Název projektu: Škola a sport

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Škola a sport
Advertisements

Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Světelné jevy Optická prostředí Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
O základních principech
Světelné jevy a jejich využití
Světelné jevy a jejich využití Co už víme o světle
OPTIKA.
18. Vlnové vlastnosti světla
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_343
Zpracovala: ing. Alena Pawerová
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Zdroj světla. Šíření světla
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_601_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Přímočaré šíření světla
Světlo.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Paprsková optika hanah.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Aneta Trkalová Petra Košárková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Stín (Učebnice strana 157 – 159)
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
Název projektu: Škola a sport
ZDROJE SVĚTLA.
Název projektu: Škola a sport
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název.
Zdroje světla Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Přímočaré šíření světla. Prochází-li světlo čistým vzduchem → NEVIDÍME JE Světelné paprsky „VIDÍME“ → procházející světlo se odráží na částečkách prachu,
Světlo a šíření světla Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
19.1 Světelné jevy – šíření světla
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Název projektu: Škola a sport
Třída 3.B 3. hodina.
Druhy optických prostředí
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

Název projektu: Škola a sport Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, 761 25 Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK- 1. 4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1395 Název projektu: Škola a sport VY_32_INOVACE_339 Autor DUM: Irena Heimová Datum (období), kdy byl materiál vytvořen: březen 2013 Ročník, pro který je materiál vytvořen: 9. ročník Vzdělávací oblast, obor, tematický okruh, téma: Člověk a příroda, fyzika, světelné jevy Anotace-metodický list: Žáci získají představu o šíření a zdrojích světla, na příkladech dokáží rozhodnout o jaký zdroj světla se jedná, dokáží charakterizovat rozdíl mezi plošným a bodovým zdrojem světla. Rozdělí prostředí na průhledná, průsvitná a neprůhledná, pozná pojem světelný paprsek. Žáci se dozví, že největší rychlostí se šíří světlo ve vakuu. Prezentace v programu PowerPoint. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu.

Světlo, šíření světla

Optika Optika – nauka o světle Světlo – část EM vlnění, která má ve vakuu vlnovou délku od 790 nm do 390 nm

Trochu z historie Ve třetím století před naším letopočtem žil v Alexandrii v Egyptě řecký matematik Euklides K jeho nejdůležitějším dílům patří „Základy“, věnované geometrii Zajímavé jsou jeho úvahy o světelných jevech Domníval se, že světlo se šíří z očí, protože při jejich zavření je tma Kdyby paprsky světla vycházely z našich očí, dokázali bychom si jimi „posvítit“ i v noci

Zdroje světla Světlo, které na předměty v našem okolí dopadá, se od nich odráží a vstupuje do našeho oka Za šera zjišťujeme, že s rostoucí temnotou rozeznáváme obrysy stále obtížněji Ve tmě vidíme jen tělesa (látky), které jsou samy zdrojem světla nebo jsou osvětlené

(zářivky, žárovky, svíčky, Slunce atd.) Světelný zdroj – těleso, ve kterém vzniká světlo a které ho vysílá do okolí. (zářivky, žárovky, svíčky, Slunce atd.) Světelné zdroje dělíme na bodové a plošné. Bodový – rozměry světelného zdroje jsou malé nebo jsou zanedbatelné vzhledem ke vzdálenosti, ze které ho pozorujeme (malá žárovka, laserové ukazovátko, světluška, plamínek, hvězdy ). Plošný – má větší rozměry – nelze je zanedbat ( žárovka, Slunce, zářivka ).

POZOR! Přirozené – přírodní – Slunce, oheň, světluška, blesk, hvězdy Umělé – vyrobené člověkem – žárovka, TV, monitor, zářivka, dioda atd. POZOR! Nikdy se nedívej do Slunce přímo!! Sluneční světlo je tak silné, že by mohlo vážně poškodit zrak!!

