Gotická architektura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GOTICKÉ STAVBY V OPAVĚ farní kostel a konkatedrála ostravsko-opavské diecéze Nanebevzetí Panny Marie kaple svatého Kříže – tzv. Švédská kaple.
Advertisements

GOTICKÁ KULTURA.
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Gotika.
Významné památky ČR.
Gotika Dějepis VY_32_INOVACE_305, 16. sada, D
Znaky barokní architektury
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Katedrála Saint Denis.
Katedrála Saint Denis. Vypracováno v rámci projektu „Zavádění ŠVP na gymnázium – projekt GOTIKA“ CZ.1.07/1.1.10/
Gotická kultura a vzdělanost
Anotace: Materiál je určen pro 4.ročník ZŠ .
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotická kultura.
Gotika.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
zpracovaný v rámci projektu
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gotika.
Gotika.
Ve znamení gotického slohu
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Všechny ročníky SŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií
Gotika 12 st. – 16 st..
VY_12_INOVACE_91 Pro žáky 7. ročníku ZŠ Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Listopad 2011 Mgr. Regina Kokešová.
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Gotická architektura v Čechách
Gotika VY_32_INOVACE_ 03 Gotika.
Gotika -vzniká ve Francii -uplatňuje se v století
Gotická kultura.
Umělecký sloh vrcholného středověku
 Křížová chodba  používaná při stavbě církevních staveb.
GOTICKÁ ARCHITEKTURA MgA. Lukáš Psík wikimedia
Gotika Kateřina Kuncová.
COMPARATIVES, SUPERLATIVES, TIME EXPRESSIONS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
NEJČASTĚJI POUŽÍVANÉ MATERIÁLY DRUHY STAVEB
VY_32_INOVACE_ZCR_ M/01 Hotelnictví Ročník: 3. 4.
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
REGRESNÍ ANALÝZA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Nejvýznamnější gotické památky v Evropě Iva Závišková 6.A.
Gotika Charakteristika uměleckého stylu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
pol. 12. století - konec 15. stol.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Gotika Bolfíková Nikola.
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_206_Gotika Šablona Identifikátor školy:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Architektura do začátku 20. století.
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Gotika.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Architektonické směry
Transkript prezentace:

gotická architektura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice

Tento učební materiál vznikl v rámci projektu "Integrace a podpora studentů se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích" s registračním číslem CZ.1.07/2.2.00/29.0019. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

charakteristika gotická architektura se datuje od vrcholného a pozdního evropského středověku gotický sloh vznikl postupným vývojem z románského slohu jako samostatným slohem se stal zhruba v druhé polovině 12. století a to ve Francii konkrétněji se pohybujeme v okolí Paříže přesněji v kraji lle-de-France

charakteristika ze zmiňované oblasti se postupně rozšířil do střední a západní Evropy velmi brzy se objevila na ostrovech Anglie v pozdější době pokrok přešel do Španělska a Portugalska

charakteristika dále se „gotika“ šířila do Německa a zbytku zemí v srdci Evropy za zmínku určitě stojí Itálie, kde se tento sloh projevil jinak než ve zbytku Evropy zvláštností je kombinace s románskými, antickými a byzantskými vlivy Itálie také stojí za zrodem renesance, která postupnými krůčky „gotiku“ vytěsnila z území Itálie

charakteristika název „gotika“ vznikl na území Itálii tehdejšími humanisty ti však „gotiku“ nesprávně spojovali s Góty, jejichž umění bylo považováno za barbarské Humanisté ji považovali za barbarskou a „oku neladící“ opačné mínění a veliké pochopení pro gotiku mělo spoustu barokních architektů (Francesco Borromini či Jan Blažej Santini-Aichel)

charakteristika na Francouzském území byl tento sloh nazýván „style ogival“, tj. sloh lomený gotika jako sloh se na rozdíl od jejího předchůdce románského slohu, se nedokázala prosadit po celé Evropě, ale spíše na západní a centrální části na území Evropy, kde bylo ovlivňováno umělecké cítění pravoslavnou církví byl vliv gotiky značně potlačen

charakteristika ve stylu se objevuje do jisté míry směr za Bohem další velikou změnou u staveb je oproti románskému slohu také značné prosvětlení a „odhmotnění“ stavby

znaky architektury dalším znakem jsou čtyřboké věže, které jsou v rozích zesílené pomocí pilířů a podél své výšky jsou děleny na jednotlivá patra směr k bohu se v samotné stavbě objevuje i v jednotlivých jejích částech odhmotnění a přiblížení k Bohu se opticky zobrazuje lomeným obloukem, který se postupem času přetvořil od širokého a méně lomeného až k vysokému a ostře zalomenému

znaky architektury prvek oblouku je používán v oknech, portálech a všech zdobných částech stavby, i v umělecké řemeslné práci čas vzniku jde určit podle tvaru použitého oblouku vnitřní opěrný systém, který se skládá z klenebních žeber svedených do přípor předsazených před pilíři váha stropu je tak převedena do úzkých partií, což umožnilo postupně odlehčit zdi a zaplnit je rozsáhlými okenními plochami

znaky architektury nejpokročilejším příkladem je soukromá královská kaple Saint Chapelle v Conciergerie v Paříži, která bývá nazývána gotickým skleníkem klenební žebra v průběhu vývoje gotiky ztratila nosnou funkci a stala se dekorativním prvkem vnější opěrný systém používaný zejména u gotických katedrál je pomocným činitelem podpírajícím z vnější strany pilíře, které zachycují tlak klenby vnější opěrný systém se skládá z opěrných oblouků a opěrných pilířů

znaky architektury mezi nejrozšířenější zdobné prvky patří fiály (drobné věžičky), které zdobily střechu i umělecké řemeslo dalším oblíbeným prvkem byly chrliče

hlavní prvky VERTIKALIZMUS – členění nosného systému do vertikál + vyvinutý opěrný systém OKNA - lomená okna zdobená kružbou, u světských staveb rovná nadpraží PORTÁL - vývoj z románského ustupujícího, lomená archivolta s vloženým tympanonem nebo Kružbou, u světských staveb menší portály rovné nadpraží KLENBA – křížová žebrová klenba - lomený oblouk

hlavní prvky FASÁDA - armování zdiva z lomového kamene i zdiva (zesilování rohů opracovanými kvádry), domovní štíty – vysoké, později bohatě členěné KAMENICKÉ DETAILY – ozdoby opěrného systému (fiály, lilie, křížová kytka, poupě, krab, chrlič, konzola, baldachýn), výzdoba tympanonů a ostění, výzdoba klenebných žeber

DĚKUJI ZA POZORNOST