Výzkumy komerční komunikace Etika a právo ve výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

ÚVOD DO MARKETINGU.
Výzkum trhu (VT) Aneb úvod do problematiky. Úvod Začněme od konce aneb požadavky ke zkoušce Sylabus, literatura Výuka, počet kreditů
OVLIVŇOVÁNÍ SPOTŘEBITELE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Marketing, marketingové.
Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost
UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Měření kvality realitních služeb Je oslovování konkurenčních makléřů s nabídkou přestupu ke konkurenci etické? Petr Podlešák Manažer a lektor RE/MAX Akademie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_17.
Výrobek a jeho životní cyklus
Komunikace a stimulování prodeje
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Téma lze vyučovat i v jiných oborech.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
semestrální práce z předmětu mab
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Spotřebitelský výzkum
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
Marketingová komunikace
Marketingové prostředí
Mediální plán Lze ho definovat jako dokument určující, jaká média a kdy se nakoupí, za jakou cenu a jaké by měla přinést výsledky. Zahrnuje průběhové diagramy,
úvod pojetí a obsah marketingu
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
MARKETING.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI PaedDr.Emil Hanousek,CSc
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
MARKETINGOVÝ MIX.
TISKOVÁ KONFERENCE KVALITNÍ EVROPSKÝ VÝROBEK.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Vítejte na Marketingu. Identita, image Identita = komplexní obraz firmy utvářený filozofií, historií, zásadami vedení, současností i budoucností Tvoří.
Průzkum trhu.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Marketing sportu Průvodce studiem. Úvod Tato prezentace má sloužit k lepší orientaci ve studijních materiálech Předmět je koncipován jako navazující na.
Vítejte na Marketingu.
Marketing sportu obecná část
MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE V EU. AIDA + informovat, přesvědčit, stimulovat komunikace v mezinárodním prostředí: jazykové bariéry kulturní bariéry/rozdíly.
TRH (tržní mechanismus)
Reklamní služby Zuzana Brestičová Petr Marvan Jan Walik.
Výzkum trhu V Usage and attitudes Výzkumy životního stylu
VÝZKUM A INTERNET Internet Advertising Conference Vít Smékal, OMG
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_078 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
R EKLAMA A JEJÍ DRUHY PaedDr. Milan Báča. Hlavní úkoly reklamy Hlavní úkoly reklamy K hlavním úkolům reklamy patří:  zvýšit tržby z prodeje produktu.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Reklamní agentura. Reklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, tiskové inzeráty a mnoho dalších),
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Zpráva o stavu českého sponzoringu Konference Sponzoring, Praha Ing. Ondřej Obluk MBA.
Ekonomika malých a středních podniků
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
MARKETING Přednáška P
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Vítejte na Marketingu.
IAS 38 Nehmotná aktiva.
Marketingová komunikace
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.09
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.12
MARKETING Přednáška P
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Výzkumy komerční komunikace Etika a právo ve výzkumu Výzkum trhu VI Výzkumy komerční komunikace Etika a právo ve výzkumu

Přehled lekce PR a aktivity a jejich dopad na zákazníka Kampaně a náklady na kampaň, možnosti měření Metody zkoumání komerční komunikace a kvalit. výzkum Typolologie ve výzkumech a jejich význam pro komunikaci Etika u a pravidla u zadavatelů výzkumů Etika na straně agentury, profesní sdružení Právo ve výzkumu trhu

PR aktivity a jejich dopady

Základní otázky klienta Zasáhla reklama cílovou skupinu? Pokud zasáhla, jak silně? Pronikla moje reklama do vědomí lidí? Přispěla reklamní kampaň k posílení image značky, nebo měla jen krátkodobý prodejní efekt? Jsou výdaje na reklamní kampaň dostatečné? Nejsou výdaje na kampaň zbytečně vysoké? Měla reklama vliv na prodej, a pokud ano, jak silný?

Důležité dimenze zákazníkovy mysli a chování Zná značku-spontánně, dotazovaně Zná kampaň značky - spontánně, dotazovaně Jak vnímá značku Je přesvědčen o výhodnosti nabídky reklamy? Je nabízený produkt služba lepší než konkurenční? Hodlá zákazník výrobek koupit? Pokud ano kolik ks a jak často chce kupovat?