Optické prostředí – prostředí, kterým se šíří světlo průhledné – nedochází v něm k rozptylu světla, přes prostředí vidíme světelný zdroj (sklo, vzduch, voda) průsvitné – světlo prostředím prochází, ale zčásti se v něm rozptyluje, vidíme světlo, ale nerozeznáme jeho zdroj (matné sklo, mlha, kouř) neprůhledné – světlo se v něm silně pohlcuje nebo se na povrchu odráží, světlo tímto prostředím neprochází (dřevo, kovy, keramika, rtuť…)

Optické prostředí – prostředí, kterým se šíří světlo Čiré – propouští světla všech barev (čisté čiré sklo) Barevné – propouští pouze světlo určité barvy (barevné skolo) Průhledné prostředí I v průhledném prostředí, jakým je vzduch, se světlo nepatrně rozptyluje Proto před východem Slunce, i po jeho západě není úplná tma

Typy prostředí Opticky homogenní – stejnorodé – má všude stejné optické vlastnosti Opticky izotropní – rychlost šíření světla nezávisí na směru Opticky anizotropní – rychlost šíření závisí na směru

Světelné paprsky Rozbíhavý světelný paprsek – vytváří se z bodového zdroje za clonou. Světlo dopadá z malé vzdálenosti. Za clonou se vytváří světelný kužel. clona stínítko

Světelné paprsky Rovnoběžný světelný paprsek – vytváří se z plošného zdroje za clonou. Světlo dopadá z velké vzdálenosti. Za clonou se světlo šíří ve válcovém prostoru. stínítko clona

Světelné paprsky Světelný paprsek – rovnoběžný světelný svazek, procházející velmi malým otvorem clony. V případě dvou clon, se světlo šíří jen tehdy, když svítící bod a oba otvory leží v téže přímce clony stínítko

Světlo se šíří ve stejnorodém prostředí přímočaře. Již v roce 1679 francouzský fyzik Pierre de Fermat zjistil, že se světlo mezi dvěma body vždy šíří po nejkratší možné dráze, tzn., že si světlo „vybírá“ trajektorii, po níž se bude šířit nejkratší možnou dobu. Tento poznatek vyjadřuje tzv. Fermatův princip. V homogenním prostředí je touto trajektorií přímka – světlo nemůže samovolně „kličkovat“. Platí zákon přímočarého šíření světla: Světlo se šíří ve stejnorodém prostředí přímočaře.

Rychlost světla Světlo se šíří obrovskou rychlostí Ze Slunce dorazí světlo k Zemi za 8 minut Ve vakuu je rychlost světla 300 000 km/s Označujeme ji c (malé písmeno cé) V ostatních prostředích je rychlost světla menší

Optické prostředí Rychlost světla v km/s Vakuum 300 000 Vzduch Téměř 300 000 Led 229 000 Voda 225 000 Sklo 200 000 diamant 124 000 V průhledných prostředích se světlo šíří vždy menší rychlostí než ve vakuu.

Zápis Světelný zdroj – těleso, ve kterém vzniká světlo a které ho vysílá do okolí (zářivky, žárovky, svíčky, Slunce atd.) Zdroji světla mohou být jak rozžhavená tělesa (Slunce, plamen svíčky,..) tak i tělesa nerozžhavená (zářivka, světluška,..) Svítit mohou i tělesa osvětlená (Měsíc, osvětlená bílá zeď,..) Bodovým zdrojem nazýváme zdroj světla, jehož rozměry jsou zanedbatelné vzhledem ke vzdálenosti (pouliční lampa, hvězda,..) Ostatní zdroje jsou plošné.

Zápis Optická prostředí mohou být Světlo se šíří přímočaře. Průhledná (vzduch, čiré sklo,..) Průsvitná (kouř, mlha,…) Neprůsvitná (dřevo, keramika,...) Světlo se šíří přímočaře. Rychlost šíření světla ve vakuu je 300 000 kilometrů za sekundu. V ostatních průhledných prostředích je rychlost menší.

Světlo se šíří ve stejnorodém prostředí přímočaře. Rozbíhavý světelný paprsek světlo se za neprůhlednou překážkou šíří v kuželovém prostoru stínítko clona Rovnoběžný světelný paprsek Pozorujeme u velkých vzdáleností od zdroje, např. Slunce po průchodu clonou clony stínítko stínítko clona Světlo se šíří ve stejnorodém prostředí přímočaře.

zdroje RAUNER, Karel. Fyzika 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 136 s. ISBN 80-723-8431-7.