Dopravní síť v Africe Jakub Kredvík Gustav Novotný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LODNÍ DOPRAVA.
Advertisements

Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
Nizozemsko.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVA ASIE.
Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVA.
Doprava.
Politické rozdělení a koloniální minulost
Vliv dopravy na životní prostředí
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Doprava Vojtěch Růženec – Letecká doprava Zdeněk Suldovský – MHD
 nejhustší v “ Modrém banánu“  silniční  ½ přepravy zboží a lidí  1924 – první dálnice mezi Milánem a Benátkami  letecká  Airbus - Francie  železniční.
Registrační číslo projektu
Austrálie-doprava autem vlakem
Název Doprava – druhy dopravy 2 Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 6 – 29 -DopravaAnotace Prezentace se zabývá světovou dopravou a jejími druhy Autor Mgr. Kamila Bočková JazykČeština Očekávaný.
GEOGRAFIE DOPRAVY II. Martin VRZALA.
Dar es Salaam - Tanzánie Křižovatka Gillooley v Johannesburgu - Jižní Afrika.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Dopravní síť České Republiky
Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Služby vodní dopravy a ostatní formy dopravy
Společenské a hospodářské prostředí
NORSKÉ KRÁLOVSTVÍ.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 DOPRAVA „ KREV HOSPOD Á ŘSTV Í“ 1.
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
Země Guinejského zálivu
Úloha dopravy v hospodářství
GEOGRAFIE DOPRAVY III. Martin VRZALA.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Registrační číslo projektu
Teorie optimální velikosti města
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
AFRICKÉ SLUMY SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ PROBLÉMY AFRIKY
Úvod do pozemních komunikací
Severní Afrika Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Elektronická učebnice - II
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Doprava. Dělení dopravy 1.Pozemní – silniční, železniční, potrubní 2.Vodní - říční, námořní 3.Letecká 4.Speciální – přenos dat, zpráv, energie.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Severní Amerika – doprava Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Doprava Č R. HISTORIE hlavní cesty v době římské 1. až 4. století Jantarová cesta.
Zahrnuje: zemědělství průmysl doprava.  Chov ovcí a produkce vlny je zde největší na světě  Chov skotu – v savanách  Pěstování pšenice, brambory, cukrová.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 Doprava a spoje Mgr. Jan Kašpar.
DOPRAVA VY_32_INOVACE_1C_13 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Rodinná a Občanská výchova Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
Doprava Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Sedláček. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:DOPRAVA TÉMATICKÝ CELEK:Společenské a hos.
Doprava v Evropě Druhy dopravy Železniční Železniční Automobilová Automobilová Letecká Letecká Lodní Lodní Ostatní- lanová, potrubní Ostatní- lanová,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: Z 8/19 Předmět: Zeměpis Ročník: 8. ročník Jméno.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
Severní Amerika globální aspekty ekonomického rozvoje doprava
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Kypr Jakub Jenšovský.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_ZEMĚPIS
Severní Amerika – globální aspekty ekonomického rozvoje
Země Guinejského zálivu
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Systém vodních staveb v Evropě
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
VY_52_INOVACE_65_Doprava v ČR
TOP 10 největších letišť v Evropě podle počtu odbavených cestujících
Transkript prezentace:

Dopravní síť v Africe Jakub Kredvík Gustav Novotný

Osnova Historie Pozemní doprava Kolejová doprava Letecká doprava Lodní doprava Pirátství „Levné vlajky“ Shrnutí

Historie dopravy v Africe Koloniální éra - železnice a parní lodě nahradily zvířata v dopravě Trasy hlavně od míst těžby k pobřeží Toto vůbec nezvýšilo mobilitu obyvatel Postkoloniální éra - snaha spojit města mezi sebou hlavně silnicemi (levnější a levněji udržovatelná než železnice) Po získání nezávislosti snaha spojit se silničně se sousedem Většinou patřil jiné mocnosti

Historie dopravy v Africe Nedostatek financí na výstavbu a údržbu silnic a železnic trápil většinu států ve 20. století Ekonomický propad v 70. a 80. letech ještě prohloubil krizi Pokud se před tím stavělo málo a chátralo pomalu, v této době se nestaví vůbec a chátrá rychle Zvětšování zaoceánských lodí a přeprava zboží v kontejnerech vyžadovala specializované přístavy, které v Africe chybí Zvětšování letadel kladlo větší nároky na velikost a vybavenost letiště

Historie dopravy v Africe Spousta zemí přestala stavět nové dopravní cesty a peníze investovala do údržby stávajících Letiště a železnice začaly používat standardizované vozy a letadla, což vedlo k úspoře nákladů, protože všechna používala stejné díly, zároveň se snadněji cvičili piloti V součané době se státy snaží přiblížit nejchudší obyvatele městům stavbou silnic a podporou alternativních druhů dopravy, protože klasická doprava (auta, MHD) je pro ně drahá Velká nebezpečnost silnic - mnoho nehod a úmrtí

Pozemní doprava Zpevněné a nezpevněné silnice Některé úseky průjezdné pouze periodicky Mimo aut, kol aj. „normálních“ prostředků také oslí povozy, velbloudi atd. Převzato z: http://www.icsid.org/database/images/display/sb47a7d7883a2db.jpg Převzato z: http://www.zasmejse.cz/soubory/3d61b68efdea914679ee8c15c89d85e5.jpg

Pozemní doprava Nahoře i dole převzato z: http://www.ascocarhire.com/africantraffic.htm Převzato z: http://www.frankdux.de/images/travel/africa/timbuktu/_bus.jpg Značky převzaty z: http://www.ascocarhire.com/africanroadsigns.htm