Kampaně a jejich dopady

Kampaně, náklady a jejich měření Základní pojetí – výnosy (tržby) vs. náklady (na výrobek,kampaň atd.) Komunikační náklady – komunikace, produktu, budování značky, příp. i vůči distributorům Náklady – komplexní veličina, problematické rozdělit Náklady – v účetnictví časově určené, ale v praxi působí komunikace i v dalších letech, míchají se vlivy jednotlivých komunikací atd. Většinou pro jednoduchost – náklady za účetní období (rok, kvartál, měsíc), náklady na kampaň, náklady během životního cyklu výrobku, nálady na zásah (GRP na tisíc osob) atd.

Účinek komunikace vůči zákazníkovi - stadia 1. vnímání – zná výrobek, komunikaci 2. pozornost- má vzbudit pozornost ve srovnání s konkurencí 3.poznání – dodání více info o výrobku 4. postoj – utváření kladného či záporného k výrobku 5. preference – upřednostnění určitého výrobku 6. přesvědčení – povzbuzení přesvědčení o koupi výrobku 7.nákupní jednání

Vlivy na typ komunikace u různých produktů FCB matice Angažovanost Racionální rozhodování Emocionální rozhodování Vysoká Informační reklama Př. Živ. Pojištění, motorový olej Afektivní reklama Př. Značková kosmetika, auta) nízká Reklama výrob. automat. kupovaných Př. Prací prášky, pr. na mytí nádobí Reklama na výrobky okamžitě uspokojující Př. Zmrzlina, sladké Viz např. Bárta, Bártová

Indikátory účinků komunikace Počet osob, které mohli komunikaci postřehnout (zpravidla pouze v cílové skupině) – potenciál působení komunikace (dosah – reach) viz např. peoplemetry Počet osob, které si komunikaci pamatují (dopad – impact) to je nutné již zkoumat samostatným výzkumem Indikátory působení komunikace (dopadu) Znalost komunikace-spontánní, dotazovaná Rozpoznání reklam Zapamatování si reklam Co se v reklamě líbí/nelíbí Porozumění sdělení Důvěryhodnost sdělení

Soutěže v oblasti reklamy Snaží se ukázat, která komunikace je úspěšná Soutěž EFFIE (USA-od r. 1968, Evropa 1981, ČR od 1997) Více viz http://www.effie.cz/ 2006 Kategorie: A (rychloobrátkové zboží) Maggi nápady Nurofen gelové kapsle - fashion story Čerstvé sýrové omáčky „snadno a chutně“ Bernard - vlastní cestou Panzani nikdy nelepí Becherovka sráží Fernet z piedestalu Dopřej si Kozla, Kozel Ti dopřeje! AVON „povídejme si..“ TV MAX - sci-fi Kofola

Soutěže v oblasti reklamy - EFFIE 2006 Kategorie: B (zboží dlouh. spotřeby) Speciální nabídka Microsoft Office s 15% slevou Balíček serverových produktů DELL Power Edge: řešení baseballovou pálkou Malývelký Yaris aneb „i s malým Yarisem se dá hrát velké divadlo“ Twinrix - Dokážete na této stránce najít 0,00004 ml krve? Renault promo

Soutěže v oblasti reklamy - EFFIE 2006 Kategorie: C (služby) Bobr - Dlouhodobý koncept image kampaně Životní pojištění RENTA Profit 2005 Personalizovaná SMS pro účastníky věrnostního programu GO Rok volání zdarma 4× rychlejší Internet Expres - „Chyťte ho“ GE Money Bank - Extra porce peněz do 15 minut! Snadná půjčka

Soutěže v oblasti reklamy - EFFIE 2006 Kategorie: C (sociální a ekologický marketing) Rámy pro Romy Osudová vteřina se nedá vrátit AVON proti rakovině prsu - stovky zachráněných žen Letní Shakespearovské slavnosti EFFIE – úspěšná reklamní kampaň, ve všech aspektech: plánování, průzkum trhu, média, tvůrčí zpracování a vztah s klientem. Měla by být důkazem partnerství mezi agenturou a klientem při zrodu, řízení a budování značky.

