Podstata přebytku spotřebitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Advertisements

C) Engelovy křivky.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ekonomická gramotnost
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
3 EFEKTIVNOST TRHU. Základy ekonomie Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE:
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Základní předpoklady lidského jednání
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Poptávka a poptávané množství
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Struktura přednášky Analýza poptávky
Poptávka Rozhodování za rizika
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Ekonomie 1 Magistři Osmá přednáška Čistý přebytek na trhu výrobních faktorů.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Všeobecná rovnováha Téma 10 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Ekonomie 1 Magistři Desátá přednáška Přebytek spotřebitele, výrobce a čistý přebytek

Podstata přebytku spotřebitele Rozdíl mezi tím, za co je ochoten a schopen danou jednotku statku koupit a za co ji kupuje. Vzniká tehdy, pokud vyděláváme více než jsou naše OPC. Vzniklí rozdíl jsme ochotni použít – zaplatit více než tržní cena. Maximum, co je spotřebitel ochoten platit: dáno užitkem a rozpočtovými možnostmi

Podstata přebytku výrobce Rozdíl mezi cenou, za kterou producent statek prodává, a cenou, za kterou je producent danou jednotku ochoten prodat, aby cena pokryla jeho náklady. Výrobce chce za danou jednotku náklady na její produkci včetně OPC. To, co dostane navíc je jeho přebytek. Minimum, za co je producent ochoten prodat: dáno náklady producenta včetně OPC.

Co determinuje velikost přebytku Maximum, co je spotřebitel ochoten platit, respektive minimum, za co je producent ochoten prodat. Tržní cena (cena, za kterou je statek prodán)

Co determinuje cenu Kolik je nabízejících a poptávajících Více nabízejících než poptávajících: větší přebytek realizují poptávající (spotřebitelé) Více poptávajících než nabízejících: větší přebytek realizují nabízející (producenti).

Co determinuje množství nabízejících a poptávajících Snadnost vstupu do nebo odchodu z odvětví Čím je snadnější nalezení substitut, tím větší snadnost vstupu a odchodu. Např. místo uhlí jiný zdroj energie (na obou stranách)

Jak cena ovlivňuje chování spotřebitelů Příliš vysoká cena: spotřebitelé hledají substitut k danému statku Příliš nízká cena: statek začne sloužit jako substitut k jiným statkům Různí spotřebitelé mohou reagovat na změnu ceny různě – schodovitý tvar poptávky

Kreativní spotřebitel Mj. objevuje další možnosti využití statku (navíc, než s tím počítal výrobce). Tím mu vzniká přebytek, část toho přebytku může být dána tím, že je málo spotřebitelů, kteří jsou takto kreativní. Tito spotřebitelé jsou v pozici „monopolu“. Pokud se počet kreativních spotřebitelů zvyšuje, daná část přebytku klesá.

Problémy se zjišťováním přebytku Nelze zjistit maximum, které je spotřebitel ochoten a schopen zaplatit. Nelze ani zjistit minimální cenu, která kryje náklady producenta – tato cena musí krýt i OPC a ty jsou vždy subjektivní. V čase se mění preference spotřebitelů, OPC výrobců. Tj. mění se i výše přebytku.

Neelastická nabídka Pokud se poptávka zvyšuje, dochází k snížení přebytku spotřebitele na úkor přebytku výrobce. Pokud se poptávka snižuje, dochází k zvýšení přebytku spotřebitele na úkor přebytku výrobce.

Neelastická poptávka Pokud se nabídka zvyšuje, dochází k zvýšení přebytku spotřebitele na úkor přebytku výrobce. Pokud se nabídka snižuje, dochází k snížení přebytku spotřebitele na úkor přebytku výrobce.

Neelastičnost = nemožnost vstupu a odchodu z odvětví na straně producenta (neelastická nabídka) nebo spotřebitele (neelastická poptávka) Státní zásahy: by měly neelastičnost snižovat.

Státní zásahy a přebytky Státní zásahy vedou ke snižování přebytku Formy státních zásahů: - regulace chování spotřebitelů a producentů - přímé zdanění - nepřímé zdanění U nepřímého danění je jedno, kdo daň odvádí.

Hodnocení zdanění Daně používány na zabezpečení statků, které trh neprodukuje vůbec nebo v neoptimální míře. Užitky z těchto statků by měly být větší nebo rovny ztrátě spotřebitelova a výrobcova přebytku. Problém: nelze zjistit přesnou ztrátu ani užitky ze statků produkovaných díky daním.

Hodnocení zdanění Člověk dostává v podobě užitků a dalších dávek od státu prakticky stejnou částku, jako na daních platí: problém: státního aparátu, demotivace člověka starat se o sebe sám. Daně a další zásahy mění chování člověka. Není penzijní systém jednou z příčin poklesu porodnosti?

Typologie statků Normální statky nezbytné Normální statky luxusní Podřadné statky (speciální případ podřadného statku je Giffenův statek). Engelova křivka (EC) Engelova výdajová křivka (EEC) Problémy: jeden spotřebitel kontra množina spotřebitelů (EC), jeden statek ve skupině kontra všechny statky ve skupině (EEC)

Typologie statků a čistý přebytek Nelze jednoznačně říci, který statek je vhodný pro čistý přebytek. Pozice statku se v čase mění.

Aukce Anglická Vickreyova Holandská