Didaktika přírodopisu 2 Seminář 6 – Typologie testových úloh

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Maturita 2015.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Didaktické prostředky
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Hodnocení a klasifikace při výuce F na ZŠ Jiří Tesař.
Dokumentace informačního systému
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Didaktické testy a sociometrie
Didaktika přírodopisu 2
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Didaktika přírodopisu 2
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy - obsahové.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU
Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Didaktika geografie.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Didaktika přírodopisu 2 5. seminář Typy testových položek Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 2 7. seminář Konstrukce didaktického testu Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktický test Kateřina Vlčková KPed PdF MU, KPed PdF MU,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Pedagogická diagnostika
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Didaktické prostředky
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Maturity – jaro 2017.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Didaktika přírodopisu 2 Seminář 6 – Typologie testových úloh
Didaktika přírodopisu 2 4. seminář Učební úlohy
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Kurikulum: obsah školní edukace
Didaktika přírodopisu 2 Přednáška 1 Diagnostická fáze výuky
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Didaktika přírodopisu 2 5. seminář Typy testových položek
Transkript prezentace:

Didaktika přírodopisu 2 Seminář 6 – Typologie testových úloh Mgr. Libuše VODOVÁ Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Po absolvování semináře bude student schopen…. ….. objasnit princip, na kterém je založena typologie testových úloh … vlastními slovy vysvětlit rozdíl mezi jednotlivými typy úloh ….rozhodnout o jaký typ úlohy se jedná …ke každému typu úlohy vymyslet příklad

Didaktický test = „zkouška, kterou lze objektivně zjistit úroveň zvládnutí učiva u určité skupiny osob“ (KALHOUS & OBST, 2002) = „nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky“ (BYČKOVSKÝ, 1982) test je navrhován, ověřován, hodnocen a interpretován (narozdíl od běžné zkoušky) při jeho navrhování a hodnocení vycházíme z předem stanovených pravidel Didaktický test („test“) s. str. – písemná zkouška složená pouze z úloh s výběrem odpovědí různé typy didaktických testů

Konstrukce didaktického testu I. PLÁNOVÁNÍ Účel testu - Proč test dělám? Co budu testovat (ověřovat)? např. zjištění úrovně vědomostí a dovedností na konci témat. celku houby 2) Obsah testu - Jaký rozsah učiva budu testovat? např. houby (učivo za 5 hodiny přírodopisu v 6. ročníku ZŠ ) Specifikace obsahu Jakou úroveň vědomostí chci testovat? (nejen zapamatování, ale i pochopení, aplikaci atd.) Kolik úloh bude věnováno jednotlivým prvkům učiva? čím významnější, tím více úloh Kolik úloh bude mít test celkem ? Spolehlivost (reliabilita) testu – minimálně 10 úloh

1) Vytvoření jednotlivých testových úloh (testových položek) Konstrukce didaktického testu II. II. VLASTNÍ KONSTRUKCE 1) Vytvoření jednotlivých testových úloh (testových položek) - náročné na odbornost, pedagogicko-psychologické dovednosti - různé typy testových úloh (každý typ je specifický – výhody i nevýhody => promyšlené použití) 2) Návrh prototypu didaktického testu - vytvořit prototyp s předstihem („uležení úloh“) - seřazení učebních úloh v testu (se vzrůstající obtížností pouze u testů relativního výkonu) - dostatek času na vypracování testu - dle počtu úloh a jejich typu (s výběrem odpovědí cca 0,5 - 1,5 minuty na položku) - lze přizpůsobit třídě

TYPY TESTOVÝCH ÚLOH Dle Kalhous a Obst (2002) UZAVŘENÉ OTEVŘENÉ Se širokou odpovědí Dichotomické S 1 správnou odpovědí Nestrukturované S 1 nesprávnou odpovědí S výběrem odpovědi Strukturované S více správnými odpověďmi S nejpřesnější správnou odpov. Se stručnou odpovědí Situační (interpretační) Přiřazovací Produkční Doplňovací Uspořádací

TYPY TESTOVÝCH ÚLOH Dle Kalhous a Obst (2002) UZAVŘENÉ OTEVŘENÉ Se širokou odpovědí Nestrukturované Dichotomické Jaké byly hlavní příčiny vzniku 1. svět. války? Popište činnost čtyřdobého zážehového motoru S výběrem odpovědi Strukturované Jak se vyrábí surové železo (hlavní suroviny, nákres schématu vysoké pece, hlavní chemické reakce) Přiřazovací Se stručnou odpovědí Produkční Uspořádací Napište Archimedův zákon Doplňovací Po smrti českého krále Karla IV. v roce ….… nastoupil na trůn jeho syn …..