Metody ve zkoumání komerční komunikace

Metody výzkumu komerční komunikace Pozorování Dotazování Experiment (př. tachystoskop) Analýza věcných skutečností (sledování návštěvnosti webové stránky, nákupu médií, obsahová analýza) Kvantitativní i kvalitativní (exkurz) výzkum Existence značkových produktů a benchmarky

Měření dosahu tištěných médií Media projekt 2 agentury GfK Praha – Median Cca 30 tisíc respondentů za rok Vícestupňový náhodný výběr Rozhovory F2F Sledovanost čtenosti novin a časopisů

Měření dosahu tisku v ČR Media projekt Kategorie novin – celostátní deníky, regionální deníky Kategorie časopisů – životní styl, společenské, programové, pro ženy, ekonomické, sportovní, hobby atd. Odhady čtenosti (do 20 tisíc se neuvádí-viz Radio Expres) Náklady (tj. počet výtisků)

Měření dosahu rozhlasu v ČR Radio projekt 2 agentury Stem/Mark – Median Cca 30 tisíc respondentů za rok Vícestupňový náhodný výběr Rozhovory CATI (28000) F2F (2000) Sledovanost poslechovosti rozhlasu day after recall (dotaz na včerejší poslech rozhlasu)

Typologie zákazníků ve výzkumu komerční komunikace a ve VT obecně

Význam typologií a příklady Exkurz psychologie – nomotetický (hledání obecných společných rysů) vs. idiografický přístup (popis jednotlivých případů) – v zásadě kvanti vs. kvali Typologie vs. rysový přístup Známé typologie Tělesné typy (Kretschmer) Extroverze-introverze Temperament (Galén-Eysenck) – extro-into+(ne)stabilita Hodnotové orientace (mat-postmat-smíšení Inglehart) Politická orientace (pravice-levice)

Typologie ve VT Zpravidla součást segmentačních studií – cíl nalezení segmentů trhu na které je možné mířit samostatnou komerční komunikací Někdy samostatné life-style studie – hlavní cíl popis životních stylů populace a provedení typologie osob Často klienty pro tyto studie PR a reklamní agentury, které tyto výzkumy využívají pro práci na kampaních pro své klienty Zřejmě nejvhodnější model-spolupráce klient-PR-výzkumná agentura (viz i soutěž EFFIE)

Příklady typologií ve VT V praxi VT zpravidla kombinace a) psychologických typologií, b) hodnotových, c) životního stylu, d) nákupního chování, e) mediálního chování atd.

Příklady typologií ve VT Typologie dle životního stylu (CONSUMER/STANDARD agentury STEM/MARK dle modelu VALS2 Univerzity Stanford) Spotřební chování závisí na materiálních zdrojích člověka a osobnostní orientaci (na principy, na status a na činy) 8 typů životních stylů – viz obrázek

Příklady typologií ve VT REALIZÁTOŘI Nadbytek zdrojů Orientace na činy Orientace na status Orientace na principy ÚSPĚŠNÍ ZRALÍ HLEDAJÍCÍ PRAKTICI DŘÍČI VĚŘÍCÍ Nedostatek zdrojů BOJUJÍCÍ Zdroj: Stem/Mark, Consumer/Standard, 2003

Příklady typologií ve VT Typologie vztahu k reklamě STEM/MARK Často u 1 člověka pozitivní i negativní složky Dvě dimenze pozitivní a skeptický postoj Pozit. vztah Skeptický vztah -užitečná -ovlivňuje mě -líbí se mi -manipuluje s lidmi -přehání

Příklady typologií ve VT Konzistentní spotřebitelé –“milující“ nebo „odmítající“ Nekonzistentní – „vlažní“ – (spíše odtažití, ani nemilují ani neodmítají), „opatrní“(dokáží ji využít, ale vnímají nedostatky) MILUJÍCÍ Pozit. vztah realizátoři OPATRNÍ zralí úspěšní hledající dříči Skeptický postoj věřící praktici Konzist.postoj bojující VLAŽNÍ ODMÍTAJÍCÍ Zdroj: Stem/Mark, Consumer/Standard, 2003

