DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ - Mgr. Marie Šimková.
Advertisements

Opakování – dýchací soustava
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava - opakování
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor výukového materiálu:
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava II.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Obr.1.
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
DÝCHACÍ SOUSTAVA 5. ROČNÍK.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Plíce (řecky pneumon, latinsky pulmones)
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_586_Dýchací ústrojí I Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
3. Plíce.
Obr. 2 Dýchací systém.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
PULMONÁLNÍ (DÝCHACÍ) SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce: výměna ............................ mezi ..................................... zásobování krve ............... odvod .............................. z krve dýchacích plynů organismem a okolím kyslíkem oxidu uhličitého

Dýchání vnější dýchání - výměna dýchacích plynů mezi ............................................................ vnitřní dýchání - výměna dýchacích plynů mezi ..................................................... vzduchem v plicích a krví krví a buňkami tkání

Stavba dýchacích cest Horní cesty dýchací

Nosní dutina funkce: ................................................................... začíná ............................., je rozdělena .......................................... ve stropu nosní dutiny jsou .............................. je vystlána ................. - ................................. sliznice je bohatě protkaná cévami (při podráždění .....................................) a obsahuje buňky .................................. (...............................................) předehřívání, čištění a zvlhčování vzduchu nosními otvory nosní přepážkou čichové buňky chloupky čištění vzduchu snadno krvácí tvořící hlen čištění a zvlhčení vzduchu

Hltan nosohltan – horní část, spojuje nosní a ústní dutinu mezi ním a hrtanem je hrtanová příklopka - brání potravě dostat se do dýchací trubice

Dolní cesty dýchací

Hrtan trubice tvořená ................................................ : největší chrupavka ............... (kryje .....................) pod ní chrupavka ........................ na ni připojeny hlasivkové chrupavky, od nich jsou ke štítné ch. nataženy hlasivkové vazy (proudění vzduchu je rozechvívá a tvoří se zvuk) hrtanovými chrupavkami štítná štítnou žlázu prstencová

Průdušnice trubice tvořená …………………….. uložena v těle ………………... větví se ve …………………. - vstupují do pravé a levé ……………. ty se dále větví v ………………………… - ústí do ……………………………… chrupavkami před jícnem (TS) 2 průdušky plíce průdušinky plicních sklípků

Plíce – párový orgán pravá plíce - …. laloky levá plíce - …. laloky (……………) 3 2 srdce

poplicnice povrch plic – blána …………….., přechází na vnitřní povrch hrudní dutiny jako …………………. - prostor mezi nimi - …………………………, vyplněna tenkou vrstvou ……………. (vzájemné …………………….. ……………………………………………………..) pohrudnice pohrudniční dutina tekutiny klouzání obou blan při dýchacích pohybech

plicní tkáň složena z ……………………… plicní tkáň složena z ……………………….., mají ………………………… stěnu protkanou sítí …………………. - na ní probíhá ……………………… plicních sklípků jednovrstevnou vlásečnic výměna dýchacích plynů

Mechanismus dýchání

vdech: ………… děj (………………… energie) dýchací svaly mezi žebry se stahují, bránice se pohybuje směrem …….. → plíce se …………… výdech: ………… děj (.……………… energie) dýchací svaly mezi žebry se uvolňují, bránice se pohybuje směrem ………... → plíce se ……….. řízení dýchání …………………….. (………………………………. …………………………………………………) ……………………. – dýchací centrum v ……………………………….., reaguje na množství O2 a CO2 v krvi, nezávislé na vůli aktivní za spotřeby dolů rozpínají pasivní bez spotřeby nahoru smršťují částečně vědomě rychlost, hloubka, zadržení dechu, řeč automaticky prodloužené míše

počet nádechů za minutu Dechová frekvence – ………………………………. dospělý …………………………….. při námaze …………………… objem vdechnutého vzduchu …………….. Vitální kapacita plic – ………………………….. velká u ……………………………………….. 16-18/min, děti víc se zvyšuje asi 0,5 l maximální vydechnutý objem sportovců, dechových hudebníků

Reflexy kýchací kašlací rychlý svalový stah vytvoří proud vzduchu, který vypuzuje ven cizorodé předměty nebo hlen polykací uzavření hrtanu hrtanovou záklopkou a nosohltanu měkkým patrem při polykání

Nemoci dýchací soustavy rýma - zánět horních cest dýchacích (virový, bakteriální) chřipka - akutní infekční onemocnění dýchacích cest virového původu, přenáší se kapénkovou infekcí, je možné se proti němu očkovat angína - akutní infekční onemocnění dýchacích cest bakteriálního původu

zánět hrtanu (laryngitida) zánět průdušek (bronchitida) zápal plic - plicní sklípky se plní zánětlivou tekutinou, brání výměně dýchacích plynů mohou být způsobeny viry i bakteriemi

tuberkulóza - bakteriální onemocnění vedoucí k postupnému rozpadu plicní tkáně rakovina plic - způsobena kouřením

astma v důsledku působení alergenů se stahují průdušky a tvoří příliš mnoho hlenu zmenší se průchodnost průdušek, postižený se dusí léčba antialergiky, kortikoidy, léky na roztažení průdušek