Typy testových úloh dle Kalhous a Obst (2002) Dle toho zda je žákova odpověď omezena - otevřené a uzavřené testové úlohy I. OTEVŘENÉ – žák odpověď sám formuluje - dle rozsahu žákovy odpovědi se dělí na úlohy: se širokou odpovědí – rozsáhlejší odpověď (např. na půl strany) => v testu musí být vynecháno dostatek místa a) nestrukturované např. Jaké byly hlavní příčiny přechodu rostlin na souš? b) strukturované – zadání učební úlohy vymezuje žákovu odpověď např. Charakterizujte vyvřelé horniny (způsob vzniku, členění, 3 příklady hornin a oblasti jejich výskytu v ČR) Výhody: zjištění úrovně komplexních vědomostí a dovedností získaných během delšího časového období snadno se navrhují Nevýhody: náročnější na opravu (čas, odborné znalosti) nelze je objektivně hodnotit (skórovat); opravovat 1 úlohu pro všechny žáky „esej test“ – test o malém počtu širokých otevřených úloh

Typy testových úloh dle Kalhous a Obst (2002) I. OTEVŘENÉ – žák odpověď sám formuluje 2) se stručnou odpovědí – žák se při odpovídání vyjadřuje stručně a) produkční – žák vepisuje odpověď (celou větou) na vymezené místo Např. Napište definici minerálu. .………………………………………………………………………………. b) doplňovací – žák doplňuje (pojmy, čísla, letopočty, symboly) do kontextu (nejčastěji věta nebo tabulka) Např. Mikroskop byl objeven v ……………století. Javor klen má ………….…. pupeny Výhody: snadno se navrhují žák musí odpověď vědět (neuhádne ji => náročnější něž uzavřené otázky) rychle se opravují snadno se hodnotí (objektivně skórovatelné) Nevýhody: zadání musí být jasně formulované jinak žák nemusí odpovědět tak, jak si učitel představoval => opravovat musí odborník (vyhodnocení jiných odpov.) Javor klen má …………. pupeny (možnosti: zelené, velké, kuželovité,vstřícné, lysé) Javor klen má ………..…. zbarvené pupeny (odpověď: zeleně)

Typy testových úloh dle Kalhous a Obst (2002) II. UZAVŘENÉ – žák odpověď vybírá z nabízených možností 1) Dichotomické – žák volí ze 2 možností (ano-ne; pravda-nepravda) správnou úlohu musí označit: podtrhnout, zakroužkovat Např. Zakroužkuj správnou odpověď. Sinice patří mezi prokaryota. ANO-NE. Výhody: snadno se navrhují snadno se navrhují a rychle se opravují objektivně skórovatelné Nevýhody: žák nemusí odpověď vědět - vysoká pravděpodobnost, že ji uhádne (50%) často se jimi testují pouhá fakta

Typy testových úloh dle Kalhous a Obst (2002) II. UZAVŘENÉ – žák odpověď vybírá z nabízených možností 2) Přiřazovací – žák na základě instrukcí uvedených v zadání učební úlohy propojuje dva soubory pojmů Např. Čarou spoj co patří k sobě (rostlina a čeleď) brutnákovité jestřábník chlupáček brukvovité svízel syřišťový mořenovité řeřišnice luční hvězdnicovité prlina rolní Výhody: snadno se navrhují a rychle se opravují objektivně skórovatelné omezují uhodnutí správné odpovědi Nevýhody: omezené použití - nelze použít u každého učiva v případě vyššího počtu soborů, které se mají propojovat je třeba uvažovat s více možnostmi opravy

Typy testových úloh dle Kalhous a Obst (2002) II. UZAVŘENÉ – přiřazovací Např. Čarou spoj co patří k sobě (3b): Dřevo floém sestupný proud vede vodu a minerální látky Lýko xylém vzestupný proud vede produkty fotosyntézy Hodnocení: za každou správnou čáru 0,5 b Např. Čarou spoj co patří k sobě: Dřevo floém sestupný proud vede vodu a minerální látky Lýko xylém vzestupný proud vede produkty fotosyntézy Jak hodnotit tuto odpověď?

