovně zvuku pomocí zvukového senzoru na vstupu mikroprocesoru Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014.
Úloha 4 Detekce pohybu s vykonáním mechanické energie pomocí mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013.
Úloha 1 Měření vzdálenosti pomocí ultrazvuku na vstupu mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013.
Úloha 3 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ David Holoubek 2014 Využití zvukového modulu NXT na základě pohybu - Pozdrav.
Úloha 2 Zabezpečení prostoru pomocí detekce zvuku. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_12.
Úloha 1 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ David Holoubek 2014 Dotykový senzor na vstupu mikrokontroléru NXT.
Úloha 2 Rozpoznání vzdálenosti pomocí ultrazvuku na vstupu mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Vzorová úloha 5 Ultrazvukový senzor, tlačítko a motor řízený mikropočítačem Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013.
Počítačové laboratoře bez tajemství aneb naučme se učit algoritmizaci a programování s využitím robotů CZ.1.07/1.3.12/ „Tento projekt je spolufinancován.
Úloha 5 Ultrazvukový senzor, tlačítko a motor řízený mikropočítačem Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc iFiles – správce a prohlížeč dokumentů Co se všechno naučíme???
Ovládací panely Šablona 32 VY_32_INOVACE_1_7_Windows-ovládací panely.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Návod na programování v NXT- G část.
Paleta programování. Paleta programování obsahuje všechny programovací příkazy. Každý programovací příkaz určuje, jak se bude robot chovat či reagovat.
Název školy: Autor: Název: Číslo projektu: Název projektu: SŠ spojů a informatiky Tábor Tomáš Jansa VY_32_INOVACE_OV8 CZ.1.07/1.5.00/ Moderní škola.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 7 – aplikace informačních technologií Autor: Bc. Pavel Šiktanc Tvorba prezentace na iPadu Co se.
Základy úpravy digitální fotografie Seznámení s program Zoner PhotoStudio.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
PowerPoint Program na vytváření prezentací Pozadí snímků  Pravým tlačítkem klikneme do snímku a otevřeme Formát pozadí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
ZONER CALLISTO Ovládání programu
Inicializace portů mikrokontroléru
VY_32_ INOVACE_IKR5 - 17– PŘECHODY SNÍMKŮ V PREZENTACI. Název školy:
Název školy: Autor: Název: Číslo projektu: Název projektu:
Výroba osazení pomocí funkce G01
Počítačová grafika Zoner Callisto Efekty
Pracovní prostředí počítače
6. cvičení 25. března 2015.
ProgeCAD Hladiny a kóty.
Zoner Callisto Pracovní prostředí editoru
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Transkript prezentace:

Úloha 4 Ovládání motoru pomocí detekce zvuku a ultrazvuku Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014

Sestavit zařízení, které při vzniku zvuku s vyšší intenzitou a detekci pohybu otočí motor o 90 stupňů a pak zase zpět Zadání úlohy Úlohu lze použít např. jako bezkontaktní ovládání garážových vrat Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014

Postup - Navrhnout algoritmus pro uvedenou úlohu - Sestavit zařízení z komponent podle zadání (mikropočítač NXT, zvukový senzor) - V PC vytvořit program pro mikropočítač NXT - Otestovat systém, zapsat hodnoty do tabulky - Provést změny nastavení – konfigurace Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014

Použité díly Vstupní zařízení: Zvukový senzor Ultrazvukový senzor Výstupní zařízení Interaktivní motor

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Algoritmus Start Zvukový senzor Vyhodnocení úrovně signálu Otočení motoru Otočení motoru Čekání 2 sekundy Čekání na Pohyb Vyhodnocení pohybu Ne Ano Ne Ano

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace Připojíme zvukový senzor k mikropočítači na port 1 Připojíme ultrazvukový senzor k mikropočítači na port 2

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace - program Připojíme senzor a motor k mikropočítači Spustíme vývojové prostředí LEGO MINDSTORMS Education NXT Programming V záložce File vybereme možnost New a vytvoříme nový projekt

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace - program V pravé části programu se nachází nástrojová lišta s programovými komponenty Nástrojová lišta obsahuje tři záložky, zvolíme prostřední – Kompletní zobrazení

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Seznámení s prvkem - smyčka Smyčka je část kódu, který se opakuje, pokud je splněna podmínka Smyčka se nachází v záložce Flow pod tlačítkem s názvem Loop Flow Loop