Převzato z: http://shakara.wordpress.com/category/africa/page/3/

Pozemní doprava Trans-Africká dálnice 56 683 km Koridory směny zboží – obchodní trasy Více než polovina zpevněna, problém s údržbou Některé úseky neprůjezdné při záplavách nebo písečných bouřích, jiné neexistují (tzv. „missing links“) V oblasti deštného pralesa klima zaručuje krátkou životnost zpevněných silnic

Převzato z: http://upload. wikimedia

Kolejová doprava Původně export materiálů a import zboží Tratě většinou jen od přístavu do vnitrozemí Většina zemí do 1000 km železnice JAR přes 20 000 km 20 zemí bez železnice (ostrovní státy, Somálsko, Niger, Rwanda, Libye, Čad, …) Většina tratí i vozů zastaralá, kolonialisté budovali tratě rychle a levně - vlaky jezdí pomalu (malé poloměry zatáček) a neuvezou moc nákladu Výjimka JAR

Kolejová doprava Převzato z: http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge

Kolejová doprava Převzato z: http://www.vc4africa.com/group/SADC?groupUrl=SADC&xg_source=activity&id=2142245:Group:11622&xg_pw=&page=4 Kinshasa, DRC Převzato z: http://www.guardian.co.uk/world/2009/feb/19/africa-transport-network-britain

Blue Train v JAR Trasa Pretoria - Kapské Město a zpět (1600 km, 2 vlaky proti sobě) Cestovní rychlost 90 km/h - trasa trvá 27 hodin Kapacita 74 resp. 58 cestujících Převzato z: http://planet.betterplace.com/group/theworldneedstrainsmaglevbulletandfreight

Jiná kolejová doprava Trolejbusy Tramvaje Metro JAR (nákl.), DRK (nákl.), Namibie Tramvaje Egypt (4 města), Tunis, Rabat-Salé Metro Alžír, Káhira Převzato z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Egypt.Cairo.Tram.01.jpg Převzato z: http://4.bp.blogspot.com/_sdhd0ZUl6M8/SwRL6-Qqk8I/AAAAAAAAAPs/ThH6Ir3OYPo/s1600/Alstom_morocco.jpg

Letecká doprava Zastaralá letadla, nevyhovující letiště (jen třetina je se zpevněným povrchem) Každý stát (i ostrovní) má alespoň 1 letiště Nejvíce JAR - 578 (Zimbabwe 216, DRK 198) Většina afrických leteckých společností silně zadlužena, finančně zajištěné jsou součástí větších světových leteckých společností KLM Royal Dutch Airways - Kenya Airways Zhruba 2 % z celkové mezinárodní přepravy Meziměstské lety v rámci Afriky velmi zřídka / lidé jsou chudí a nemohou si dovolit cestovat letadlem

Letiště v Johannesburgu Letiště podle vytíženosti 1. Johannesburg, 2. Káhira, 3. Kapské Město Převzato z: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=323586&page=4

Mezinárodní letiště Benin Převzato z: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/7/9/6/0815697.jpg

Lodní doprava málo velkých přístavů, nerovnoměrné rozmístění přístavy určeny výhradně pro vývoz surovin ropa, rafinérie Nejdůležitější všeobecně zaměřené přístavy jsou zároveň velkými městskými centry (Abidžan, Lagos, Dakar, Kapské Město) Středně velké přístavy (Freetown, Dar Es Salaam): obchodní uzly pro dané lokality Největší loďstvo má Libérie díky levným vlajkám

Pirátství africký roh, v menší míře Nigérie pobřeží Somálska - důležité námořní cesty / přeprava různých komodit / ročně tisíce lodí Somálsko: nefungující vláda počátky pirátství v 80. letech, prudký nárůst po roce 2005

Pirátství 2005: 23 únosů 2006: 10 útoků → útlum - islamisti u moci 2008: 90 útoků, 40 únosů, únos tankeru Sirius Star 2009: 250 útoků, 60 únosů 2010: 5/2010 islamisti přebírají kontrolu nad přístavem Haradhere 6-11/2010 únos a zadržení singapurského tankeru Golden Blessing Hobyo - nová základna pirátů (zdroje: CNN, www.idnes.cz)

Pirátství Piráti - region Puntland na severovýchodě Somálska Přístavy Eyl a Haradhere Dopady: nárůst počtu únosů vede k růstu poplatků za pojištění lodí, které proplouvají touto oblastí → vyšší cena přepravovaného zboží. Mnozí kapitáni z bezpečnostních důvodů volí místo Suezského průplavu o týdny delší trasu kolem mysu Dobré naděje. Válečné lodě jako doprovod

Levné vlajky flags of convenience LIBÉRIE a Seychely (svět: Panama, Bolívie, Malta, …) lodě firem z bohatších zemí s vysokými poplatky jsou registrovány jako lodě Libérie nebo Seychel → ekonomické výhody Německo (více než 400) Řecko (150) USA (přes 100) Norsko, ….

Shrnutí politická nestabilita: nezpevněné komunikace, špatné (ne)plánování dopravních sítí „alternativní“ metody zisku prostřednictvím dopravy: Somálsko: pirátství Libérie: levné vlajky nezpevněné komunikace, zastaralé terminály a dopravní prostředky doprava v Africe je neefektivní, nespolehlivá a špatně udržovaná výjimky: JAR a destinace turistického ruchu

Zdroje http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_transportation_technology http://zpravy.idnes.cz/somalsti-pirati-0j8-/zahranicni.asp?o=0&klic=64085 http://www.novelguide.com/a/discover/aes_04/aes_04_00421.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_s%C3%ADt%C3%AD_trolejbusov%C3%A9_dopravy_v_Africe http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_podzemn%C3%ADch_drah#Afrika http://dopravni.net/mhd/1258/novy-tramvajovy-provoz-v-maroku/#more-1258