Petráčková Jozová Cézová Řízení pohledávek Petráčková Jozová Cézová
Pohledávky Příjem peněžních prostředků vůči jiným subjektům Aktiva podniku Součást oběžného majetku Vznik Z obchodního styku Z ostatních důvodů
Řízení pohledávek usměrňování pohledávek Předmětem řízení: objem pohledávek a jejich vývoj struktura pohledávek rentabilita likvidnost pohledávek rizika spojená s pohledávkami doba splatnosti pohledávek
Pohledávky jsou: krátkodobé nebo dlouhodobé tuzemské nebo zahraniční nahodilé nebo pravidelně se vyskytující žádoucí nebo nežádoucí likvidní nebo nelikvidní apod.
Řízení pohledávek pomocí nástrojů: Požadavky dodavatele na zajištění pohledávek (nezajištěný a zajištěný) Využívání informací o odběratelích Využívání skonta Ukazatele pohledávek
Faktory rizika řízení pohledávek Schopnost odběratele platit (informace o odběratelích) Identifikace (z obch. a živnosten. rej.) Velikost společnosti a obratu Výkonnost a zadluženost Náklady v procesu pohledávek Externí náklady Interní náklady
Outsourcing v pohledávkách Ke zlepšení výkonnosti organizace Optimalizaci nákladů Firmy zabývající se outsourcingem poskytují tyto služby: Zlikvidnění pohledávek po lhůtě splatnosti Prevence Faktoring
Zajišťovací instrumenty Pojištění Záloha Zástavní právo Ručení Bankovní záruka Dokumentární akreditiv Dokumentární inkaso Forfaiting a faktoring
Vliv rizika na řízení pohledávek Rozhodování o prodeji na úvěr Existuje: rozhodování za jistoty rozhodování za rizika rozhodování za nejistoty Identifikace faktorů rizika
Systémy řízení rizik pohledávek Obsahující: postupy pravidla zásady Zaměřené na: Hodnocení bonity odběratelů Metody hodnocení a vykazování rizik Pravidla pro poskytování odběratelského limitu a úvěru
Vliv času na řízení pohledávek Pohledávky jsou: zachyceny v rozvaze neodrážejí reálnou hodnotu majetku zachyceny v původních cenách (HISTORICKÝCH CENÁCH)
Rizikové faktory nedodržení závazků dlužníkem změny spotřebitelských tendencí kvalita informací o zákaznících chování konkurence finanční situace odběratelů vývoj inflace měnové kurzy apod.
Úvěrová politika Zásady: Maximalizace prodeje Zformování zásad a jejich dodržení Strategické cíle firmy Rozhodování: Úvěrových podmínkách Úvěrových normativech Inkasní politice
Analýza příčin problémů v procesu pohledávek společné rysy odběratelů, kteří neplatí problémy ve společnosti v toku informací nedostatečná informovanost pracovníků nevyužívání všech dostupných instrumentů nekompetentnost zodpovědných pracovníků špatná analýza odběratelů
Hodnocení bonity odběratelů Podle: Objemu tržeb Platební schopnosti Stabilitě Ziskovosti odběratelů
Bonitní skupiny Liší se svou ziskovostí: Zlatí odběratelé (Z) Bílí odběratelé (B) Černí odběratelé (Č)
Vymáhání pohledávek Mimosoudní cestou Detektivní firma Inkasní firma