Typy testových úloh dle Kalhous a Obst (2002) II. UZAVŘENÉ – žák odpověď vybírá z nabízených možností 3) S výběrem odpovědi a) s 1 správnou odpovědí b) nejpřesnější odpověď je správně - bývají velmi obtížné, obtížnější než otevřené úlohy c) s 1 nesprávnou odpovědí - je třeba v zadání zvláště zvýraznit, že hledají nesprávnou odp. d) s více správnými odpověďmi - uvést v zadání, že mají označit více správných odpovědí - nutno zvážit eventuality bodového zisku (kolik bodů, když 1 chybí atd. - princip „všechno, nebo nic“) - patří mezi obtížné úlohy e) situační (interpretační úlohy) - na první pohled zadání neobsahuje, žádné možnosti, ze kterých žák vybírá, ve skutečnosti jich je více než bývá obvyklé a vyplynou z úlohy samotné - velmi malá pravděpodobnost náhodně správné volby

Typy testových úloh dle Kalhous a Obst (2002) II. UZAVŘENÉ – žák odpověď vybírá z nabízených možností 4) Uspořádací - žák má uspořádat prvky obsažené v úloze podle nějakého kritéria (velikost, časový sled, stáří, význam atd.) - mohou ověřovat pouhé pamětné učení anebo dovednosti Např. Uspořádej fáze mitózy tak jak následují za sebou metafáze anafáze telofáze profáze Uspořádej organismy, tak jak se na Zemi postupně objevovaly (od nejstarších k nejmladším) trilobiti, ramenonožci, dinosauři, sinice, pancířnaté ryby Nevýhody: obtížná skórovatelnost: kolik bodů dostane, když má dvě části řetězce špatně, ale posloupnost ostatních je správně? princip „všechno, nebo nic“

Klasifikace didaktických testů Podle Byčkovského (1982) Testy rychlosti - jak rychle žák vyřeší určitý typ testových úloh - mají pevný časový limit - tvořeny velmi snadnými úlohami - např. test rychlosti čtení, matematická část IQ-testů Testy úrovně - nemají časový limit (pokud ano – přerušení práce nejpomalejších žáků) - výkon je dán úrovní vědomostí nebo dovedností zkoušeného - úlohy řazeny se vzrůstající obtížností (většina testů ve školách)

Testy standardizované - vytvořen profesionály (didakticky propracovanější, ověřen) - vydávají je specializované instituce - doplněny manuálem – vlastnosti testu, správné použití -standard - pro hodnocení výsledků Testy nestandardizované - tvoří je učitel sám pro svoje hodiny - nejsou ověřovány na větším vzorku žáků - učitel by se měl držet zásad tvorby testů

Testy kognitivní x testy psychomotorické - rozlišují se podle toho jaké VVC mají ověřovat (kognitivní, afektivní a psychomotorické) - kognitivní – měříme míru dosažení poznání (kvalitu) – úkol z mat., překlad do Aj… (častější) - psychomotorické – test psaní na stroji - pro ověřování afektivních cílů slouží dotazníky Testy výsledků výuky x studijních předpokladů Testy rozlišující (NR testy, statisticko-normativní) - hodnotíme relativní výkon žáka (tj. výkon žáka vztahujeme k populaci testovaných: zda je žák „velmi slabý“, „podprůměrný“, „průměrný“) - častější - usilují o maximální objektivitu Testy ověřující (CR testy, kriteriální testy) - hodnotíme absolutní výkon žáka (tj. výkon srovnáváme s maximem, se všemi úlohami, které reprezentují dané učivo)

Testy vstupní, průběžné a výstupní vstupní – na začátku výuky (tématu, celku, ročníku) - zkoumají úroveň znalostí a dovedností, které jsou důležité pro průběžné – průběžné informace o tom jak žáci zvládají látku – zpětná vazba (hodnocení výuky ne žáků) výstupní – na konci výuky (tématu, celku, ročníku) - informace pro hodnocení žáků Testy monotematické x polytematické monotematické – zkoumají osvojení jednoho tématu polytematické - zkoumají osvojení více témat Testy objektivně skórovatelné - u konkrétních úloh lze rozhodnout, zda jsou správně či ne Testy subjektivně skórovatelné - obsahují úlohy, kde nelze stanovit jednoznačná pravidla skórování (úlohy se širokou odpovědí otevřené)