Příklady typologií ve VT Life-Style TNS AISA 1997 (Leo Burnett) 10 typů: Marie: „Chudá osamělá babička“ Milan a Milena „Zastánci starých pořádků“ Jan a Jana „Venkovští filozofové“ Pepa a Hanka „Novákovi z paneláku“ Dan a Lucie „Rádoby pohodáři“ Robin „ Playboy s tenisovou raketou“ Helenka „ V Kotvě jako doma“ Emilie a Ema „ Oduševnělé dámy“ Zbyněk a Markéta „Zlatá mládež“ Robert a Helena „Elita dnešní doby“

Metodologie typologií Zpravidla založeno na vícerozměrných statistických metodách Faktorová analýza Shluková analýza Nalezení rozumného počtu typů Popis jednotlivých typů a charakterizování

Etika a právo ve VT

Etika a profesní sdružení

Etika na straně agentury, profesní sdružení Etické standardy zpravidla v rámci profesních sdružení ESOMAR-svět SIMAR-ČR Základní otázky: KDO? CO? KDY? KDE? JAK? PROČ?

Etika na straně agentury, profesní sdružení KDO? – název agentury atd. CO? – jaký výzkum byl proveden KDY?- timing výzkumu KDE? JAK? – metoda, technika, vzorek (metodologie) PROČ? – pozadí výzkumu

Etika na straně agentury, profesní sdružení Kodex ESOMAR – revize 1994 Definice marketingového výzkumu Definice výzkumníka Definice klienta Definice respondenta

Etika na straně agentury, profesní sdružení Kodex ESOMAR – revize 1994 Obecná pravidla – objektivnost, soulad s vědeckými zásadami Soulad výzkumu se zákony příslušné země Práva respondenta – dobrovolnost spolupráce respondenta, anonymita, zvláštní pozornost při dotazování dětí, mladistvých, nutnost upozornit na nahrávací zařízení

Etika na straně agentury, profesní sdružení Kodex ESOMAR – revize 1994 Povinnosti výzkumníka - nesmí narušit důvěru veřejnosti ve výzkum, nesmí předstírat nadměrné dovednosti, nelze neoprávněn kritizovat jiné výzkumníky, snah o nákladovou efektivnost a kvalitu výzkumu, nutnost poskytnout dokumentaci k možnému prověření výsledků, nelze s výzkumem spojovat nevýzkumné činnosti Vzájemná práva povinnosti výzkumníka a klienta – zpravidla písemná smlouva, nutnost informovat externích spolupracovnících, data a výzkum jsou klienta, nelze zveřejnit údaje o výzkumu bez souhlasu klienta,klient nemá právo n adresy respondentů

Etika na straně agentury, profesní sdružení Kodex ESOMAR – revize 1994 Vzájemná práva povinnosti výzkumníka a klienta – výzkumník musí dovolit klientovi provést kontrolu práce, nutno poskytnout detailní info o výzkumu, odlišovat poznatky a jejich interpretace,klient nese odpovědnost za publikaci údajů nekonzultuje-li toto s agenturou, agentura musí informovat klienta o Kodexu

Právo ve výzkumu trhu

Právo ve VT Základní předpisy: Občanský zákoník –z.č.40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů Uzavírání smluv, ochrana osobnosti, obecný předpis v oblasti občanského i obchodního práva Obchodní zákoník - z.č.513/1991Sb., ve znění pozdějších předpisů Uzavírání smluv, náhrady při nedodržení smluv, pravidla pro fungování obchodní společnosti-agentury

Právo ve VT Základní předpisy: Zákoník práce –z. č. 65/1965 Sb.,ve znění pozdějších předpisů Pracovně-právní vztahy-pracovní smlouvy, dohody o provedení práce a pracovní činnosti, najímání práce přes agentury Zákon o ochraně osobních údajů –z. č. 101/2000 Sb.,ve znění pozdějších předpisů Definice osobních údajů, nutnost registrace u Úřadu při zacházení s nimi, pravidla pro zacházení s osobními údaji, pokuty za nedodržení pravidel