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Klikneme-li levým tlačítkem myši na programovatelný prvek, vyvoláme nabídku vlastností Control – Nastaví podmínku, kdy se má smyčka opakovat  Forever – Běží do nekonečna  Sensor – Běží pokud je na určitém sensoru daná hodnota  Time – Běží po určitý čas  Count – Běží po určitý počet opakování  Logic – Běží pokud má proměnná danou hodnotu Seznámení s prvkem - smyčka

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace - program Pro čtení dat ze senzoru opakovaně použijeme smyčku Z panelu nástrojů vložíme komponent Smyčka do vlákna programu Flow Loop

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Seznámení s prvkem – senzor zvuku SensorSound sensor Senzorový prvek umožnuje číst data ze sensoru Zvukový sensor se nachází v záložce Sensor pod tlačítkem s názvem Sound sensor

Seznámení s prvkem - zvuk Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Klikneme-li levým tlačítkem myši na programovatelný prvek, vyvoláme nabídku vlastností Port: vybrání, ke kterému vstupnímu portu je senzor připojen. Compare: slouží k nastavení úrovně zvuku pro porovnávání s hodnotou snímanou senzorem. Stejnou funkci má i volba znamének větší a menší.

Seznámení s prvkem - switch Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Pomocí prvku Switch můžeme větvit program (vytvářet podmínky) Prvek Switch se nachází v záložce Flow pod tlačítkem s názvem Switch Horní část prvku je aktivována pokud je podmínka splněna Dolní číst prvku je aktivována pokud podmínka splněna není

Seznámení s prvkem - switch Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Control - V této oblasti lze určit zda se bude rozhodování switch řídit hodnotami které předem zadáte nebo výstupem ze senzoru Senzor – Zde lze nastavit z jakého senzoru bude brát switch data pro rozhodování

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace – program Do vytvořené smyčky vložíme prvek switch Prvek switch nastavíme aby se rozhodoval podle dat ze zvukového senzoru

Nastavíme prvek switch  Control: Sensor  Sensor: Ultrasonic Sensor  Display: Flat view – ano  Show: Centimeters Prvek Switch s ultrazvukovým senzorem vložíme do horní větve Switch se zvukovým senzorem Postup realizace - Program Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014

Seznámení s prvkem – motor Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Motor je pohyblivé zařízení které vytváří otáčivý pohyb Tento prvek se nachází v záložce Action pod tlačítkem s názvem Motor Action Motor

Klikneme levým tlačítkem myši na programovatelný prvek a vyvoláme nabídku vlastností Direction – Slouží k nastavení směru otáčení Power – Nastavuje sílu motoru Duration – Zde se nastavuje o kolik stupňů nebo jak dlouho se má motor otáčet Seznámení s prvkem - motor Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014

Seznámení s prvkem - wait Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Chceme-li počkat určitou dobu, nebo počkat na data ze senzoru, použijeme prvek Wait Tento prvek se nachází v záložce Flow pod tlačítkem s názvem Wait

Seznámení s prvkem – wait Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Klikneme levým tlačítkem myši na programovatelný prvek a vyvoláme nabídku vlastností Control – Nastaví druh čekání (čas nebo senzor) Until – Nastaví, jak dlouho má prvek čekat (ve vteřinách)

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace - program Do prvku switch s ultrazvukovým senzorem vložíme do horní větve (podmínka je splněna) Motor, který se otočí o 90 stupňů. Za Motor vložíme prvek Wait nastavený na 2 sekundy Za prvek Wait vložíme další prvek Wait nastavený na ultrazvukový (pohybový) senzor Nakonec vložíme motor, který se otočí o 90 stupňů opačným směrem

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Postup realizace - program Program nahrajeme do mikrokontroleru a spustíme ho. Při hluku a pohybu se spustí motor Při dalším pohybu se spustí motor opačným směrem

Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014 Výstup programu Provedeme měření událostí ve svém okolí (Projíždějící auta, hlasitá televize, práce v dílně) Výsledky zapíšeme do tabulky

Děkuji za pozornost Po provedení úlohy ukliďte pracoviště a zkontrolujte, zda máte všechny zapůjčené součástky. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014

Použité zdroje a literatura Ostatní zdroje jsou autora Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Jaroslav Zika 2014