Jak sestavit didaktický test? K čemu bude test sloužit? - jaké znalosti a dovednosti budu ověřovat (vstupní, průběžné, výstupní atd.) Jaký rozsah látky si mají žáci zopakovat? - vymezím si obsah testu (tématický celek – kolik hodin 4, 20, 40?) - upřesním: jak hluboké znalosti a dovednosti budu testovat? kolik úloh jednotlivým znalostem a dovednostem věnuji? kolik bude mít úloh celkem? – dostatečný počet (min 10)

Požadavky na didaktický test 1) u kognitivních VC usilují o testování různých hladin (nejenom zapamatování, ale i pochopení, analýza, syntéza….) 2) nejdůležitější části učiva budou v testu zastoupeny největším počtem úloh 3) Gramatická správnost 4) Bez neznámých slov 5) Jednoznačná formulace – jasná a nezavádějící (chyták), ale ani nenavádějící ke správnému řešení 6) Z jednoho úkolu nesmí vyplývat řešení druhého 7) Přiměřeně obtížný 8) Srovnatelnost skupin – stejný počet bodů 9) Jednotlivé úlohy se bodují – známka je odrazem procentuální úspěšnosti v celém testu

Sestavování didaktického testu = vytvoření jednotlivých testových úloh => první návrh testu Co je to testová úloha? - otázka, úkol, problém v testu - typy úloh (viz typologie učebních úloh) Nejčastější chyby - testuje se jiné učivo než bylo řečeno - odborné chyby - gramatické chyby - různé verze různě obtížné - malý počet úloh

TYPY TESTOVÝCH ÚLOH Dle Kalhous a Obst (2002) UZAVŘENÉ OTEVŘENÉ Se širokou odpovědí Dichotomické S 1 správnou odpovědí Nestrukturované S 1 nesprávnou odpovědí S výběrem odpovědi Strukturované S více správnými odpověďmi S nejpřesnější správnou odpov. Se stručnou odpovědí Situační (interpretační) Přiřazovací Produkční Doplňovací Uspořádací

TYPY TESTOVÝCH ÚLOH Dle Kalhous a Obst (2002) UZAVŘENÉ OTEVŘENÉ Se širokou odpovědí Nestrukturované Dichotomické Jaké byly hlavní příčiny vzniku 1. svět. války? Popište činnost čtyřdobého zážehového motoru S výběrem odpovědi Strukturované Jak se vyrábí surové železo (hlavní suroviny, nákres schématu vysoké pece, hlavní chemické reakce) Přiřazovací Se stručnou odpovědí Produkční Uspořádací Napište Archimedův zákon Doplňovací Po smrti českého krále Karla IV. v roce ….… nastoupil na trůn jeho syn …..

TYPY TESTOVÝCH ÚLOH Dle Kalhous a Obst (2002) UZAVŘENÉ OTEVŘENÉ Zlatá bula sicilská byla vydána roku 1212. ano - ne Dichotomické S 1 správnou odpovědí S 1 nesprávnou odpovědí S výběrem odpovědi S více správnými odpověďmi S nejpřesnější správnou odpov. Situační (interpretační) Přiřazovací Čarou spoj co patří k sobě (stát a hlavní město) Uspořádací Uspořádej čísla podle velikosti 0,1 10/18 -0,003 12/60

TYPY TESTOVÝCH ÚLOH Dle Kalhous a Obst (2002) UZAVŘENÉ OTEVŘENÉ Vyberte správnou odpověď! Karlova univerzita byla založena roku: a) 1343, b) 1346, c) 1348, d) 1353 S 1 správnou odpovědí Který z uvedených států nepatří do EU a) Rumunsko, b) Bulharsko, c) Chorvatsko, d) Řecko S 1 nesprávnou odpovědí S výběrem odpovědi Kterými státy protéká řeka Dunaj a) ČR, b) Švýcarsko, c) SRN, d) Rakousko e) SR S více správnými odpověďmi Které tvrzení nejlépe definuje chemický prvek prvek je látka, která se skládá z atomů stejného druhu Prvek je látka, kterou již dále nelze dělit Prvek je látka složená z atomů, které mají stejné protonové číslo Žádné z předchozích tvrzení není naprosto správné S nejpřesnější správnou odpov. Dichotomické Přiřazovací Situační (interpretační) Namísto hvězdičky napište číslici tak, aby výsledné 6-ti ciferné číslo bylo dělitelné 7: 823*43 Uspořádací

Použitá literatura CHRÁSTKA, Miroslav. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků In KALHOUS, Zdeněk a OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s. 212-231 CHRÁSTKA, Miroslav. Testy v pedagogickém výzkumu. In SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko- psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011, s. 127-152