VY_32_INOVACE_10-1-4_Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Rozdělení půd Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing.Lada Bízová ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Anotace Prezentace slouží k seznámení žáků 6. ročníků s tím, podle čeho se půdy dělí a jaký mají znalosti o typech a druzích půd význam pro praxi v zemědělství. Prezentaci lze také použít k zápisům z hodiny do sešitu. Vypracovala Ing. Lada Bízová Oblast Člověk a svět práce
A/ Podle velikosti částic B/ Podle obsahu humusu
A) Písčité: částice jsou hrubé, propustnost vody a tím i živin je velká. Živiny jsou vymývány do spodních vrstev a půda má tím nižší úrodnost.
B) Hlinité: poměr hrubších a jemnějších částic v půdě a tím i zadržování živin a vody je na střední úrovni. Tento typ půd je nejčastější. Úrodnost je dobrá.
C) Jílovité: velký podíl velmi jemných částic, které špatně propouští vodu a vzduch. Po dešti velmi mazlavé, po vysušení tvrdé, nepropustné. Nízká úrodnost, náročné obdělávání.
A) Černozemě: půdy s nejvyšším obsahem humusu, tudíž nejúrodnější. Jižní Morava, Polabská nížina…
B) Hnědozemě: nejrozšířenější typ půd v ČR, střední úrodnost
C) Podzoly: nejméně humusu, více hrubých částic, nejnižší úrodnost, Vysočina
PÍSČITÉ HLINITÉ JÍLOVITÉ PODLE ZRNITOSTI ČÁSTIC
ČERNOZEMĚ HNĚDOZEMĚ PODZOLY PODLE OBSAHU HUMUSU
JE NEJÚRODNĚJŠÍ ČÁST PŮDY VZNIKÁ ROZPADEM ODUMŘELÝCH TĚL ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